Ga naar inhoud
GENEGEERD

Scenario's, scenarios. Om van te leren.


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Goed.

Reëel scenario voor veel preppers die gewoon in de binnenstad wonen.

Doordeweekse dag, 6 uur in de ochtend schrik je wakker, doet het licht aan...niets. Loopt de de zekeringen na, alles top. Geen stroom dus.

Je wilt water opzetten voor je bakkie, vervolgens blijkt dat er geen stromend water is, een kleinstraaltje bruin water is alles wat er nog aan restdruk op het leidingnet staat. En al zou je willen, je gasfornuis sputtert ook alleen nog even, om vervolgens niets meer te doen.

Je gsm geeft ook geen thuis. Geen communicatie dus.

NIETS WERKT DUS. Maar je hebt niets gehoord, geen sirenes, geen explosie, geen alarmwagens door de straat....wat blijkt, er is zelfs nergens verkeer te bekennen en alles is buiten donker.

 

En dan?

Hoe ga je vandaar verder. Wat zijn jou scenario's die je (waarschijnlijk als prepper allang) hebt uitgewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ten eerste mijn kleine op batterijen werkende radio aanzetten voor nieuws. Mocht ik daar nog niks horen, vrouw en kinderen wakker maken en kleren laten aandoen.

Water uit de voorraad pakken en koken op mijn gasbrandertje. Met koffie in de ochtend is alles overzichtelijker.

Vooral kalm blijven. Je weet immers niet wat er aan de hand is en zolang je niets hoort of ziet nog geen reden voor paniek.

De rest zal zichzelf vanzelf wijzen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste mijn kleine op batterijen werkende radio aanzetten voor nieuws. Mocht ik daar nog niks horen, vrouw en kinderen wakker maken en kleren laten aandoen.

Water uit de voorraad pakken en koken op mijn gasbrandertje. Met koffie in de ochtend is alles overzichtelijker.

Vooral kalm blijven. Je weet immers niet wat er aan de hand is en zolang je niets hoort of ziet nog geen reden voor paniek.

De rest zal zichzelf vanzelf wijzen.....

 

Belangrijk punt @Jager, bewaar de rust. Overhaastig iets beslissen kan nadelig uitpakken. Top tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed.

Reëel scenario voor veel preppers die gewoon in de binnenstad wonen.

Doordeweekse dag, 6 uur in de ochtend schrik je wakker, doet het licht aan...niets. Loopt de de zekeringen na, alles top. Geen stroom dus.

Je wilt water opzetten voor je bakkie, vervolgens blijkt dat er geen stromend water is, een kleinstraaltje bruin water is alles wat er nog aan restdruk op het leidingnet staat. En al zou je willen, je gasfornuis sputtert ook alleen nog even, om vervolgens niets meer te doen.

Je gsm geeft ook geen thuis. Geen communicatie dus.

NIETS WERKT DUS. Maar je hebt niets gehoord, geen sirenes, geen explosie, geen alarmwagens door de straat....wat blijkt, er is zelfs nergens verkeer te bekennen en alles is buiten donker.

 

En dan?

Hoe ga je vandaar verder. Wat zijn jou scenario's die je (waarschijnlijk als prepper allang) hebt uitgewerkt.

 

Mijn reële scenario: Doordeweekse dag, 6 uur in de ochtend schrik je wakker: draai me nog een keer om en slaap verder. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

In veiligheids-modus.

 

BOB en BOV klaarzetten.

 

Vrouw - kinderen - huisdieren paraat.

 

Buren checken.

 

Op de uitkijk, klaar om te gaan, maar in de tussentijd het huis in een vesting veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk denk ik ook wel eens aan dit soort wat-als scenario's, dat is immers de manier om te bedenken wat voor spullen en kennis je eventueel nodig zult hebben in zo'n situatie. Echter, behalve het bewaren van de rust zoals hierboven genoemd, lijkt mij een goed improvisatievermogen essentieel. Als je voor alle honderden zoniet duizenden mogelijke scenario's een plan moet gaan uitwerken wordt je helemaal gek. Zorg dat je basispreps in orde zijn zodat je in geval van nood rustig de tijd kunt nemen om je plan uit te werken, eventueel vanaf je BoL. Zelfs als je een 300-stappen-naar-veiligheid-plan hebt geschreven zal je zien dat ergens bij stap 10 je plan al verstoord wordt door een onverwacht iets waar je net niet op gerekend had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ga altijd uit van S.P.A.R.K.

Self-Acknowledgement : Ik heb de kennis en de zelfvertrouwen en rust om deze situatie goed door te kunnen staan

Positive mental attitude: Positieve houding ( vanwege het bovenstaande )

Adapt and Overcome: Welke voorbereidingen heb ik getroffen en welke kan ik nu gebruiken? Ik heb een watervoorraad, ik heb eten, ik heb tools en gasbranders dus daar heb ik geen moeite mee.

Resourcefulness: Spreekt voor zich, je kop erbij houden en de situatie overzien en je daar aan aanpassen. Gaat hand in hand met adapt and overcome.

Kit: ik heb mijn BOB en BOL klaar, ik kan er op terugvallen als het moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in eerste instantie zou ik zo spoedig mogelijk mijn gezin naar men BOL brengen daar mijn eigen woning in geval van een shft situatie een doelwit is.. ik run namelijk een restaurant .. en ik ben der 200% zeker van dat eens de honger toeslaat of zelf ervoor in geval van paniek mijn boeltje binnen de korste keren leeggeroofd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...