Ga naar inhoud
GENEGEERD

Skills oefenen, hoe doe je dat in de grote stad?


samurai

Aanbevolen berichten

Misschien handig voor een aantal mensen nav commentaren die ik zag over preppers die geen kans zagen

om hun skills te oefenen omdat ze in een grote stad wonen, en door controle van buren en regels dit niet zouden kunnen:

 

-Koop een goedkope vishengel en schaf een simpele vergunning aan en doe net alsof je sportvisser bent.

Je gaat dan gewoon een dagje vissen, neemt je bag mee en gaat een dag op survival, je zoekt een stek op

in de natuur, gooit je hengeltje uit zonder aas aan de haak en iedereen die langsloopt denkt dat je een perfectionistische

sportvisser bent met je legerpetje en tentje.

 

Vissen is een van mijn hobbies, als je dan echt je skills wilt oefenen pretendeer een karpervisser te zijn,

ik ging vroeger geregeld met mijn vader,broer en neefje gewoon 4 dagen ergens aan de waterkant in een

onherbergzaam stuk van Nederland vissen aan een plas met tentje, voedsel voor 4 dagen etc..

En het is heel normaal dat je als karpervisser een donkergroene tent opzet voor de nacht, met legerkleding

loopt en alles doet wat je normaal ook in een SHTF situatie zou doen. En mensen die langslopen zien je gewoon

voor een visser aan.

 

-Neem je vriendin of gewoon een vriend mee en ga zogenaamd picknicken of wandelen, voor jou wordt het dan

een verkenningstocht voor je omgeving. Of het wordt een endurance tocht om te zien hoever en hoe fit je bent

met de 30 kilo gear op je rug.

Zo kan je ook leren en verkennen hoe je de stad uit komt als je midden in de stad woont. Zo heb ik zelf

geregeld lange wandeltochten gemaakt. Met een auto vergeet je vaak herkenningspunten. Lopend nooit.

 

-Neem als hobby mountainbiken..en trek een echt fietserspakje aan, met natuurlijk je rugzak met gear..

Zo kan je zonder argwaan erg verlaten stukken natuurgebied verkennen..en als je mensen ziet of wat dan ook,

ben je gewoon een biker die verdwaald is of even pauze neemt..

 

-Door bovenstaand kan je bv ook je richtingsgevoel oefenen..neem een kompas mee en kijk of je zonder kompas na

een uur lopen in de natuur de weg terug kunt vinden.

 

Als je in het bezit van een auto bent, kan je een weekendje veluwe boeken en met je vriendin naar een hotel

patsboem op de Veluwe gaan, en vandaaruit oefenen door uitgebreide wandeltochten te maken..kan je verzekeren

dat in hartje zomer als het warm weer is, je na 2 uur wandelen niemand meer tegenkomt..en je zelfs uitgebreide

zaken aan skills kunt oefenen die je niet zou doen als je het idee had dat je mensen tegenkomt.

Om dan nog niet te spreken als skills als geruisloos wandelen zodat je herten en dieren tegenkomt omdat je met

camouflage kleding loopt.

 

Er zijn dus best mogelijkheden te over om je skills te oefenen met een beetje creativiteit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed stukje, mijn buren kijken ook geregeld raar als ik met de kids in bos outfit de auto instap. Nu kan het mij niet schelen wat ze van mij denken. Heb we eens verteld dat ik aan bushcraft doe.(getverderrie bos???) en de rest zoeken/verzinnen ze maar al gelang ze het zelf wensen uit.

 

Dat fietsbroekje is geen goed idee hoor. Moet je die dames dan eens zien kijken. Ben geen stukkie vlees!!! :p

 

Als je wandelt door je stad (gewoon in je normale outfot) kijk eens rond en zie de mogelijkheden om te vluchten tijdens een shtf. Wat zijn de beste routes. Waar kan je makkelijk (ik woon onder nap) hoog komen. Wat voor materiaal uit je directe omgeving kan je gebruiken ter verdediging mocht het zover komen. Enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

kijk om je heen , ook in de stad, waar is schuilmogelijkheid, wat zit er in de buurt . ga in de kroeg met je rug naar de muur en je neus naar de deur zitten . weet waar nooduitgangen zijn, trappen, liften , enz. leer gezelschappen/publiek te lezen (waar ontstaat ruzie,paniek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog maar net lid van dit forum, maar ik ga ervan uit dat een min of meer definitieve lijst van skills al opgesteld is?

 

In willekeurige volgorde:

  • Oefen jezelf in het herkennen van planten die eetbaar zijn of anderszins nuttig (kan bij ieder stukje groen).
  • Leer jezelf altijd minstens in 'condition yellow' te verkeren.
  • Hou jezelf fit, en sta erop (ZORG ervoor) dat degenen die onder jouw zorg vallen ook fit zijn.
  • Volg EHBO als je tijd en geld hebt, zorg anders voor alternatieve manieren om zo goed mogelijk in staat te zijn eerste hulp te verlenen.
  • Hou thuis eens in de zoveel tijd een 'lights-out' weekend, maw een weekend zonder gas, stroom en stromend water. Je loopt heel snel tegen 'interessante uitdagingen' aan maar leren doe je zeker.
  • Leer een full-contact vechtsport. Goed voor zelfverdediging, conditie, reflexen, fysieke harding. Leer functioneren met blessures en vermoeidheid.
  • Gebruik je spullen. Kookspullen, vuurmaakspullen, waterzuiveringsspullen, navigatiespullen, wat je verder ook hebt. Gebruik het thuis, in de tuin, of tijdens een wandeling in het park of bos. Gebruik het vaak, goed voor ervaring en je leert de mogelijkheden en beperkingen van je uitrusting kennen, hoe lang je ermee doet, of het kan wat het volgens de advertenties zou moeten kunnen, etc.

 

Voor de fanatiekelingen:

  • Slaap een keer een nacht buiten. Zoek een verdekte plek en breng er de nacht door Probeer het in alle seizoenen een paar keer, verschillende lokaties. Minimale uitrusting, moet in een laptoptas kunnen passen. Zeer leerzaam. Vergeet je nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, net als @Jager, ook in Brabant wordt je voor zwerver uitgemaakt als je met je rugzak door het bos zwerft.

En ook ik wordt schuin aangekeken als ik weer eens vroeg vertrek...hey buurman, weer lekker naar het bos?

In de steden ben ik altijd op zoek naar uitvalswegen, hoge punten om mezelf te oriënteren. Of mogelijkheden om iets te doen.

Mogelijkheden te over in steden. Onkruid (lees: voedsel) groeit overal. Echter de drukte in grote steden zou het in SHTF een chaos maken, letterlijk een kakofonie aan mensen die willen overleven. De kust of het bos is dan "the way to go". Mijn wereld, mijn domein, mijn groentetuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In willekeurige volgorde:

  • Oefen jezelf in het herkennen van planten die eetbaar zijn of anderszins nuttig (kan bij ieder stukje groen).
    [

 

Er zijn idd ook genoeg websites te vinden van buitenlandse " urban hunter- gatherers "., waar hier uitvoerig over geschreven wordt.

Erg interessant om over te lezen. Verder zijn er ook steeds meer moestuinprojecten in steden waar je jezelf bij aan kunt sluiten. Verder kun je op veel plaatsen ook workshops houtbewerking etc volgen Daarnaast zijn er natuurlijk ook een hoop skills die je binnenshuis kunt oefenen.

Als extra zou je ook leiding kunnen worden bij de scouting of jong Nederland. Help je anderen ook nog mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn idd ook genoeg websites te vinden van buitenlandse " urban hunter- gatherers "., waar hier uitvoerig over geschreven wordt.

 

 

Ja ik heb zelf al lange tijd het idee opgevat om "guerilla tuinieren" te gaan toepassen. had dit van mezelf al in het hoofd, stukjes verborgen

grond opzoeken die ver genoeg van de beschaving afliggen om er een moestuintje te hebben die "niks" kost.

Totdat ik een youtube videootje zag dat dit zo heette, het lijkt me, buiten de toevoeging aan die befaamde plukgroenten website met lokaties

door nederland, ideaal als noodmiddel.

 

Als dan ook nog alle preppers hier het zouden doen en er een verborgen database is aangelegd kan iedereen gratis maar met respect voor

degenen die na je komen eten plukken. Nu weet ik ook dat respect niet altijd aanwezig is, dus of er wat van overblijft na publicatie is de vraag.

Maar dan nog maakt het mij niks uit. Het staat komend jaar op mijn agenda, misschien een puntje voor de Zuid-Holland groep waartoe ik me

heb toegevoegd..

 

waar ik gewoon wat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

skills oefenen.. hoe minder de buren weten hoe beter het is , straks als het echt zwaar word dan word een hongerige buurman heel ego en zal veranderen..

mijn wederhelft had laatst in gesprek met mij het idee om een grote rubberboot op zolder te leggen ..voor als er een overstroming zich voor zal doen.. als je nu het franse journaal volgd en je ziet diverse rivieren buiten de oevers..straten staan met soms tot 2 meter onder geen vreemd idee..maar stel tijdens de overstroming zit jij met je gezin in de boot..je buurman is mogelijk bereid jou te slopen om op deze boot te komen.. dus je moet dan ook bereid zijn je te verdedigen ... denk denk..hersenspinsel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Misschien niet echt een ''skill'' maar wel handig om dingen te weten . gewoon een straal van een paar km in je woonomgeving uitzetten , pen en papier (desnoods digitaal fototoestel , de meeste telefoons hebben zo'n ding erop zitten eventueel een verrekijkertje mee) ga eens in die omgeving opnemen wat handig kan zijn , waar dingen staan als zonnepanelen , wat mensen in je omgeving hebben (zendapparartuur etc) vluchtwegen , hoog gelegen punten , (oude ) bunkers en andere zwaar gebouwen waar je zou kunnen schuilen . waar bepaalde planten groeien die handig /eetbaar zijn gewoon al dit soort dingen en breng ze eens in kaart .dit soort dingen zijn goed om te weten en moet je niet uitgaan zoeken als het verkeerd gaat .kijk ook eens in je omgeving hoe brandgangen ed lopen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...