Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk vervoermiddel bij een Bug out?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...
Ruim 8 meter boven NAP hier, voorlopig geen boot voor mij dus :p

 

misschien interessant om te weten.

 

 

 

Nu Engeland, straks Nederland?

Als de situatie in Engeland zó uit de hand kan lopen, hoe zit het dan in ons land? Over de vraag of wij voorbereid zijn op overstromingsgevaar, zijn de meningen verdeeld. Terwijl het Amsterdams waterbedrijf Waternet bezweert dat we ons geen zorgen hoeven te maken - Nederland heeft voldoende mogelijkheden om overtollig water te laten wegstromen - is in NRC Handelsblad iets heel anders te lezen. Volgens François Clemens, hoogleraar riolering aan de Technische Universiteit Delft, moet Nederland zich gaan wapenen tegen de “nieuwe meteorologische realiteit”.

De wateropslagcapaciteit schiet namelijk in veel gevallen tekort. Volgens Clemens zou Nederland, gelet op de gestage toename van het aantal hoosbuien, de komende jaren vooral moeten investeren in aanpassing van de bestaande infrastructuur. Vooral de glooiende gebieden, zoals Limburg en de Utrechtse Heuvelrug, zijn kwetsbaar. Terwijl vlakke, laaggelegen gebieden vaak worden aangemerkt als risicogebieden, hebben ze volgens Clemens ook een belangrijk voordeel: “Het water kan zich verspreiden, terwijl in hellend gebied alles in een trechter wordt geperst, met alle gevolgen van dien. Precies de gevolgen waar Engeland mee kampt.”

prettige dag verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

het water moet toch een keer richting beneden (het westen van het land)

laat het water de vrije loop en dat word het westland ook eens opgeruimd en niet altijd maar het oosten omdat wij "minder belangrijk" zijn

en ja ik heb de evacuaties meegemaakt

als je je lekker in je vel zou, voelen maak je geen zón opmerkingen

deze info ik dat doorgaf is voor mensen die geïnteresseerds zijn op de mogelijkheden van een calamiteit.

Zoals jij reageerd (het woord u is niet meer aan jij besteed )

houd in, mijn inziens dat je het geluk van een ander niet gunt

jij bent geen prepper, maar een gewone vette egotripper

Link naar reactie
Delen op andere sites

13m er boven en de dijken zijn nog hoger hier ;)

 

Voor mij ook geen boot

groet jolanda

 

Fysische geografie

 

Het grootste deel van de provincie bevindt zich op het Drents Plateau. Dit gebied, dat grotendeels boven NAP ligt, is voornamelijk opgebouwd uit keileem, afgezet in de voorlaatste ijstijd. Hierboven ligt vaak een laag dekzand uit de laatste ijstijd en lokaal veen. Er zijn weinig grote hoogteverschillen, het gehele plateau ligt voornamelijk tussen de 10 en 20 meter boven NAP. Het reliëf is vooral gevormd door het landijs in de voorlaatste ijstijd. Op veel plekken liet het ijs langwerpige rechte ruggen in het landschap achter; het mooiste voorbeeld hiervan is de Hondsrug in het noordoosten van Drenthe. De Hondsrug strekt zich uit van voorbij Emmen in het zuidoosten tot in de stad Groningen in het noorden. Op sommige plekken stuwde het ijs de ondergrond zelfs op tot kleine stuwwallen, een voorbeeld hiervan is de Havelterberg. Na de voorlaatste ijstijd werd dit landschap aangetast door beekjes en riviertjes, die grotendeels het patroon van de door het ijs gevormde ruggen volgden. Toen ook de mens zijn intrede in het landschap deed werd het reliëf beïnvloed door opgehoogde bouwlanden en oude stuifduinen.

 

Het hoogste natuurlijke punt van de provincie ligt 32 meter boven NAP ten noordwesten van Emmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je lekker in je vel zou, voelen maak je geen zón opmerkingen

deze info ik dat doorgaf is voor mensen die geïnteresseerds zijn op de mogelijkheden van een calamiteit.

Zoals jij reageerd (het woord u is niet meer aan jij besteed )

houd in, mijn inziens dat je het geluk van een ander niet gunt

jij bent geen prepper, maar een gewone vette egotripper

Omgekeerd, stel je eerst fatsoenlijk voor mirtos guest, en aangezien ik door heel Nederland heb gewoond, heb ik sympathie voor zijn mening. En je Nederlands mag worden verbeterd. 12gauge beschuldigen van het geluk van anderen niet gunnen is BS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je lekker in je vel zou, voelen maak je geen zón opmerkingen

deze info ik dat doorgaf is voor mensen die geïnteresseerds zijn op de mogelijkheden van een calamiteit.

Zoals jij reageerd (het woord u is niet meer aan jij besteed )

houd in, mijn inziens dat je het geluk van een ander niet gunt

jij bent geen prepper, maar een gewone vette egotripper

 

zover mijn algebra me toelaat zal ik proberen hier een antwoord op te geven

je hoeft niet te tutoyeren aangezien je vast veel ouder en bitterder dan ik bent

ben ik een prepper? dat hangt af van de betekenis van het woord

ben ik een egotripper? nee hoor, een grappenmaker of lolbroek (wel of niet gepast)

 

het is gewoon een feit dat ze (den haag/beleidsmakers) liever heel Nederland onder water zetten (dan wel tegen een minimale en schamele vergoeding als je geluk hebt)

dan dat ze hun eigen randstadse voetjes in laarzen moeten steken

 

is er in het westland te weinig water word het in het oosten weggesluisd en gepompt

is er in het westland te veel water worden de sluizen gesloten en laten ze het oosten onderwater lopen

 

wees eerlijk heb je in rotterdam wel eens een uitloop of uiterwaard gezien waar een rivier in uit kan zetten?

 

tot zover wat ik van jouw algebrabbel heb kunnen maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge: niet meer zo grappig doen, met algebrabbel moest ik hard op lachen. Nou ja, je argumenten zijn correct, je zal wel weer een matig geformuleerde tekst krijgen van Mirtos, kunnen we weer lachen.

 

Mirtos-guest is guest omdat hij zijn account opgezegd heeft :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag eigelijk niet mijn commentaar bij dit onderwerp plaatsen omdat ik mijn rijbewijs niet meer heb.

Maar mijn vervoers middel zou een Chevy Blazer CUCV M1009 zijn.

Standard een 102L tank extra 80L tank en 4 20L jerrycans kan je aardig uit de voeten komen.

Nou dan ben je zowiezo van het gevaar vandaan.

SORRY MIJN MENING

 

Goede keuze zou ik zeggen, al zou ik eerder zelf gaan voor zijn grotere broer de m1008, kan je gewoon meer meenemen (brandstof oa) en is iets sterker uitgevoerd.

Mits goed onderhoud quasi onverwoestbare trucks en simpel van mechaniek en in de US wisselstukken zat te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

een boot is voor ons niet echt handig( 21m boven nap) wij hebben daar integen 2 bov's een mitsubishi lancer en een volkswagen transporter ze hebben allebei hun voor en nadelen. Ook nemen we in geval van een SHTF de mountainbike mee om als het nodig is die te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de situatie, de locatie waar je naartoe wil en het vervoermiddel dat je tot je beschikking hebt(of geen), is voor jou het beste vervoermiddel om jou(en gezin) te gebruiken bij een evacutie? Elke vervoermiddel heeft zo zijn voor- en nadelen. Daarnaast kun je het vervoermiddel aanpassen en/of alvast bevoorraden met spullen en materialen. Lopen is geen vervoermiddel maar heeft ook zijn voor- en nadelen. Welk vervoermiddel neem jij bij een evacuatie en waarom?

 

Vervoermiddelen:

Auto-Boot-Brommer-Camper-Fiets-Metro-Paard-Quad-Scooter-Streekbus-Taxi-Tram-Trein-Vrachtwagen

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vervoermiddel

 

als er echt chaos is denk ik niet dat er nog veel streekbus of treinen rijden, en een fiets is een beetje onhandig om je overleving´s spullen mee te nemen.

Verder zal dan iedereen proberen om met de auto weg te komen dus alle wegen zullen vrijwel direct verstopt raken waardoor je weinig hebt aan auto´s, campers of vrachtwagens, tenzij de wegen nog een beetje rustig zijn dan is een camper of een vrachtwagen wel handig omdat je daar veel spullen in mee kunt nemen.

Quad´s, scooters en paarden zijn misschien wel handig als je over landweggetjes moet omdat alle andere wegen verstopt zijn geraakt. Hierbij zou ik dan voor een Quad kiezen omdat een quad stabieler is dan een scooter, een boot kan handig zijn als je dicht bij open water bent en je kunt dan ook nog wat spullen in de boot kwijt.

 

welk vervoersmiddel ik eerst zou nemen bij een evacuatie:

1.Camper ( mits de wegen nog vrij zijn)

2.Boot

3.Quad ( handig over landweggetjes als de wegen verstopt zijn)

4.Paard ( zelfde voordelen als Quad)

5.Fiets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu even serieus, ik denk dat het heel moeilijk is om het perfecte voertuig te kiezen laat staan het perfecte scenario voor te bereiden. Er zijn gewoon zoveel factoren die hier een rol bij kunnen gaan spelen dat het bijna logischer is om gewoon thuis te blijven in sommige gevallen. Laten we enkele scenario's overlopen waarbij we ons huis wel moeten verlaten. Een je bent nooit alleen en de kans dat je komt vast te zitten met je super uitgeruste 4x4 is dan ook heel reëel. En dan zou die 1,5 dag tot je save huis wel is veel langer kunnen duren. Maar je bent voorbereid en hebt alles bij, zelfs brandstof om dat heuvel te overwinnen. Twee: De overheid. Als er zich een massale volksverhuizing zou voor doen zullen de grenzen sneller terug toe zijn dan ze ooit zijn opgegaan. Ik wil hier niemand de stuipen op het lijf jagen hoor maar ik denk hier over na en ja ben best ongerust. Dus heeft iedereen een plan B nodig en dan kom ik steevast weer tot de zelfde conclusie het zal best moeilijk zijn, hoe geraak ik bij mijn save huis of gewoon veiligere oorden te voet of eventueel met de fiets, paard, ezel enz... En nog steeds over de overheid, als er mensen zijn die echt denken van gewapend op hun boot of eender wat de tocht te ondernemen naar veiligere oorden. Ik vrees dat die snel te maken zullen krijgen met wapens die veel effectiever zijn dan wat zij hebben. Waar ik hier mee naar toe wil is eigenlijk regel nummer 1 in urban survival, blend in. Maar toch zijn er voertuigen die mijn voorkeur hebben, moto voor zover er brandstof is, fiets, bakfiets zelfs te voet, oeps das geen voertuig ;) Ben er zeker van dat er vele anders over denken maar tja wat kan ik daar aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik gaan voor een buggy of 4WD als ik kijk naar alle genoemde mogelijkheden.

 

Ondanks de mooie (gemodificeerde) camper van Offgrid denk ik dat hij niet erg mobiel is. Daarmee bedoel ik dat hij indien wegen volstaan of indien deze ambush gevoelig zijn hij niet off-road kan. De buggy en 4WD kunnen dit wel echter zou ik in geval van beide of 1 genoeg brandstof inslaan of 2 zoeken naar alternatieve brandstof, hierbij heeft optie 2 me voorkeur zodat je enkele jaren na SHTF ook nog met het voertuig op pad kan. Zonnepanelen of bio-brandstof komt dan al snel om de hoek kijken. Wel vind ik dat de camper van Off-grid tegelijkertijd een perfecte BOL zou kunnen zijn mits hij op tijd z'n BOV kan aanslingeren en kan verstoppen :p.

 

En wat betreft een boot, ik vindt het op zich geen verkeerd idee het zou tevens net als een camper als BOL kunnen dienen. Het is wel belangrijk rekening te houden met je route aangezien sluizen/bruggen etc niet langer operatief zullen zijn. zorg dus dat je in open vaarwater ligt of vaarwater zonder obstakels hebt. (misschien is een topic over piraterij leuk om te zien hoe mensen daar over denken?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zo doorgaat moet ik toch aan en truck met oplegger gaan denken;)

Ik rij zelf een mondeo station en voor mij voldoet die aan wat ik denk nodig te hebben

Om te komen waar ik zijn wil Tijdens de shtf.

Het liefst wil ik een hummer maar ja..............ik blijf wel dromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik gaan voor een buggy of 4WD als ik kijk naar alle genoemde mogelijkheden.

 

Ondanks de mooie (gemodificeerde) camper van Offgrid denk ik dat hij niet erg mobiel is. Daarmee bedoel ik dat hij indien wegen volstaan of indien deze ambush gevoelig zijn hij niet off-road kan. De buggy en 4WD kunnen dit wel echter zou ik in geval van beide of 1 genoeg brandstof inslaan of 2 zoeken naar alternatieve brandstof, hierbij heeft optie 2 me voorkeur zodat je enkele jaren na SHTF ook nog met het voertuig op pad kan. Zonnepanelen of bio-brandstof komt dan al snel om de hoek kijken. Wel vind ik dat de camper van Off-grid tegelijkertijd een perfecte BOL zou kunnen zijn mits hij op tijd z'n BOV kan aanslingeren en kan verstoppen :p.

 

En wat betreft een boot, ik vindt het op zich geen verkeerd idee het zou tevens net als een camper als BOL kunnen dienen. Het is wel belangrijk rekening te houden met je route aangezien sluizen/bruggen etc niet langer operatief zullen zijn. zorg dus dat je in open vaarwater ligt of vaarwater zonder obstakels hebt. (misschien is een topic over piraterij leuk om te zien hoe mensen daar over denken?)

 

 

offroad in NL/EU is beperkt als je echte greppels en vangrails tegenkomt. Een bermpje ok.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

Mij lijkt interesant om een auto te hebben met een of ander systeem

Om ook van het spoor gebruik te kunnen maken

in duitsland heb ik bij grote bedrijven van die unimogs gezien die dit ook hadden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...