Ga naar inhoud
GENEGEERD

Impressie - Slijpen met Rubber Wheels


kwakster

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sommige mensen vonden dat hun messen na het slijpen begonnen te roesten.

Zelf heb ik het idee dat dit door de vaatwasser komt.

 

Heeft iemand hier iets meer over te melden. Worden messen (de goedkopere) vanaf de fabriek voorzien van een (tijdelijke) roestwerende coating?

Die er vervolgens door gebruik van vaatwasser in de loop der tijd afgaat? Dat is mijn eigen gedachte.

 

Wie weet hier meer over te zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo,

 

Sommige mensen vonden dat hun messen na het slijpen begonnen te roesten.

Zelf heb ik het idee dat dit door de vaatwasser komt.

 

Heeft iemand hier iets meer over te melden. Worden messen (de goedkopere) vanaf de fabriek voorzien van een (tijdelijke) roestwerende coating?

Die er vervolgens door gebruik van vaatwasser in de loop der tijd afgaat? Dat is mijn eigen gedachte.

 

Wie weet hier meer over te zeggen?

 

Roestvaste messen/metalen van verschillende types, kunnen gaan roesten als ze tegen elkaar liggen. (met wat vocht erbij).

 

Ook zijn er diverse roestvaste materialen die niet zo roestvast zijn. Mijn sabatiermessen (Chroom Molybdeen staal) roesten 0,0, maar een Herman den Blijker roestvast koksmes roest al als hij in de tuin ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaatwassers zijn prima geschikt voor je serviesgoed en je bestek, maar niet voor je (goede) keukenmessen.

De combinatie heet water & agressief machinewasmiddel kan inderdaad voor een versnelde roestvorming zorgen, zowel van het lemmetstaal alsook van de klinknagels van greepdelen.

Nu is dat meestal slechts cosmetisch van aard, maar wanneer die roestvorming optreedt op je snede is het gedaan met de scherpte.

Soms is de schade aan een snede overigens slechts met een loepje te zien, de zgn micro-corrosie.

 

Met gewoon bestek gebeurt over het algemeen niets vanwege het hoge gehalte aan zgn vrij chroom (niet gebonden in carbides) dat het metaal beschermt.

Bij de betere roestvaste (keuken) messen ligt het accent qua staalsamenstelling meer op het behoud van scherpte dan op de corrosiebestendigheid, maar zolang ze niet worden blootgesteld aan vaatwassers blijven ze bij normaal keukengebruik wel (zo goed als) corrosievrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo Kwakster,

 

Je hebt aardig wat machines staan. Helaas heb ik niet ze veel ruimte. Om toch met verschillende toerentallen te kunnen werken hebben wij zelf een slijpopstelling gemaakt. Dat wil zeggen, ik heb van mijn werk

 

onderdelen meegekregen, mijn zwager heeft er iets van gemaakt. Door simpel een poelie te wisselen kan het toerental verhoogd/verlaagd worden.

 

Hij doet het erg goed!

 

Als ik de arbeids-uren had moeten betalen kwam het duur uit, zwagerlief is al blij met een avondje uit eten samen.

 

Hij hoeft dus voorlopig ook niet te betalen voor zijn slijpwerk.

 

 

IMG_813470458991.jpeg.2037921bdbec7e03c98ab1b1a9e61a88.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt best mee hoor, wat je ziet is mijn kelderbox, en het de gedeelte waar ik in werk meet slechts zo'n 1,5 vierkante meter, de rest is nodig voor de fietsen.

Qua machines heb ik enkel een Tormek T7 en 2 verschillende Creusen bankslijpers, en daar kan ik voorlopig best mee uit de voeten.

Misschien in de toekomst nog eens een kleine bandslijpmachine, maar dan moet ik eerst weer eens wat centjes over hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...