Ga naar inhoud
GENEGEERD

7 Stress factoren bij het overleven


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Daar heb je gelijk in. En ook je oplossingen sluiten aan bij wat er tijdens een overlevingssituatie als oplossing wordt gegeven:

 

...

Angst is het gevoel dat betrekking heeft op iets onbepaalds. Het onbekende, je eigen zwakke kanten, mogelijk ongerief of ontbering.

Angst is een kwestie van de verbeelding. Verbeelding krijgt de kans als er ruimte en tijd voor is. Kom in actie. Er is altijd iets te doen om je verbeelding mee bezig te houden.

Jezelf opwinden kost energie, en geeft in de regel geen oplossing. Richt je aandacht en energie op het oplossen van de oorzaak van je opwinding.

Feitelijk de controle over jezelf (her)krijgen. En een plan maken hoe je de oorzaak wegneemt/oplost.

Mindfullness ken ik als een goede methode om jezelf, je geest, en je lichaam te leren kennen. Daarnaast als methode om je bewust te worden van het moment, en alles wat daarin speelt.

:) Van mensen die het regelmatig toepassen hoor ik dat je meer controle krijgt over jezelf, en zo met meer rust in het leven staat. Klinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Daar heb je gelijk in. En ook je oplossingen sluiten aan bij wat er tijdens een overlevingssituatie als oplossing wordt gegeven:

 

 

Feitelijk de controle over jezelf (her)krijgen. En een plan maken hoe je de oorzaak wegneemt/oplost.

Mindfullness ken ik als een goede methode om jezelf, je geest, en je lichaam te leren kennen. Daarnaast als methode om je bewust te worden van het moment, en alles wat daarin speelt.

:) Van mensen die het regelmatig toepassen hoor ik dat je meer controle krijgt over jezelf, en zo met meer rust in het leven staat. Klinkt goed.

 

Bewust ademhalen is de basis van een gezond en relaxed leven.

Je weet wel hoe dat werkt, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bewust ademhalen is de basis van een gezond en relaxed leven.

Je weet wel hoe dat werkt, toch?

 

Meer dan waar, zo kan bijvoorbeeld frequente hyperventilatie voor verschillende ziektebeelden zorgen (van Respiratory alkalosis tot constante vermoeidheid, duizelingen en pijn).

 

Is er wellicht behoefte aan een mindfullness-draadje, of ademhalingsoefeningen oid? Aangezien ik hier mijn papieren voor heb (en workshops/les in geef) en graag kennis deel (maar ik dus niet weet of hier behoefte aan is).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan waar, zo kan bijvoorbeeld frequente hyperventilatie voor verschillende ziektebeelden zorgen (van Respiratory alkalosis tot constante vermoeidheid, duizelingen en pijn).

 

Is er wellicht behoefte aan een mindfullness-draadje, of ademhalingsoefeningen oid? Aangezien ik hier mijn papieren voor heb (en workshops/les in geef) en graag kennis deel (maar ik dus niet weet of hier behoefte aan is).

Gewoon doen. :) Commentaar krijg je vanzelf wel. En er zijn er genoeg die het interesseert, dan wel geïnteresseerd raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Meer dan waar, zo kan bijvoorbeeld frequente hyperventilatie voor verschillende ziektebeelden zorgen (van Respiratory alkalosis tot constante vermoeidheid, duizelingen en pijn).

 

Is er wellicht behoefte aan een mindfullness-draadje, of ademhalingsoefeningen oid? Aangezien ik hier mijn papieren voor heb (en workshops/les in geef) en graag kennis deel (maar ik dus niet weet of hier behoefte aan is).

 

Helemaal eens met @Marc67NL. Gewoon doen Miss Jade.

Ik ben benieuwd naar je ademhalingsoefeningen. Mindfullness ken ik nog niet zo goed, alleen de grote lijnen.

Het klinkt alsof je meer kan. Vertel! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress als het internet uit valt . In de eerste uren , dagen van de shtf en het internet is uitgevallen zal er bij velen stress zijn .

Ik heb nu 3,5 dagen zonder internet gezeten en ik kreeg al de zenuwen . Vandaag is de technieker langs geweest alles nagezien terug opgestart en het werkte weer . Tot enkele min. nadat hij de deur uit was viel het weer uit nu is het terug hersteld .

Zelf was ik nog niet lang actief met internet maar een maal je er mee werkt is het verslavend . Je wilt toch wel weten wat uw mede peppers doen en laten .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omgaan met stress heeft ook te maken met wat je in je leven al mee hebt gemaakt.

Als je altijd op kantoor hebt gewerkt dan heb je al minder stressvolle situaties meegemaakt dan in sommige andere beroepen. Ik zeg niet dat er op kantoor geen stress is hoor. Hoewel ik er geen ervaring mee heb.:cool:

Ik ben zelf altijd werkzaam geweest in beroepen met stressvolle situaties mbt agressie, afwijkend gedrag van mensen, e.d.

En weet ook van mezelf dat ik goed overzicht kan houden in een moment van crisis, Maar een cursus zoals mindfullness kan een goede aanvulling zijn voor verwerking van bepaalde situaties. En er is altijd wel een moment van bezinning, waarop je relativeert en tot de conclusie komt dat je misschien toch iets anders had kunnen reageren. Niemand heeft de wijsheid in pacht he:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

er is altijd wel een moment van bezinning, waarop je relativeert en tot de conclusie komt dat je misschien toch iets anders had kunnen reageren.

...

Dat moment van bezinning voor jezelf zien te krijgen, is in een overlevingssituatie essentieel. Gestrest kun je verkeerde beslissingen nemen, of overhaast te werk gaan.

Wat niet echt bijdraagt aan je kans om te overleven. :) We hebben het hier over stress in overlevingssituaties. Niet over kantoorstress.

Maar inderdaad, ervaring met stress in het dagelijkse leven kan je zeker voorbereiden op stress in een overlevingssituaties.

 

Voor zover ik dat van mindfulness heb begrepen, is het een goede werkzame methode om jezelf tot rust te krijgen, en in het moment. @Miss Jade Ik ben zeer benieuwd naar je draadje over het onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omgaan met stress heeft ook te maken met wat je in je leven al mee hebt gemaakt.

Als je altijd op kantoor hebt gewerkt dan heb je al minder stressvolle situaties meegemaakt dan in sommige andere beroepen. Ik zeg niet dat er op kantoor geen stress is hoor. Hoewel ik er geen ervaring mee heb.:cool:

Ik ben zelf altijd werkzaam geweest in beroepen met stressvolle situaties mbt agressie, afwijkend gedrag van mensen, e.d.

En weet ook van mezelf dat ik goed overzicht kan houden in een moment van crisis, Maar een cursus zoals mindfullness kan een goede aanvulling zijn voor verwerking van bepaalde situaties. En er is altijd wel een moment van bezinning, waarop je relativeert en tot de conclusie komt dat je misschien toch iets anders had kunnen reageren. Niemand heeft de wijsheid in pacht he:p

 

Inderdaad ik denk dat men nooit helemaal zeker kan zijn hoe men gaat reageren in een stressvolle situatie inderdaad, zelfs wanneer iemand ervaring heeft met crisissituaties kan er heel andere worden gereageerd wanneer het opeens eigen huis en haard is die wordt bedreigd. Ik mijn ogen heeft mindfulness minder te maken heeft met bezinning of relativering maar juist over acceptatie en hier-en-nu, en heeft niet echt een na-zorg functie maar is vooral een levensstijl die kan helpen van het vergroten van het gevoel van rust en controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
In mijn ogen heeft mindfulness minder te maken met bezinning of relativering maar juist over acceptatie en hier-en-nu, en heeft niet echt een na-zorg functie maar is vooral een levensstijl die kan helpen van het vergroten van het gevoel van rust en controle.

In een gesprek (over een ander onderwerp) is mij verteld dat mindfulness ook een prima methode is om je 'onbewust' meer bewust te laten zijn van je omgeving. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...