Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat als crisis dreigt aan de benzinepomp

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Ik las het vandaag pas in de krant, maar in Engeland hebben ze vorige week een flink rel gehad naar aanleiding van een mogelijke staking van bevoorradingstrucks van brandstof voor de benzinestations. Trouw.nl schrijft:

Omdat chauffeurs van tankwagens dreigen met een massale staking, had politicus Francis Maude de consument opgeroepen jerrycans te vullen met benzine en diesel. [...] Onder invloed van de oproep sloeg de consument massaal aan het hamsteren. De verkoop van benzine nam dinsdag in het Verenigd Koninkrijk toe met 45 procent en die van diesel met 20 procent.

Zie ook:

Twee vragen hierover:

1. Hoe groot is de kans dat dit (binnen afzienbare tijd) in Nederland kan gebeuren?
  2. Wat is een - voor zover daar uberhaupt sprake van kan zijn - relatief veilige/verstandige manier om zelf benzine op te slaan (in de schuur bijvoorbeeld)?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk persoonlijk dat dit ook in Nederland kan gebeuren. Het is eigenlijk heel simpel allemaal. Actie->Gevolg. De brandstofprijzen blijven maar stijgen door de torenhoge accijns(€1,05 per liter), met als gevolg dat de producenten de extra kosten moeten doorberekenen naar de consument. Dit laatste gebeurd vaak niet, omdat de producent bang is dat de consument de producten niet meer afneemt. De transportsector kan deze kosten ook niet meer dragen en gaan staken. Wat weer grote gevolgen heeft voor de economie.

Link naar reactie

Ik heb in ieder geval uitsel van executie:

4x 20 liter jerrycans met brandstof in de garage.

Ik heb zelf nu een dozijn jerrycans (bij de jerrycanshop) gekocht met 25 liter inhoud maar die zijn nog wel leeg. Kan heet worden in de garage en heb letterlijk een benzine pomp bij mij om de hoek. Bij twijfel worden deze allemaal gevuld a 1.90e per liter :)

Link naar reactie

er is overal aan gedacht ;) maar dank je voor de tip over verzekeringen, het was gezond verstand om geen benzine in huis te proppen. Nu weet ik ook waarom

Thx for the tip!

Hihi, ik ging er al wel van uit dat je het niet in de keukenkast had staan, dacht enkel voor de zekerheid het ff te melden ;) Je weet maar nooit, als jochie had ik ooit 50 kg. vuurwerk onder mijn bed liggen in december... Brrrr... als ik er nu aan denk wat er had kunnen gebeuren... Hahaha!

Link naar reactie

• 4 weeks later...

Ik zou eerst eens nagaan waarvoor je na SHTF nog brandstof denkt nodig te hebben en op basis daarvan bepalen hoeveel je op voorraad neemt.

Persoonlijk wil ik in ieder geval altijd voldoende hebben om mijn BOL te kunnen bereiken, meer vind ik (voor mij, in mijn situatie) niet zinvol om op te slaan, gezien de nadelen (ruimte, brandgevaar, houdbaarheid).

Voor alle duidelijkheid : ik heb het dus over benzine/diesel en niet over bijv. lampolie, da's ook brandstof, maar met een andere toepassing ;)

Link naar reactie

Je kunt NOOIT genoeg brandstof hebben,maakt niet uit of het vloeibaar is of vast, diesel benzine thinner alcohol alles is prima; is het niet voor je auto dan wel voor je verlichting of verwarming of om je houtvuurtje makkelijker aan te steken. 100 liter diesel met goed gevulde auto is 1000km ongeveer, afhankelijk van hoe zuinig je auto is wellicht 1500km dus eigenlijk zijn 8 jerrycans wel een must, ook als ruilmiddel natuurlijk erg gewild.

Link naar reactie

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Ik heb in ieder geval uitsel van executie:

4x 20 liter jerrycans met brandstof in de garage.

Je weet dat gewone benzine max 6-12 maanden houdbaar is en daarna uiteen gaat vallen?

Je kan wel Aspen benzine kopen, die gaat zeker 10 jaar mee. Maar is wel duurder dan gewone benzine. Is bedoeld voor tuinapparatuur (zoals bladblazers) en noodaggregaten e.d.

Wettelijk mag je trouwens maar 5 liter benzine in huis hebben, als je het in een schuur oid hebt is het wel toegestaan.

Link naar reactie

ik heb pas geleden benzine die ik al drie jaar in de schuur had staan gemengd met benzine in mijn auto. heb qua rij-prestaties niets gemerkt. geen gestotter of iets. deed het prima.

een maat van mij vertelde dat hij in dienst als motorordonnans eens een blik met 5 jaar oude benzine in een lege tank heeft gegooid en dus puur op 5 jaar oude benzine reed. geen problemen ondervonden.

odessa

Link naar reactie

Ik moest hier vandaag aan denken. Stel we hebben binnenkort een oorlog bij Iran e.o. en de straat van Hormuz afgesloten zou worden wat zal dat wel niet met de olieprijs gaan doen. Denk dat we nieuwe records gaan neerzetten en over de 150$ per vat olie gaan.

Het zwarte goud.

Link naar reactie

Als de benzine er nog normaal uitziet, en normaal ruikt, is er niks aan de hand.

Benzine die niet meer goed is, is dikker geworden.

Dat merk je al door schudden met de can.

Had een keer een flesjes staan voor schoonmaak doeleinden.

Het was helemaal stroperig geworden toen ik het nodig had.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Het is zo wie zo verstandig om alvast de jerrycans te kopen. Liefst niet licht doorlatend. Vlak voor het millenniumprobleem ben ik in mijn woonplaats overal gaan kijken in winkels en bij benzinepompen hoeveel jerrycans men in voorraad had in een stad met 60.000 inwoners. Minder dan 20.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...