Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinkwater privatiseren in EU

Dreutel
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Eerder revolutie daar referenda doorgaan genegeerd worden, met name als ze verband houden met EU-zaken.

Iedereen weet dat privatisering niet tot verbetering leidt van de kwaliteit van de dienst c.q. produkt maar tot verhoging van de winst voor enkelen.

Immers: deze privatisering zou geen concurrentiedoel dienen want hoe stap ik over naar een andere waterleverancier?

En daarbij is water belangrijk genoeg om niet te privatiseren.

Link naar reactie

Eerder revolutie daar referenda doorgaan genegeerd worden, met name als ze verband houden met EU-zaken.

Iedereen weet dat privatisering niet tot verbetering leidt van de kwaliteit van de dienst c.q. produkt maar tot verhoging van de winst voor enkelen.

Dat lijkt zo omdat bureaucraten de privatisering meestal zodanig opzetten dat het gedoemd is de soep in te lopen, of ze noemen het 'liberalisering' terwijl er juist sprake is van inperking, zoals in het zorgverzekeringsstelsel. Alleen in een vrije markt kan privatisering tot haar recht komen.

En daarbij is water belangrijk genoeg om niet te privatiseren.

Ik denk niet dat de belangrijkheid een factor zou moeten zijn. Voedsel is ook vreselijk belangrijk, maar het is een heel slecht idee dit in handen van overheid te geven. Kijk bijvoorbeeld naar de Sovjet-Unie, de Grote Sprong Voorwaarts (China), en Zimbabwe.

Link naar reactie

Hoe zit het water nu dan?

En hoe zou het worden als dit verhaal waarheid wordt?

Waar zit het probleem?

Wat ik zo snel las op wikipedia: er zijn nu een stuk of tien waterleiding bedrijven in NL. Allemaal in handen van gemeentes/provincies, dus overheid. Die bedrijven zijn gebonden aan de locaties waar ze drinkwater produceren. Zo'n privatisering is volgens mij zo geregeld hier als men dezelfde principes als bij stroom & groene stroom toepast.

Link naar reactie

Een complete schande om het meest elemetaire en belangrijke op deze aardbol in handen te geven van incompetente private bestuurslieden met als enige doel: Winst. Dit soort "ondernemingen" wil met minimale inzet maximaal resultaat. Dat gaat nooit goed. What's next? Zuurstof? Het zou me niets verbazen...

Ik vraag mij af of dat kan werken? Miljoenen pompen door heel Nederland heen. Hoe gaan flats dat doen?

Link naar reactie

In Portugal is de prijs van het water overigens met 400% gestegen na de privatisering.

Ik vraag me af of dit komt omdat water voorheen stevig gesubsidieerd werd, of dat dit inderdaad pure winst is. De overheid staat niet bekend om efficiëntie, en prijzen laten stijgen levert geen stemmen op.

• Leuk 1
Link naar reactie

In 2011 is de nieuwe drinkwaterwet ingevoerd.. Hierbij is een uitgebreide discussie gevoerd of drinkwatervoorzieningen geprivatiseerd moesten worden..

Zie de publicatie van de VEWIN 2011 http://www.vewin.nl/SiteCollectionDocuments/Publicaties/Waterspiegel/2011/wt%20waterspiegel_nr3_2011_lr_def.pdf

Zowel de overheid als de drinkwaterbedrijven, en hun eigenaren, waren het er over eens, dat het publieke overheid eigendom is en blijft.

de intergrale wettekst http://www.wetten.overheid.nl/drinkwaterwet

Het ziet er dus gewoon naar uit dat dit komende jaren niet echt aan de orde is, voor Nederland. in iedergeval..

Link naar reactie

In 2011 is de nieuwe drinkwaterwet ingevoerd.. Hierbij is een uitgebreide discussie gevoerd of drinkwatervoorzieningen geprivatiseerd moesten worden..

Zie de publicatie van de VEWIN 2011 http://www.vewin.nl/SiteCollectionDocuments/Publicaties/Waterspiegel/2011/wt%20waterspiegel_nr3_2011_lr_def.pdf

Zowel de overheid als de drinkwaterbedrijven, en hun eigenaren, waren het er over eens, dat het publieke overheid eigendom is en blijft.

Het ziet er dus gewoon naar uit dat dit komende jaren niet echt aan de orde is, voor Nederland. in iedergeval..

Tnx @rescue

Link naar reactie

En als het privatiseringsgebeuren vanuit de EU wordt opgelegd?

Want dat is een te verwachten pad...

Dat gevecht is al voor deze wet geweest.. (Nelie-Smit Kroes toen van uit de EU, was er voorstander van.. Nederland heeft dat geblokkeerd..)

Het enige wat in de verre toekomst zou gebeuren, is dat de een netbeheerder en een productie bedrijf hebben in overheidshanden, en dat er concurrentie is voor de consument.voor de verrekening.. Het is alleen dat de netten, en productiebedrijf en de afnemers, bij elkaar in het zelfde gebied moeten zitten.. je kan niet water van een andere productiebedrijf, in het zelfde leiding net pompen.

Feitelijk zijn er te veel praktische bezwaren om de waterleidingnet te privateren, moet de wet daadwerkelijk aangepast worden, daar ontbreekt de politieke wil bij alle partijen en alle overheden voor en er zijn geen echte (economische of budget) voordelen te behalen, in het kader van goedkoper produceren, besparingen etc. Die praktische bezwaren waren er niet voor telecom, electra, en gas. Trouwens heeft de overheid over de feitelijke macht over nagenoeg vitale infrastructuur van telecom (oud KPN-vaste net-netwerk), electra netbeheerders. gasnetten etc.

Link naar reactie

Als privatisering van water echt gebeurd dan krijg je volgens mij niet alleen te maken met prijsverhogingen maar ook met de meest idiote wetgevingen die je je kan voorstellen, zoals in sommige Amerikaanse staten waar het verboden is om regenwater op te vangen omdat dat nadelig is voor de bedrijven die het verkopen. Ik weet niet of dit ook voor Nederland of Vlaanderen opgaat maar het water van de Grote Meren in de USA wordt daar gezellig weg gepompt door onder meer Nestlé om dan via een enorm drijvend bulk systeem naar Azië verscheept te worden en aldaar verkocht als je dan weet dat Amerikaans drinkwater best te wensen overlaat dan stel je je daar wel vragen bij. Top kwaliteit wordt elders verkocht en de mindere kwaliteit daar mag je je blauw voor betalen.

Als je dan ook weet dat al die frisdrank merken miljarden liters water gebruiken dan vrees ik toch voor de toekomst van onze kinderen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Bedankt voor je post. Ik hoop dat het gezonde verstand, wat in 2011 er dus nog was, overeind blijft staan !

Link naar reactie

Het enige wat in de verre toekomst zou gebeuren, is dat de een netbeheerder en een productie bedrijf hebben in overheidshanden, en dat er concurrentie is voor de consument.voor de verrekening.. Het is alleen dat de netten, en productiebedrijf en de afnemers, bij elkaar in het zelfde gebied moeten zitten.. je kan niet water van een andere productiebedrijf, in het zelfde leiding net pompen.

Hoe kan het dat ik hier windstroom kan afnemen, maar dat er in de verre omtrek geen windmolen te zien is?

Link naar reactie

Hoe kan het dat ik hier windstroom kan afnemen, maar dat er in de verre omtrek geen windmolen te zien is?

Je kunt aan stroom niet zien hoe het gemaakt is. Als je groene stroom koopt, koop je daarvoor een beter geweten. De energiemaatschappij belooft dat als je extra betaald, zij wat geld zullen investeren in groene energieopwekking, en dat moet je dan maar geloven. Ondertussen kan de stroom die waar je wasmachine op draait best wel van een kerncentrale in Frankrijk komen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...