Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huishoudelijk: Het labelen van threads (tagging, say whaaat?)

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Beste preppers, van onze mods kreeg ik een belangrijk bericht over het verbeteren van de zoek & vind optie in het forum. Het magische woord is: labels, ook wel bekend als tagging.

Taggen is het toevoegen van trefwoorden aan een tekst, waarbij de tags de belangrijkste begrippen van de inhoud van de tekst weergeven.

Of zoals Wikipedia het zegt: "Een tag (Nederlands: etiket) is een (relevant) sleutelwoord of term geassocieerd met, toegewezen aan of opgenomen in een digitaal bestand (zoals afbeeldingen, video, audio). De tag geeft aanvullende informatie over het bestand waaraan het is gekoppeld en maakt zodoende sleutelwoordgebaseerde classificatie en indexering mogelijk."

Hoe voeg je labels toe als je een nieuwe thread/topic start?

Vlak onder het tekstveld, iets lager dan een rijtje Bericht Iconen, staat het veld Labels. In dat veld kan je 1 of meerdere trefwoorden invullen.

Labels toevoegen aan een bestaand bericht

Dit zit ietsie meer verstopt, maar dit vind je onderaan de pagina van elke thread, onder het kopje 'Labels voor dit Bericht'. Helemaal rechts daarvan staat een knop 'Voeg Toe/Wijzig Labels'. Klik daarop en er verschijnt een veld waarop je de trefwoorden kan invullen.

Hoe meer en hoe beter de threads zijn gelabeld met tags, hoe beter het forum te doorzoeken is. Dus we profiteren we er met z'n allen van als we hier ook gezamelijk aan meewerken. In ieder geval bij de threads die je zelf start, maar het helpt ook enorm als je ziet dat een thread nog niet getagged is (als je er toevallig toch langs scrolled) en als je hier een momentje aan besteed, het kan namelijk in een paar seconden gedaan zijn.

32587959.jpg

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Eigenlijk moet je dan ook een thesaurus maken, zodat er eenduidig gelabeld wordt.

Hij doet aan 'hinting' d.w.z. als je de eerste letters tiept in het Label-veld waar al een tag van bestaat, dan geeft hij dit als hint. Dat komt praktisch toch redelijk op het zelfde neer? (hoop ik) :) Uniformiteit is absoluut wel zo prettig.

Link naar reactie

• 2 weeks later...
Beste preppers, van onze mods kreeg ik een belangrijk bericht over het verbeteren van de zoek & vind optie in het forum. Het magische woord is: labels, ook wel bekend als tagging.

Ik heb net op Search geklikt en zie dat je het label ook als search-key kan gebruiken, dat houd dan (denk ik) in dat je sneller een onderwerp hebt gevonden dat in meerdere categorieën (labels) besproken wordt. Je kunt trouwens je eigen toegevoegde label ook weer verwijderen, gewoon nog een keer klikken op 'Voeg Toe/Wijzig Labels'.

Edit: ik merk dat ik max 2 labels kan plaatsen op dit topic, is dat een bewuste keuze geweest?

Link naar reactie

• 9 months later...
@Mr. Gold en @Dr.Prepper zou het een idee zijn om in de bevestigings-e-mail bij aanmelding direct een aantal tips over hoe het forum te gebruiken te geven? Dus over dat veel vragen al gesteld zijn, de zoekfunctie en haar beperkingen, de google methode om info te vinden alvorens een vraag te stellen en misschien zelf een waarschuwing over bepaalde leden ;) ?

Een overzicht met goeie tips is zeker welkom! Wat zeg je ervan als jullie-als-ervaringsdeskundigen (dus de forummembers) gezamelijk een draadje opstellen met "Tips voor een zo prettig mogelijk forum gebruik" o.i.d. Met crowdsourcing (dus gezamelijke input van de crowd) kan je een mooi & compleet overzicht met tips maken. Vervolgens kan ik daar een sticky topic of wellicht een Wiki pagina over maken en dat linkje nemen we dan op in de welkomsmail. Goed idee?

Nou daar heb je een uitstekend punt. Het zou een idee zijn om alle topic starter van de oude topics eens min of meer te verplichten er goede zoek termen op te plakken. Laten we daar eens een begin mee maken en voor het einde van dit jaar afronden.

Ook het opschonen en samenvoegen van topics zou al heel wat schelen. Zelf denk Ik bijvoorbeeld dat mijn topics over facturen en amputaties prima één draadje kan worden. Zo zijn er talloze. Een prachtig voorbeeld van een draad die al heel lang loopt en die echt goed functioneert is: de economische ondergang van Nederland. Met pluim voor de topic starter.

Een idee zou ook kunnen zijn meer sub topics. Water bijvoorbeeld. Daar is nog geen sub voor. Terwijl er, getuige dit draadje genoeg over te ouwe sexhostessen valt (hè eindelijk heb Koot en Bie's geweldige woordspeling kunnen gebruiken).

Allebei de de door mij voorgestelde activiteiten kan ook. Vraag aan @Dr.Prepper -kunnen de top starters hun draadje nog van ssteekwoorden voorzien? Hoe enorm is de klus om draadjes samen te voegen?

KS moet weer beetje bijgeschoold worden blijkbaar :) http://preppers.nl/forum/forums/36-Water bestaat al lange tijd en iedereen - niet alleen de TS - kan elk draadje van tags voorzien! Onderaan de pagina staat 'Labels voor dit Bericht' oftewel tags. Kan je daar toevoegen.

Topics samenvoegen sucks maar doen onze mods vaak genoeg. Kan zeker, maar een forum inhoudelijk structureren is bijna niet te doen. Daarom: wiki. Heb je echt wat zinnigs te delen, zet het dan in de wiki. Een forumtopic erover kan ook (in combinatie) maar teveel draadjes hebben ook een hoog chatbox gehalte met veel offtopic spul.

Zo ook deze reactie van mij. Heeft niks met "zelf eigen waterfilter maken" te maken (waar jullie de vraag stelden), dus vandaar dat ik in een ander draadje reply. Bij jullie als offtopic-vragenstellers ligt in eerste instantie de bal, ik kan niet voorkomen dat jullie in draadje X offtopic vragen stellen over onderwerp Y. Maar ik kan wel in een ander - ontopic - draadje replyen. TIP aan all om zelf ook kritisch te zijn waar je vragen stelt en antwoorden plaatst, zeker als het onderwerp van de vraag samenhangt met kwaliteitsverbetering van het forum :p

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...