Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe gebruik je een bijl (veiligheid)


Tom

Aanbevolen berichten

Niet te onderschatten hoe gebruik je een bijl.

Omdat er al verschillende topics zijn over was is een goeie en welke kies ik hoeft dit niet verder uitgediept te worden.

 

De draadjes zijn de volgende (kan er 2 vinden);

 

http://preppers.nl/forum/threads/2806-Messen-bijlen-en-machetties?highlight=bijlen

 

http://preppers.nl/forum/threads/2242-De-strijd-der-keukenbijlen

 

 

Omdat de Bijl een gevaarlijk werktuig is, is het zeer verstandig om eerst enkele video's over veilig gebruik te bekijken.

Je zult maar in een SHTF scenario voor het eerst hout gaan hakken en door verkeerd gebruik je bijl in je knie planten of je enkel open hakken door een langs het hout schampende bijl de eerste hulp bij de ziekenhuizen zijn misschien niet direkt bereikbaar.

 

dus eerst maar eens deze bekijken

 

 

 

 

Zoals je ziet zijn de benen binnen het draaibereik van de bijl en als je dan een vlijmscherpe bijl hebt is veiligheid zeer belangrijk.

 

Er zijn speiciale scheenbeen beschermers te koop

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/tuingereedschappen/bijlen/kunststof-scheenbeschermers

 

Met de volgende opmerking;

Zonder bescherming hakken met een bijl is levensgevaarlijk. Wanneer de bijl afketst van het hout of wanneer u eens een misslag maakt zijn, zonder bescherming, zeer ernstige verwondingen in been of voet eerder regel dan uitzondering. Daarom is uiterste voorzichtigheid vereist.

 

Toch nog effe de Beste Bijl merken noemen

 

GRÄNSFORS BRUKS

onder ander hier te koop;

 

http://www.qvist.nl/catalogsearch/result/?q=bijl

 

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/bijlen-en-dissels?gclid=CLaO35uIvrQCFQzKtAod2RcAXA

 

Wetterlings

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/bijlen.htm

(met de korting code van preppers.nl)

 

Dan de Fiskars met de onbreekbare kunstof stelen (maar als ze wel breken, is de steel niet te vervangen)

http://www.toptuingereedschap.nl/index.php?cPath=75&osCsid=hoyijzcmht

 

De eerste 2 merken zijn gesmede bijlen en vlijmscherp en gaan dan ook jaren mee of een mensenleven bij normaal gebruik.

 

 

 

Ik ben nogal een fan van deze mooi licht en een langere steel om goed te kunnen hakken.

 

60 euro

Voor de prijs met lederen foedraal wat bij de Gransfor toch weer zo'n 15 euro extra kost

 

 

 

Dit zijn slechts kleine adviezen over de bijl er zijn hier veel grotere bijl-experts dus laat maar horen wat, welke wat voor een :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met de volgende opmerking;

Zonder bescherming hakken met een bijl is levensgevaarlijk. Wanneer de bijl afketst van het hout of wanneer u eens een misslag maakt zijn, zonder bescherming, zeer ernstige verwondingen in been of voet eerder regel dan uitzondering. Daarom is uiterste voorzichtigheid vereist.

 

Daar ben ik het niet mee eens, zonder de juiste techniek hakken met een bijl is levensgevaarlijk. Met de juiste technieken is er niets aan de hand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3

 

de beschrijving hoort bij de beenbescherming en is dus ook een soort tip en niet zozeer een wet van meden en perzen.

 

Ik heb ook afgesloten met de opmerking;

Dit zijn slechts kleine adviezen over de bijl er zijn hier veel grotere bijl-experts dus laat maar horen wat, welke wat voor een :)

 

Met de juiste technieken en kennis is er niets aan de hand:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je ziet zijn de benen binnen het draaibereik van de bijl en als je dan een vlijmscherpe bijl hebt is veiligheid zeer belangrijk.

 

Zonder bescherming hakken met een bijl is levensgevaarlijk. Wanneer de bijl afketst van het hout of wanneer u eens een misslag maakt zijn, zonder bescherming, zeer ernstige verwondingen in been of voet eerder regel dan uitzondering. Daarom is uiterste voorzichtigheid vereist.

 

Wat het belangrijkste volgens mij is, is dat de bijl vlijmscherp is en dat scherp maken kun je met een fijne metaalvijl (zoetvijl) doen, althans, dat is wat ik gebruik om mijn bijl vlijmscherp te houden.

 

Je hebt het zelf over het belang om de benen en voeten te beschermen, maar net zo belangrijk is het beschermen van de ogen. Ik draag altijd een beschermende bril als ik hout ga hakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetzelfde geldt overigens ook voor kettingzagen, die zijn levensgevaarlijk bij onjuist gebruik. Als je van plan bent zo'n ding te gebruiken, neem een korte cursus en koop minimaal een zaagbroek! De kettingzaag slaat daarin vast ipv dat je je been er af zaagt als je uitschiet oid...

 

Bij houthakken is 't ook aan te bevelen om schoen met stalen neuzen (of liever nog, houthakkerslaarzen) aan te hebben. Liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg. Bijlen en zagen zijn levensgevaarlijk, houthakken is 1 van de gevaarlijkste beroepen ter wereld, het is absoluut niet iets wat je "zo even doet", tenminste, niet als je gruwelijke ongelukken wilt voorkomen. Heb respect voor je gereedschap en misbruik het niet!

 

En natuurlijk ook heel belangrijk, bij het omhakken/zagen van een boom, de juiste techniek gebruiken. Eerst kijken welke kant de boom zelf op wil vallen, is die richting vrij, dan aan de kant waar 'ie heen moet vallen, eerst een inkeping in de boom maken van ongeveer 2/5e diep (dus net voor de helft stoppen, anders zit je zaag klem!). Daarna aan de andere kant verder. De boom gaat dan vanzelf omver. Als 'ie dan eenmaal begint te vallen, vooral niet als een malloot wegrennen! Kijken, nog meer kijken en als je weet dat 'ie de goede kant op valt, loop je HAAKS weg. Loop NIET de andere kant op! Sommige bomen stuiteren en komen zo effe een paar meter terug naar achteren!

 

Wil de boom een kant op vallen waar je 'm niet wil hebben (op 't dak van je huis bijvoorbeeld), span dan eerst 1 of 2 stevige touwen vanaf minimaal de helft van de hoogte van de boom (liever 2/3e hoog), naar een andere (stevige) boom en trek die goed stevig aan, je trekt bij voorkeur de boom dus al zodanig schuin dat 'ie wel de goede richting op wil vallen. NIET aan je auto of tractor vastmaken, dat gaat fout, en goed ook! :)

 

Pas altijd op dat er niemand onderdoor loopt als je bezig bent, een boom op je hoofd levert je in het gunstigste geval een ritje naar 't ziekenhuis op... een beetje boom weegt zo een paar duizend kilo, met bladeren er aan nog een stuk meer. Pas dus op... het is niet een kwestie van "gewoon hakken en we zien wel", tenzij je levensmoe bent en/of van enorme pijn houdt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3

 

de beschrijving hoort bij de beenbescherming en is dus ook een soort tip en niet zozeer een wet van meden en perzen.

 

Aha, waarschijnlijk een verkooppraatje van die website.

 

Paar algemene veiligheidstips voor het omgaan met een bijl:

-Altijd vervoeren in een foedraal, minimaal de snijkant v/d bijl moet beschermd zijn.

-Rondlopen met een 'onbeschermde' bijl: hou de bijl kop in je hand met de steel omhoog, snijkant naar voren gericht (als je voorover valt dan komt de bijl niet in je lichaam).

-Geen mensen in de buurt, als de bijl uit je handen vliegt wil je niemand verwonden.

-Check regelmatig of de steel nog goed vast zit, en heel is.

-Zorg dat je bijl niet in zand of stenen beland tijdens het hakken.

-Zorg dat je bijl / hakbeweging niet gehinderd wordt door bijvoorbeeld andere takken.

-Zorg dat je stevig staat, en niet uit balans gebracht kan worden door het hakken.

-Alleen kleine bijlen zijn geschikt om met 1 hand te gebruiken.

-Hakbeweging nooit (!) richting je lichaam. Hout splitten doe je staand, door de bijl in horizontale positie op het te splijten stuk hout te brengen. Of met behulp van 1 v/d technieken in de filmpjes in je eerste post.

-Goed gereedschap doet het halve werk.

-Hak je met 1 hand: let op waar je de andere hand laat, een duim/vinger of zelfs hand wil je niet raken.

-Hou rekening met de hoeveelheid kracht die je gebruikt, en waar de bijl heen zwiept als je door het stuk hout hakt.

-Neem pauzes, door vermoeidheid worden je slagen minder accuraat en kan de bijl afketsen op hout.

-Stevige kleding/schoenen die je niet hinderen tijdens het hakken.

-Hakken is zwaar werk, zagen is een stuk minder zwaar en veel veiliger.

 

Er zijn vast meer goede tips, vul gerust aan zodat we een mooie lijst krijgen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine (wellicht ten overvloede) waarschuwing.. Ik gebruik dagelijks een bijl... leerde deze te hanteren toen ik 15 was door Staatsboseheer en al met al is het 1x misgegaan in 30 jaar tijd...

 

Ik dronk een lekker wijntje aan het einde van de dag terwijl ik verder werkte...(fout nummer 1, werk nooit met gevaarlijk gereedschap als je al is het maar 1 alcoholisch drankje nuttigt) EN het begon te schemeren... bij schemer zie je vaak minder, vooral als je nachtblind bent... Dit lijkt voor de hand liggend maar de schemer valt erg langzaam in, als je bezig bent merk je dit niet zo... stop op tijd! Mijn vinger, in dit geval, heeft zich gelukkig binnen een half jaar redelijk herstelt, maar het had erger kunnen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oefenen is de kunst.

Met gezond verstand werken blijft belangrijker dan jezelf maar beter blijven beschermen.

Stoppen als je moe wordt niet nog even doorgaan of nog even die laatste blokken in de schemering willen doen.

 

Sommige mensen zullen gewoon langer leven als ze de bijl/kettingzaag laten voor wat het is, accepteer dat!

 

@dR3 zagen is veiliger dan kloven, maar als je stookt op hout en dan 10-20 kuub per jaar moet gaan zagen ipv kloven, shit dat is wel een nieuwe fulltime job?

Zelfs met kettingzaag geef ik dan de voorkeur aan kloven....

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 zagen is veiliger dan kloven, maar als je stookt op hout en dan 10-20 kuub per jaar moet gaan zagen ipv kloven, shit dat is wel een nieuwe fulltime job?

Zelfs met kettingzaag geef ik dan de voorkeur aan kloven....

 

Grt,

Kans

 

Kloven doe je inderdaad niet met een zaag, of kettingzaag. Een (kloof) bijl kost veel minder tijd/energie bij het kloven, dan zagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruikt het juiste gereedschap voor het werk dat je wil doen . In het eerste filmpje is de bijl niet geschikt voor dit werk . Ook wringen van links naar recht zou ik afraden zo kan de steel kraken krijgen die je niet ziet en op zeker moment breekt de steel af en dit gebeurt niet als de bijl in de kast ligt . Wel als je aan het hakken bent . Wie weet waar ze dan terecht komt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook niet 1 soort bijl die overal goed in is! Er zijn bijlen om bomen om te hakken, andere bijlen om de takken er vervolgens af te slaan en weer heel andere om te klieven! Ben je van plan om veel zelf te hakken (en bijv een huis te bouwen), zorg dan dat je meerdere soorten bijlen hebt en weet welke je hoe en waarvoor gebruikt! :)

 

One size does not fit all!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...