Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe je de boiler af kan tappen


Emmy

Aanbevolen berichten

In de keuken (van mijn flat) boven de gootsteen hangt er een enorme 80 liter boiler. Vandaag heb ik (van mijn vriend) geleerd hoe ik water uit de boiler kan halen als er geen water meer uit de kraan komt. Misschien is het voor jullie een open deur, maar misschien is er iemand die het net als ik, nog niet wist en die iets aan mijn postje heeft.

 

Aan eenvoudigweg de warme kraan openzetten heb je niets: omdat er geen water meer IN de boiler stroomt, zou er een vacuüm ontstaan, wat niet mogelijk is. Bij het openzetten van de warme kraan, verdwijnt alleen de (over)druk, daarna komt er niets meer uit.

 

De gebruiksaanwijzing van mijn (Daalderop) boiler stond op internet in PDF vorm. Over het aftappen van deze (specifieke) boiler staat het volgende:

 

• Sluit altijd eerst de spanning af.

• Sluit de hoofdwaterkraan of de stopkraan van de inlaatcombinatie af.

• Draai een warmwaterkraan (of meerdere) open, zodat de druk in de boiler wegvalt en draai deze weer dicht zodra er geen water meer stroomt.

• Koppel de toevoerleiding los van de boilerinlaat.

• Sluit op de boilerinlaat een flexibele slang aan en leg het uiteinde van deze slang naar de afvoer (in ons geval de jerrycan(s).

• Draai nu een warmwaterkraan (of meerdere) open, zodat de boiler lucht kan aanzuigen, waardoor de boiler via de koudwaterinlaat leegloopt. Als de jerrycan bijna vol is, stop je even door de warmwaterkraan even dicht te doen, het reageert wat later zodat je dit vroegtijdig moet doen.

 

 

Wat er niet bijstond en wat ik erbij heb geleerd is:

Als je je jerrycans gevuld hebt en de boiler leeg is, sluit je alles uiteraard weer netjes aan. Je laat de spanning er nog steeds af (je boiler is nog steeds leeg en mag natuurlijk zo niet opwarmen). Wanneer het water weer stroomt, zit je boiler nog steeds vol lucht, die ontsnapt vanzelf wanneer je je warme kraan opendraait en dat geeft een enorm lawaai, maar dat kan geen kwaad. Als de lucht weg is en je boiler weer vol, dan mag je de prik er weer opzetten, indien aanwezig.

 

De juiste tang en een slang horen bij de prepspullen. Natuurlijk is de boiler pas aan de beurt als de geprepte watervoorraad op is. Het duurt erg lang voordat boilerwater is afgekoeld wanneer er geen koud water meer bijkomt.

 

Ik ken de stappen nu uit mijn hoofd, maar heb een print in de meterkast gehangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Alleen zijn de waterleidingen veelal gesoldeerd ...

Doorzagen dus

 

Huh? Nee, je moet de bout van de inlaatcombinatie losdraaien. In elk geval de bovenste, maar handig is om ook de onderste los te draaien, dan kan de inlaatcombinatie er helemaal tussenuit en dan heb je ruimte om het water op te vangen.

 

De stopkraan van de inlaatcombinatie schijnt heel vaak door kalk vast te zitten. In plaats van die dicht te zetten kun je beter gewoon de hoofdkraan dichtdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie, praktische prep! Ik heb jammer genoeg geen boiler.

 

Ja jammer, want het geeft wel een luxe gevoel zoveel water. Vroeger nooit bij stilgestaan. En als die bouten los willen laten, zijn er nog honderden mensen in het flat, die het nog niet weten en die we misschien kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het toch nog even nagevraagd of het nodig is om te zagen en kreeg dit antwoord:

 

Ook al is de waterleiding gesoldeerd dan is ALTIJD die chroom inlaatcombinatie er en die zit ALTIJD met een koppeling aan de boiler vast ! Dus dat is simpel voor iedereen.

 

Zagen kán wel, maar is niet nodig dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Handige tips, ook maar even een uitdraai maken en bij be boiler hangen.

 

Ja goed idee. En dan vast van tevoren de tang preppen waarmee je hem kan losdraaien. En een slang om het water van leiding naar jerrycan te leiden.

 

Nog een aanvullende tip: Om het water vrij te maken moet je dus zoals gezegd de heetwaterkraan opendraaien (het water zelf komt uit de inlaat dus via de koude kant). Het maakt niet uit welke warme kraan je opendraait, mag ook die van de douche zijn. Je brengt dan lucht in het systeem, waardoor het water de boiler kan verlaten. MAAR .... soms blokkeert de warme kraan en laat geen lucht in. Als alle warme kranen blokkeren, dan moet je wel zagen. Maar in dat geval moet je wel voldoende opvangmogelijkheden klaar hebben staan, want dan komt de hele inhoud in 1 keer uit de boiler. Als het lukt om het systeem lucht te geven via de warme kraan, dan kun je de waterstroom ook weer onderbreken door hem weer dicht te draaien, als je jerrycan vol is.

 

Water uit de boiler schijnt koper te bevatten in een hogere concentratie dan het normale drinkwater. Dit weet ik nog maar sinds kort, want ik gebruikte altijd heet water uit de boiler om te gaan koken, dan kookte het tenminste lekker snel.

Nu pas ben ik er achter gekomen dat dit niet zo slim is. Maar omdat ik nog leef en gezond ben, blijkt wel dat eenmalig een partijtje boilerwater van 80 liter drinken, geen ramp is. Hoewel niet achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy,

ja, erg slim. Misschien handig om ( als je er ruimte voor hebt ) naast / onder / bij de boiler zelf al twee lege jerrycans neer te leggen zodat je snel kan reageren mocht het nodig zijn.

Daarnaast is het misschien handig als je weet dat je aan je geprepte water alleen niet genoeg zal hebben van tevoren om dan al je boiler leeg te maken zodat je het boilerwater kan mengen met je geprepte water zodat de concentratie koper wat minder hoog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy,

ja, erg slim. Misschien handig om ( als je er ruimte voor hebt ) naast / onder / bij de boiler zelf al twee lege jerrycans neer te leggen zodat je snel kan reageren mocht het nodig zijn.

Daarnaast is het misschien handig als je weet dat je aan je geprepte water alleen niet genoeg zal hebben van tevoren om dan al je boiler leeg te maken zodat je het boilerwater kan mengen met je geprepte water zodat de concentratie koper wat minder hoog is.

 

Ja, goed idee, hoewel ik geen lege jerrycans zou bewaren. Het is gelukkig niet zo dat er meer koper opgelost wordt, naarmate het water langer staat, heb ik begrepen. Alleen erg heet water doet dat, maar zonder electra wordt het toch koud en blijft het gewoon verder zo staan. Koud water lost geen koper op. Ik denk eerlijk gezegd dat het met de koperoplossing ook wel mee moet vallen, anders moest er verplicht 'geen drinkwater' op boilers en geisers staan. En zou de koperen waterleiding ook langzaam oplossen. Maar om te mengen voor alle zekerheid, zou kunnen, of filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...