Ga naar inhoud
GENEGEERD

Begin van de vertrouwens crisis ?

Kans
 Share

Recommended Posts

De huidige welvaart is voor een groot deel gebaseerd op efficientie verhoging, consumptie groei, en geld creatie.

Het lijkt er toch steeds meer op dat de efficientie groei toch niet oneindig is.

Ik zie het zoals de ooit populaire zienswijze dat de steeds kleinere machines weer zelf kleinere machines gingen maken en we zo uiteindelijk nanomachines krijgen die alles perfect en goedkoop kunnen maken.

Dit blijkt wel een leuk idee maar is toch niet zo uitgepakt.

Ook de consumptie groei blijkt niet oneindig te zijn en als het model al zo zou werken dan zijn we op het punt aangekomen dat onze natuurlijke resources eindig zijn.

Dat geld creatie niet oneindig door kan gaan zijn we nu in rap tempo aan het bewijzen!

Dan bljjft er nog een pijler over en dat is VERTROUWEN...

En juist deze laatste pijler is enorm snel aan het afbrokkelen.

Er zijn wel enkele deskundige die wat voorspellingen durven te doen wat er met onze huidige maatschappij zou kunnen gebeuren als het vertrouwen in het systeem omvalt, maar de inpact is zo enorm dat het eigenlijk niet serieus genomen wordt.

En juist de onbespreekbaarheid maakt een eventueele realisatie van dit scenario extra eng, bijna niemand is er op voorbereid!

In angst leven is geen oplossing maar negeren van realistische gevaren is ook niet de oplossing.

En ik denk dus dat wij preppers ergens op een redelijk goede middenweg zitten.

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het vertrouwen is al afgenomen, mensen sparen niet voor niets en geven minder uit, maar daardoor zitten we in een vicieuze cirkel en komt er voorlopig ook geen groei.

Je moet idd leven met enig vertrouwen, beslissingen nemen op basis van angst zijn nooit goede beslissingen. Maar enig wantrouwen is ook nodig, nooit iets voor vanzelfsprekend aannemen... Dat probeer ik te doen door zorgvuldig afwegingen te maken en risicos proberen in te schatten voor zover mogelijk. Je kunt nooit overal een expert in zijn, maar wel altijd je gezond verstand gebruiken. Er blijven altijd dingen gebeuren waar je geen invloed op kunt uitoefenen, je hebt alleen maar invloed op hoe je daar dan zelf mee omgaat....

Link naar reactie

De huidige welvaart is voor een groot deel gebaseerd op efficientie verhoging, consumptie groei, en geld creatie.

Het lijkt er toch steeds meer op dat de efficientie groei toch niet oneindig is.

Ik zie het zoals de ooit populaire zienswijze dat de steeds kleinere machines weer zelf kleinere machines gingen maken en we zo uiteindelijk nanomachines krijgen die alles perfect en goedkoop kunnen maken.

De laatste jaren was mijn baan oa het efficiënter maken van bedrijfsprocessen en geloof me: daar is nog bakken (!!) met geld mee te besparen als meer bedrijven dit zouden doen. Zeker als je doorgaat tot directie niveau.

Waar oneindige groei en geld creatie naar leiden weten we, dat uit zich inderdaad in vertrouwen. En dat laatste is inderdaad steeds verder aan het afbrokkelen. Ik denk dat het vertrouwen eerder verloren is dan de rek in efficiëntie/groei/geld creatie.

Link naar reactie

En juist de onbespreekbaarheid maakt een eventueele realisatie van dit scenario extra eng, bijna niemand is er op voorbereid!

Absoluut mee eens! Ook het politieke taboe om maar niet écht over de crisis (euro, Griekenland, etc) te praten, geeft juíst aan hoe erg het er voor staat. Ja, het is een prima middel om wat extra tijd mee te winnen - zo blijkt - maar het lost het probleem niet op, sterker nog, maar het enkel erger.

Link naar reactie

Om een of andere reden moest ik bij het lezen van deze thread denken aan een film die ik onlangs gezien heb, Off the map.... ging over een gezin dat midden in de woestijn woont in New Mexico en een belastinginspecteur op bezoek krijgen omdat ze al 5 jaar geen aangifte hebben gedaan, ze leven heel goed, in vrijheid, van hun land...eigenlijk zijn het preppers zonder doom-aanleiding....de man zegt op een gegeven moment tegen de belastinginspecteur( die uiteindelijk bij ze gaat wonen in een verlaten bus op hun terrein) ik heb geen baan, want ik heb veel te veel te doen.....mooie film,aanrader....

Link naar reactie

Om een of andere reden moest ik bij het lezen van deze thread denken aan een film die ik onlangs gezien heb, Off the map.... ging over een gezin dat midden in de woestijn woont in New Mexico en een belastinginspecteur op bezoek krijgen omdat ze al 5 jaar geen aangifte hebben gedaan, ze leven heel goed, in vrijheid, van hun land...eigenlijk zijn het preppers zonder doom-aanleiding....de man zegt op een gegeven moment tegen de belastinginspecteur( die uiteindelijk bij ze gaat wonen in een verlaten bus op hun terrein) ik heb geen baan, want ik heb veel te veel te doen.....mooie film,aanrader....

?
Link naar reactie

Ik vond het ook zo leuk dat de signalen compleet verkeert geinterpreteerd kunnen worden.

Bv ( al een paar keer gehoord) "hoe kan het nu slecht gaan kijk naar de beurskoersen"

Als je dan probeerd uit te leggen dat in die koersen al het geld zit van de QE dan kijken ze je aan alsof je over vuur praat....

Of krijg je de opmerking als waarom ik nog geen miljonair ben als ik het zo goed weet.

Soms kom ik dan nog toe aan mijn zienswijze dat ik de beurzen als sinds 2008 niet meer vertrouw en ik niet tot de insiders behoor die de instorting nauwkeurig kan voorspellen en dus mijn geld anders 'veilig' stel..

Maar zo ver kom ik heel vaak niet en als ik daar kom stopt het alsnog heel snel.

Doorgaan als de grote mute is nou eenmaal aangeleerd en 'veilig' gebleken en ik breng het ook niet alsof ik de waarheid in pacht heb, ik vertouw het niet en wil me daartegen beschermen, dat het absoluut fout gaat en wanneer weet ik ook niet ( niet doorvertellen ik ben wel degelijk redelijk overtuigd dat het fout gaat).

Grt,

Kans

Link naar reactie

Absoluut mee eens! Ook het politieke taboe om maar niet écht over de crisis (euro, Griekenland, etc) te praten, geeft juíst aan hoe erg het er voor staat. Ja, het is een prima middel om wat extra tijd mee te winnen - zo blijkt - maar het lost het probleem niet op, sterker nog, maar het enkel erger.

Dit idee speelt bij mij inderdaad ook al geruime tijd...

Kijkende naar de signalen die naar buiten komen, zijn in mijn ogen toch aan de nodige censuur onderhevig, zodat er toch nog enigzins een positieve draai aan valt te geven.

Die politieke taboe lijkt me ook enigszins in eigen belang, want als men van begin af aan eerlijk en recht door zee was geweest tegen het volk en de daarbij benodigde adviezen en ondersteuning als zijnde begeleiding om maar iets te noemen, dan was er misschien ook wat meer begrip en vertrouwen geweest.

Echter, zoals ze op deze voet bezig zijn help je in mijn ogen een SHTF in de hand, omdat het volk "dom wordt gehouden"... en puntje bij paaltje... als er geen draai meer aan te geven valt, dan breekt de pleuris uit...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...