Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen groente & fruit verbouwen


CGPrepper

Aanbevolen berichten

Ik beschik sinds april over een m2 tuin. In de praktijk bebouw ik slechts 8.5 m2, door het optimaliseren van bevloeiing, bemesting, een goede grond, compost en het intensief onderhouden, slaagde ik er in ons gezin van pakweg half mei tot eind september te voorzien van verse groenten. Vandaag werden de 2 laatste witte kolen en een emmer platte kervel en een grote bundel peterselie geoogst. Volgend jaar wil ik de beschikbare oppervlakte verdubbelen. Dankzij de vierkante meter tuin krijg ik drie oogsten per seizoen op elk plekje. We aten continu aardbeitjes, augurken, sla (allerlei soorten), worteltjes, radijsjes, boontjes, tomaat, selder, venkel, broccoli, witte kool, ...)

 

Aardappelen kweekte ik dit jaar in emmers. Van 6 kleine aardappeltjes kreeg ik een volle emmer nieuwe oogst. Voor volgend jaar kocht ik 50 grote emmers. Het is de bedoeling om tussen 150 en 200 aardappelen te planten van verschillende soorten. Dit zou dankzij betere methodes, meer en betere grond en bevloeiing ongeveer 15 emmers vroege aardappelen moeten opleveren.

 

Hoi Lewieke, leuk dat je de aardappelen in emmers laat groeien. In hoeveel liter emmers ga je volgend jaar de aardappelen zetten? Daarnaast zou ik ook wat meer groenten kweken die je in de winter kunt nuttigen, zoals boontjes. Deze kun je makkelijk invriezen en je hebt de hele winter een maaltje.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik verbouw al mijn groente en fruit zelf. Op 100m2 kan je genoeg telen voor 2 personen voor een heel jaar. nu hebben wij 5000m2 maar alsnog gebruiken we slechts ongeveer die 100m2 voor ons 2. In augustus/september wordt alles geoogst en vervolgens ingemaakt/geweckt om de rest van het jaar ook eten te hebben. Veel groente wordt ook ingevroren, maar dat is natuurlijk niet veilig als de stroom langdurig uitvalt.

 

Aardappels in emmers (ik dan in zakken) heb ik ook gedaan dit jaar, weet wel dat de opbrengst leuk is, als je geen ander optie hebt, maar dat in de volle grond de opbrengst ongeveer 3 dubbel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbouw al mijn groente en fruit zelf. Op 100m2 kan je genoeg telen voor 2 personen voor een heel jaar. nu hebben wij 5000m2 maar alsnog gebruiken we slechts ongeveer die 100m2 voor ons 2. In augustus/september wordt alles geoogst en vervolgens ingemaakt/geweckt om de rest van het jaar ook eten te hebben. Veel groente wordt ook ingevroren, maar dat is natuurlijk niet veilig als de stroom langdurig uitvalt.

 

Aardappels in emmers (ik dan in zakken) heb ik ook gedaan dit jaar, weet wel dat de opbrengst leuk is, als je geen ander optie hebt, maar dat in de volle grond de opbrengst ongeveer 3 dubbel is.

 

Ja klopt, in volle grond is het altijd beter. Maar ik zit in Spanje straks op een berg en fruitbomen e.d. groeien hier goed, maar aardappelen niet i.v.m. de toch wat rotsachtige samenstelling van de grond. Dan is het kweken in bakken of een grote emmer een leuk alternatief voor mij.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lewieke, leuk dat je de aardappelen in emmers laat groeien. In hoeveel liter emmers ga je volgend jaar de aardappelen zetten? Daarnaast zou ik ook wat meer groenten kweken die je in de winter kunt nuttigen, zoals boontjes. Deze kun je makkelijk invriezen en je hebt de hele winter een maaltje.:)

 

Ik experimenteerde met boontjes, maar plantte de boontjes te laat waardoor de oogst mislukte. Ik had bij de eerste poging ook geen goede soort te pakken. Het is de bedoeling op het tuintje (flink) uit te breiden. Volledig zelfvoorzienend worden we niet anders moeten we de hele tuin omspitten, wat ook niet de bedoeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben nu in de mogelijkheid om een stukje land te huren voor 20 euro per maand. Het is zo een 750 m² groot.

Ik ga eerst nog eens praten met de eigenaar over de prijs.

Ik wil dus ook beginnen met het zelf kweken van ..................................... zo veel mogelijk.

Dus deze week zal ik zien wat het wordt...

 

Bij de eerste start zal ik wel een serieus aantal zaden en plantjes moeten kopen denk ik....dus de eerste inzet kost wat geld maar ik denk dat ik dit zeker terug verdien....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, in volle grond is het altijd beter. Maar ik zit in Spanje straks op een berg en fruitbomen e.d. groeien hier goed, maar aardappelen niet i.v.m. de toch wat rotsachtige samenstelling van de grond. Dan is het kweken in bakken of een grote emmer een leuk alternatief voor mij.:o

 

oh ja dan is het zeker de moeite waard om emmers of bakken te nemen.

 

Toch neem ik aan dat je een stukje grond gaat ontginnen? Je kan zelf een stukje vruchtbaar maken door rotsen en stenen te verwijderen te egaliseren en compost aan te brengen.Telkens een iets groter stukje tot je een moestuin hebt?

 

Hier heb ik in a way hetzelfde gedaan, maar het was geen rotsgrond maar grond met puin, er hadden huizen en schuren gestaan. Bij elke spa-steek kwamen er 3 dakpannen en 6 bakstenen naar boven, zucht. Maar na enige tijd zijn nu toch de meeste moestuinbedden stenenvrij. Anders, als je echt OP rotsgrond zit, dus niet te verwijderen, kan je er een moestuin OP leggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ja dan is het zeker de moeite waard om emmers of bakken te nemen.

 

Toch neem ik aan dat je een stukje grond gaat ontginnen? Je kan zelf een stukje vruchtbaar maken door rotsen en stenen te verwijderen te egaliseren en compost aan te brengen.Telkens een iets groter stukje tot je een moestuin hebt?

 

Hier heb ik in a way hetzelfde gedaan, maar het was geen rotsgrond maar grond met puin, er hadden huizen en schuren gestaan. Bij elke spa-steek kwamen er 3 dakpannen en 6 bakstenen naar boven, zucht. Maar na enige tijd zijn nu toch de meeste moestuinbedden stenenvrij. Anders, als je echt OP rotsgrond zit, dus niet te verwijderen, kan je er een moestuin OP leggen?

 

De grond is best vruchtbaar, maar inderdaad rotsachtig. Hierdoor groeien bomen over het algemeen wel goed maar is het met groenten lastiger veel water nodig. Ik ben van plan voor mijn groenten een aantal grote bakken te maken op een meter hoogte ongeveer, zodat ik niet hoef te bukken. Deze bakken kan ik ook eenvoudig vol scheppen met de wat betere grond en voorzien van mest.

 

Verder ben ik van plan uitsluitend dingen te verbouwen die we zelf ook eten. Overschot gaat naar de dieren en kunnen we met onze buren ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

 

M'n vader maakte vroeger veel wijn. Als er teveel van het eoa beschikbaar was, appels, peren, pruimen, kersen, druiven, dan ging dat door de sap centrifuge en dan in de diepvries. Kon er later wijn van gemaakt worden.

Druiven zou je eventueel nog kunnen drogen (niet echt simpel door het hoge vochtgehalte), dan krijg je rozijnen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

 

Is delen een optie? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

 

ik ken het, ik heb 30 ton appels ofzo van 1 boom, en dan maar te zwijgen over de kersen die ik niet eens lust

pakken wat je nodig hebt, de rest geef ik aan de paarden en die bakken er appeltaart van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

@Wish

Niets weggooien invriezen en later gebruiken voor jam, siroop, wijn maken en als je niet meer weet wat je er verder mee moet doen buiten alle adviezen om die hier al zijn gegeven door anderen en mij, weggeven aan mensen die het goed kunnen gebruiken!

Wij vriezen alles in en geven de rest aan mensen met een krappe beurs wat we echt niet meer kunnen gebruiken.

En vooral wat laten hangen voor de vogels en andere dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

 

Ik heb wel eens bij een groot huis in het buitengebied een tafel voor/naast de oprijlaan zien staan met wat spulletjes en pompoenen erbij en een kaartje waarop stond dat je het mee mocht nemen tegen wat contanten in het schaaltje. wat ook op de tafel stond. Hoeveel geld je wilde geven mocht je zelf beslissen.

Dus zet een tafel in je voortuin met een schaaltje, een kaartje met deze tekst en je druiven erbij. Wie weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken het, ik heb 30 ton appels ofzo van 1 boom, en dan maar te zwijgen over de kersen die ik niet eens lust

pakken wat je nodig hebt, de rest geef ik aan de paarden en die bakken er appeltaart van

 

Van de appels kan je cider maken. Of jenever. Of anders gewoon vers appelsap. Kost pakweg 1€ per liter in de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar iets meer dan 6 kilo druiven geoogst.

Er zat echter nog wel minimaal 10 kilo druiven aan, wat we hebben laten hangen.

Dit omdat we simpelweg niet weten wat we ermee moeten doen, want zoveel druiven eten we niet.

 

Hebben meer mensen dat?

Groente vriezen wij gewoon in. Maar fruit?

 

Het is aan de ene kant wel zonden al die druiven te laten verrotten, maar wat moet je met zoveel fruit.

 

Drank maken natuurlijk! Wij maken wijn van de druiven, maar hou je niet van drank dan kan je altijd nog druivensap maken:

 

Gooi al je druiven in een flinke pan met een bodempje water tegen het aanbranden, breng het tot tegen de kook.

Stamp de druiven met een aardappelpureestamper tot al het sap eruit is, zeef de boel. Breng alles als het inmiddels wat afgekoeld is, nogmaals tot tegen de kook en stop het dan heet in schone flessen, suiker toevoegen hoeft niet.

Leg de flessen even met de hals naar beneden ergens neer (doen wij altijd in het gras buiten op een hellinkje) zodat de dop van binnenuit ook nat wordt met heet sap. Laat afkoelen en je kan dit zeker nog 2 jaar drinken. De combinatie met appelsap is helemaal erg lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij drinken eigenlijk geen alcohol.

Als het heel warm weer is een wit biertje, en dat is het wel.

 

Alcohol dat we in huis hebben is voor de gasten.

 

Ze aan de kant van de weg te zetten is ook niet echt de moeite waard, krijg je hoogstens een paar euro.

 

Zal eens kijken of de geiten druiven lusten, kunnen die ze mooi opeten.

 

En anders toch maar invriezen, om er jam van te maken.

Maar we hebben nog pruimenjam die we vorig jaar gemaakt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
heeft iemand een goede oplossing tegen slakken?!?!?!

 

Daar bestaan al draadjes over.http://preppers.nl/forum/tags.php?tag=slakken

 

Je gebruikt slakkenkorrels, Heinekenvallen of gewoon een spiesje om de slakken te vangen. Sinds kort strooi ik ook fijn wit zand rond mijn kolen en slaplantjes, dat wit zand zijn gemalen schelpjes en dat kwetst de buikjes van die ondingen, daarnaast plaats ik ringen gesneden van petflessen die ik rond mijn plantjes zet. De combinatie van maatregelen doet het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...