Ga naar inhoud
GENEGEERD

LED zaklampen


Kans

Aanbevolen berichten

LED lampen en zeker zaklampen zijn redelijk fantastisch.

 

Ze zijn zuinig met energie

Ze gaan veel langer mee, 30.000 - 50.000 uur, dan gloeilampjes, halogeen, xenon, of HID en minder kwetsbaar.

En geven in een moderne uitvoering al bijna net zoveel licht als een 40 watt HID dus denk aan een autokoplamp ( dan worden er drie moderne leds gebruikt, zal over een paar jaar nog een led zijn)

 

Vaak zijn de lichthoeveelheden te regelen van wat licht tot een bult licht en vaak ook een sos stand en stoboscoop stand voor effectief verblinden.

 

Kortom ik vind ze fantastisch.

Ze zijn niet allemaal goedkoop een goede betrouwbare zaklamp met beschreven functies kost vanaf 30 euro en al snel 60-100 euro tot enkele honderden voor de echte monsters.

 

Voor mij is een moderne zaklamp die iets groter is als mijn hand de ultieme alleskunner, licht van gewicht veel licht indien nodig, nieuwste modellen 200-600 lumen ik weet niet anders dan zeer extreme situaties dat je meer nodig hebt, in de laagste lichthoeveelheid van een tiental lumen voldoende om bv te lezen gaan de batterijen vaak meer dan honderd uur mee!

 

Ik zou die met twee modellen willen aanvullen:

 

een iets grotere waarmee je bv ook een rotklap kunt uitdelen, die hebben dan ook vaak een iets betere bundeling om echt honderden meters te kunnen schijnen. Iets te lomp voor alledaags gebruik.

 

Een hoofdlampje, naast de eerste is deze echt nodig.

Je kunt mijn eerste model met een hoofdband als hoofdlamp gebruiken maar ik vind zon lichtgewicht hoofdlamp geweldig.

Als je, met rugzak, in het donker loopt is een hoofdlamp en dus het feit dat je niet met je hand hoeft te richten en dus ook twee handen vrij hebt (voor iets anders bv) geweldig. Ik heb al vaak genoeg geschreven dat je na tshtf met zaklamp een vuurtoren bent neem ik aan?

 

Maar zo'n hoofdlamp is nog meer van belang als je beide handen nodig hebt..

 

Ik heb nu een toepassing ondekt waarbij niet elke LED hoofdlamp even goed/fijn werkt, wondbehandeling!

Let maar eens op, als je een LEDlamp hebt met maar een ledje erin dan heeft de bundelprojectie vaak een lichtbeeld.

In veel gevallen geen probleem, maar juist bij wondbehandeling (en nog meer als het iets verder als wond behandeling gaat) dan is dit lichtbeeld enorm hinderlijk bij het juist zien van de lichaamsdelen/organen.

Je krijgt dan de neiging om veel met de bundel te bewegen om te kijken of je het goed inschat en dat is enorm vermoeiend en helpt niet echt.

 

Wat dan veel beter is zijn hoofdlamjes die meerdere LEDjes gebruiken, drie maar liever vijf of meer LEDjes geven dan een veel homogener en bruikbaar lichtbeeld, ook de lampjes met een peel reflector (reflector die gevormt is als een appelsienhuid) werkt dan veel beter. Ook de LEDjes die meer naar het geel, als de vertrouwde gloeilampjes, verlichten als de LEDjes die dat hele felle blauwe licht geven werken dan beter.

 

Dit lichtbeeld is bij wel meer toepassingen van belang maar het viel me juist bij deze medische toepassing enorm op!

 

Let ook op dat je bij zoveel mogelijk apparaten dezelfde oplaadbare batterijen kunt gebruiken.

Ik ben nu al aan meer dan vier soorten toe en eerlijk gezegt ik wordt daar moe van, richt me nu heel bewust op de AA en CR123a/18560 batterijen.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Thanks voor de info. Nu ben ik zo'n budget prepper. Ik heb aantal led zaklampen, duurste is richting €50 en duurder wil ik ook niet kopen ondanks dat het zo geweldig is.

Wat mij afvraag of een bundel beter verlicht met goede reflectie? En die zijn ook weer in soorten en maten. Een cirkel vormige en of langwerpig (op een rij).

En ik ben een liefhebber van knijpkat achtige zaklampen, gewoon omdat het zonder baterijen kan. Tips?

 

Dank.

Bdg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de info. Nu ben ik zo'n budget prepper. Ik heb aantal led zaklampen, duurste is richting €50 en duurder wil ik ook niet kopen ondanks dat het zo geweldig is.

Wat mij afvraag of een bundel beter verlicht met goede reflectie? En die zijn ook weer in soorten en maten. Een cirkel vormige en of langwerpig (op een rij).

En ik ben een liefhebber van knijpkat achtige zaklampen, gewoon omdat het zonder baterijen kan. Tips?

 

Dank.

Bdg

 

ik weet niet wat je bedoeld met "cirkel vormig of langwerpig"?

 

Bij een LED lamp is het LEDje zelf veruit het belangrijkste omdat het een oppervlak is ipv een gloeispiraal, of verglijkbaar, die licht rondom uitstraald.

Dat oppervlak heeft dus al een veel beperktere openingshoek dan de andere soorten.

Sorrie voor de termen? Bij niet LED lampen is de reflector dus van een grotere inpact op de bundel vorming dan bij LED lampen.

Er zijn dus LED lampen waarbij de gebruikte LED vrij breed uitstraald en om dan toch een smalle bundel te krijgen heb je een breede en diepe reflector nodig, dus krijg je een grote lamp.

Bij een LED die het licht smal uitstraald heb je een kleine of kun je zelfs zonder reflector een redelijk bereik hebben.

 

En dan DE VRAAG wat wil je?

Smalle bundel en dus ver bereik, brede bundel en dus minder bereik of juist iets ertussen in?

Een goede site, sponsor hier, knives and tools heeft bij elke zaklamp vrij goede info over de bundel enz.

ik kan alleen aanraden om bij een zaklamp freak langs te gaan, de moderne LED lampen laten de meeste mensen letterlijk omvallen van de licht hoeveelheid en mogenlijkheden, en vervolgens ook vaak, helaas, van de prijs:cool:

 

Een goede knijp LEDlamp ken ik niet, dus die tip is ook bij mij welkom...

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Gelukkig weet ik de perfecte hoofdlamp voor je/ iedereen.

Met deze hoofdlamp heb je geen last van een raar lichtbeeld zoals bv een maglite heeft.

Lekker klein en zit heerlijk comfortabel.

 

Ff een linkje..http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Hserie/h7.php?id=h7

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Kans

 

Gelukkig weet ik de perfecte hoofdlamp voor je/ iedereen.

Met deze hoofdlamp heb je geen last van een raar lichtbeeld zoals bv een maglite heeft.

Lekker klein en zit heerlijk comfortabel.

 

Ff een linkje..http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Hserie/h7.php?id=h7

 

Mvg Dakhaas

 

Die Led Lenser lampen van die site zijn super. Duur, maar de kleinere zijn wat betaalbaarder, ook voor @Bandoeng.

Veel meer licht dan Maglite. Verstelbaar van spot naar flood, omdat er een draaibare lens in zit. Sterk.

Mijn zoon heeft een dure. Ongelooflijk, wat een puist licht :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij hebben die led lenser lampen opde zaak liggen.

Goede lampen maar ik moet eerlijk zeggen dat lampen voor de helft van die prijs net zo goed of zelfs beter presteren.

Wel is de behuizing van die led lenser lampen van de allerbeste dikke kwaliteit.

 

Greener

 

 

Ja, ik heb er een van de Liddl voor een tientje of zo, die schijnt ook supergoed.

De echte zijn sterker gebouwd, de lens is beter en de instellingen zijn veel uitgebreider. Maar de prijzen zijn enorm, inderdaad.

 

Weet jij, waar je leuke goedkope kan halen, @Greener?

 

Bedankt voor de opmerking nog :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde specifiek op die van de karwei...

Ben wel benieuwd wat je van de kwaliteit/ lichtopbrengst vindt..

Ze werken goed. Voldoende licht voor in en om het huis.

Verwacht geen wonderen maar voor 1 tot 3 LEDs en een accuutje doen ze het prima mits goed opgeladen.

Daarom wil ik er dus meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Die van de Lidl, heb ik ook. Meer dan genoeg licht voor mij en die 25% stand is ook handig.

 

Alleen, als je de focus versteld, aan de kop draait dus, schakelt het ding nogals eens over op de volgende modus. (Modi: 1 keer drukken is 100%, 2x 25%, 3x knipper, 4x SOS)

Heb jij daar ook last van?

 

Laatst bij opticien Fieldman, nog een kleintje gekocht, met 3 jaar garantie voor 1,95. Die zit altijd in m'n jas, omdat ik s'avonds liever niet in hondendrollen trap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Die van de Lidl, heb ik ook. Meer dan genoeg licht voor mij en die 25% stand is ook handig.

 

Alleen, als je de focus versteld, aan de kop draait dus, schakelt het ding nogals eens over op de volgende modus. (Modi: 1 keer drukken is 100%, 2x 25%, 3x knipper, 4x SOS)

Heb jij daar ook last van?

 

Laatst bij opticien Fieldman, nog een kleintje gekocht, met 3 jaar garantie voor 1,95. Die zit altijd in m'n jas, omdat ik s'avonds liever niet in hondendrollen trap.

 

Waarschijnlijk heb ik net weer wat anders.

1 x drukken = 100 %

2 x drukken = 50 %

3 x drukken = uit.

Geen last bij focus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, zoals @Kans aangeeft is standaard maken van je energie behoefte met lampen en andere zaken ook wel zinvol. Ik probeer het bij AA en AAA's te houden. Zeker met Eneloop batterijen kom je haast altijd wel goed weg. Eventueel wat D-cel en C-cel converters en je kan ook andere apparatuur gebruiken.

 

Ik heb helaas nog geen goede windup zaklampen gevonden. Mechaniek of accu's zijn vaak de zwakke schakels hierin....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kortgeleden heb ik een Powertac E5 gekocht, op dit moment een van de sterkste LED lampjes in klein formaat die je kunt kopen.

Powertac is opgestart door een vroegere topman van Olight, en de lampjes worden in de VS vervaardigd (belangrijk voor veel Amerikanen)

Ze zijn op dit moment niet in Nederland verkrijgbaar, maar wel bij onze Amerikaanse forumwebwinkelier Howesknifeshop.

Dit lampje is momenteel helemaal de rage bij allerlei Amerikaanse politiekorpsen vanwege de werkelijk ongehoorde hoeveelheid licht die eruit komt voor zo'n compact formaat.

Kost net geen 90 US dollar, maar er komen nog wel verzendkosten bij.

Importdiefstal hoogstwaarschijnlijk niet, don't ask :-)

 

Powertac_E5_Weapons_Kit_1.jpg

Powertac_E5_Weapons_Kit_3.jpgPowertac_E5_Weapons_Kit_4.jpgPowertac_E5_Weapons_Kit_5.jpgPowertac_E5_Weapons_Kit_6.jpgPowertac_E5_Weapons_Kit_7.jpg

 

 

Specs:

 

- Cree XM-L U2 LED with a lifespan of 50,000 hours

- Uses two 3V CR123A batteries (Lithium) or one 18650 rechargeable battery (Li-ion)

- 126mm (Length) x 25.4mm (Diameter)

- 66 gram weight (excluding batteries)

- Digitally regulated output - maintains constant brightness

- Copper base plate for more efficient heat sinking

- Max output: 700 Lumens with more than 1 hour using 2 Cr123A's (or 650 Lumens with an 18650 rechargeable battery)

- Max runtime: 706 Hours

- Firefly: 0.09 lumens for 706 hours. Low: 30 lumens for 65 hours. Mid: 95 lumens for 9 hours.

- Max output: 700 lumens for 72 minutes. Strobe: 700 lumens for 140 minutes

- Max beam distance: 240 meters

- Peak beam intensity: 19536 candela

- Impact resistance: 1.2 meter

- Waterproof to IPX-8 standard

- Reverse polarity protection, to protect from improper battery installation patent

- Temperature control current to avoid the overheating on the surface and protect the driver from being damaged

- Slip-resistant body design

- Removable Stainless steel clip

- Tactical tail switch with momentary-on function

- Made of durable aircraft-grade aluminum

- Premium Type III hard-anodized anti-abrasive finish

- Toughened ultra-clear glass lens with anti-reflective coating

 

Operation: Power on/off switch press the push button half way for momentary on.

Press the bush button completely (click) to turn on the flashlight.

The light will stay on until the push button is pressed fully to turn off.

To switch functions: Loosen and tighten the head for next stages from firefly to low, medium, high and strobe.

 

The E5 has a safety circuit to protect the driver and the LED from overheating.

 

 

Op Youtube staan diverse clipjes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...