Ga naar inhoud
GENEGEERD

Shocking: Doc. op Canvas (belg) over misère markten in Parijs.............

Amazing Dree
 Share

Recommended Posts

Vanavond met open mond zitten kijken naar een documentaire op de Belgische zender Canvas.

Het was een documentaire over mensen die niets meer te makken hadden, of zoveel van hun schamele uitkering kwijt waren aan vaste lasten, dat ze nog 20 euro overhielden.

Het beeld: Vrouw, 4 kinderen, vluchtelinge, gaat naar de voedselbank, krijgt daar voor haar kinderen, en zichzelf.

Wat ze voor de kinderen krijgt, zet ze apart en de rest verkoopt ze op de misère markten, dat geld besteed ze dan weer aan andere hoognodige dingen.

Andere vrouw, graaft al 10 jaar in vuilnisbakken bij supermarkten, wat daar word weggegooid verkoopt ze ook op die markten, of ze eet het op, omdat ze niet kan leven van 20 euro p/mnd.

Twee voorbeelden; hele markten vol inmiddels met dezelfde kansarme mensen, waartegen de politie natuurlijk wel optreed, maar die mensen verplaatsen zich (geef ze eens ongelijk).

Het zien van die markten, was erg confronterend vond ik, Parijs is op 6 uur rijden van Utrecht, dus de olievlek van ellende is zich razendsnel aan 't verspreiden.

1 op de 7 Fransozen leeft inmiddels op of onder de armoedegrens, werd er verteld.

Dat betekend dus miljoenen mensen alleen in Frankrijk al dus. (Frankrijk > 65 miljoen met overzeese gebieden erbij > 10,8 miljoen, grootte van overzeese gebieden weet ik niet).

Met de zuidelijke Europese landen erbij, zal het inmiddels vele miljoenen meer zijn.

Ik weet natuurlijk ook wel, dat hier in Nederland ook meer dan 70.000 mensen naar voedselbanken toegaan, en dan afgelopen jaar het aantal deelnemers dan met meer dan 20%

is toegenomen, hier gaat het ook niet goed !

Frankrijk, zo'n grote speler in Europa, dat er zo aan toe is, die realiteit, is veelzeggend.

Na de documentaire, is de Parijse politie de misère markten veel harder aan 't aanpakken, geval van valse schaamte ? :mad:

Alsof die mensen voor de lol, daar hun misère handeltje drijven..........

Motto: flink doorpreppen mensen, het komt steeds dichterbij, helaas

Groet, Amazing Dree

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Amazing Dree Ik heb de documentaire helaas niet gezien. Ook al op de canvas site gekeken maar een uitzending gemist kan niet mits je op vrt geabonneerd bent.

Wat ik wel uit je bijzondere info kan halen is dat het een tedichtbij scenario is. Ook hier in nederland is t te triest met de voedselbanken.

Dat de regering daar eens iets aan doet.. In andere landen van europa is het maar heel normaal dat voedseloverschotten automatisch naar de voedselbanken gaan. Maar nee in nederland mag dat niet .. gewoon wegpleuren die handel .. staat schijnbaar in de wet!!

Zo triest dat de voedselbankmensen veelal een doos meekrijgen waar meer aan snoep en troep in zit dan gezonde normale maaltijdproducten.

Vind je het gek dat er dan misere banken komen? Wordt nog wel erger vrees ik .. we lopen op de laatste loodjes..

Ik vind t om te huilen.

Dankjwel voor je wordweereenswakker mensen revieuw dree.

xxbirgittexx

Liefde overwint alles!!

Link naar reactie

Goed dat het op tv komt!

De meeste willen het niet zien of weten.

Ik hoor ook nog wel eens "zal wel aan hun zelf liggen" enz!

De MSM kan er nog omheen lullen maar hoelang? Het gaat SLECHT !

Ik maak me ondanks al die bewuste 'niet willen weten mentaliteit' enorm zorgen om al die lui die straks in zo een enorm diep gat vallen.....

En niet op de laatste plaats omdat ik die mensen straks niet kan helpen en zij dat waarschijnlijk dan wel verwachten!

WAKKER WORDEN KLOOTZAKKEN !

Sorrie voor mijn taalgebruik.....

Prep ze,

Kans

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik maak me ondanks al die bewuste 'niet willen weten mentaliteit' enorm zorgen om al die lui die straks in zo een enorm diep gat vallen.....

En niet op de laatste plaats omdat ik die mensen straks niet kan helpen en zij dat waarschijnlijk dan wel verwachten!

WAKKER WORDEN KLOOTZAKKEN !

Gaat pas gebeuren als ze zelf in die situatie zitten. Tot die tijd voorziet de supermarkt ze in hun levensonderhoud en halen ze hun schouders erover op.

Link naar reactie

Zolang als dat we parken aanleggen en onderhouden en het gras daar besproeien met water...waarom claimen de armen niet een stuk gemeentelijk stuk grond, zaaien er tomaten, pompoenen, komkommers, bonen...ik heb dit al eerder bedacht maar nog niet geschreven. Miljoenen hectaren grond grasland, de gemeente kost het handenvol geld qua onderhoud en water. Misschien in de lente in een paar gemeenten de werklozen optrommelen en een moestuin beginnen midden in de stad of park. In mijn lelijke dorp weet ik zo al vijf of tien voetbalvelden aan oppervlak te bedenken.

Het verbaast mij dat, zeker in Spanje en Frankrijk met dat klimaat, dat niemand dat op grote schaal is gaan doen. Misschien de Keyser Revolutie? Claim wat gras en zaai toekomst.

Link naar reactie

@Keyser Suze

Claim wat gras en zaai toekomst.

Die is mooi gevonden!

Greener

I do have my moments....but seriously...

Hoe idioot is het om lappen grond te vertroetelen door een stel dure overheid ambtenaren van de dienst groen, te besproeien, onder te laten schijten door honden omdat hun eigenaar te beroerd is om naar het bos te gaan, en meer niet? Het levert nul komma nul op. Miljoenen kost dat per jaar in ons land, miljarden wereldwijd. Dat is regelrechte verkwanselerarij. Heel kwalijk eigenlijk als je er goed over nadenkt. I did some research on this....de totale oppervlak dom gras in Amerika is vele malen groter dan het totaal aan landbouw gewas gronden. Met zoveel werklozen en arme mensen, fuck them, geef ze grond ter beschikking, een schep en wat zaad en het probleem is al stukken minder.

Maar ja, zolang ze uitkeringen en voedsel bank hebben, blijven ze dom en blijven ze liever op de bank zitten en Voice of Domland kijken. Prikkel is nul. Dan komt er ook nul uit, is basale natuurkunde. De overheid moet iets doen....ja ja, als de overheid ze dwingt om bonen te plukken en onkruid te wieden in ruil voor gratis groente, dan is het natuurlijk geen passend werk en zijn ze zielig.

Ik wil hier zeker niet voorbij gaan aan de schrijnende voorbeelden uit de Canvas docu, zonneklaar dat dat een drama is. En de graslanden van de gemeente afpakken zal ook voeten in de aarde hebben, maar er zijn alternatieven en ik verbaas me dat die nog niet zijn aangeboord.

Werkloos in Spanje? Ik zou me kunnen voorstellen dat je een stuk braakliggend terrein gaat ontginnen. Tentenkamp rondom, zo, wie doet je wat? Huizen kraken mag toch ook (niet)? Laten ze grond kraken.

Link naar reactie

Zolang als dat we parken aanleggen en onderhouden en het gras daar besproeien met water...waarom claimen de armen niet een stuk gemeentelijk stuk grond, zaaien er tomaten, pompoenen, komkommers, bonen...ik heb dit al eerder bedacht maar nog niet geschreven. Miljoenen hectaren grond grasland, de gemeente kost het handenvol geld qua onderhoud en water. Misschien in de lente in een paar gemeenten de werklozen optrommelen en een moestuin beginnen midden in de stad of park. In mijn lelijke dorp weet ik zo al vijf of tien voetbalvelden aan oppervlak te bedenken.

Het verbaast mij dat, zeker in Spanje en Frankrijk met dat klimaat, dat niemand dat op grote schaal is gaan doen. Misschien de Keyser Revolutie? Claim wat gras en zaai toekomst.

Je hoeft niet perse mooie parkjes op te offeren. Hier in de buurt zijn ze dit stadslandbouwbedrijf begonnen op een braakliggend haventerrein:

http://www.uitjeeigenstad.nl/

Er zijn zat braakliggende terreinen die al jaren niet meer gebruikt worden. Wellicht ook in jouw dorp.

• Leuk 1
Link naar reactie

Je hoeft niet perse mooie parkjes op te offeren. Hier in de buurt zijn ze dit stadslandbouwbedrijf begonnen op een braakliggend haventerrein:

http://www.uitjeeigenstad.nl/

Er zijn zat braakliggende terreinen die al jaren niet meer gebruikt worden. Wellicht ook in jouw dorp.

Ik was mijn tekst al aan het uitbreiden....en alternatieven te bedenken, dank.

Link naar reactie

KS dit gebeurt heel af en toe al: guerilla gardening. Plus er zijn inmiddels bedrijven en instellingen die grond gaan gebruiken voor het lokaal verbouwen van groentes. Onder andere voor de voedselbanken....

Link naar reactie

Ik weet dat er in Chicago op de daken van sommige gebouwen al groentes worden gekweekt en gedeeld door de buurt.

Als het goed is doen ze het ook in New York en nog een paar steden.

Het probleem is dat men toch lieer lui blijft inplaats handen vuil maken.

Zo jammer want ik weet al een hele bult braakliggende stukken waar je goed kan verbouwen.

Link naar reactie

Denk je nou echt dat er wordt nagedacht?

Ja, helaas wel.

Denk bv eens aan de lokale groenteboer (of AH...) die zitten er echt niet op te wachten dat er bv appelbomen geplant worden.

Of aan de afdeling "juridische zaken" die bang is voor schade claims etc.

Of de openbare groenvoorziening die het wel leuk vindt als ze wat meer werk hebben door elke twee weken de bloemen op de rotondes te vervangen.

Link naar reactie

Hoe idioot is het om lappen grond te vertroetelen door een stel dure overheid ambtenaren van de dienst groen, te besproeien, onder te laten schijten door honden omdat hun eigenaar te beroerd is om naar het bos te gaan, en meer niet?

Paar vruchtdragende bomen en die honden kunnen prima dat stukje grond bemesten, hoeft de eigenaar van de hond ook niet naar het bos tijdens de reclames...

Link naar reactie

Ja, helaas wel.

Denk bv eens aan de lokale groenteboer (of AH...) die zitten er echt niet op te wachten dat er bv appelbomen geplant worden.

Of aan de afdeling "juridische zaken" die bang is voor schade claims etc.

Of de openbare groenvoorziening die het wel leuk vindt als ze wat meer werk hebben door elke twee weken de bloemen op de rotondes te vervangen.

Dat is niet nadenken. Dat is indekken. Mijn vraag staat nog steeds en beantwoordt zichzelf.

Link naar reactie

Zo is het maar net..

Dit is een van de problemen van een welvaartsland.

We vinden recht te hebben op, vul maar in.

We zijn te goed als we een opleiding hebben om minder werk aan te pakken,.... Sorrie?

En dat gaat dan ook nog ten kosten van die die het wel nodig hebben.

En zo wordt het systeem ondermijnd, en zal het bij genoeg misbruik of in mindere tijden instorten.

Hulde voor Lubbers die openlijk heeft toegegeven dat in de tijd van de overschotten geld uit de pensioenpotten terug te storten aan de bedrijven enz. een fout was, ik vind het een blunder.

Vergis je niet wat er zoal in Griekenland al praktijk is.

Er zijn hele dorpen die op locale ruilhandel draaien, en dus ook het systeem ondermijnen omdat daar het belastingssysteem niet bij kan....

Nee griekenland is bij lange na niet uit de shit, en met wat mazzel moet de echte klap voor de overheid nog gaan komen...

Grt

Kans

Link naar reactie

@Amazing Dree Ik heb de documentaire helaas niet gezien. Ook al op de canvas site gekeken maar een uitzending gemist kan niet mits je op vrt geabonneerd bent.

Volgens mij is het deze aflevering van 'Login'. Bij mij start ie niet, misschien heeft iemand zin om bijvoorbeeld met een Belgische proxy die aflevering te bekijken en op youtube te plempen? Is 24 minuten.

Link naar reactie

Hulde voor Lubbers die openlijk heeft toegegeven dat in de tijd van de overschotten geld uit de pensioenpotten terug te storten aan de bedrijven enz. een fout was, ik vind het een blunder.

Ik begreep dat het om 1 miljard ging, dat had (denk ik) de huidige tekorten niet opgelost. Toegegeven, het had wat geholpen. Dat terugstorten door pensioenfondsen aan bedrijven (voor zover ik het begreep) was wettelijk niet toegestaan, maar de regering stond het toe. Als het terugstorten op initiatief v/d fondsen is gebeurd, dan zijn zij de hoofdschuldigen.

Link naar reactie

Ik begreep dat het om 1 miljard ging, dat had (denk ik) de huidige tekorten niet opgelost. Toegegeven, het had wat geholpen. Dat terugstorten door pensioenfondsen aan bedrijven (voor zover ik het begreep) was wettelijk niet toegestaan, maar de regering stond het toe. Als het terugstorten op initiatief v/d fondsen is gebeurd, dan zijn zij de hoofdschuldigen.

Het was niet alleen dat directe geld, dat dus ook al die tijd niet meer gerendeerd heeft, maar zeker ook dat in die tijd veel pensioenen premie reductie en zelfs premie vrij werden, en dat alles bij elkaar maakt denk ik wel het verschil....

Ik praat nier graag over schuldigen, wel over verantwoordelijkheid en inzicht en kunde, en dan mag er van mij nog wel wat veranderen, is de regereing gekozen het bestuur van de diverse pensioenfondsen, banken, enz niet....

Grt

Kans

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...