Ga naar inhoud
GENEGEERD

Petroleum, feiten en fabels


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Hou hier ook even rekening mee: Het is verboden om meer dan 5 liter in huis te hebben. Overschrijding is gewoon een reden voor een verzekeringsmaatschappij om je uit te sluiten.zie ook deze folder van de brandweer: http://www.brandweer.nl/publish/pages/21675/folder11.pdf

 

Nee, petroleum hoort daar niet bij. Net zoals diesel en slaolie. Althans ze staan niet op de lijst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Ontvlambare_stof

 

Weet iemand hoe dat nou précies zit? Kun je van bovengenoemde lijst op aan?

 

En hoe zit het als je petroleum in een vrijstaande schuur bewaart?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gevaren van ontvlambare stoffen

 

 

 

 

Gevaarlijke stoffen zijn stoffen die een mogelijk gevaar opleveren voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers.

 

 

 

 

Kenmerkend voor de risico's van gevaarlijke stoffen op het werk is dat de gevolgen vaak wel ernstig, maar niet altijd direct zichtbaar of merkbaar zijn. Ze kunnen pas na jaren leiden tot ernstige gezondheidsklachten (denk aan kanker als gevolg van blootstelling aan asbest) of ernstige schade aan het milieu (denk aan zware metalen die zich in het milieu ophopen). Drie hoofdcategorieën van 'gevaar'·

 

 

 

 

Acuut veiligheidsbedreigend. Bijv. brandbare stoffen of stoffen die een explosie kunnen veroorzaken ·

Acuut toxisch. Bijv. stoffen die bedwelmend of verstikkend zijn ·

Chronisch toxisch. Bijv. stoffen die op lange termijn schade aan luchtwegen, zenuwstelsel of de voortplantingsorganen veroorzaken. Ook stoffen die huid- en luchtwegenallergieën en kanker kunnen veroorzaken, vallen hieronder.

Pictogram

Voorbeelden

Preventiemaatregelen

 

 

 

 

F: licht ontvlambaar

Licht ontvlambare stoffen zijn:

 

 

 

 

Gassen, die gemengd met lucht bij normale druk ontvlambaar zijn

Vloeistoffen met een vlampunt tussen 0°C en 21°C.

Stoffen die, zonder toevoeging van energie bij omgevings-temperatuur en aan de lucht blootgesteld, kunnen ontbranden (b.v.: nat hooi).

Stoffen die bij aanraking met water of vochtige lucht gevaar-lijke hoeveelheden ontvlambare gassen ontwikkelen.

Petroleum, benzine.

Brandalcohol of methanol.

Terpentijn, lichte white spirit, aceton.

Kwastenreiniger, verfverdunner.

Verf in spuitbussen, metaalverf.

Ruitenontdooier, luchtverfrisser.

Contactlijm, neopreenlijm.

Producten bewaren in goed verluchte ruimte.

Nooit gebruiken in de buurt van hittepunten, hete oppervlakken, gloeiende gensters of open vlam.

Verboden te roken.

Draag warmtebestendige kledij (geen kunstvezels) en houd steeds een brandblusser binnen handbereik.

Ontvlambare stoffen (F symbool) niet samen met verbrandings-bevorderende, oxiderende stoffen (O symbool) opslaan.

 

 

 

 

F+: zeer licht ontvlambaar

Zeer licht ontvlambare stoffen hebben een vlampunt beneden 0°C en een kookpunt bij normale druk van maximaal 35°C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Ja, heb net nagevraagd bij een brandweerman, petroleum is licht ontvlambaar en valt dus onder de regeling zoals in hun preventiefolder staat.

 

Sorry Yoyo, maar dat is ongeveer hetzelfde als zeggen, we hoeven niet te preppen, dat heb ik net nagevraagd bij een overheidsfunctionaris.

 

In de brandweerfolder staat:

 

"Meer dan vijf liter licht ontvlambare vloeistoffen

(bijvoorbeeld brandspiritus en benzine) in huis

bewaren, is verboden. Werken met dit soort

vloeistoffen moet altijd buitenshuis".

 

Opvallend daarbij is, dat er niet bij gezegd wordt op grond waarvan het in huis bewaren van meer dan 5 liter licht ontvlambare vloeistoffen verboden is. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening???

 

Verder is het natuurlijk krankzinnig als er geen onderscheid gemaakt wordt tussen zeer licht ontvlambare benzine en het vele malen veiligere petroleum. Honderd duizenden Nederlanders hebben nog een Zibro Kamin of een andere petroleum kachel in huis. Zibro Kamin brandstof wordt verkocht in tanks van twintig liter. Allemaal illegaal? Onzin natuurlijk.

 

Tsja en dan hebben we nog de verzekering natuurlijk. In principe kennen we in Nederland contractvrijheid. Een verzekeraar mag best in zijn voorwaarden zetten, dat je niet eens een enkele kaars in huis mag hebben. Maar of zo'n maatschappij nog klanten heeft is zeer de vraag. Bovendien kent ons rechtstelsel de leer van de onredelijk bezwarende voorwaarde. Even heel kort gezegd; Je kunt de rechter dus altijd vragen om een onredelijke voorwaarde onverbindend te verklaren.

 

Kortom, ik kan helemaal niks met dit verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Yoyo, maar dat is ongeveer hetzelfde als zeggen, we hoeven niet te preppen, dat heb ik net nagevraagd bij een overheidsfunctionaris.

 

In de brandweerfolder staat:

 

"Meer dan vijf liter licht ontvlambare vloeistoffen

(bijvoorbeeld brandspiritus en benzine) in huis

bewaren, is verboden. Werken met dit soort

vloeistoffen moet altijd buitenshuis".

 

Opvallend daarbij is, dat er niet bij gezegd wordt op grond waarvan het in huis bewaren van meer dan 5 liter licht ontvlambare vloeistoffen verboden is. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening???

 

Verder is het natuurlijk krankzinnig als er geen onderscheid gemaakt wordt tussen zeer licht ontvlambare benzine en het vele malen veiligere petroleum. Honderd duizenden Nederlanders hebben nog een Zibro Kamin of een andere petroleum kachel in huis. Zibro Kamin brandstof wordt verkocht in tanks van twintig liter. Allemaal illegaal? Onzin natuurlijk.

 

Tsja en dan hebben we nog de verzekering natuurlijk. In principe kennen we in Nederland contractvrijheid. Een verzekeraar mag best in zijn voorwaarden zetten, dat je niet eens een enkele kaars in huis mag hebben. Maar of zo'n maatschappij nog klanten heeft is zeer de vraag. Bovendien kent ons rechtstelsel de leer van de onredelijk bezwarende voorwaarde. Even heel kort gezegd; Je kunt de rechter dus altijd vragen om een onredelijke voorwaarde onverbindend te verklaren.

 

Kortom, ik kan helemaal niks met dit verhaal.

 

exactly... daarom kwam ik met een praktijkvoorbeeld denk dat we daar meer aan hebben dan wat de brandweer zegt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.isditproductveilig.nl/was_en_reinigingsmiddelen/pages/view.php?page_id=135 :

Deze vloeistoffen vatten dus bij kamertemperatuur gemakkelijk vlam in de nabijheid van een warmtebron of open vuur (brandende sigaret, waakvlam), door een vonk (schakelaar, vallende verfkrabber) of in de zon.

 

Dat zie ik bij petroleum niet gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het criterium is het vlampunt. Petroleum heeft een hoger vlampunt dan bezine. Volgens de milieu wetgeving (regels uit de PGS) mag benzine tot 25 liter worden opgeslagen zonder verdere voorzieningen. Wel moet het op een lekbak worden opgeslagen om een plasbrand te voorkomen. Diesel en petroleum mag tot 200 liter. Dit zijn regels voor bedrijven. Als particulier kun je bij grotere hoeveelheden als bedrijf worden gezien. Dus: als particulier let op je verzekeringspolis en neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid. brandbare stoffen in een woonomgeving zijn en blijven een risico!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Jeetje wat lastig haha!

Ik wil een petroleumkachel gaan gebruiken binnenshuis. 

Hoeveel en waarin mag ik de petroleum opslaan? Jerrycan met water uitspoelen mag dus niet als ik het goed begrijp?

Sorry maar snap er dus heel weinig van zoals jullie merken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Kim zei:

Jeetje wat lastig haha!

Ik wil een petroleumkachel gaan gebruiken binnenshuis. 

Hoeveel en waarin mag ik de petroleum opslaan? Jerrycan met water uitspoelen mag dus niet als ik het goed begrijp?

Sorry maar snap er dus heel weinig van zoals jullie merken...

Hoi Kim,

 

Vooral niet te moeilijk denken. Zelf heb ik de Foetsie 129 petroleumkachel. Ik stook als bijverwarming met parrafine petroleum omdat dit bijna geurloos is (op aansteken en uitmaken na).

De petroleum komt over het algemeen al in een jerrycan als je in groot inkoopt en flessen zijn ook wel meerdere jaren houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...