Ga naar inhoud
GENEGEERD

Toegestane middelen in tijd van nood

athuahalpa
 Share

Recommended Posts

Deze vraag gaat niet over wat wel en niet geschreven mag worden op dit forum. De vraag komt wel voort uit de reactie van Dr, Gold bij mijn voorstelrondje, verboden zaken mogen niet genoemd worden op dit forum.

Hoe zit dat eigenlijk met verschillende zaken?

Ik bedoel, hamsteren is verboden. Maar in tijden van overvloed een voorraad aanleggen is geen hamsteren toch? Ik ben van mening dat hamsteren het massaal in kopen van goederen betreft op het moment dat er al gedonder in de glazen is, oftewel PUB. Maar is dat ook zo.

Dan heb ik als jager ook nog te maken met allerlei regelgeving rond mijn wapens, de Flora en Faunawet, te bejagen diersoorten, vergunningen, jachtveld en noem maar op. Voor alle duidelijkheid ik begrijp ook dat die regels in een samenleving nodig zijn en handel daar ook naar. Als sportvisser heb ik natuurlijk ook netjes een vergunning en natuurlijk rekken vol met hengels en koffers vol met allerlei goed om vissen volgens de regeltjes te mogen vangen en zelfs op te eten.

Maar wat nu als er echt iets gebeurt, preppen is nu ineens een verstandige beslissing gebleken, je moet overleven. We kennen de regelgeving rond noodweer, dan mag je daadwerkelijk jezelf verdedigen. Maar hoe zit dat nu precies met jezelf in leven houden door bijvoorbeeld zonder vergunning ene vis te vangen voor voedsel, om maar even geen andere voorbeelden te hoeven noemen.

Is er ergens een wetje dat voorschrijft dat als er echte noodzaak is en je leven hangt ervan af, dan mag je (ook zonder vergunning) gaan vissen vangen.

Ik realiseer me dat er natuurlijk een heleboel mensen zullen zeggen: Waar maak je je druk om, als ik dood ga en ik kan er wat aan doen dan doe ik dat. Natuurlijk, zo denk ik er ook over. Ik wil alleen weten of er ergens staat dat je dat ook mag.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is bepaald wetgeving, maar die moet geactiveerd worden en dan is het al te laat met de huidige winkels zonder voorraden.

Dus tja.

Lees ook Dick's boekje dat hierover rept. Te weinig voorraadvorming.

In nood is alles toegestaan, daar is het immers nood voor.

En hoe krap of ruim alles is ligt aan de noodsituatie.

Tevens hangt togestaan zijn of niet sterk samen met de handhaving.

Afhankelijk van de noodsituatie is die handhaving verdwenen.

Of heb je juist een goed excuus als men er achteraf over begint.

Link naar reactie

Nood breekt wet, als je leven er letterlijk van af hangt mag je wel veel alleen is er de kans dat je er voor aangeklaagd wordt later. Net als noodweer is legaal maar je kan wel aangeklaagd en veroordeelt worden.

De regelgeving is wat dat betreft erg onduidelijk en verijst een goede inschatting.

Een vis vangen als je verhongert mag gewoon.

Hoe ik democratie opvat is dat we onder dwang belasting betalen in ruil daarvoor krijgen we bepaalde services zoals politie/ehbo/grensbewaking? als deze services niet meer verleend worden komen deze functies voor de burger zijn rekening. Een boef zal je zelf dan moeten stoppen en een wond zal je zelf moeten verzorgen ook al mag dat officieel alleen door gediplomeerd en gecertificeerd persoon.

Link naar reactie

Gast Dick Berts
Deze vraag gaat niet over wat wel en niet geschreven mag worden op dit forum. De vraag komt wel voort uit de reactie van Dr, Gold bij mijn voorstelrondje, verboden zaken mogen niet genoemd worden op dit forum.

Hoe zit dat eigenlijk met verschillende zaken?

Ik bedoel, hamsteren is verboden. Maar in tijden van overvloed een voorraad aanleggen is geen hamsteren toch? Ik ben van mening dat hamsteren het massaal in kopen van goederen betreft op het moment dat er al gedonder in de glazen is, oftewel PUB. Maar is dat ook zo.

Dan heb ik als jager ook nog te maken met allerlei regelgeving rond mijn wapens, de Flora en Faunawet, te bejagen diersoorten, vergunningen, jachtveld en noem maar op. Voor alle duidelijkheid ik begrijp ook dat die regels in een samenleving nodig zijn en handel daar ook naar. Als sportvisser heb ik natuurlijk ook netjes een vergunning en natuurlijk rekken vol met hengels en koffers vol met allerlei goed om vissen volgens de regeltjes te mogen vangen en zelfs op te eten.

Maar wat nu als er echt iets gebeurt, preppen is nu ineens een verstandige beslissing gebleken, je moet overleven. We kennen de regelgeving rond noodweer, dan mag je daadwerkelijk jezelf verdedigen. Maar hoe zit dat nu precies met jezelf in leven houden door bijvoorbeeld zonder vergunning ene vis te vangen voor voedsel, om maar even geen andere voorbeelden te hoeven noemen.

Is er ergens een wetje dat voorschrijft dat als er echte noodzaak is en je leven hangt ervan af, dan mag je (ook zonder vergunning) gaan vissen vangen.

Ik realiseer me dat er natuurlijk een heleboel mensen zullen zeggen: Waar maak je je druk om, als ik dood ga en ik kan er wat aan doen dan doe ik dat. Natuurlijk, zo denk ik er ook over. Ik wil alleen weten of er ergens staat dat je dat ook mag.

Er wordt de laatste tijd steeds meer zomaar wat geroepen op dit forum. Dat is uiterst schadelijk. Zeker als het om zoiets essentieels gaat als hamsteren. Zoek eerst eens uit of iets klopt, voordat je het op de site zet. Hier wordt geschreven dat hamsteren verboden is. Volkomen onzin. Wel kan de overheid onder buitengewone omstandigheden het hamsteren aan banden leggen.

http://www.st-ab.nl/wetten/0099_Hamsterwet.htm

Kennelijk is het nodig om voor de zoveelste keer te wijzen op de strafuitsluitingsgrond overmacht uit ons strafrecht.

De strafrechtelijke overmacht is een strafuitsluitingsgrond en als volgt gecodificeerd in artikel 40 het Wetboek van Strafrecht

"Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen".

Overmacht is elke kracht, drang of dwang, waaraan je redelijkerwijs (dit ter beoordeling van de rechter) geen weerstand kunt bieden. Het ligt voor de hand, dat iemand die vanwege een shtf honger heeft, redelijkerwijs geen weerstand kan bieden aan de drang om -ook zonder vergunning- te gaan vissen. Dit valt dus vierkant onder de strafuitsluitingsgrond overmacht.

Link naar reactie

@Dick Berts: Bedankt voor je reactie.

Allereerst wil ik even zeggen niets te hebben geroepen als feit, hooguit al vraag. TOP dat je de hamsterwet er even bij hebt gedaan, wist niet dat die zo heette. Als ik hem goed lees klopt dus de gedachtengang die ik erbij heb. Immers: Inslaan in tijden van rijkdom geldt niet onder hamsteren, daar hiervan in bijzondere tijden sprake van kan zijn en alleen als de wet dan wordt geactiveerd?

Ik zie niet in hoe het vragen om de juiste informatie schadelijk kan zijn. Als aankomend prepper hoop ik veel te mogen leren op dit forum. Goed voorbereiden kan nu eenmaal makkelijker door je lerend op te stellen.

Ook ben ik heel blij met de omschrijving van de strafuitsluitingsgrond overmacht. Ik had me ook niet anders kunnen voorstellen dat er ergens iets zou staan, nu weet ik ook waar.

Zou het op grond van zo'n artikel ook mogelijk zijn om te mogen praten over dingen die gewoonlijk strafbaar zijn? Ik bedoel, je mag op een verdedigingssport om je te kunnen verdedigen als je aangevallen wordt, terwijl vechten in beginsel natuurlijk niet mag. Zou je dan ook mogen schrijven over het vangen van een vis zonder de daarvoor toegestane middelen, zonder dat je wordt aangeklaagd voor aanzetten tot stroperij?

• Leuk 1
Link naar reactie

@athuahalpa: Voor zover ik weet is het niet verboden, bij wet (niet regels van dit forum), om informatie te hebben of te verspreiden over zaken als strikken, peuren, netten en fuiken. Het S.A.S. handboek kun je gewoon bestellen en staat vol met verboden technieken! Ook mag je rustig op je eigen website (niet dit forum dus!) informatie zetten over het bouwen van een katapult, maar wee als je er met eentje gepakt wordt op straat of in 't bos!

Toch is het handig je te beperken tot legale middelen, want die kun je WEL oefenen!!!

Link naar reactie

Gast Dick Berts
@Dick Berts: Bedankt voor je reactie.

Allereerst wil ik even zeggen niets te hebben geroepen als feit, hooguit al vraag. TOP dat je de hamsterwet er even bij hebt gedaan, wist niet dat die zo heette. Als ik hem goed lees klopt dus de gedachtengang die ik erbij heb. Immers: Inslaan in tijden van rijkdom geldt niet onder hamsteren, daar hiervan in bijzondere tijden sprake van kan zijn en alleen als de wet dan wordt geactiveerd?

Ik zie niet in hoe het vragen om de juiste informatie schadelijk kan zijn. Als aankomend prepper hoop ik veel te mogen leren op dit forum. Goed voorbereiden kan nu eenmaal makkelijker door je lerend op te stellen.

Ook ben ik heel blij met de omschrijving van de strafuitsluitingsgrond overmacht. Ik had me ook niet anders kunnen voorstellen dat er ergens iets zou staan, nu weet ik ook waar.

Zou het op grond van zo'n artikel ook mogelijk zijn om te mogen praten over dingen die gewoonlijk strafbaar zijn? Ik bedoel, je mag op een verdedigingssport om je te kunnen verdedigen als je aangevallen wordt, terwijl vechten in beginsel natuurlijk niet mag. Zou je dan ook mogen schrijven over het vangen van een vis zonder de daarvoor toegestane middelen, zonder dat je wordt aangeklaagd voor aanzetten tot stroperij?

Je roept wel degelijk als feit dat hamsteren verboden is. Misschien reageer ik daar wat fel op, maar echt gek is dat niet, hamsteren is immers de kernactiviteit van vrijwel iedere prepper. Hamsteren is nu absoluut niet verboden. Eenvoudig en kort door de bocht gezegd, alleen onder buitengewone omstandigheden kan de minister hamsteren GAAN verbieden.

Als je heel duidelijk aangeeft, dat jouw verhaal over wat onder normale omstandigheden illegaal vissen is, bedoeld is om mensen die tijdens een shtf honger hebben te helpen, dan gaat het niet om aanzetten tot een strafbaar feit, omdat er overduidelijk sprake is van een strafuitsluitingsgrond bij mensen die tijdens een shtf illegaal vissen. Jij hoeft je bij een dergelijk betoog niet eens op een strafuitsluitingsgrond te beroepen, omdat je helemaal niet aanzet tot het plegen van een strafbaar feit.

Blijf rustig je vragen stellen. Ik blijf ook rustig stekelig reageren als een deel van je vraag daar aanleiding toe geeft. Ondertussen blijven we gewoon even goede prepper vriendjes :D

Link naar reactie

Wat is het probleem zolang het bij vraagstelling blijft?

Ook de antwoorden kunnen aangeven wat en hoe het mogelijk is.

Als je met een katapult die je overal behalve in NL kunt kopen en je toont aan dat je met dat ding op 25mtr een volle petfles kunt doorboren met een gladde kiezelsteen is daar niks mis mee volgens mij.

En het opslaan van je noodvoorraad zal niemand je op dit moment in de weg leggen

even stukje of topic vanaf 13 jan. 2013 mogen ook softair wapens (de bekende BBguns) in NL verkocht worden.

de regel geving word nog bekent gemaakt maar voor combat training is dit een hele mooie sport

Link naar reactie

@Dick Berts: Je hebt gelijk, het staat er inderdaad zo. Daar had iets achter gemoeten als :volgens mij of iets van die strekking. Excuus!

Daarnaast ben ik niet met je eens dat een voorraad aanleggen hamsteren is. De wet zegt immers: ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken kan bij koninklijk besluit.... Dus ook alleen als dit ingeval van buitengewone omstandigheden gebeurt is er sprake van een (strafbaar) hamsteren. In dat geval pleit het er juist voor dit soort vragen te stellen, het neemt immers de onduidelijkheid weg. Verder heb ik geen bezwaar tegen stekelige reacties, zolang het maar fair en correct blijft :-)

@PRVI: Nee dat heb je verkeerd. Een katapult is een verboden wapen. Je mag hem niet in het openbaar in je bezit hebben, zelfs niet meer om er aas mee naar je dobber te gooien :-) Maar op eigen terrein mag het wel.

Link naar reactie

Een katapult is een verboden wapen in NL, als je er mee in je achtertuin oefent en je buren bellen de politie, dan ben je de sigaar!

Mensen die in Thailand zo'n houten kinderspeelgoed katapult kopen, staat een boete van 600 euro te wachten op schiphol.

In nederland doe ze zelfs moeilijk over die katapulten voor visvoer: http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/1426/strafzaak_katapult.html

Link naar reactie

@Dick Berts: Je hebt gelijk, het staat er inderdaad zo. Daar had iets achter gemoeten als :volgens mij of iets van die strekking. Excuus!

Daarnaast ben ik niet met je eens dat een voorraad aanleggen hamsteren is. De wet zegt immers: ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken kan bij koninklijk besluit.... Dus ook alleen als dit ingeval van buitengewone omstandigheden gebeurt is er sprake van een (strafbaar) hamsteren. In dat geval pleit het er juist voor dit soort vragen te stellen, het neemt immers de onduidelijkheid weg. Verder heb ik geen bezwaar tegen stekelige reacties, zolang het maar fair en correct blijft :-)

@PRVI: Nee dat heb je verkeerd. Een katapult is een verboden wapen. Je mag hem niet in het openbaar in je bezit hebben, zelfs niet meer om er aas mee naar je dobber te gooien :-) Maar op eigen terrein mag het wel.

Jammer maar dat zie of lees je niet goed

wat er hier ook verboden is in NL kun je wel in het nette een discussie over hebben.

Even puntje van aandacht als een wapen verboden is zoals de katapult hier in NL ,mag je hem dus niet in je bezit hebben en ook niet op eigen terrein.

Link naar reactie

@PRVI: Dat is iets te kort door de bocht. Een luchtbuks mag je gewoon hebben, ermee in je eigen tuin schieten maar niet op openbaar terrein. Geldt ook voor bijvoorbeeld een pijl en boog, alleen de broadheads (jachtpunten) zijn wel verboden. En voor de katapult geldt ook dat je ze wel mag bezitten maar niet in het openbaar mag gebruiken.....

Een en ander heeft te maken met de verschillende categorien waarin het 'wapen' is geplaatst.

Link naar reactie

Een katapult is een verboden wapen in NL, als je er mee in je achtertuin oefent en je buren bellen de politie, dan ben je de sigaar!

Mensen die in Thailand zo'n houten kinderspeelgoed katapult kopen, staat een boete van 600 euro te wachten op schiphol.

In nederland doe ze zelfs moeilijk over die katapulten voor visvoer: http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/1426/strafzaak_katapult.html

Hallo de boete is nooit hoger als €220,- is ook best veel maar is het max. bedrag

Visvoer katapults zijn gewoon zonder enige problemen te koop (alleen al om het feit hoe de bouw en kracht van deze dingen is) en zo n strafzaak gaat nooit iets worden,tenzij de eigenaar met zo n ding in een winkelcentrum of zo aangehouden wordt

Link naar reactie

@PRVI: Dat is iets te kort door de bocht. Een luchtbuks mag je gewoon hebben, ermee in je eigen tuin schieten maar niet op openbaar terrein. Geldt ook voor bijvoorbeeld een pijl en boog, alleen de broadheads (jachtpunten) zijn wel verboden. En voor de katapult geldt ook dat je ze wel mag bezitten maar niet in het openbaar mag gebruiken.....

Een en ander heeft te maken met de verschillende categorien waarin het 'wapen' is geplaatst.

Kort door de bocht of niet een katapult is een cat.1 wapen dus altijd verboden voor bezitten voorhanden hebben

zie aub de betreffende wetgeving wat dit betreft

Link naar reactie

Gast Pretletter

ok, de van Dale zegt;

Betekenis ' hamsteren '

Je hebt gezocht op het woord: hamsteren.

ham·ste·ren (werkwoord; hamsterde, heeft gehamsterd) 1een voorraad aanleggen bij dreigende (voedsel)schaarste

Dat is niet zo dus voedsel preppen op dit moment mag gewoon.

Link naar reactie

Anyway, het praten over zaken die nu strafbaar zijn, als de hele samenleving functioneert, blijft een fictief iets en daar mag je gerust over fantaseren. Je moet je wel binnen het raamwerk bevinden van: wat als deze structuur volledig foetsie is èn ik min of meer gedwongen wordt handelingen te plegen die voorheen strafbaar waren (toen de samenleving nog intact was).

Voorbeeld: in mijn dorp is al drie maanden geen bevoorrading van supermarkten, het vuil is al vier maanden niet opgehaald, ik heb al twee maanden geen politie gezien en de elektriciteit is ook al drie maanden 'stuk' evenals het water uit de kraan. Mijn buurman staat boos voor de deur met een bijl. Wat doe je dan?

A. Je flanst even snel een katapult in elkaar en schiet hem tussen de ogen met een stalen moer

B. Je duwt je dochter naar buiten en vraagt of de buurman nog wat anders nodig heeft.

C. Ik vind dat hele wat als gebeuren zo idioot om hier over te praten ja dan nee, dat het totaal zinloos is. De mogelijke problemen zijn legio, de mogelijke levensgevaren dito, de wellicht strafbare oplossingen insgelijks, de mogelijkheid dat er helaas doden vallen door geweld is zeker aanwezig. Daar kijk je films voor, lees je spannende boeken over en fantaseer je een eind in het rond. Zelf zou ik gaan voor

D. Kokend vet uit zolderraam gooien.

Link naar reactie

Ik denk dat je alles moet doen en moet aanwenden om je zelf en je gezin in zo een situatie te beschermen en in leven moet houden als de buurman daarbij het loodje moet legen omdat anders jij of een van je familie leden er aan gaat of berooft verkracht of ik weet niet wat jammer dan is het niet anders en zul je zo moeten handelen anders ben jij degene die straks in de goot legt.

hans

Link naar reactie

Pfoeee wat een heet draadje is dit zeg!

En dat rond kerst mensen?! kom op :s

[ontopic]

Ik persoonlijk vind dat discussies rondom wel of niet toegestane middelen prima moet kunnen, in alle vrijheid, maar wel in een afgeschermd stuk van het forum. Niet bereikbaar voor niet leden. Hierbij moet je wederom aan bepaalde voorwaarden voldoen om aan deze discussie mee te doen. Anders kun je de berichten niet eens lezen. Op deze manier kun je er lekker op los fantaseren, en hoef je enkel rekening te houden met de regels van het forum.

In tijd van nood, en hierbij bedoel ik, WROL, zal ik alles toepassen om mijn gezin te voorzien van voedsel en drinken. Ook zal ik er alles aan doen om mijn gezin en mijzelf te verdedigen.

Dat is toch niet raar?

[/ontopic]

Link naar reactie

Gast der_obergefreiter

Joh, de eerste de beste die aan mijn kleindochter komt bijt in in huidige situatie zijn strot al af . In een wrol situatie ruk ik zijn hart ook nog uit en pis in het openstaande gat . Ik heb dus liever niet dat je aan de mijnen komt, denk ik .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...