Ga naar inhoud
GENEGEERD

verwarmen niets iets wat


Adrie

Aanbevolen berichten

Ik heb nu de afgelopen 3 dagen alle draadjes uitgespit en nog eens gelezen en nog eens en nog eens, maar ik kom er niet uit. Dus hulp is van harte welkom.

 

Op dit moment is er alleen centrale verwarming in huis. Partner wil graag vloerverwarming, ik wil graag shtf proof verwarmen. Wat zijn de mogelijkheden??

Vanavond, nu net 5 minuten geleden kwam partner met het idee, vloerverwarming en openhaard, omdat de vloerverwarming heel traag gaat qua opwarmen een openhaard erbij voor de snelle warmte. Ik stond te juichen, maar ja terwijl ik dit aan het tikken was blijft de vraag, wat is wijsheid?

 

een petroleum kachel ( Niet meer van deze tijd krijg je rare vragen over in je omgeving, misschien gewoon voor de sier zeggen?)

een openhaard (slechte, niet efficiente verbranding en buiten kunnen ze zien dat je stookt)

een openhaard aangesloten op de cv ( niet shtf proof omdat de cv electriciteit nodig heeft)

een fornuishoutkachel (ook niet echt van deze tijd?)

een pritty fm houtkachel met pit en oven zoiets vind ik wel erg leuk, maar dan ouderwetser)

een kolenkachel (ook niet van deze tijd en niet echt gangbaar, vreemde vragen?)

rocket stove houtkachel ( dat ga ik er echt niet door krijgen, vind ik meer iets voor in een BOL of Yurt, is ook niet OPEC want iedereen weet dan dat je prepper bent)

 

Er is nog geen schoorsteen pijp, moet aangelegd worden en vergunning voor gevraagd worden omdat het buitenlangs (gevelwijziging) moet ook weer niet echt efficient. Onze woonkamer is qua indeling mijn inziens totaal ongeschikt voor een openhaard, een gemiddelde doorzonwoning met open keuken, waar plaats je een openhaard?

 

Nu weet ik en en en niet of of, maar ik moet toch ergens beginnen, maar waar, wat zou jullie tip, idee of eerste start zijn? kloppen mijn voor ingenomen aannames?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hm...

 

Tja er zijn nog zat gezinnen die hun huis opwarmen met een petroleumkachel, dus op zich is daar niets mis mee.

 

Je kunt ook een vloer aanleggen die warmte vasthoud ipv een volledige vloerverwarming aan te leggen. Maar als je graag op z'n SHTF toer wilt gaan is een openhaard of houtkachel lang geen gek idee. Er zijn ook zat huizen met al een ingebouwde openhaard. Tuurlijk zullen mensen zien dat je stookt, maar ja, voor een doorzonwoning? De wijk waar mijn pa in woont heeft elk huis een openhaard dus zou het niet zo gek zijn als ie dan zou stoken, iedereen kan het doen daar.

 

Als je dan toch wilt stoken zonder gezien te willen worden zou ik toch voor de petroleum gaan dan. En tja, "niet van deze tijd" dat is toch echt jouw eigen keuze. Modern duur of ouderwets goedkoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

houtkachel is denk ik de beste oplossing, daar kan je op koken, stoken en noem het maar op, kortom iets wat op hout loopt is je beste oplossing niet meer niet minder

wat voor invulling je het geeft maakt niet uit, met of zonder cv aansluiting, met of zonder speciaal kookstel

 

 

en een schoorsteen zou ik binnendoor leggen, omdat je dan de warmte van de kachelpijp ook nog gebruikt om andere ruimtes te verwarmen

evt kan je met flexibele pijp een off the grid verwarmings systeem maken (dat werkt op de trek van warme lucht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak van die openhaard een kachel van 10-20% rendament naar 70-80 !

 

Je hebt ze ook in een uitvoering die je op de CV kunt aansluiten maar dat kost wel heel veel meer..

 

Succes,

Kans

 

ik heb me daarin verdiept, de meeste systemen blazen warm water wat je niet gebruikt afstort naar het riool en beginnen dan weer overnieuw

dan gebruik je ipv veel gas veel water, dus dat maakt niet uit, wij hebben dat nagerekend en het is een totaal oninteressant idee in de meeste gevallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou er ook een manier zijn om de rook van de kachel ergens op te vangen zodat die niet verspreid word naar de openlucht? Dat zou gelijk alle problemen doen oplossen als geen vuiltje aan de lucht... :)

 

Dat het eventueel onder de vloer gaat (tevens vloerverwarming) en dan uiteindelijk als roetdeeltjes naar de bodem zakt in de vorm van een reusachtige aslade? (nadat ik schreef "reusachtige" werd mijn toch serieus bedoelde reactie gelijk niet meer zo serieus) :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet wat hieraan http://www.zibro.nl/97/zibro-laserkachels.htm achterhaald is. Probleemloos en up to date..

 

Niet vervelend bedoeld hoor, ik snap best dat je dat hebt, maar als ik nu in een moderne woning zomaar uit het niets een petroleumkachel ga nemen, krijg ik echt wel vragen. Ik ken echt niemand waar ik thuis kom die een petroleumkachel heeft. "Niet" preppers hebben een cv, vloerverwarming en soms een openhaard of sierkachel, maar niemand heeft een petroleumkachel. Ik wil wel graag een beetje OPEC door het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...

 

Tja er zijn nog zat gezinnen die hun huis opwarmen met een petroleumkachel, dus op zich is daar niets mis mee.

 

 

Nee daar is ook niets mis mee, maar niet echt voor ons denk ik? Misschien later als ik wat verder op weg ben eentje als in de en en fase, maar stap 1?

 

 

Je kunt ook een vloer aanleggen die warmte vasthoud ipv een volledige vloerverwarming aan te leggen.

Waar moet ik dan aan denken?

 

Als je dan toch wilt stoken zonder gezien te willen worden zou ik toch voor de petroleum gaan dan. En tja, "niet van deze tijd" dat is toch echt jouw eigen keuze. Modern duur of ouderwets goedkoop?
Jazeker een goede stap 2 denk ik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak van die openhaard een kachel van 10-20% rendament naar 70-80 !

 

Je hebt ze ook in een uitvoering die je op de CV kunt aansluiten maar dat kost wel heel veel meer..

 

Succes,

Kans

 

Dat klinkt goed, misschien moet daar maar de keuze op gaan vallen. Eerst maar een lokale kachelboer bezoeken inderdaad en dan nog partner overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een modern huis, met cv, en heb mijn laserzibro ter ondersteuning. Zeker op geen stook/wel stook-dagen kun je op die manier veel muntjes besparen. Sterker nog: kennelijk heb ik een paar vrienden geïnspireerd...

 

Oke...misschien ligt het dan meer aan mij?

 

Begrijp ik nu goed dat petroleum goedkoper is dan cv?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vervelend bedoeld hoor, ik snap best dat je dat hebt, maar als ik nu in een moderne woning zomaar uit het niets een petroleumkachel ga nemen, krijg ik echt wel vragen. Ik ken echt niemand waar ik thuis kom die een petroleumkachel heeft. "Niet" preppers hebben een cv, vloerverwarming en soms een openhaard of sierkachel, maar niemand heeft een petroleumkachel. Ik wil wel graag een beetje OPEC door het leven.

 

Dan is er hoop, als elke verkochte petroleum kachel een prepper is....

Is gewoon handig hoor, bespaart enorm veel doordat je heel lokaal kunt verwarmen en je dus het CV gebruik veel kunt verminderen!

En stralingswarnte is heerlijk, te bijna, wij zijn bijna niet meer uit bank te branden als de kachel aan staat, de kinderen die van buiten komen gaan eerst 5 min een rondje draaien voor de kachel op een koude dag.

 

Enz.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan de manier hoe je het gebruikt, dat zul je voor jezelf moeten uitvlooien.

 

Bij mij is het bijvoorbeeld zo dat ik boven een kantoor heb, en onder in de huiskamer de thermostaat. D.w.z. dat ik zonder Zibro bijna het hele huis moet verwarmen om noest edoch behaaglijk te kunnen werken. Nu gaat even de Zibro aan, om daarna op een spaarstandje de boel warm te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is er hoop, als elke verkochte petroleum kachel een prepper is....

Is gewoon handig hoor, bespaart enorm veel doordat je heel lokaal kunt verwarmen en je dus het CV gebruik veel kunt verminderen!

En stralingswarnte is heerlijk, te bijna, wij zijn bijna niet meer uit bank te branden als de kachel aan staat, de kinderen die van buiten komen gaan eerst 5 min een rondje draaien voor de kachel op een koude dag.

 

Enz.

 

Grt

Kans

 

oke, nu ga ik weer twijfelen.... Nog iets langer nadenken denk ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wel lekker he, je huis op 20 graden, maar is dat niet gewoon luxe? Het kost vreselijk veel energie, vooral in de winter. Met goede kleding en wat dekens hoef je het grootste deel van het jaar niet te stoken. Zodra het buiten echt koud gaat worden kan je een kleine ruimte in je huis wat bijverwarmen, en dat hoeft dan echt niet tot 20 graden. Ook 10 graden is warm genoeg om te overleven, dan kan je aanzienlijk langer vooruit met dezelfde hoeveelheid energie. Als de poep echt goed in de ventilator hangt ben je waarschijnlijk toch de hele dag druk bezig, ga je 's avonds even wat eten en snel je warme bed in, TV kijken of even op het internet is er toch niet meer bij dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wel lekker he, je huis op 20 graden, maar is dat niet gewoon luxe? Het kost vreselijk veel energie, vooral in de winter. Met goede kleding en wat dekens hoef je het grootste deel van het jaar niet te stoken. Zodra het buiten echt koud gaat worden kan je een kleine ruimte in je huis wat bijverwarmen, en dat hoeft dan echt niet tot 20 graden. Ook 10 graden is warm genoeg om te overleven, dan kan je aanzienlijk langer vooruit met dezelfde hoeveelheid energie. Als de poep echt goed in de ventilator hangt ben je waarschijnlijk toch de hele dag druk bezig, ga je 's avonds even wat eten en snel je warme bed in, TV kijken of even op het internet is er toch niet meer bij dan.

 

helemaal eens in een shtf situatie, maar nu heb ik het toch wel graag rond de 18 graden in de woonkamer waar wij ook echt wonen, 20 vind ik een beetje overdreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zéér goede topic. We moeten de verwarming betreffende het niet alleen zoeken in typen warmtebronnen maar ook in isolatie. Het menselijk lichaam produceert ook warmte. Het is zaak die warmte vast te houden. Ik heb extra aluminium warmtedekens (euroshop) geprept speciaal om te gebruiken tussen het laken en de sprei. Bij hevige vorst tevens tussen onderlaken en matras. Dit garandeert in ieder geval een goede nachtrust bij siberische koude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zéér goede topic. We moeten de verwarming betreffende het niet alleen zoeken in typen warmtebronnen maar ook in isolatie. Het menselijk lichaam produceert ook warmte. Het is zaak die warmte vast te houden. Ik heb extra aluminium warmtedekens (euroshop) geprept speciaal om te gebruiken tussen het laken en de sprei. Bij hevige vorst tevens tussen onderlaken en matras. Dit garandeert in ieder geval een goede nachtrust bij siberische koude.

 

Wat je dan doet is vocht van je lichaam vasthouden in je matras en dekens. Die worden dan moeilijker te verwarmen/isoleren minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je dan doet is vocht van je lichaam vasthouden in je matras en dekens. Die worden dan moeilijker te verwarmen/isoleren minder.

 

Je hebt helemaal gelijk!

 

Wordt je wakker... Is het net of je 10 km heb gejogd in een regenpak.. ;)

Als je de onderste weglaat lig je goed. Bij voorkeur 1 of 2 dikke wollen dekens erbij..

Denk er wel om dat je je bed overdag niet opmaakt zodat het vocht eruit kan verdampen.

 

Aluminium is ten slotte het meest dampdichte materiaal wat wij kennen...

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adrie

 

Waarom neem je geen bio ethanol haard?

Het is modern..

Geen schoorsteen nodig..

Mooie speelse vlammen..

Heerlijke warmte..

Als je em afgemonteerd koopt dan kun je binnen 10 min branden..

Zeer gemakkelijk verplaatsbaar..

 

Petroleum is wel iets efficiënter.

Misschien zou je er een kleintje van aan kunnen schaffen en die zolang bv in het hok gebruiken.

Dan zou je die in geval van nood erbij kunnen pakken zodat je warmte van meerdere kanten krijgt.

 

!!!!ZEER GOED VENTILEREN!!!!

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...