Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fire starters van vaseline en watten


Pathfinder

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb vanavond gevacumeerde watten na de2e strike in de fik gekregen met een firesteel. dit na het uit elkaar trekken van de watten tot een pluizige bol.

Gaat goed. En een mooi compact pakketje in een blikje.Er is zelfs nog ruimte voor mn firesteel. Morgen het handvatje van de vuursteen afhalen

 

Mooi dat het goed werkt! Ik hoop dat het ook goed werkt in een winderige en koude (-10/-15C) omgeving. Heb het mee gemaakt dat als er teveel vaseline inzit en je vingers zijn verkleumd van de kou, dat een iets meer pluizige watten met minder vaseline makkelijker ontbrandt.

Bedankt voor je test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf gebruik steeds vaker een vuurslag,vuursteen en charcloth werkt verbazend goed als je vogelnestje maar goed droog is .

 

Dat heb ik vorig weekend voor het eerst geprobeerd en dat werkt verbazingwekkend goed. Ik had binnen 2 minuten een vuurtje. Moet er wel bij zeggen dat het mooi droog weer was en dat de tondel door iemand was geprepareerd die wist waar die mee bezig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
ik zelf gebruik steeds vaker een vuurslag,vuursteen en charcloth werkt verbazend goed als je vogelnestje maar goed droog is .

als het echt nat is gebruik ik vaseline en watten .......en ook de vuurboog ben ik aan het testen verschillende hout soorten /combinaties....

wat wel/niet werkt etc blijft leuk jezelf bijscholen tot cave man :)

 

ken je deze al? 1000234468.jpg.6af38dba934a9a78d801f6292a7ce740.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
ken je deze al? 1000234468.jpg.6af38dba934a9a78d801f6292a7ce740.jpg

 

 

hoi Hamster ja deze heb ik eerder gezien door iemand die er heel kundig mee om ging.

niet mijn ding omdat je al genoeg variabelen hebt met een normale vuurboog, als je flywheel / contragewicht niet okee is loop je te etteren ,

wel mooi om een keer te maken op een mooie dag tijdens een bobhike o.i.d :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo allemaal,

 

Vrijdag middag, niks gepland, dus het leek mij leuk om eens een keer zelf watjes met vaseline te maken. Opstelling: een kaarsje met daarboven een leeg waxinelichtje waarin de vaseline zat. Vaseline was in twee minuutjes helemaal gesmolten. De watjes uitgepluist en een bolletje van gemaakt en in de vaseline gedipt. Na drogen zijn de balletjes hard geworden, maar als ik ze open maak zit er diep in de binnenkant geen vaseline (ze zijn dus niet helemaal bezopen met dat spul). Heb ook één bolletje met vaseline ingesmeerd, zonder dit eerst te smelten.

 

Toen ging ik testen: het bolletje met ongesmolten vaseline brand een aantal minuten, maar het bolletje met gesmolten vaseline brand helemaal niet! Een aansteker er een paar seconden op gehouden, maar verder dan een vonkje komt het niet.

 

Iemand enig idee hoe dit kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik doe een stuk of 20 iets uitgeplozen watjes in een boterham zakje en een theelepeltje vaseline er bij.

Dan goed er door kneden/masseren en klaar.

 

Smelten van de vaseline is helemaal niet nodig want de warmte van je handen af die door het zakje straalt is al voldoende.

Eventueel zou je het zakje nog een poosje op de cv kunnen laten liggen maar dit is in principe niet nodig.

 

Met aansteken het bolletje ietsje uitpluizen en een heel klein vonkje is al voldoende.

 

Heb je overigens katoenen watten??? Synthetische werken niet (goed) en er komen gevaarlijke dampen vrij.

 

Edit: als je vaseline een bepaalde temperatuur bereikt kan deze spontaan ontbranden dus kijk daar mee uit!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

"100% katoen, natuurlijk en biologisch afbreekbaar". Althans dat zegt de verpakking.

 

Dat vaseline kan ontbranden bij het smelten wist ik, heb ook het kaarsje uit gemaakt als alles helemaal gesmolten was.

 

De reden dat ik het deed smelten is (buiten dat het gewoon leuk is:)) dat een balletje dan veel minder plakt als je het op pakt.

 

Maar helaas ik zal jou tip met het boteram zakje proberen, want zonder de vaseline te smelten lukt wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Vrijdag middag, niks gepland, dus het leek mij leuk om eens een keer zelf watjes met vaseline te maken. Opstelling: een kaarsje met daarboven een leeg waxinelichtje waarin de vaseline zat. Vaseline was in twee minuutjes helemaal gesmolten. De watjes uitgepluist en een bolletje van gemaakt en in de vaseline gedipt. Na drogen zijn de balletjes hard geworden, maar als ik ze open maak zit er diep in de binnenkant geen vaseline (ze zijn dus niet helemaal bezopen met dat spul). Heb ook één bolletje met vaseline ingesmeerd, zonder dit eerst te smelten.

 

Toen ging ik testen: het bolletje met ongesmolten vaseline brand een aantal minuten, maar het bolletje met gesmolten vaseline brand helemaal niet! Een aansteker er een paar seconden op gehouden, maar verder dan een vonkje komt het niet.

 

Iemand enig idee hoe dit kan?

 

Bij die bolletjes is het juist interessant dat de binnenkant niet volledig bedekt is met vaseline. Wat je eventueel extra kan doen is deze balletjes in z'n geheel ff onderdompelen in gesmolten waxine dan zijn ze ook niet zo kleverig (tenzij bij warmere temperaturen), de combinatie van waxine en vaseline brandt nog beter en langer en als je deze doormidden snijdt.. het fluffy gedeelte vat bij een gerichte enkele vonk direct vuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die bolletjes is het juist interessant dat de binnenkant niet volledig bedekt is met vaseline. Wat je eventueel extra kan doen is deze balletjes in z'n geheel ff onderdompelen in gesmolten waxine dan zijn ze ook niet zo kleverig (tenzij bij warmere temperaturen), de combinatie van waxine en vaseline brandt nog beter en langer en als je deze doormidden snijdt.. het fluffy gedeelte vat bij een gerichte enkele vonk direct vuur...

 

Inderdaad, in de tutorials die ik opgezocht heb word gezegd dat je de binnenkant droog moet houden. Uit mijn ervaring weet ik da kaarsvet niet spontaan ontbrand bij een vlam/vonk, is het dan zo dat de vaseline ontbrand en het kaarsvet aan steekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doop de bolletjes daarna in de hete gesmolten kaarsenwas, en zelfs als ze drijfnat zijn kan je ze nog steeds goed gebruiken, en ze zijn 10 keer makkelijker op te slaan, en niet meer kleverig.

 

Ga ik ook zeker doen, maar bij gebruik het watje eerst open pluizen. Ik neem aan dat het wel kan, maar ik vraag het toch even; een watje met niet-gesmolten vaseline kun je ook gewoon in kaarsvet dippen? Misschien dat ik iets over het hoofd zie waardoor het niet zou kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, in de tutorials die ik opgezocht heb word gezegd dat je de binnenkant droog moet houden. Uit mijn ervaring weet ik da kaarsvet niet spontaan ontbrand bij een vlam/vonk, is het dan zo dat de vaseline ontbrand en het kaarsvet aan steekt?

 

Zowel de vaseline als het kaarsvet is de brandstof en je watje werkt als wiek...

 

ik heb eens een filmpje geplaatst met de vergelijking van brandtijd, warmte en hoogte van vlam tussen wattenballetjes met vaseline en kaarsvet, en ben zo op het idee gekomen om ze te mixen... ook bij buddyburners, daar doe ik meestal nog van die brandbare vloeibare hand-ontsmettingsgel bij.

 

--> http://preppers.nl/forum/threads/10060-Gekut-met-waxinelichtjes?p=265847&viewfull=1#post265847

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe een stuk of 20 iets uitgeplozen watjes in een boterham zakje en een theelepeltje vaseline er bij.

Dan goed er door kneden/masseren en klaar.

 

Smelten van de vaseline is helemaal niet nodig want de warmte van je handen af die door het zakje straalt is al voldoende.

Eventueel zou je het zakje nog een poosje op de cv kunnen laten liggen maar dit is in principe niet nodig.

 

Met aansteken het bolletje ietsje uitpluizen en een heel klein vonkje is al voldoende.

 

Heb je overigens katoenen watten??? Synthetische werken niet (goed) en er komen gevaarlijke dampen vrij.

 

Edit: als je vaseline een bepaalde temperatuur bereikt kan deze spontaan ontbranden dus kijk daar mee uit!!!

 

Vaseline en plukken wattenschijfjes in een boterhamzakje kneden heb ik inmiddels ook geprobeerd. Geeft prima resultaat en is veel gemakkelijker dan het verwarmen van vaseline en onderdompelen van plukjes watten. Zeker in een shtf-situatie (als de brandstof schaars is) heeft deze methode mijn voorkeur: simpel en effectief.

Zorg dat je wattenschijfjes, vaseline en boterhamzakjes hebt liggen - en welke prepper heeft dat nou niet in voorraad? - en je kunt deze aanmaakblokjes maken wanneer je maar wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, heb je fimpje gezien. Alleen jammer dat je het moment van aansteken niet ziet. Voor mij is 2 minuten brandtijd ruim voldoende om een mooi vuurtje op te bouwen, en dat watje met vaseline is na 4 minuten redelijk uitgebrand. Tegenover het watje met kaarsvet, dat volgens mij wat opstartproblemen heeft :p. Is in het begin maar een klein vlammetje maar gaat na 10 minuten nog door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Jorisb in dit filmpje zie je het aansteken er van.

Enige puntje van kritiek er op is dat je beter je striker stil kan houden en je firesteel er langs kan schrapen in plaats van de striker langs de firesteel schrapen.

[video=youtube_share;ZOxQ34iLJSo]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorisb in dit filmpje zie je het aansteken er van.

Enige puntje van kritiek er op is dat je beter je striker stil kan houden en je firesteel er langs kan schrapen in plaats van de striker langs de firesteel schrapen.

 

Dat hoor ik de laatste tijd steeds vaker, ik snap niet dat ik daar nooit op gekomen ben aangezien je vonken veel gerichter terecht komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, heb je fimpje gezien. Alleen jammer dat je het moment van aansteken niet ziet. Voor mij is 2 minuten brandtijd ruim voldoende om een mooi vuurtje op te bouwen, en dat watje met vaseline is na 4 minuten redelijk uitgebrand. Tegenover het watje met kaarsvet, dat volgens mij wat opstartproblemen heeft :p. Is in het begin maar een klein vlammetje maar gaat na 10 minuten nog door.

 

 

Daarom dat ik naar een goede verhouding heb gezocht met een mix van beide... Mijn watteballetjes branden ruim over de 10 minuten met een redelijke vlam.

 

Overigens vind ik het storend dat je 'raad' vraagt, mensen (oa ikzelf) hun ervaring hier doorgeven en indicatief hier een filmpje over plaatsen om een voorbeeld te geven...jij reageert hierop door telkens een opmerking op te geven.... . --> Niet zien aanstrijken, opstartproblemen, jammer van hol handvat... seriously? Ik geef het maar meteen mee dat ik daar niet echt het geduld voor heb en nu echt een beetje iets heb in de zin van 'zoek het lekker zelf maar uit...'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...