Ga naar inhoud
GENEGEERD

De ideale prepper jas


damnsharp

Aanbevolen berichten

Natuurlijk een erg persoonlijke keuze, maar toch de vraag: wat is jullie ideale prepper jas. Zelf heb ik al jaren een North Face maar die is inmiddels aan vervanging toe dus ben benieuwd wat jullie ideeën zijn. Nadeel van mijn jas dat die niet bij flinke koude te dragen is ondanks de lekkere fleece die erin zit. Wel is het materiaal best degelijk (nog geen scheuren erin).

Zijn er merken / types die jullie aanraden (met lekker veel zakken erin)? Ik heb al op het forum gezocht maar kon niet een goede thread erover vinden. Is met een 3 letterig woord overigens ook wel lastig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Natuurlijk een erg persoonlijke keuze, maar toch de vraag: wat is jullie ideale prepper jas. Zelf heb ik al jaren een North Face maar die is inmiddels aan vervanging toe dus ben benieuwd wat jullie ideeën zijn. Nadeel van mijn jas dat die niet bij flinke koude te dragen is ondanks de lekkere fleece die erin zit. Wel is het materiaal best degelijk (nog geen scheuren erin).

Zijn er merken / types die jullie aanraden (met lekker veel zakken erin)? Ik heb al op het forum gezocht maar kon niet een goede thread erover vinden. Is met een 3 letterig woord overigens ook wel lastig ;)

 

Ik ben helemaal gelukkig met een bruine ski-jas van O'Neill. Veel vakjes, houdt je heel goed superwarm maar niet te warm door sluitbare ventilatiegaatjes etc etc. Daaronder kun je eventueel een trui aandoen of een fleece, nog een T met lange mouwen, een (thermo)hemd. Nou, dan kun je in de sneeuw slapen. Diepe zakken waar je met gemak je Katadyn in wegstopt, je zaklamp, een veldfles en EHBO spullen.

 

Een minder practische jas maar wel helemaal super in het bos, is een jagersjas. Ik heb er geen, maar het is min of meer een kleine wigwam met je hoofd in het midden, gemaakt van watervaste 'slaapzak' dus je gaat zitten in het bos en je bent meteen warm, capuchon er aan, ook mooi droog. Twee spleten voor je handen en je geweer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt op deze forum vaak gedraag wat de 'ideale objext X ' is.

 

Dat is erg afhankelijk van waarvoor je het gebruike en wat je verwachtingen er van zijn. Dat bepaald wat ideaal is, dus wat zijn de eisen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken verschillen natuurlijk, ik heb zo'n Duitse militaire parka met capuchon en binnenvoering. Weegt wel wat maar is redelijk waterdicht (nog niet meer dan 3 uur in de regen getest), warm en kostte maar drie tientjes ofzo.

 

Edit: en gemaakt van stevig materiaal natuurlijk, en kan wat vonken hebben. Veel jassen hebben snel brandgaten of scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb iedere 2 jaar een nieuwe jas van de garage (krijg je bij een nieuwe vrachtwagen)

ik koop dus eigenlijk nooit een jas deze zijn vaak regendicht, winddicht en vaak wel wat zakjes etc en vooral gratis

en het ligt er aan hoe grote koukleum je bent hoe warm hij moet zijn, als je in nederland blijft zou ik me er niet al te druk om maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah leuk, diverse reacties :cool: en dito jassen. Ik ga er een paar googlen want niet alle ken ik. Ik zoek een jas die hele jaar te dragen is, vooral tegen de kou en regen kan en natuurlijk tegen een stootje en geen last snel van brandplekken. @Greener, welke Nomad? @marco v, ik zie dat er toch verschillende M65 jassen zijn; kan je er wat over zeggen welke jij bijv. hebt en is die hele jaar goed te dragen? @Keyser Suze , lijkt me ook een fijne jas, type? Phoei.. de keuze wordt nog moeilijk :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij onlangs dit cc jack gekocht.

http://www.usadump.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=743&category_id=31&option=com_virtuemart&Itemid=25

Een prachtige water en wind dichte jas met veel opties.

Heeft een uitneembaar fleece vest, en is ook zeer geschikt voor winter. Zeer grote zakken voor kaarten en etc. En ritsen voor ventilatie onder de armen. Verder zeer degelijke ritsen, en de rits kan ook van onder geopend worden om gemakkelijker bij je riem (mes) te komen.

Voor mij een super jack.

 

Groeten S.T.A.L.K.E.R. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Hij is al genoemd. Fjall Raven. Ik heb ene brenner. Ik meen in 2006 gekocht en wordt in de winter dagelijks gebruikt en door de uitneembare bodywarmer ook in het voorjaar. Helaas is de rits nu kapot maar daar ga ik een nieuwe in laten zetten want de stof van de jas is nog prima. Aan de onderkant wat slijtage maar dat is alleen de tunnel van het onderste elastiek. Fijne zakken met fleece gevoerd en de "binnenzak" kun je bereiken zonder dat je je rits open hoeft te maken, dus dat is lekker warm. Hij heeft geen capuchon maar ik draag toch altijd een hoed.

 

Ook de Duitse parka's zijn een aanradre. Goedkoop en beter doordacht dan de Nederlandse parka door door hogere kraag die je lekker winddicht om je nek kan sluiten. En door de halve rits kun je makkelijk knielen zonder dat je klem komt te zitten. Ik kocht er laats bij http://www.asmc.de een nieuw voor 30 euro inclusief voering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de Duitse parka's zijn een aanradre. Goedkoop en beter doordacht dan de Nederlandse parka door door hogere kraag die je lekker winddicht om je nek kan sluiten. En door de halve rits kun je makkelijk knielen zonder dat je klem komt te zitten. Ik kocht er laats bij http://www.asmc.de een nieuw voor 30 euro inclusief voering.

 

Voordeel van een parka model is dat je bovenbenen droog blijven als het regent, zeker als je een rugzak (met evt regenhoes) draagt is dat prettig. Die halve rits zorgt er ook voor dat je makkelijk bij je broekzakken/mes kan komen. De grote capuchon past prima over een muts of pet, houd je extra warm en zorgt dat de regen niet in je nek druipt. Binnenvoering kun je er gemakkelijk uithalen zodat de jas ook prima in de overige seizoenen werkt.

 

Nomad, Fjall Raven, North Face etc zijn allemaal prima merken maar wel prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah leuk, diverse reacties :cool: en dito jassen. Ik ga er een paar googlen want niet alle ken ik. Ik zoek een jas die hele jaar te dragen is, vooral tegen de kou en regen kan en natuurlijk tegen een stootje en geen last snel van brandplekken. @Greener, welke Nomad? @marco v, ik zie dat er toch verschillende M65 jassen zijn; kan je er wat over zeggen welke jij bijv. hebt en is die hele jaar goed te dragen? @Keyser Suze , lijkt me ook een fijne jas, type? Phoei.. de keuze wordt nog moeilijk :rolleyes:

 

Ik vind het prettig als ik en een jas heb die ik normaal prima kan dragen, die tegen een stootje kan en die gemaakt is om wind en kou te weerstaan. Ergo, een ski jas. Het is een model van vier jaar terug maar dat boeit niet. Was erg duur, maar ik heb contacten. Regelmatig hebben de grotere merken outlet stunts en ook oude voorraad verkoop. Als ik weer eens wat voorbij zie komen, zal ik het posten. Dan koop je voor zestig euro een jas van 350 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Keyser! Mijn idee bij een ski jas is dat deze lekker warm is, maar wel gevoelig voor scheuren door bijv. takken. Of dat waar is weet ik niet want ik heb die jas niet (ik ski nooit). Een parka model, daar ben ik het met dR3 eens dat het fijn is dat vanwege de lengte het warmer is. Halve rits is inderdaad ook handig. Mm.... tot nu toe een Duitse parka, Snickersjas maar vooral de CC jas waar Stalker het over heeft ben ik het enthousiast over. Fijn hoor, reacties van anderen, diverse tips en ideeën!

Link naar reactie
Delen op andere sites

...maar vooral de CC jas waar Stalker het over heeft ben ik het enthousiast over.

 

Nylon heeft wel wat nadelen tov het materiaal waar die (militaire) parka van gemaakt is, ook wat voordelen bijvoorbeeld gewicht. Ik heb gekozen voor het parka model vanwege de eerder genoemde redenen, en voor het militaire model vanwege de kosten (cheap!) + stevig + brandveilig + redelijk waterdicht en snel droog. Daarnaast binnenvoering, capuchon, genoeg zakken en grote zijzakken (past een veldfles in). Enige nadeel is, mijns inziens, het gewicht. Maar de voordelen wegen daar ruimschoots tegenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff in het kort..

Ik ben echt helemaal weg van fjalraven G1000.

In mijn ogen de beste stof die er bestaat.

 

Nog ff een linkje naar een geweldige jas.

http://www.bever.nl/fjaellraeven-jas-barents-parka-33a3d20008?id_colour=3310

Als je een goed thermoshirt aan hebt (bv van het merk ODLO) daarover een wollen trui van de dump en dan die jas aan hebt dan loop je bijna in een sauna;)

Dan de benen nog en daar zou ik dan ook een thermo broek aantrekken en dan de fjalraven broek Karl hydratic...

Dan kun je bij -10 nog lekker zonder slaapzak slapen denk ik..( nooit uitgeprobeerd)

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jas...geen idee welke... ik heb er vele....ik heb hem op straat gevonden... het betreft een met dons gevulde damesjas tot op de knie.. met deze ben ik tot op heden het blijst... hij is dus zoals gezegd tot de knie, het is dus meteen een dekbed, je kan er onder of erin slapen.. er zitten zakken in om zooi in te stoppen en hij is bruin toevallig dus ook nog een schutkleur... Ik heb ook vele goede surviveljassen maarrrrr deze zijn allemaal KORT je kan er dus niet onder slapen want ze bedekken niet alles... bij kou kan je dus beter een lange hebben denk ik...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...