Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rookkanaal heropenen


jobs

Aanbevolen berichten

Dag,

 

In mijn appartementje zit een schoorsteen met vermoedelijk per verdieping een rookkanaal (t.b.v. gaskachel).

E.e.a.is dichtgemaakt bij toenmalige installatie van de CV. Er is dus geen opening meer te zien vanuit de kamers.

Dit rookkanaal wil ik in de woonkamer weer toegankelijk maken om een houtkachel te kunnen gebruiken. (Frontier Stove of beter)

Wat geklop lijkt een vaag verschil tussen de holle ruimte en de stenen van de rookkanalen te geven.

Ik twijfel nog of er echt een verschil is.

 

Ik wil in ieder geval gaan boren om te zien of er lege ruimte is en om te zien hoe e.e.a. is dichtgemaakt.

 

Voordat ik begin:

 

Wat is de beste methode om de vermoedelijke hoogte vanaf de vloer van de rookkanaalopening te bepalen?

(in de breedte is het vermoedelijk gewoon het midden van de schoortsteenuitstulping)

 

@Dakhaas: weet jij hoe dit zou kunnen zijn? Wat was 40-50 jaar geleden standaard qua hoogte?

 

Hoe zou het dichtgemaakt kunnen zijn? Dichtgemetseld met stenen?

Alleen aangesmeerd? Wat kan ik verwachten?

 

Tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Meestal zijn de kanalen niet dicht gestort, domweg teveel werk!

Je kunt zo'n oud kanaal vaak goed hergebruiken door er een dubbelwandige rvs pijp in te laten zakken.

Zon pijp kost wel wat helaas...

Let wel op dat je dan nog genoeg diameter overhoud die past bij je kachelvermogen/omvang!

 

Succes,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar eerst de opening vinden...

Zat er vroeger erg vaak zo'n in hoogte verstelbare rechthoek van `blik` met in het midden daarvan een aansluiting voor het rookkanaal?

Wat is dan de simpelste methode van dichtmaken? Blik weg en het gat vullen en aansmeren?

Daarna behangen, etc en weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar eerst de opening vinden...

Zat er vroeger erg vaak zo'n in hoogte verstelbare rechthoek van `blik` met in het midden daarvan een aansluiting voor het rookkanaal?

Wat is dan de simpelste methode van dichtmaken? Blik weg en het gat vullen en aansmeren?

Daarna behangen, etc en weg...

 

en van de makkelijkste manieren (die ik dan heb gezien)

is een plaat er tegen en overschilderen

 

dichtpurren, aansmeren en verven

 

als je echt er iets mee wil laten doen, als je m gevonden hebt eerst laten inspecteren door een schoorsteenveger die ook zon cameratje heeft

 

als je appartement ook nog huurhutten heeft moet je daar de woonstichting van bellen misschien dat hun er iets van weten of bouwtekeningen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je echt er iets mee wil laten doen, als je m gevonden hebt eerst laten inspecteren door een schoorsteenveger die ook zon cameratje heeft

 

als je appartement ook nog huurhutten heeft moet je daar de woonstichting van bellen misschien dat hun er iets van weten of bouwtekeningen hebben

 

Lijkt me erg belangrijk, je weet niet wat er met dat kanaal gedaan is. Misschien is de bovenkant dicht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf al jaren een houtkachel aangesloten op het rookkanaal van een huis uit 1948.

heb dit netjes gemeld aan de woningbouwvereniging. hun eerste reactie was:ja, maar dat kan niet hoor. daar is die schoorsteen niet voor gebouwd.

toen ik uitlegde dat men in 1948 kolenkachels had en de calorische waarde van een kolenkachel bijna 2 x zo hoog ligt als een houtkachel (ze worden dus veel heter,kolenkachels)

was het opeens geen probleem meer.

heb tevens de bank ingelicht omdat ik daar mijn inboedelverzekering heb lopen maar dat vonden ze maar vreemd, daar hadden zij niets mee te maken. het maakte hun niet uit hoe ik mijn huis verwarmde.

 

in de verzekeringspapieren van de inboedelverzekering staat ook niets vermeld over het stoken met een houtkachel en eventuele uitsluitingsgronden daarop. ook heb ik geen verzoek gekregen om de schoorsteen elk jaar door een erkend bedrijf te laten vegen. ik veeg dus gewoon zelf mijn eigen schoorsteen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppasen odessa.

De verzekering verwacht van jou dat jij elk jaar jou schoorsteen laat vegen en dat jij hier een factuur van hebt of dat je het zelf doet en kunt bewijzen dat je het hebt gedaan.

 

Ander....geen uitkering in geval van brandschade.

 

Als het niet expliciet vermeld wordt in de voorwaarden, dan kunnen ze bij schoorsteenbrand het hoogstens gooien op eigen risico oid. Dan is de vraag of ze hard kunnen maken dat die brand is ontstaan doordat het niet 'professioneel' geveegd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

 

Ik lees het nu pas..

 

Oke.. Daar komt ie..;)

Allereerst de woningbouw vereniging bellen.. Beter is 1 van die kerels die je in die onderhuidsbusjes rijden want die weten vaak precies wie welk pand onderhoud en doen ff een belletje voor je en je weet je antwoord..

Zonder van alles uit te moeten leggen.. Ja 1 x en niet 7 x als je het via de officiële weg doet..

 

Schoorstenen werden/worden vaak gedeeld door buren..

Stel.. Een flat 3 hoog. 1 schoorsteen. Dan zit bijvoorbeeld verd.1 links verd.2 midden en verd.3 rechts.

Als die van jou dicht gemetseld is dan heb je dus 3 hetzelfde klinkende holle ruimtes.

 

In mijn ogen de enigste manier om erachter te komen welke van jou is is visueel.

Het is heel spijtig maar ik adviseer je om je behang (ong 40x40 cm) van de muur te halen op het plek waar jij denk dat het gat komt.(natte vinger werk)

Dan de stuclaag eraf slaan.. Vaak gaat het vrij makkelijk als je er gewoon op slaat met een hamer.

Als je dat gedaan hebt kun je aan de voegen zien of er een stuk ingezet is of niet..

Het is akelig om je muur te vernielen maar zo ben je wel zeker van je zaak.

Naderhand zet je er een mooie hittebestendige plaat voor en niemand die het meer ziet..;)

 

Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen.

 

Mvg Dakhaas

 

Ps welk bouwjaar is je huis? Wat voor kachels werden er toen vaak gebruikt? (Voor de hoogte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appartement is van begin 60'er jaren.

Er werd gesuggereerd dat per verdieping het rookkanaal in het midden zou zitten, dus per vloer een kleine zijwaartse beweging om dat te bewerkstelligen?

Ik vermoed dat men toen gas had.

Badkamer had ook een gevelkachel gat in het paneel onder het raam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

 

Ik heb ook een huis van begin 60 van 3verdiepingen en bij mij zat origineel ook een gaskachel.

Bg. Rechter kanaal natuurlijke ventilatie garage.

1e verd middelste kanaal afvoer gaskachel woonkamer.

2e verd linker kanaal afvoer gaskachel slaapkamer.

 

In de woonkamer is ie dichtgemetseld.

In de slaapkamer is ie nog open.

Je moet het je voorstellen dat het een nisje is vanaf de vloer tot net onder m'n knie in het "plafond" van het nisje zit een buis.. Dit is je schoorsteen..

Bij mij is ie 120mm doorsnede..(de slaapkamer) Speciaal voor jou opgemeten;)

 

Dit is dus mijn situatie.. Ik heb dit ook eerder gezien bij andere huizen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo moet zijn.

 

@Frank naar mijn weten ook..

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag,

 

In mijn appartementje zit een schoorsteen met vermoedelijk per verdieping een rookkanaal (t.b.v. gaskachel).

E.e.a.is dichtgemaakt bij toenmalige installatie van de CV. Er is dus geen opening meer te zien vanuit de kamers.

Dit rookkanaal wil ik in de woonkamer weer toegankelijk maken om een houtkachel te kunnen gebruiken. (Frontier Stove of beter)

Wat geklop lijkt een vaag verschil tussen de holle ruimte en de stenen van de rookkanalen te geven.

Ik twijfel nog of er echt een verschil is.

 

Ik wil in ieder geval gaan boren om te zien of er lege ruimte is en om te zien hoe e.e.a. is dichtgemaakt.

 

Voordat ik begin:

 

Wat is de beste methode om de vermoedelijke hoogte vanaf de vloer van de rookkanaalopening te bepalen?

(in de breedte is het vermoedelijk gewoon het midden van de schoortsteenuitstulping)

 

@Dakhaas: weet jij hoe dit zou kunnen zijn? Wat was 40-50 jaar geleden standaard qua hoogte?

 

Hoe zou het dichtgemaakt kunnen zijn? Dichtgemetseld met stenen?

Alleen aangesmeerd? Wat kan ik verwachten?

 

Tips zijn welkom!

 

Jobs, mij lijkt het logisch dat je gaat boren waar je uitlaat van de kachel zit die je wilt gaan plaatsen, ongeacht wat de ondergrond is, behalve hout natuurlijk want dat gaat branden!

Met een klokboor van 125 mm (dit is meestal de diameter van een kacheluitgang) boor je in no time een mooi perfect rond gat in steen of beton met een electrische steen/klopboor.

Zorg er zeker voor dat je in het rookafvoerkanaal zit en bv. niet in een technische schacht!!

En eens je 100% zeker bent dat het een rookafvoer is, let wel op dat in je rookkanaal enkel jouw kachel aangesloten is!! Anders zou jij -of je buur- wel een terugslag kunnen krijgen van rook en verbrandingsgassen. Let ook dat je schouwuitgang boven de nok van het dak uitkomt en volledig vrij staat ivm met afvoer van rook en gassen.

Laat ook je rookkanaal 1 keer per jaar reinigen door een erkende firma, vooral met houtkachels wil er nogal eens een schouwbrand ontstaan door ontbranding van o.a. harsen uit het hout die zich afzetten op de binnenzijde van de schouw.

Mocht je rookkanaal weinig 'trek' hebben (je kan dit testen door een stuk krantenpapier voor het gat in brand te steken, een goed trekkende schouw zal de vlam naar binnen 'zuigen' terwijl je bij een slechte schouw amper beweging in het vlammetje zal zien) dan kan dit te wijten zijn aan scheurtjes of barsten in het rookkanaal die zorgen voor 'valse trek' en het aanzuig-effect van de schouw afneemt. Plaats dan bij voorkeur een dubbelwandig rookkanaal in de schouw indien dit technisch mogelijk is, dus wanneer de diameter van het al bestaande rookkanaal breed genoeg is om er een tube in te steken.

Maak ook de bovenzijde van je schouw regenbestendig door er bv. een kap op te plaatsen.

Veel succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties!

 

Vandaag bij het stadsarchief geweest voor bouwtekeningen.

Deels geslaagd.

Er was geen tekening die exact de situatie van nu beschreef. Daarnaast zijn de schoorstenen per verdieping niet 100% duidelijk aangegeven.

Wel lijkt er geen verschuiving van de rookkanalen per verdieping te gebeuren, althans er staat niets over op de meest toepasselijke tekening; daarnaast zie ik deels een per verdieping verschillende indicatie van het te gebruiken kanaal.

 

Dus als dat duidelijk is, waar op dit forum staat een draadje voor een niet te grote, sjouwbare en bruikbare binnenkachel? Het is voor `erbij` en voor nood. Dus goed rendement, sfeer, verwarming en misschien koken maar niet te groot/diep. Is http://preppers.nl/forum/threads/2839-De-perfecte-preppers-hout-kookkachel?highlight=kachel de juiste plek?

Daarnaast: kolen/hout of alleen hout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

 

Thanx, heb er eentje gevonden op MP. Alleen thuis meteen lekker aan de slag, gaat prima komt een hele hoop roet naar beneden, kom ik erachter dat 7 meter te kort is... GRRRRRR

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

niet helemaal, als je net als ik een alu pijp hebt is kunststof beter omdat je anders krassen in de pijp maakt waarbij er nog meer aanslag in je pijp blijft hangen

 

EDIT!!!!!!!!!

 

VAUTJE ik bedoelde RVS, maar dan nog hetzelfde verhaal aldus de kachelboer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...