Ga naar inhoud
GENEGEERD

[DIY] Kaars en Tondel van Vaseline in Potters blikje


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
@Heksenboot: Niet alleen ik moest warm blijven, maar ook de caravan, anders springen alle leidingen. :) 'k Heb vier reddingsdeken, netjes, ongebruikt in verpakking. :cool:

 

Doe er 1 aan, moet je zien hoe snel je het heet krijgt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic:

 

Gisteren een blikje potters gekocht, inhoud weggegeven. Vervolgens het blikje volgestopt met een rond lont voor olielampjes.

'k Had nog oude zippofuel liggen (20 jaar oud), oude lampenolie en wat olijfolie.

 

Het lont krijg je vrij gemakkelijk aan met een firesteel. Als olie lampje, brandde hij een uurtje.

 

Daarna heb ik hem gevuld met wasbenzine en weer als lampje laten branden. 1 uur drie kwartier brandtijd. Wasbenzine is nog makkelijker aan te krijgen.

Het bleek dat toen de wasbenzine niet op was, maar het lontje was weggebrand. Even 't lontje er wat uitpulken en ik kon hem opnieuw aansteken met de firesteel.

 

The Poor man's Zippo:

 

Pic-20130119-001.jpg.935fc2a8bc1c5a284af74ce1fe4ca4e0.jpg Pic-20130119-002.jpg.0aa1d3a4f188ed2a5484e2642aa3a2ef.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Dank je. 't Is natuurlijk niets anders dan een geimproviseerd olielampje, die je met een firesteel aankrijgt.

 

Toch wil ik me meer gaan toeleggen op tondel uit de natuur. Lont, brandstoffen, watten, vaseline, 't raakt allemaal een keertje op.

 

De (echte) tondelzwam levert uitstekende tondel, echter, het is een heel proces om er tondel van te maken. Heb je niets aan, als je spontaan een vuurtje wil maken.

Voortaan de firesteel mee op de wandeltochten en oefenen met feathersticks, berkenbast, droog mos, etc.....

 

En dan moet ik nog leren vuur te maken met twee stokjes, lekker, met die RSI arm van mij. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Zo die tip van @Bandoeng, met een blikje vaseline, heb ik als volgt uitgevoerd:

 

Blikje van Potters met katoenen draad en vaseline gevuld.

Draad door het gaatje, geeft een soort kaars.

Draad kan je eruit trekken en als tondel gebruiken.

Doe het in een takje, die je aan de bovenkant een stukje opensplijt.

Dan kan je makkelijk een vuurtje aansteken.

Blikje helemaal open en je hebt een flink vuurtje.

 

[ATTACH=CONFIG]2369[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2370[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2366[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2367[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2368[/ATTACH]

 

Zippo met ranger-band tegen uitdrogen.

Vaseline 1 euro bij de Action.

 

die is echt leuk zeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
die is echt leuk zeg

 

Deze maak ik nu in verschillende uitvoeringen. Met kleine blikjes, dikke lonten/katoentouw-variaties.

 

Ook combinaties verzinnen met aanmaakblokjes, openhaard-blokken kruimenlen, kaarsvet, tampons (eerst in de gesmolten vaseline, dan in gesmolten kaarsvet dopen, handig dat touwtje).

Lekker kliederen en fikkie steken, wat wil je nog meer? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze maak ik nu in verschillende uitvoeringen. Met kleine blikjes, dikke lonten/katoentouw-variaties.

 

Ook combinaties verzinnen met aanmaakblokjes, openhaard-blokken kruimenlen, kaarsvet, tampons (eerst in de gesmolten vaseline, dan in gesmolten kaarsvet dopen, handig dat touwtje).

Lekker kliederen en fikkie steken, wat wil je nog meer? :)

 

Hoe heb je de vaseline gecontroleerd laten smelten? Au bain marie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoe heb je de vaseline gecontroleerd laten smelten? Au bain marie?

 

Het wordt altijd wel aanbevolen, maar ik doe gewoon in een RVS melkkannetje (kringloop 50 cent) op een elektrische kookplaat. Niet te heet, en als het gesmolten is op een vlamverdeler zetten, of gewoon even er naast, want zo snel stolt het niet.

Je kan het dan ook lekker gieten. Ik gebruik zo'n RVS serveer-schaal (heb je wel gezien) als ondergrond voor dit soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooi man, is dat van die draad om bijvoorbeeld een rollade op te binden?

 

Nee, die rollade-draad is een soort elastiek toch?

Maar misschien ook wel, want ik heb puur katoendraad gebruikt en dat wordt inderdaad ook bij koken aanbevolen.

 

Stof of draad testen is makkelijk. Gewoon aansteken, kijken en ruiken, uitblazen, kijken en ruiken. Kunststof smelt en stinkt. Katoen gloeit nog een beetje na, net als aansteek-lonten van vuurwerk.

Pas op met kunststof-draad uitknijpen, dat blijft nog even heet. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...