Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe vrij zijn we eigenlijk ?

Kans
 Share

Recommended Posts

Ik kwam een hele mooie quote van Thomas Jefferson:

"I prefer dangerous freedom over a peaceful slavery"

Het paste heel goed bij mijn gedachte gangen die ik al een tijdje heb.

Mijn vraag is hoe vrij ben ik, zijn wij, nu nog eigenlijk.

We werken vaak 40 uur of meer per week, soms ook nog met zijn tweeen.

En we hebben daar een 'luxe' leven door.

Maar uiteindelijk hebben we gewoon een dak boven ons hoofd, eten, en verder valt het wel mee....

Ik hoef ook helemaal niet meer luxe, minder mag ook nog wel, maar waarom moeten we daar al die tijd in stoppen?

Ben enorm blij met mijn werk, maar ik ben daar wel heel veel tijd aan kwijt.

Naast de momenteel ruim 50 uur werk ben ik ook nog 10 uur reistijd kwijt.

En ja dat is echt mijn eigen keus, ik weet het.

Als ik dan ook nog eens mijn salarisstrook bekijk en zie wat ik dit jaar allemaal heb afgedragen aan belastingen, ziekenfods enz. Pffffff.

Een pensioen mag ik op hopen maar erop vertrouwen lijkt me niet verstandig.

Betalen doe ik wel.

Ik weet dat het wel op een klaagzang lijkt, maar zijn we echt vrij, kunnen we kiezen?

We zitten enorm vast in het systeem, veel ligt vast en echt invloed? Heb niet het gevoel dat ik iets aan dat systeem kan veranderen.

Het is geen slavernij in de klasieke beschrijving maar vrij?

Grt

Kans

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 67
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Kans,...

Persoonlijk kan ik me heel goed vinden in je gedachtengang.

Klaagzang lijkt het mij niet, echter meer een bewustwording van de steeds duidelijkere signalen die naar buiten komen.

"It means, buckle your seatbelt, Dorothy, because Kansas is going bye-bye"

Als we inderdaad gaan kijken hoeveel tijd er in dit "luxe" leventje kruipt, wat inderdaad in heel veel gevallen niet meer en niet minder inhoud dan een dak boven het hoofd, eten en drinken, en zo af en toe een verzetje... Dan lijkt mij dat niet in het evenredige.

Vervolgens kijkende naar het "®overheidsorgaan" dat steeds meer bezuinigingen (lees lasten verzwaring) doorvoert, want snijden in eigen vlees is natuurlijk laatste optie. (gezien vanuit het oogpunt dat het al op school begint, want daar wordt je ook alleen maar het nodige bijgebracht om klaargestoomd te worden voor het bedrijfsleven).

Het regelzieke gedrag dat maar steeds de drang blijft houden om te bepalen hoe wat waar en wanneer we ons leven moeten lijden, om maar als voorbeeld aan te halen: het bekende dak boven ons hoofd... Hoeveel het moet kosten, waar het moet staan, hoe het eruit moet/mag zien.

En natuurlijk niet te vergeten dat wat dat allemaal moet bekostigen, dus de tijd die er in wordt gestoken en de daar tegenoverstaande vergoeding ook steeds minder waard wordt.

Dit is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg, want er zijn uiteraard nog veel meer zorgwekkende signalen.

Deze gedachten spinsels zo op een rijtje geeft mij inderdaad niet echt het gevoel dat we vrij zijn.

Wat we in ieder geval zelf kunnen bereiken in het huidige systeem is om meer richting zelfvoorzienend leven toe te gaan en te stoppen met de verspilling om zo de steeds stijgende kosten te lijf te gaan en er zo dus uiteindelijk minder tijd in dit alles gestoken hoeft te worden.

Gr.

JamHard

Link naar reactie

Je bent in deze huidige maatschappij alleen echt vrij als je over veel geld beschikt. Beschik je daar niet over dan ben je steeds meer gelimiteerd in kansen en mogelijkheden. Vroeger kon je vanuit een lagere klasse nog redelijk eenvoudig hogerop komen, tegenwoordig zijn de mogelijkheden daartoe zeer beperkt. Je ziet dat kinderen uit de hogere klassen per saldo het veel beter doen dan hun leeftijdsgenootjes uit de lagere klassen. Net als vroeger is er weer een klassenmaatschappij aan het onstaan.

Ik las een tijdje geleden een artikel over mensen uit de hogere klasse die zich grote moeite getroosten om hun kinderen op de juiste kinderopvang te krijgen. Want dat is al bepalend voor hun verdere succes in het leven. Het is dus net zoals in Engeland waar upperclass kids naar de beste scholen gaan zodat ze later mee kunnen doen in het "old boys network". In Engeland is er bijna geen mobiliteit tussen de klassen, de omgeving waarin je geboren bent bepaalt je latere maatschappelijke status.

Link naar reactie

Gast gerbewoner

Uiteindelijk ben je redelijk vrij. Niemand zet een pistool tegen je hoofd en zegt dat je moet gaan werken. Je mag morgen je baan opzeggen en niks gaan doen. Natuurlijk zitten hier wat consequenties aan vast dat realiseer ik me, maar dan nog. Je hebt de keuze.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Je bent in deze huidige maatschappij alleen echt vrij als je over veel geld beschikt. Beschik je daar niet over dan ben je steeds meer gelimiteerd in kansen en mogelijkheden. Vroeger kon je vanuit een lagere klasse nog redelijk eenvoudig hogerop komen, tegenwoordig zijn de mogelijkheden daartoe zeer beperkt. Je ziet dat kinderen uit de hogere klassen per saldo het veel beter doen dan hun leeftijdsgenootjes uit de lagere klassen. Net als vroeger is er weer een klassenmaatschappij aan het onstaan.

Dat ben ik niet met je eens. Juist de gedachte dat je hogerop moet komen is hetgeen ervoor zorgt dat je niet vrij bent. Durven niet hogerop te komen dat is juist vrijheid. Of zoals ik zelf altijd zeg als ik weer eens een of ander evaluatiegesprek heb op mijn werk "Ik heb negatieve ambities" Ik wil niet hogerop, ik wil voor mijn 45 gestopt zijn met werken en ik ben mijn levensstandaard nu zo ver aan het terugschroeven dat dat kan".

Link naar reactie

"no one is more hopelessly enslaved, than somone who thinks he's free when he's not" Ik weet helaas niet meer van wie die uitspraak was.

Democratie is in mijn ogen een vies woord, want het geeft mensen de illusie van vrijheid die ze niet hebben, hierboven mooie voorbeelden van @JamHard en @Kans. Toch is het vaak een kwestie van die vrijheid pakken, daarin kan uiteindelijk niemand je tegenhouden.

Maar vanuit mezelf sprekende ben ik voorlopig ook nog zo'n schijterd die in z'n schijnveilige huisje blijft zitten en braaf elke maand de aflossing van mn hypotheek betaal (Kots, Kots :p).

Maar ik ben in ieder geval de mogelijkheden al aan 't besnuffelen, dus wie weet komt er een dag dat ik echt zeg van "fuck it" en precies ga doen waar ik zin in heb.

Onder de noemer "ecoproject" kan je volgens mij aardig wat wetgeving omzeilen, maar omzeilen van de wet is nog altijd rekening houden met en je dus laten beperken door de wet.

Wetten zijn krankzinnige verzinsels, zelfs de grondwet, want de grondwet geeft je je mensenrechten niet, ze somt enkel de rechten op die je bij je geboorte al had (uit: kymatica)

Link naar reactie

Hoe vrij zijn wij eigenlijk?

Dat hangt af van verschillende factoren. Het woord "vrijheid" heeft voor iedereen een andere betekenis. Hoe "vrij" ben ik binnen het systeem of ben ik pas "vrij" buiten het systeem?

Iedereen wordt geboren in het systeem en wordt geprogrammeerd(via onderwijs en wetgeving) om binnen het systeem te functioneren. Je bent dus eigenlijk niks anders dan een applicatie op een besturingssysteem. Men noemt dit "de moderne slaaf". De meeste onbewuste mensen hebben hier geen erg in, en leven hun leven omdat zij niet beter weten. Door de opgelegde oogkleppen, kunnen zij niet over de grens van het systeem kijken. Voor hen bestaat er niks buiten het systeem. Alleen de mensen die bewust zijn (en leven), kunnen door de oogkleppen heen kijken en zien het leven buiten het systeem. Maar wat is dat leven buiten het systeem dan? Het leven buiten het systeem, is de natuur zoals wij die kennen. Deze eerste realiteit kent ons systeem niet, maar is vaak wel de dupe van het systeem(milieuvervuiling enz). In deze realiteit ben je op jezelf aangewezen en moet je voor jezelf zorgen(off-grid leven). Deze realiteit ken geen luxe, economie enz. Het systeem(tweede realiteit) daarin tegen, heeft dit allemaal wel. Dus tja, wie wil er nou leven zonder luxe en structuur? Het komt er dus op neer, waar kies je voor? Voel ik me vrij als ik in een hutje woon in de Amazone of als ik een koophuis met een auto heb?

Link naar reactie

Uiteindelijk ben je redelijk vrij. Niemand zet een pistool tegen je hoofd en zegt dat je moet gaan werken. Je mag morgen je baan opzeggen en niks gaan doen. Natuurlijk zitten hier wat consequenties aan vast dat realiseer ik me, maar dan nog. Je hebt de keuze.

Baan opzeggen betekent dan fors lager inkomen, huis en spaargeld moeten opeten voordat je in aanmerking komt voor een uitkering. Als je kinderen hebt dan zie ik je dat niet zo snel doen. Zodra je hun vragende ogen ziet en hoort dat ze niet meer op verjaardagsfeestjes worden uitgenodigd omdat ze geen kadootje kunnen kopen voor de jarige en niet met schoolreisjes mee kunnen en op het schoolplein met de nek worden aangekeken dan piep je wel anders. Armoede betekent meestal een drastische vermindering van de sociale contacten, mensen met een laag inkomen (of ze nou werken of in een uitkering zitten) worden in onze maatschappij als armoedzaaiers gezien en gemeden als de pest. Er wordt geen pistool op je kop gezet maar de sociale druk is immens en niet iedereen kan die even makkelijk weerstaan. Iedereen wordt aangepraat dat ze succesvol moeten zijn, associatie met minderbedeelden is dan bepaald geen pre.

Link naar reactie

Je bent in Nederland net zo vrij als je wilt, in het maken van keuzes, je mag allerlei keuzes maken, en elke keuze heeft consequenties.. vrijheid is dus altijd relatief. Elke vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid, als jij te veel vrijheid neemt, gaat dat ten koste van een andersmans vrijheid.

Er zijn diverse keuzes die in de verschillende fasen van je leven maakt, en vele keuzes zijn gebaseerd op een zoektocht naar veiligheid en zekerheid (gevoel van onveiligheid).of naar mate je kennis en vaardigheden beter worden, kan je misschien wel "oude" veiligheden, en "oude" zekerheden opgeven, en bij wijze van spreken in een hutje op de hei gaan wonen, en je baan opzeggen..

Sommige zaken zijn overgereguleerd in nederland, en dat geeft soms gemak, en soms ook hindernissen. Als je iets van de overheid wil, horen daar spelregels bij... als je niets wil dan kan je ook redelijk vrij leven.

Het is wel een enorme grote stap, om als je zekerheden en veiligheden op te geven, en te kiezen voor andere veiligheden en andere zekerheden.

Je kan nederland ook flexwerken, en werken naar jouw zin.. als je daarmee al je rekeningen kan betalen, heb je meer vrijheden.

Als je echt wilt, met alle consequenties van dien, en als je echt verdiept, ben je erg vrij

Als je erg innovatief bent zijn er meerdere bronnen van inkomsten, waarbij je leuk werk hebt en leuke bezigheden, waarbij je andere veiligheden, andere zekerheden, en veel vrijheid pakt..

Echte vrijheid is meestal niet gemakzuchtig..

Link naar reactie

Je bent zo vrij als dat je je vrij voelt!

't feit dat je hier op dit forum bent, geeft al aan dat je twijfelt. Je herkent je keurslijf, beseft het en vind het niet prettig. Daar begint het mee.

Jezelf vrijmaken betekend voor veel mensen heel verschillende dingen. Vroeger dacht ik vrij te worden door financieel gewin, en daar zit wat in, de rijken hebben altijd een betere uitgangspositie.

Tegenwoordig beschouw ik vrijheid voornamelijk als de vrijheid van het besteden van aandacht aan zaken die IK belangrijk vind. En dus werk ik niet meer, voornamelijk vanwege gezondheid, 't is niet meteen eigen en eerste keuze, maar zie nu de rijkheid van het gebeurde in. Ik ben pas sinds 2009 vrij!

Link naar reactie

En dan is er nog de subliminale beïnvloeding. Denken dat je uit vrije wil keuzes maakt. Denken dat alles wat op het nieuws is waar is, dat pillen zorgen voor gezondheid en dat de regering voor je zorgt. Dat cola drinken magisch is en dat je uit vrije wil kiest voor becel omdat het je cholesterol verlaagt. Je denkt dus dat je vrij bent en dat je zelf kiest. Nou, vergeet het maar, we zijn niet vrij. Ons brein wordt beïnvloed. De machthebbers willen ons doen geloven dat we vrij zijn.

Als ik vanuit mezelf praat dan ervaar ik dat ik me aan het slavenjuk aan het ontworstelen ben. En dat ik meer en meer echt zie hoe het zit. Hoe we worden uitgezogen als vee, als het domme volk. Daarnaast weet ik meer en meer hoe ik het WEL wil... voor mezelf en voor de mensen waar ik om geef.... maar ik ben er nog lang niet.

Mike Adams van naturalnews heeft hier een interssant stuk over geschreven.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Baan opzeggen betekent dan fors lager inkomen, huis en spaargeld moeten opeten voordat je in aanmerking komt voor een uitkering. Als je kinderen hebt dan zie ik je dat niet zo snel doen. Zodra je hun vragende ogen ziet en hoort dat ze niet meer op verjaardagsfeestjes worden uitgenodigd omdat ze geen kadootje kunnen kopen voor de jarige en niet met schoolreisjes mee kunnen en op het schoolplein met de nek worden aangekeken dan piep je wel anders. Armoede betekent meestal een drastische vermindering van de sociale contacten, mensen met een laag inkomen (of ze nou werken of in een uitkering zitten) worden in onze maatschappij als armoedzaaiers gezien en gemeden als de pest. Er wordt geen pistool op je kop gezet maar de sociale druk is immens en niet iedereen kan die even makkelijk weerstaan. Iedereen wordt aangepraat dat ze succesvol moeten zijn, associatie met minderbedeelden is dan bepaald geen pre.

Vrij zijn betekend ook geen uitkering. Die uitkering is namelijk het resultaat van het feit dat jij nu belasting betaald en dat wil je niet meer :-)

Hoe groot de sociale druk is, kan ik niet voor iemand anders inschatten, maar het is wel een zelfopgelegde druk. Je geeft aan dat de druk vanuit je omgeving heel groot is. Verkas naar een omgeving met gelijk gestemden en weg is de druk. In mijn omgeving kunnen weinig mensen zich voorstellen dat je in de winter op een camping kan wonen en de aanbiedingen voor alternatieven zijn ruim aanwezig (dat zou je kunnen ervaren als sociale druk). Hier op de camping twijfelt niemand aan de haalbaarheid en is de druk richting een alternatief non existent.

Begeef je in kringen waarin het heel normaal is dat de kinderen een cadeautje maken voor anderen en neem de kinderen mee op andere niks kostende uitjes. Beroep je op een of andere levensbeschouwing en geef je kinderen thuis les (artikel 5b van de Leerplichtwet). Dan heb je ook niks te maken met schoolreisjes.

Problemen zijn pas een probleem als je ze als probleem ervaart. Zie ze als een uitdaging en durf los te laten. Niet denken dat als je geen baan hebt dat je dan een uitkering moet nemen. Ga bij een boer op het land werken in ruil voor eten. Uiteindelijk ben je in Nederland zelfs zo vrij dat je er voor kunt kiezen om niet te eten, dus je kunt een heel eind komen.

Toen ik in mijn ger ging wonen was ik de eerste drie dagen enorm bezig om het "probleem" geen toilet binnen op te lossen. Ik zit hier nu een week of vijf en heb nog geen toilet staan. Ik loop de 200 meter naar het toilet wel even. En voor die twee keer in het jaar dat er een noodgeval is........ een emmer, vuilniszak en kattenbakkorrels :-D

Link naar reactie

Gast gerbewoner
En dan is er nog de subliminale beïnvloeding. Denken dat je uit vrije wil keuzes maakt. Denken dat alles wat op het nieuws is waar is, dat pillen zorgen voor gezondheid en dat de regering voor je zorgt. Dat cola drinken magisch is en dat je uit vrije wil kiest voor becel omdat het je cholesterol verlaagt. Je denkt dus dat je vrij bent en dat je zelf kiest. Nou, vergeet het maar, we zijn niet vrij. Ons brein wordt beïnvloed. De machthebbers willen ons doen geloven dat we vrij zijn.

Als ik vanuit mezelf praat dan ervaar ik dat ik me aan het slavenjuk aan het ontworstelen ben. En dat ik meer en meer echt zie hoe het zit. Hoe we worden uitgezogen als vee, als het domme volk. Daarnaast weet ik meer en meer hoe ik het WEL wil... voor mezelf en voor de mensen waar ik om geef.... maar ik ben er nog lang niet.

Mike Adams van naturalnews heeft hier een interssant stuk over geschreven.

Maar, wordt je gedwongen naar het nieuws te kijken, moet je de krant lezen of naar de radio luisteren. Tuurlijk soms is het wat apart als je even mist dat er ergens in Amerika een stad onderloopt maar daar wen je aan en je kan er toch niks aan doen. Zet voor de gein eens drie weken je TV uit en vermijd het nieuws. Kijk dan eens wat je nu echt gemist hebt...........

Wat ik altijd een beetje jammer vind is dat er mensen zijn die een boodschap willen verkondigen en dat ze dat doen door te zeggen dat we niet vrij zijn maar dat zij wel weten wat goed voor ons is, en dat gaan benadrukken met een gebed :-D Maak zelf je keuze. Als jij vind dat Becel wel goed voor je is omdat het in zo'n leuk doosje zit dan eet je het en anders niet. Ook hier weer je mag zelf bepalen wat voor merk boter je op je brood doet of niet

Link naar reactie

"slave to the system"

Vrijheid bestaat niet in een mensenleven. Je zult het wellicht denken, maar je bent het toch niet.

Oke, beetje privacy (doch staan we overal wel ergens geregistreerd)...

Vrijheid van meningsuiting (doch moeten we uitkijken wat we zeggen en schrijven is helemaal uit ten boze

Vrijheid te gaan waar je wilt (totdat je je paspoort/legitimatiebewijs tevoorschijn moet halen)...

We krijgen de mogelijkheid ons vrij te voelen, maar worden er ook snel genoeg weer aan herinnerd dat we uit een systeem komen, een nummertje, geen individueel.

Zoveel voorzieningen om ons "bezig" te houden; kroegen, discotheken, bioscopen, etc...

Als ik naar mezelf kijk, voel ik mij vrij zodra ik de deur van mijn huis op slot heb gedaan en ik ben dus in mijn huis. Pas dan voel ik mij vrij. Daarbuiten totaal niet. Alles moet volgens bepaalde regeltjes, zelf autorijden moet tussen de lijntjes. In mijn huis kan ik doen en laten wat ik wil. Niemand die met zijn wijzend vingertje je komt betuttelen.

Doch was je wel vrij genoeg je eigen metgezel te kiezen. In sommige culturen werd er gewoon een bruid naar je toe geschoven en daar moest je het maar mee doen.

Je kunt jezelf beter deze vraag stellen:

WAT IS VRIJHEID?

EN dat kan een definitie zijn, maar kan ook per persoon verschillen, per cultuur. Soep eten met een vork is voor iemand al voldoende om van zichzelf te kunnen zeggen dat ie vrij is. Wat betekent het voor jou?

Link naar reactie

Mijn werkweken van 60/70 uur werk (voor een 'baas') zijn voorbij, komende week de toegangspas en laptop inleveren en ik ben 'vrij'. Geen koophuis en auto, maar ook geen partner of kinderen om rekening mee te houden dus voor mij is deze stap gemakkelijker. Wat spaargeld achter de hand om te proberen op andere manieren m'n brood te verdienen. Flink bezuinigd op de vaste lasten om dat makkelijker te kunnen redden. Volledig zelfvoorzienend leven zit er nog lang niet in, en ik kan nu flink minder uitgeven aan preps, maar voel me zo vrij als een vogel! Nou ja, bijna dan: ik zou willen dat ik kon vliegen :(

Link naar reactie

@gerbewoner: Als je zoals ik afhankelijk bent van een huurwoning, en dus uitkering, is het moeilijk jezelf te ontworstelen en volledig zelfstandig te gaan wonen. Al was het maar omdat je geen aanspraak (in principe dan) kunt doen op gezondheidszorg.

Een paar jaar geleden had ik ook email contact met een ger bewoner, maar die heeft mij nooit kunnen uitleggen waar hij van leefde. Erfenis, spaarpot, uitkering, werk. Ik vond het wel interessant destijds, omdat ik, een paar jaar geleden, wist dat ik mijn leven en koophuis zou moeten opgeven. Van de lucht leven gaat moeilijk, ook al heb je al de investering kunnen betalen voor een Ger. De ger bewoner die ik kende woonde bij een boer op het erf, in oost groningen.

Mocht je dezelfde zijn (http://www.zelfbewustleven.nl/?cat=91) dan ben ik nog steeds erg benieuwd, vond je site erg interessant, maar onvolledig qua financieen.

Link naar reactie

Tja "uitkering"... Je gooit een inkomen weg voor een ander inkomen, waar je ook weer voor moet werken: Baan zoeken, arbeidsbureau's afgaan... Dan word je gedwongen anders krijg je zelfs mischien helemaal geen uitkering! Tis gewoon niet anders zoals het is, kunt beter blij zijn met wat je NU hebt, dat je nog wat mogelijkheden in het verschiet hebt dan helemaal niets.

Bestaat er een land ergens op deze planeet waar geen belastingen heersen? Waar mensen helemaal voor henzelf opkomen? Zonder verzekeringen? Zonder ziekenfonds? Zonder rechtsbijstand? Het leven als een boer klinkt mischien aanlokkend, maar zij zitten vast aan een ingecalculeerd quotum die ze moeten halen om geld te verdienen van hun oogst, zodat ze weer spullen kunnen kopen om weer een jaar zonder zorgen te kunnen boeren.

Dit is nou het mensenleven. En het geluk moet je daarin zoeken. En dat geluk mag je best vrijheid noemen.

(poef, ineens voor mijzelf ook het licht) ----> VRIJHEID = GELUK

Link naar reactie

Maar, wordt je gedwongen naar het nieuws te kijken, moet je de krant lezen of naar de radio luisteren. Tuurlijk soms is het wat apart als je even mist dat er ergens in Amerika een stad onderloopt maar daar wen je aan en je kan er toch niks aan doen. Zet voor de gein eens drie weken je TV uit en vermijd het nieuws. Kijk dan eens wat je nu echt gemist hebt...........

Helemaal mee eens! Ik kijk al een paar jaar geen tv, lees geen krant en beluister geen radio. Heerlijk om al dat non-nieuws niet meer dagelijks te ontvangen. Interessante programma's kun je streamen/downloaden, genoeg internetradio zenders zonder reclame en onzinnig geklets, belangrijk nieuws via fatsoenlijke websites.

Link naar reactie

Tja "uitkering"... Je gooit een inkomen weg voor een ander inkomen, waar je ook weer voor moet werken: Baan zoeken, arbeidsbureau's afgaan... Dan word je gedwongen anders krijg je zelfs mischien helemaal geen uitkering! Tis gewoon niet anders zoals het is, kunt beter blij zijn met wat je NU hebt, dat je nog wat mogelijkheden in het verschiet hebt dan helemaal niets.

Bestaat er een land ergens op deze planeet waar geen belastingen heersen? Waar mensen helemaal voor henzelf opkomen? Zonder verzekeringen? Zonder ziekenfonds? Zonder rechtsbijstand? Het leven als een boer klinkt mischien aanlokkend, maar zij zitten vast aan een ingecalculeerd quotum die ze moeten halen om geld te verdienen van hun oogst, zodat ze weer spullen kunnen kopen om weer een jaar zonder zorgen te kunnen boeren.

Niet in Nederland-regelland. Je mag hier niet zomaar in het wild kamperen op een publieke plek. Je moet in een huur- of koophuis wonen. Dat houdt automatisch in dat je vaste lasten hebt waardoor je een regulier (belast) inkomen nodig hebt om die te kunnen bekostigen. Tenzij je dakloos bent, maar dan mag je ook niet zomaar op een parkbankje gaan slapen,

Link naar reactie

Niet in Nederland-regelland. Je mag hier niet zomaar in het wild kamperen op een publieke plek. Je moet in een huur- of koophuis wonen. Dat houdt automatisch in dat je vaste lasten hebt waardoor je een regulier (belast) inkomen nodig hebt om die te kunnen bekostigen. Tenzij je dakloos bent, maar dan mag je ook niet zomaar op een parkbankje gaan slapen,

Soms denk ik weleens dat Zweden of Canada een ideaal land is. Maar die zullen ook wel hun regelwetgeving hebben wat betreft het mogen kappen van bomen, wildkamperen en weet ik veel wat nog meer.

Als ik wil gaan wildkamperen in Nederland, dan doe ik dat gewoon. Uiteraard goed uitkijkend dat niemand mij ziet dat ik het doe. Dat vind ik spannend. En als je daarna weer thuiskomt, heb je net even dat extra gevoel gehad dat je ook vrij was. Een geweldige transitie, van je eigen vrije haard en eentje daarbuiten in het open. Er is bijna niets spannends te vinden in Nederland. Als je daarover iets vraagt, krijg je antwoord met: ga karten, muurklimmen, laserschieten... :S

Link naar reactie

@TyrionLannister: Helemaal mee eens. Ergens in Oost Rusland kun je nog wel volledig op jezelf wonen. Ik zou willen dat er een manier zou zijn om van die verdomde uitkering af te komen. Dat soort maatschappelijke problemen pak ik alleen nog praktisch aan, ik moet binnen de maatschappij, dan gebruik ik ook alle mogelijkheden daarvan. Vroeger betaalde ik, nu "krijg" ik.

Ik zou willen dat het anders was. Laat die mensen die een carriere wensen en de laatste smartphone maar hun gang gaan. Maar hoe moet ik mijn gang gaan? Kennelijk is die optie verdwenen in deze maatschappij.

Alleen vergeet nooit mensen, je zult altijd deelnemen aan EEN vorm van maatschappij, zelfs de oermens kon niet overleven in z'n eentje. Er zijn alleen een beetje weinig maatschappijen om te kiezen, maar eentje, er is eenheidsworst, iedereen hetzelfde, flexible inzetbaar, gemanaged en uitgedrukt in FTE's.

Vanwege je afhankelijkheid van EEN vorm van maatschappij, ben je nooit, letterlijk van alles vrij, als individu. Maar wil je dat wel, helemaal alleen zijn en dus totaal vrij ?? (Film: Into the Wild doet me dit aan denken).

We zijn het alleen niet eens met de huidige vorm van de maatschappij, niet zozeer het gebrek aan vrijheid.

Link naar reactie

En heb je dat huis afbetaald dan betaal je nog steeds OZB, want het is volkomen normaal om het bezit van iemand te belasten.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
@gerbewoner: Als je zoals ik afhankelijk bent van een huurwoning, en dus uitkering, is het moeilijk jezelf te ontworstelen en volledig zelfstandig te gaan wonen. Al was het maar omdat je geen aanspraak (in principe dan) kunt doen op gezondheidszorg.

Een paar jaar geleden had ik ook email contact met een ger bewoner, maar die heeft mij nooit kunnen uitleggen waar hij van leefde. Erfenis, spaarpot, uitkering, werk. Ik vond het wel interessant destijds, omdat ik, een paar jaar geleden, wist dat ik mijn leven en koophuis zou moeten opgeven. Van de lucht leven gaat moeilijk, ook al heb je al de investering kunnen betalen voor een Ger. De ger bewoner die ik kende woonde bij een boer op het erf, in oost groningen.

Mocht je dezelfde zijn (http://www.zelfbewustleven.nl/?cat=91) dan ben ik nog steeds erg benieuwd, vond je site erg interessant, maar onvolledig qua financieen.

Dat was ik niet. Voor mij is het heel simpel. Ik heb een aardige baan in de ICT in een ziekenhuis.

Jij hebt een paar jaar geleden overwogen in een ger te gaan wonen en hebt dat niet gedaan. Dat is jouw keuze, daarin was je vrij. Je kiest ervoor aanspraak te willen kunnen maken op gezondheidszorg. Dat is je goed recht en dat is jouw keuze. Die keuze heeft gevolgen maar in al je vrijheid heb jij de keus gemaakt dat je huis en de gezondheidszorg voor jou zo belangrijk zijn dat je die verkiest boven iets anders. Dat is ook een beetje waar het mij hier om gaat. We zijn in Nederland enorm vrij om de dingen te doen die we willen. Niet altijd op iedere plek anders wordt het een bende maar uiteindelijk kun je ]eigenlijk alles voor elkaar krijgen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...