Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] USB batterij lader AA/AAA


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Als oplossing voor lege oplaadbare batterijen, terwijl je zonder netstroom zit, heb ik een USB batterij lader voor AA en AAA batterijen aangeschaft.

 

Er zijn diverse apparaatjes op de markt, zaklampen, radio's, en zelfs scheerapparaten, die met zonnecel en/of dynamo op te laden zijn. Daarvan zijn er enkelen die een USB uitgang hebben, bedoelt om apparatuur op te laden. Zoals mobiele telefoon, laptop, ed.

Batterij opladers met zonnecel en/of dynamo zijn wel te verkrijgen, maar dan heb je weer een wat groter, en duurder apparaat erbij. Een combinatie van radio/lamp/lader met zonnecel en dynamo is ook verkrijgbaar.

Je kunt dus overwegen om alles 'opwindbaar', of op zonnecel aan te schaffen. Nu ja, zonnecel, in NL. Beter een combinatie van zonnecel en dynamo.

 

In mijn geval, ik had nog een dynamo gsm lader liggen. En weinig zin om mijn zaklampen en transistorradio te vervangen.

Dus met behulp van de soldeerbout en bedradings-schema een USB contact aan de dynamo lader gehangen.

(Elke bron werkt, zolang het gelijkstroom is, en niet veel meer dan +/- 6-7 Volt. Wellicht zijn er hier elektro techneuten die er meer over kunnen vertellen. Ik ben al vrij lang uit het vak).

En de USB lader aangesloten. Het werkt perfect. Natuurlijk gaat er wel wat tijd gemoeid met het opladen.

 

Dan nu de test met de USB batterij lader AA/AAA.

Helaas een merkloze, ik kan dus alleen naar de desbetreffende webshop verwijzen.

(Er zijn, met wat moeite, wel meer USB laders te vinden).

 

Voordelen:

(Wat valt er eigenlijk te zeggen van zo'n simpel apparaatje).

-Redelijk compact, niet veel groter dan twee AA batterijen naast elkaar, met wat bescheiden elektronica er voor.

-Er kan dus intern niet veel aan kapot gaan. (zie ook: nadelen)

-Twee indicatie ledjes, wel een must. (Vooral als je lang aan het draaien bent, en er zsm. mee wilt stoppen).

-Beschermkap voor de USB aansluiting.

-De prijs, € 4,67.

 

Nadelen:

-Budget plastic. Als ik er zo eens wat aan draai en wring, is de behuizing niet bepaald bestand tegen veel misbruik.

-Geen merk. En dus geen info. Ongetwijfeld wordt het door iemand gemaakt. Maar waarschijnlijk als 'huismerk' van de desbetreffende leverancier.

 

Al met al, voor mij, zeker vanwege de prijs, een goede oplossing.

Ik hoef mijn zaklampen en transistorradio niet te vervangen. ;)

Ik zal wel mijn geduld moeten oefenen.

 

 

 

 

Updates en tips uit de reacties:

 

- Beveiliging tegen omgekeerd plaatsen van batterijen en verkeerde batterijen.

- Onafhankelijke laad kanalen, zodat je ook 1 batterij kan laden.

- Mechanisme die de batterij goed laad en niet overlaad.

 

Ik zou zeggen, voor een USB lader kies de Sanyo Eneloop USB lader. Komt ook eens met twee fatsoenlijke batterijen.

-Hoe de batterijen te plaatsten is duidelijk aangegeven.

-Ook het laden van 1 batterij is mogelijk. ( :) Die had ik zelf moeten bedenken).

-Batterijen vol, indicatie lampje, per batterij, uit.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hmm interessant...

 

Enige wat ik heb zijn zonnechargers en dynamochargers maar dingen wat batterijen gebruiken, daar houd het uiteindelijk mee op als ze op zijn. Zeer interessant!

 

Want zo zou je dus ook gewoon dat apparaatje kunnen gebruiken icm de zonnecharger om zo die batterijen ook weer op te kunnen laden.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg interessant, ik zat daar ook al aan te denken, want die moderne ledlampen gaan lekker lang mee op twee volle AA's. Die van mij heeft nog een 25% modus, als je geen 70 meter bereik nodig hebt.

Bronnen zijn inderdaad ook geen probleem; zonnecellen, dynamo, of zelfs middels warmte en peltierelement techniek. (bv http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/)

 

Wel belangrijk om zeer goede kwaliteit oplaadbare batterijen in te slaan!

 

Zo'n dynamo lijkt me ook wel interessant, een moderne knijpkat ledlamp uitrusten met usb ingang? Licht en opgeladen batterijen voor m'n multi band ontvangertje. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet voor de grap eens googlen op USB batterijlader. Je krijgt vanalles, netstroom adapters met USB uitgang, zelfs batterij opladers op 220 met USB uitgaan, maar geen alternatieven voor het apparaatje van Marc. Dat apparaatje kan ik wel bij andere webshops vinden, bv bij pedalpower, kennelijk hebben electrische fietsen soms een USB uitgang, maar dan voor 14,95!!!!

 

Kudos Marc, je hebt meteen de voordeligste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet voor de grap eens googlen op USB batterijlader. Je krijgt vanalles, netstroom adapters met USB uitgang, zelfs batterij opladers op 220 met USB uitgaan, maar geen alternatieven voor het apparaatje van Marc. Dat apparaatje kan ik wel bij andere webshops vinden, bv bij pedalpower, kennelijk hebben electrische fietsen soms een USB uitgang, maar dan voor 14,95!!!!

 

Kudos Marc, je hebt meteen de voordeligste.

 

Vergeet niet de dynamo gsm lader die hij nog had liggen, die kost ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar het idee van die knijpkat met USB uitgang................

'k Heb nog wel twee oude liggen met slurpende halogeen lampjes... Dedicated USB dynamo's van maken? :D Niet zoveel in beperkingen denken joh! Tuurlijk, ik heb ook geen geld voor een Katadyn pocket pro, heb nu zo'n chinees namaak produkt in huis, maar die gaan we wel testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dynamo-Charger-Emergency-Charger.jpg.3b06c0ef3fdbc856008879bae1ff0f9c.jpg

 

Deze dingen kosten ook bijna geen scheet... 5 pleuries...

 

Kan er alles op aansluiten en je ziet direct of het apparaat geladen word of niet. Enige nadeel aan dit is het lang draaien aan dit ding als je bijvoorbeeld een Tablet PC wilt opladen, je zit vast aan de snelheid dat je moet draaien, hoe sneller je draait, hoe meer stroom er word opgewekt.

Met een GSM of mp3 speler kun je gewoon rustig draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy: Waar te koop? Gammel, maar mijn ervaring is, koop er drie en repareer de een met de ander!

 

Voor mij al een half jaar geleden dat ik ze gekocht had, heb er zelf twee van aangeschaft.

 

Op deze site kost ie 8 euro

http://www.veelvoorweinig.com/Dynamo-Hand-Crank-USB-Cell-Phone-Emergency-Charger-p-999.html

 

En op deze 12,95

http://www.hebbetje.nl/dynamo-hand-zwengel-noodlader.html#.UNd95W_aXlY

 

Goh ze worden steeds duurder aangeboden, kennelijk toch een vorm van succes? :p

 

Je hebt ze ook nog in diverse soorten en maten, zoals deze:

http://www.etoncorp.com/product_card/?p_ProductDbId=1837780

Dus alles is geintegreerd, radio/lamp/charger... Kan er nu weinig meer van vinden, alleen die dingen waar nog meer in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laders komen in alle vormen en maten.

 

Wat je wilt is het volgende:

- Beveiliging tegen omgekeerd plaatsen van batterijen en verkeerde batterijen.

- Onafhankelijke laad kanalen, zodat je ook 1 batterij kan laden.

- Mechanisme die de batterij goed laad en niet overlaad.

 

Goedkope laders laden meestal in paren en met een timer. Dat betekend dat je batterijen niet goed geladen worden en vaak ongebalanseerd laden. Neem dan een fatsoenlijke lader.

 

Ik zou zeggen, voor een USB lader kies de Sanyo Eneloop USB lader. Komt ook eens met twee fatsoenlijke batterijen. Google maar voor reviews.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laders komen in alle vormen en maten.

 

Wat je wilt is het volgende:

- Beveiliging tegen omgekeerd plaatsen van batterijen en verkeerde batterijen.

- Onafhankelijke laad kanalen, zodat je ook 1 batterij kan laden.

- Mechanisme die de batterij goed laad en niet overlaad.

 

Goedkope laders laden meestal in paren en met een timer. Dat betekend dat je batterijen niet goed geladen worden en vaak ongebalanseerd laden. Neem dan een fatsoenlijke lader.

 

Ik zou zeggen, voor een USB lader kies de Sanyo Eneloop USB lader. Komt ook eens met twee fatsoenlijke batterijen. Google maar voor reviews.

 

 

http://www.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-eneloop-chargers/sanyo-eneloop-usb-reislader.html

 

ziet er ook iets steviger uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eentje van Action maar deze week ook gezien bij Wibra (achter de kassa's), heel goedkoop.

 

Had ik gekocht vanwege mijn solartas maar die werkte voor geen meter en ging retour afzender. Even een paar jaar wachten maar tot de kinderziektes uit de solar (rug)tassen zijn.

 

Ik heb ook een knijpkat waarmee je een mobiel op kunt laden* en ik bedenk me nu pas, dat ik die oplader dus nu weer ergens in kan steken.

 

*mijn mobiel, modelletje alleen kleppen en tikken (sms'en) hoef ik maar eens per 10 a 14 dagen op te laden maar ik betwijffel of je een smartphone ver genoeg aangeslingerd krijgt om een gesprek te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @PC2K zegt is je lader ook van belang. Van die wind-up laders zijn niet echt prettig om langdurig te gebruiken. Investeer in goede panelen, laadregelaars en accu's. Ondanks dat we misschien minder zon dan in de Sahara hebben werkt zonne energie wel degelijk hier in NL. Plus er zit weinig mechanisch aan panelen, wat kapot kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*mijn mobiel, modelletje alleen kleppen en tikken (sms'en) hoef ik maar eens per 10 a 14 dagen op te laden maar ik betwijffel of je een smartphone ver genoeg aangeslingerd krijgt om een gesprek te voeren.

 

Ik heb een Samsung E2370, als backup naast m'n smartphone. Tot 1600 uur stand-by volgens de fabrikant, bij mij staat de vliegtuigmodus aan en die 2 maanden stand-by haal je prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de positieve reacties.

 

Ik vind het zonde om mijn oudere spullen op batterijen weg te doen.

Maar als ik alles (op)nieuw zou moeten aanschaffen, ja, dan met dynamo en zonnecel.

 

Een zonnecel alleen gaat in NL slecht werken, tenzij je een flinke lap op je dak hebt liggen.

Over het algemeen laden de kleinere apparaten met een eigen zonnecel te langzaam op, bij een gebrek aan zon.

Apparaten met een eigen dynamo vereisen meestal niet al te lang draaien.

 

Buiten dat, zijn batterijen, en de mogelijkheid van het opladen, wel een mooie ruilhandel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Dynamo-Charger-Emergency-Charger.jpg.3b06c0ef3fdbc856008879bae1ff0f9c.jpg

 

Deze dingen kosten ook bijna geen scheet... 5 pleuries...

Hilaries! usb generator draaiding. Ben heel benieuwd of iemand ooit een telefoon hiermee helemaal heeft opgeladen. En dan vooral hoeveel uur je daarmee bezig was ;)

 

Zelf heb ik daar een klein portable zonnepaneeltje voor, met usb uitgang. A-Solar Solarbooster 4 W. Voor 50 euro. Gewoon ergens op de vensterbank zetten om dingen op te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy: Waar te koop? Gammel, maar mijn ervaring is, koop er drie en repareer de een met de ander!

 

Ik had hem oorspronkelijk gekocht via deze site http://www.topsjop.nl maar ze verkopen die allang niet meer. Was toen 5 euro per stuk of 3,50 per twee stuks. Zag de afrekening ineens naar boven komen toen ik op zoek was naar mijn belastingpapieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...