Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meest praktische benzine-alles-brander?


jobs

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Is er al consenus over wat een goede brander zou zijn voor benzine, alcohol en eventueel andere vloeibare brandstoffen?

Bij het lezen van Dick's boekje kwam dit voorbij en als de bander niet te duur is komt 'ie later wellicht van pas.

De hoofdbrandstof zou dan benzine zijn maar als hij ook werkt met (meerdere) andere vloeibare brandstoffen is dat zeer interessant.

 

@Dakhaas noemde elders iets van een druppel-gebaseerde brander?

 

Doel is om er mee te kunnen koken en/of een kamer/tent/etc mee te verwarmen.

 

Tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je hebt o-ringen die tegen alcoholen kunnen en o-ringen die tegen petroleum producten kunnen, maar niet beide. Tegenwoordig kan je daarom geen branders meer nieuw kopen die zowel alcoholen als petroleum producten kunnen branden. Vroeger kon dat wel met branders met grafiet ringen, maar die worden niet meer gemaakt (bv. Optimus 111T, Optimus No. 11 Explorer).

 

Meest praktische brander voor elke situatie bestaat niet. Wat zoek je in een (benzine) brander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Dick's verhaal zou na SHTF benzine uit verlaten auto's gehaald kunnen worden.

Als ik dan daarmee eten kan opwarmen en zelf warm zitten is dat handig.

 

De link naar de Primus brander is interessant maar voor dat geld heb ik twee Petroluem kachels of één kachel en voldoende olie voor een maand?

Dus moet ik over peinzen.

Qua gas in de Primus: 'schroef' staat er, wat kan ik er dan op aansluiten? (campingasflessen?)

 

outdorado.com heeft de Primus ietwat voordeliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Dick's verhaal zou na SHTF benzine uit verlaten auto's gehaald kunnen worden.

Als ik dan daarmee eten kan opwarmen en zelf warm zitten is dat handig.

 

- Moet die licht en compact zijn?

- Moet die makkelijk instelbaar zijn?

- Moet die gemakkelijk schoon te maken zijn?

- Moet die snel op te ruimen zijn?

- Moet die multifuel sproeier hebben of gewoon meerdere sproeiers?

- Moet die een ingebouwde door priknaad hebben?

- Vaste brandstoftank of niet?

 

Voor compacte, super simpele, brand altijd branders:

- Optimus Multifuel

- MSR XGK

 

Voor goed verstelbare branders:

- Optimus Nova (+)

- Primus Omnifuel.

 

Makkelijk op te ruimen/gemak in gebruik:

- Coleman koffermodellen

- Primus 111 series

 

etc, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Dick's verhaal zou na SHTF benzine uit verlaten auto's gehaald kunnen worden.

Als ik dan daarmee eten kan opwarmen en zelf warm zitten is dat handig.

 

De link naar de Primus brander is interessant maar voor dat geld heb ik twee Petroluem kachels of één kachel en voldoende olie voor een maand?

Dus moet ik over peinzen.

Qua gas in de Primus: 'schroef' staat er, wat kan ik er dan op aansluiten? (campingasflessen?)

 

outdorado.com heeft de Primus ietwat voordeliger.

 

Campinggaz gebruikt een andere koppeling. Je kan wel een adapter krijgen van campinggaz naar schroef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Deze heb/had ik. Geweldige brander die alles aankan, of zoals ik iemand ooit hoorde zeggen, als autobanden vloeibaar waren kan deze Primus die ook verstoken. Beetje zonde maar alcoholhoudende drank van boven de 40% moet ook geen punt zijn,

 

Na een paar jaar intensief gebruik brak onderin het boutje wat de kop in de schaal vasthoudt. Daarna heb ik er nog ruim twee weken op gekook door de kop met wat steentjes vast te klemmen. Wat dat betreft een hele goede brander die je zelfs goed kan gebruiken als deze gedeeltelijk stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb/had ik. Geweldige brander die alles aankan, of zoals ik iemand ooit hoorde zeggen, als autobanden vloeibaar waren kan deze Primus die ook verstoken. Beetje zonde maar alcoholhoudende drank van boven de 40% moet ook geen punt zijn,

 

Na een paar jaar intensief gebruik brak onderin het boutje wat de kop in de schaal vasthoudt. Daarna heb ik er nog ruim twee weken op gekook door de kop met wat steentjes vast te klemmen. Wat dat betreft een hele goede brander die je zelfs goed kan gebruiken als deze gedeeltelijk stuk is.

 

achohol vreet langzaam de o-ringen op van deze brander. Tevens heeft alcohol een compleet andere lucht-brandstof verhouding en verwacht ik dat deze 'uitblaast' in een omnifuel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Jobs,

 

Ben ook aan het afwegen wat de beste keuze voor een verwarmer/kookstel is dus dit topic komt op het juiste moment.

Las ergens op het Forum dat petroleum beperkt houdbaar is en dat daarom een gasbrander een betere keus zou zijn als backup voorziening. Gas is blijkbaar onbeperkt houdbaar. Las ergens anders dat het tegenwoordig is toegestaan je LPG gasfles te vullen bij 't tankstation en dat verwarmen/koken op LPG het goedkoopste zou zijn. Heb je deze optie ook bekeken? En zo ja, waarop is hij afgeketst? (ben zelf ook nog aan het oriënteren dus hoor graag andermans motivaties/afwegingen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

Wat ik bedoelde was gebaseerd op oude/afgewerkte olie uit auto's.

Persoonlijk denk ik dat dit een vrij goed alternatief is omdat je de brandstof vaak gratis kunt krijgen bij de garage waar je komt.

Een aantal maanden geleden heb ik dit zien staan bij iemand in de schuur, diegene had de kachel zelf gebouwd en noemde het een druppelaar.(???)

Natuurlijk was het weer eens druk en was er helaas geen tijd om er verder over te praten.

Dit werkt ong net zoals een bloempot op het gasfornuis..

 

Misschien is dit ook wel een soort van "alles"brander? (vloeistof dan hè)

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@jobs

Wat ik bedoelde was gebaseerd op oude/afgewerkte olie uit auto's.

Persoonlijk denk ik dat dit een vrij goed alternatief is omdat je de brandstof vaak gratis kunt krijgen bij de garage waar je komt.

Een aantal maanden geleden heb ik dit zien staan bij iemand in de schuur, diegene had de kachel zelf gebouwd en noemde het een druppelaar.(???)

Mvg Dakhaas

 

Wat precies de Nederlandse naam is weet ik niet maar als je zoekt op drip feed heater krijg je meer dan voldoende info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
achohol vreet langzaam de o-ringen op van deze brander. Tevens heeft alcohol een compleet andere lucht-brandstof verhouding en verwacht ik dat deze 'uitblaast' in een omnifuel.

 

I stand corrected.

 

LP-gas, benzine, diesel, petroleum, en vliegtuig brandstof is wat erin kan. Alcohol kan wel maar dan moet je de brander zwaar modificeren. Nou ja, ik gebruik altijd wasbenzine, dus hij is er niet minder perfect door hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Volgens mij is dit alleen te verkrijgen als je handig bent???

Er zijn wel commerciele kachels die afgewerkte olie stoken. Ik weet niet welk principe die gebruiken. Zou zo maar kunnen dat die via drip feed werken. Dickenson heeft dieselkachels die via dit principe werken. Erg mooi, zuinig en zonder stroom te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u zeer!! Dit is precies wat ik bedoelde!!

 

Mvg Dakhaas

 

check dit zocht ik ook :)

ik heb ook het volgende getest.

 

lege huls van waxinelichtje gevuld met lampolie, petroleum, diesel.

dekseltje van alufolie, daar met pen een gaatje in geprikt en van een ministukje wc papier een lontje gemaakt.

 

Alle 3 brandstoffen deden het prima, bij petroleum moet de lont iets korter en bij diesel nog korter om walmen tegen te gaan. (fotootje volgt nog een keer ergens, zit nu in t buitenland met beperkt internet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

check dit zocht ik ook :)

ik heb ook het volgende getest.

 

lege huls van waxinelichtje gevuld met lampolie, petroleum, diesel.

dekseltje van alufolie, daar met pen een gaatje in geprikt en van een ministukje wc papier een lontje gemaakt.

 

Alle 3 brandstoffen deden het prima, bij petroleum moet de lont iets korter en bij diesel nog korter om walmen tegen te gaan. (fotootje volgt nog een keer ergens, zit nu in t buitenland met beperkt internet)

 

Niets beter dan gratis brandstof natuurlijk! En het word ook nog behoorlijk heet ook..

 

Handige tip! Heb je toevallig de brandduur ook bijgehouden?

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@3th little Pig: In mijn caravan stookte ik ook met LPG, bij de pompt gehaald. Echter dit is verboden, gastanks vullen bij tankstations en terecht. Vrienden van mij hebben een keer gas voor mij gehaald en kennelijk is daarbij de kraan beschadigd. Tijdens het tanken begon hij te lekken! Ook een nadeel van LPG (voor de CV dan, met propaanplaatje uitgerust) is dat het s'winters niet goed werkt. Het bestaat ongeveer 48%/52% butaan/propaanmix. De propaan verdampt wel als het vriest maar de butaan niet.

 

Beter is dus gewoon propaan bij de gashandel te kopen. Een 70 liter tank (35kg vulling) kostte vorig jaar 82 euro, exclusief tank. Als je het alleen voor koken gebruikt, redt je het daar wel een jaar of twee, drie mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @jobs dat is een van hun modellen.

Een nadeel ze maken redelijk wat herrie.

 

Een feit is dat je daar eigenlijk geen dutchoven oid op kunt zetten, daar zijn ze gewoon te slap voor en dat kan natuurlijk niet anders met een gebalanceerd lichtgewicht design, maar dat is natuurlijk met drie bakstenen of klinkers enz. weer handig op te lossen!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...