Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water besparen


dR3

Aanbevolen berichten

Ik zie een stapel topics over waterfilters, water zuiveren en opslaan, maar mis een topic met waterverbruik & besparen. Een liter of drie per dag heb je minimaal nodig, schijnt, maar hoeveel verbruik je nu? Dat spul is dan wel goedkoop (0,991 per m3 in 2013, bij Vitens) maar dat moet geen vrijbrief zijn om maximaal water te verbruiken. Daarnaast probeer ik nu al met minder (consuminderen) met de gedachte dat dit beter voor m'n portemonnee & het milieu is, en de overstap naar zelfvoorziening of SHTF makkelijker maakt.

 

Ter illustratie: alleenstaand, geen huisdieren en weinig bezoek. De afgelopen 5 maanden heb ik 10 m3 verbruikt, als m'n meter klopt is dat ongeveer 60 liter per dag. De helft van het gemiddelde verbruik volgens Vitens, maar 60 liter water sjouwen bij SHTF lijkt me geen pretje. Douche, toilet, kleding wassen is al 85% volgens de diagram van Vitens.

 

Grafiek%20gemiddeld%20gebruik%20per%20persoon%20per%20dag.JPG

 

Ik ben benieuwd naar jullie water bespaartips (regenton, waterput, sloot is al elders besproken) die nu werken, maar ook bij SHTF. Wat tips die ik op het forum tegenkwam:

 

-Waterbesparend toilet (evt stortbak verkleinen door er bijv een paar stenen in te leggen).

-Niet na elke toiletgang het toilet doorspoelen. Weet niet meer wie kwam met 'If its yellow leave it for the next fellow, ifs its brown flush it down'.

-Kort wasprogramma, volle trommels.

-Waterbesparende douchekop, kort douchen, 2x per dag douchen is niet nodig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@dR3: Ben je bekend met het Nonolet? http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

 

Op deze site zie je hele geavanceerde staan, maar het systeem is ook zelf te bouwen.

Ik weet dat het werkt en geurloos is, want ik kom nog wel eens bij Pieter Boxman, mede ontwerper van dit systeem. Wordt beschreven, op ouderwetse manier zonder plaatjes, in het boek Biologisch tuinieren in foto's van P.B.

 

Lijkt mij een goede bugin oplossing voor lange termijn. Je houdt uiteindelijk compost voor de tuin over. En het scheelt, volgens het diagram van Vitens, meteen 1/3 van je water verbruik.

 

Bakstenen leggen in de stortbak is niet aan te raden, moderne toilletten zijn precies uitgekiend om met zo weinig mogelijk water te spoelen. 30+ jaar geleden was de inhoud van de spoelbak zo'n 12 liter, nu nog vaak maar de helft.

 

Mijn toillet thuis heeft twee knoppen, eentje voor de grote en kleine boodschap. Standaard gebruik ik de "kleine", meestal is dat genoeg voor de grote boodschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eerst bij de grootste verbruikspost gaat kijken, dan zou je kunnen overwegen om wat vaker een teiltje te vullen en gewoon te wassen i.p.v. douchen.

Dit "afval" water is dan nog goed bruikbaar om het toilet mee door te spoelen en als je dit kan combineren met het opvangen van eventueel douchewater en/of regenwater, dan heb je de tweede factor ook al ver onder controle.

De derde grote factor kun je terug dringen door een minder conventionele wasmachine.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

If its yellow let it mellow,if its brown flush it down.

So spaar je flink wat.

douche,maak je nat, kraan uit,inzeepen ,kraan aan uitspoellen .Doe dit stand in een teiltje, heb je gelijk warme sop om je kleding in te wassen, daarna kun je de wc mee uitspoellen .Doe ook een teiltje in je bak in de keuken ,ieder keer dat je water gebruik kom dat in erin, eind van de dag , warm water erbij en afwassen, ook dit water gebruik om je vloer te dweillen daarna door de wc.

Dit is niet extrem , de grooste deel van de wereld bevolking leef zo.

Trouwens een paar regen tonnen geven in dit klimat genoeg voor heel veel dingen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me wat....... een “waterBOB”!

 

03-waterbob_DSC02387-.jpg.25853e02c3d031bb9f828b96f44e811c.jpg

 

04-waterbob_DSC02395.jpg.62b52c1bf1a1392ab52b2b373cb4d8cb.jpg

 

Ik heb het gisteren genoemd in een post m.b.t. het onderwerp “Prep onder de kerstboom”. Een “Water Bob - Emergency Drinking Water Storage System” is te koop op ebay voor $42.95 (ongeveer €33) en op Amazon.com voor $28.05 (ongeveer €21).

 

Hier enkele links:

http://www.waterbob.com/Welcome.do;jsessionid=CCE80A52DC2E95D1D0FC727C04D062E5

http://www.amazon.com/waterBOB-Emergency-Drinking-Water-Storage/dp/B001AXLUX2

http://www.campingsurvival.com/waterbob.html

http://offgridsurvival.com/bathtubwaterstorage/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterBOB is natuurlijk meer iets om een grote voorraad water te hebben (en als je een tijdje toch geen bad zal nemen).

 

Water besparen is uiteraad iets anders. Dan is het goed om te kijken hoe mensen water besparen in landen waar er vaak een drastisch tekort aan water is. Zuinig omgaan met water zit bij hun ingebakken. Dat is hun van jongs af aan ingeprent. Je geeft het goed aan:

 

If its yellow let it mellow,if its brown flush it down.

So spaar je flink wat.

douche,maak je nat, kraan uit,inzeepen ,kraan aan uitspoellen .Doe dit stand in een teiltje, heb je gelijk warme sop om je kleding in te wassen, daarna kun je de wc mee uitspoellen .Doe ook een teiltje in je bak in de keuken ,ieder keer dat je water gebruik kom dat in erin, eind van de dag , warm water erbij en afwassen, ook dit water gebruik om je vloer te dweillen daarna door de wc.

Dit is niet extrem , de grooste deel van de wereld bevolking leef zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

If its yellow let it mellow,if its brown flush it down.

So spaar je flink wat.

 

wij doen dit dus ook (tenzij er gasten zijn natuurlijk) ik douche maar om de dag (de andere dag zit ik in de middle of nowhere) wij hadden zoveel minder water verbruikt dat de watermaatschappij ons vriendelijk verzocht om een foto van de meterstand te sturen ter controle

de vaatwasser gaat ook maar 1 a 2 keer in de week aan, en de wasmachine ook

deze zijn ook nog eens energie en water zuinig, tikt allemaal lekker door zeg maar

ik hoop ze volgend jaar helemaal een loer te draaien als ik eindelijk mn grondwaterpuls heb

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wij doen dit dus ook (tenzij er gasten zijn natuurlijk) ik douche maar om de dag (de andere dag zit ik in de middle of nowhere) wij hadden zoveel minder water verbruikt dat de watermaatschappij ons vriendelijk verzocht om een foto van de meterstand te sturen ter controle

de vaatwasser gaat ook maar 1 a 2 keer in de week aan, en de wasmachine ook

deze zijn ook nog eens energie en water zuinig, tikt allemaal lekker door zeg maar

ik hoop ze volgend jaar helemaal een loer te draaien als ik eindelijk mn grondwaterpuls heb

 

Goed bezig!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook van die "dopjes" voor op de kraan waardoor er meer lucht word toegevoegd en je dus minder water verbruikt.

Vaak word de straal zelfs iets "krachtiger"

 

Kan ff niet op de naam van die "dopjes" komen.... Sorry..

 

Mvg Dakhaas

 

Schuimstraalmondstuk, Mousseur

 

Let op , Het kan zijn dat de keukengeiser/Badgeiser in storing gaat na montage , maar dat gebeurt weinig

 

Groeten,

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik 4 weken in de woestijn zat werd er altijd gezegd, personal hygiene is highly over rated.

Wij namen een slok water en wasten daarmee onze handen en gezicht. Als we bij een water, rivier of iets dergelijks kwamen, gingen we heerlijk zwemmen en dat was ons bad of douche, dat was het.

 

Dat is natuurlijk niet voor nu, maar als de shtf.

 

Nu elke dag douchen is echt niet nodig, met regenwater het toilet doorspoelen, scheelt al een heel stuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik 4 weken in de woestijn zat werd er altijd gezegd, personal hygiene is highly over rated.

Wij namen een slok water en wasten daarmee onze handen en gezicht. Als we bij een water, rivier of iets dergelijks kwamen, gingen we heerlijk zwemmen en dat was ons bad of douche, dat was het.

 

Dat is natuurlijk niet voor nu, maar als de shtf.

 

Nu elke dag douchen is echt niet nodig, met regenwater het toilet doorspoelen, scheelt al een heel stuk

 

dat regenwater gebruiken om te spoelen kan ook iedereen in principe mits je wc op een plek zit dat je redelijk makkelijk een waterleiding naar binnen kan werken.

ik zit hier ook op te broeden, alleen zit de wc op een rotplek

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DR3, je bent al heel erg goed bezig met 60 liter per dag. Ik gebruik ongeveer hetzelfde. Als je geen auto hebt en geen tuin om te sproeien dan zijn douche en toilet de grootste verbruikers. Heb je al een zuinig toilet en een waterbesparende douchekop dan zou ik niet weten hoe je die 60 liter nog substantieel naar beneden krijgt. Zelf douche ik elke dag, maar nooit langer dan 2 minuten. Geen bad, geen auto, geen tuin. Twee regentonnen voor bloemenwater (balkon) in de zomer, en bij SHTF voor het toilet. Ben ook alleen, dus idd: alleen WC doorspoelen wanneer dat dat de moeite waard is. Doe je het niet voor je portemonnee, dan doe je het voor het milieu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je goed bewust bent van de luxe die water is ga je vanzelf zuinig doen..

 

Geef je dieren en planten/moestuin regenwater, is ook beter voor ze

Hang goten aan je huis, kippenhok en schuur (als je die hebt) met een grote ton eronder (wij hebben kuubvaten, niet mooi maar wel doeltreffend) stop houtskooltjes in een panty en hang die erin om het schoon te houden en muggenlarven weg te houden, af en toe verversen..

Douche 1a 2x per week, voor de rest kan je je heel schoon wassen met een teiltje water, washandje en een stukkie zeep

Als je een bad hebt: ga samen in bad! Gezellig EN het scheelt veel water..

Doe eerst de koude kraan aan van de douche, stap eronder en meng daarna warm erbij...je gaat echt niet dood van de kou

Spaar afwas op tot een grote vaat, ipv heel vaak kleintjes...

Gooi je water van je gekookte eitjes en andere dingen die je kookt over je vuile vaat die je spaart, het weekt vast schoon heb je later minder water nodig voor de afwas

Trek alleen door bij grote behoeften, (mannen doen de rest hier op het land, houdt vossen weg en als je het op de composthoop doet verteerd alles sneller, ook hebben we een ouderwetse buitenwc, dus gat in de grond met huisje erop..geen water voor nodig alleen erg brrrrr als het vriest en sóchtends vroeg ben ik ook vaak te lui om die 100m te lopen...)

 

Om geen ingewikkeld regenwatersysteem aan te hoeven leggen naar je wc, kan je een emmer regenwater ernaast zetten, per emmer kan je zeker 3 a 4x doorspoelen, doe de kraan van je wc dicht..

 

Laat de kraan NIET lopen als je je tanden poetst! dat doet echt vrijwel iedereen dus wel...

 

Nouja zo doen wij het... afgelopen maand verbruikte mijn man 65 liter per dag waarbij er ook verbouwd werd dus veel cement aangemaakt (met water dus) gereedschap/betonmolen gereinigd etc.. En er was dagelijks een werkman die ook water gebruikte hier... Ik zal het nog eens meten als er niet verbouwd wordt.. best interessant :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Plantenspuit als nooddouche?

 

Op diverse survival sites heb ik gelezen, dat een plantenspuit ideaal is, als je tijdens een shtf toch een soort douche wilt nemen, met een minimum aan waterverbruik. En aangezien mijn prep outfit tip top is, speel ik nog een beetje met de details. Bij de Praxis kwam ik toch een stevig gemaakte plantenspuit tegen, niet te geloven. De Gardena Comfort Drukspuit van 1,25 liter. Echt een super ding. Gardena is een merk van Husqvarna. Een Zweeds topmerk. Deze plantenspuit kost 19,95 bij de Praxis. Maar je kunt een kortingbon uitprinten, waarmee je 20% korting krijgt op een artikel naar keuze. Die bon verschijnt vrijwel iedere week op de site. Let wel op de datum. Als je dit leest, dan is onderstaande link misschien oud, zoek dan zelf even op de praxis site naar een nieuwe bon.

 

http://www.gardena.com/nl/tuingereedschappen/druk-en-plantenspuiten/druk-en-plantenspuiten-vergelijken/

 

http://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantenspuit als nooddouche?

 

Op diverse survival sites heb ik gelezen, dat een plantenspuit ideaal is, als je tijdens een shtf toch een soort douche wilt nemen, met een minimum aan waterverbruik. En aangezien mijn prep outfit tip top is, speel ik nog een beetje met de details. Bij de Praxis kwam ik toch een stevig gemaakte plantenspuit tegen, niet te geloven. De Gardena Comfort Drukspuit van 1,25 liter. Echt een super ding. Gardena is een merk van Husqvarna. Een Zweeds topmerk. Deze plantenspuit kost 19,95 bij de Praxis. Maar je kunt een kortingbon uitprinten, waarmee je 20% korting krijgt op een artikel naar keuze. Die bon verschijnt vrijwel iedere week op de site. Let wel op de datum. Als je dit leest, dan is onderstaande link misschien oud, zoek dan zelf even op de praxis site naar een nieuwe bon.

 

http://www.gardena.com/nl/tuingereedschappen/druk-en-plantenspuiten/druk-en-plantenspuiten-vergelijken/

 

http://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen

 

Ik kan beamen dat Gardena topkwaliteit is.

Heb zee veel tuingereedschap hiervan en is de prijs meer dan waard.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post!

 

Wij verbruiken per maand in de winter 2,7 m3 water voor het gehele huishouden inclusief honden en katten. Dat is 87 liter water per dag met zijn allen. Regenwater wel te verstaan. We hebben een uitgebreid regenwatersysteem. 5x gefilterd voor drinkwater, 3x gefilterd voor de toilet. (dat geeft overigens een ietsjes bruine aanslag onderin de pot waardoor we vaker even schrobben.) Op een zomermaand kan het oplopen tot 4m3 ivm besproeiing van moestuin en dorstigere dieren. We hebben de maand december geen leidingwater hoeven te gebruiken. Zat regen gehad.

 

Wij douchen naar noodzaak met een minimum van 2x per WEEK. 2x per dag is slecht voor alles. Voor de natuur en vooral voor jezelf. Waarom zijn mensen steeds vaker en sneller ziek of verkouden omdat ze totaal niet meer resistent zijn voor bacteriën. Koester bacteriën! En waarom dagelijks douchen? Als je niet getranspireerd hebt of niet dusdanig dat de mussen flauw van het dak vallen als je langs komt lopen, dan is dagelijks douchen echt niet nodig.

 

Hoe gaan wij om met water. Een paar voorbeelden,

-kookwater van groenten of pasta's of rijst gaat in de hondenpan. Als de honden dan hun brokken krijgen gieten we dat water eroverheen. They love it!

-Eieren koken. Het gekookte water en het koelwater gaat in de hondendrinkbak.

-Wc doorspoelen alleen bij nr 2. Dus inderdaad niet bij een plas.

-Neem een vaatwasser. Klinkt verspillend, maar we zetten hem 2x per week aan en dan verbruik je echt minder dan met een teiltje afwassen.

-We wassen heel weinig. Veel minder dan de gemiddelde mens in ieder geval. Handdoeken waarmee je je afdroogt na het douchen, hoef je niet in de was te doen. Je bent immers net schoon, dus de handdoek is in feite alleen maar met schoon water in aanraking gekomen. Dus drogen we de handdoeken na het douchen. Doe ik drie keer en dan ruiken ze niet meer fris dan gaan ze de was in. Daarbij hoef je je kleding niet zo vaak te wassen, gaat het alleen maar kapot van. (we wassen ook zonder waspoeder trouwens, met een keramische wasbol)

-Koffie en thee zetten? Water afmeten met de beker waaruit je gaat drinken. Zo heb je nooit teveel water opgezet.

-uiteraard bij tandenpoetsen de kraan dichtdoen. En niet je mond onder de kraan houden om te spoelen, maar in een spoelbeker wat water doen.

-handen wassen hoef je ook niet na iedere minuut te doen. En als je het doet kraan dicht als je sopt.

 

Voor onder de douche heb je douchestops van minder dan vijf euro die je eenvoudig monteert. Een simpel drukknopje op je doucheslang of leiding of kraan om de watertoevoer te stoppen als je je in staat te soppen.

http://www.multibazar.be/shop/doehetzelf/accessoires-douche-stop-chroom-sanimar.html

http://nuonbespaardirect.nuonwebwinkel.nl/6176/waterbesparende-douchestop

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...