Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] boek: 'Overleven op je eigen km2' door Dick Strawbridge


carsten888

Aanbevolen berichten

Echt een superboek voor iedereen die iets met zelfvoorziening wil doen.

 

Dick%20Strawbridge%20and%20solar%20panels.jpg

 

Misschien heb je Dick Strawbridge ('kolonel Dick') wel eens op tv gezien. Als knutselaar op Discovery bij 'Scrapheap Chalenge'. En op de BBC is de serie 'it's not easy being green' uitgezonden. Waarin te zien was hoe de gepensioneerde kolonel met zijn gezin verhuist naar het landhuis in Cornwall (Engeland) om zelfvoorzienend te gaan leven. De hele serie van 3 seizoenen is nog online te vinden ook!

 

1001004011502020.jpg.f53154ee4f67a83fd95429e6c30f252c.jpg

 

Tig jaar geleden was 'The complete book of self-sufficiency' van John Seymour HET boek om kennis te maken met zelfvoorziening (ook in pdf). Inmiddels is er wel een nieuwere uitgave uitgebracht, maar het doet nog heel oudbollig aan. Inmiddels zijn er andere technieken, permacultuur, hoe je biodiesel maakt, zonnepanelen en veel meer. Dit boek toont allerlei technieken en ambachten voor zelfvoorziening.

 

Het boek is groot en dik, en geeft een mooi overzicht van allerlei facetten die met zelfvoorziening te maken hebben, maar gaat daarbij niet heel erg de diepte in. Voor veel onderwerpen is dat genoeg. Zoals hoe je een voedseldroger maakt. Maar verwacht niet dat als je het hoofdstuk over je eigen groenten verbouwen hebt gelezen, dat je dat dan ook helemaal kunt. Daarvoor moet je echt nog een paar boeken bij kopen en het vooral zelf doen.

 

Schitterend boek, mooie foto's, met veel humor geschreven. Af en toe slordig vertaalt. Alle projecten in het boek hebben ze dus ook echt zelf gedaan getuige de vele foto's en de serie.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

Oooohw ja . Scrapheapchallenge , geweldig, daar bleef ik dus echt voor thuis , helemaal mijn ding . Daarna zijn er nog soortgelijke programma's geweest maar dat waren flauwe aftreksels .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me erg interessant, benieuwd wat het boek kost. Maar het lijkt me er eentje voor bij de verzameling. Ik heb hem ook wel op TV gezien it's not easy being green. Ga ik online eens opzoeken.

Wel luxe hoor een hele vierkante kilometer, grom, ik heb maar 150 vierkante meter.:(

 

Nou, dan heb je hier meer aan ;)

 

Het is inderdaad een heel leuk boek om allerlei ideeen op te doen. Helemaal eens met de recensie: je moet het toch uiteindelijk gewoon zelf proberen. Heerlijk boek tijdens lange winteravonden, om te bedenken wat je gaat doen als het straks weer beter weer is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, al wel van gehoord, nog niet bestudeerd. Hij gaat op het verlanglijstje.

Ben nog hard bezig in de boeken van Pieter Boxman. Maar de winter is nog lang. Vandaag was er gelukkig nog wel wat mogelijk in de tuin, 't is een tijdje droog geweest.

Ook mee eens, zelf uitproberen, uitzoeken wat waar en wanneer werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik zit ook niet zo ruim in grond dat ik 25x40m tot mijn beschikking heb. Maar goed, leuk is het wel om er van te dromen en langzamerhand beginnen. En bij Mini Farming: Self-Sufficiency On 1/4 Acre staat ook nog "earn money";) Verkopen groenten en fruit dan?

Maar... ben wel aan het zoeken voor stukje grond. Leuk dat er best veel self sufficient boeken zijn tegenwoordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar online zijn de afleveringen nog te vinden??

Ik heb al op youtube gekeken maar kan niks vinden.

Ik vindt deze man gewelidg puur door zijn uitstraling en zijn boek staat nu op mijn verlanglijstje maar ik zou zo graag de serie weer willen zien.

 

Hallo Lovetea,

Op Youtube staan wel een boel losse stukjes over de man en zijn urban ideen.

http://www.youtube.com/watch?v=DGlTZIOwHIY&playnext=1&list=PL81215C3E82043516&feature=results_main

Link naar reactie
Delen op andere sites

It's not easy being green is inderdaad heel nuttig en leuk.

Dick heeft ook Planet Mechanics gepresenteert, in die programma's hebben ze een auto die op hout liep gemaakt, een boerderij voorzien van stroom op koeienpoep (geloof dat ze toen ook een graandroger hebben gemaakt), electriciteit aan zee door gebruik van de getijden, etc. etc. Ook leuk en nuttig, al ziet het er denk ik een stuk makkelijker uit als de twee heren het maken.

Bijvoorbeeld:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Was al eens vaker de titel tegen gekomen maar wist niet dat het door Dick S geschreven was. Meteen mijn openstaande bon bij Bol.com omgezet in dit nuttige boek.

 

Het boek is hier verslonden door zowel mijzelf als mijn man.

Ik vind de hoofdstukken over tuinieren wel zeer nuttig, er staat een handig en simpel systeem in voor wisselteelt (met tips voor voeding van de groep groenten), een zaai- en oogstkalender met voor het fruit meteen erbij wanneer het gesnoeid moet worden.

Zeker goed voor de beginner. Meestal moet je toch maar ergens beginnen met "trail and error".

Ik ga zeker de methode van de grond afdekken met karton uitproberen, dat scheelt onkruid wieden en water.

 

Ook de andere hoofdstukken waren zeker interessant en nuttig.

Vertaalfouten vond ik inderdaad ook wel een paar. Iemand enig idee bijvoorbeeld hoe je aan 600 gram geperste vlierbloesems komt (vooral terwijl er op het plaatje gewone plukken vlierbloesem in een kan gaan ;-) ? De mede en vlierbloesem champagne lijkt me erg lekker, nu nog ergens een grote metalen kan vinden (hmm... wacht, kan natuurlijk ook in kleinere hoeveelheden gewoon in een metalen thermosfles, opgelost!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nog aan in ieder geval seizoen 1, 2 en 3 van "It's not easy being green" komen op AVI (DIVX) formaat, Als ik ze heb kan ik ze delen via nieuwsgroepen voor wie dat weet hoe dat werkt. Als er geïnteresseerden zijn zal ik ze uploaden naar een nieuwsserver en dan zijn ze met bijvoorbeeld GrabIt of Newsleecher te downloaden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas blijkt het inderdaad niet makkelijk om groen te leven. Het huis wat in het eerste seizoen verbouwd en aangepast is staat alweer enige tijd te koop: http://www.newhousefarm.tv/

De reden heb ik niet kunnen vinden, wel een aantal interviews met meneer Strawbridge waarin hij aangeeft dat de hypotheekkosten toch wel erg hoog zijn. Maar toch....als we de 30 miljoen gewonnen hadden.......:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, dat het te koop staat. Nu ben ik zelf nog bezig S01 aan het kijken dus het ander huis nog niet gezien :) Kan niet wachten op S02 en S03.

 

Ik vond zelf s02 een stuk minder boeiend.viel erg tegen. Het gaat dan niet meer over het duurzaam maken van hun eigen huis. Ze reizen rond in Engeland om daar mensen te helpen die graag groener willen leven. De oplossingen vond ik matig en hier en daar zelfs dubieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me erg interessant, benieuwd wat het boek kost. Maar het lijkt me er eentje voor bij de verzameling. Ik heb hem ook wel op TV gezien it's not easy being green. Ga ik online eens opzoeken.

Wel luxe hoor een hele vierkante kilometer, grom, ik heb maar 150 vierkante meter.:(

 

134371565458.jpg.d9f16eff306773e789fa723a00266893.jpg Doe mij deze maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie, waar haal jij dat plaatje vandaan? Ziet er interessant uit, klein zelfvoorzienend huisje?

 

Zelfvoorzienend is in Nederland allemaal eng, en gebonden aan vele, vele regels. Daarbij mag je zomaar van onze Keuningin niet gaan overleven zonder dat je de staatskas spekt.

Buitenland mag veel meer, dus Google even zelfvoorzienend en bingo. Afbeelding hier uit mijn "dossier"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...