Ga naar inhoud
GENEGEERD

Twee zien meer dan één, toch?


eva1986

Aanbevolen berichten

Twee zien meer dan één, toch?

Ik deel met jullie ons plan voor een langdurige SHTF, of het nu gaat om baan (lees inkomsten) verlies, stroomuitval, oorlog, etc. Ik deel het, omdat we misschien dingen over het hoofd zien?! Dus zonder ons hele plan te bashen ;), wat missen we?

 

Voedsel:

6 maanden voedsel in blik voor twee man. Ons plan is van de moestuin te leven, maar omdat een de poep ook tegen de ventilator kan vliegen in november, hebben we een aantal maanden op voorraad om de tijd tot de eerste oogst door te komen. Verder gaan we wecken, roken, inkuilen en drogen, om eventueel een volgende winter door te komen.

Zaden zijn in huis (géén F1 hybrides, zodat we ook zelf weer zaad kunnen oogsten) en ook de moestuin ligt klaar. Die gebruiken we ook zonder rondvliegende poep ;) .

Omdat we op alleen groenten niet willen/kunnen overleven, hebben we kipjes voor eieren, een flinke en steeds groeiende voorraad tarwe, bloem, rijst, couscous en pasta. Nu voor 9 maanden, maar dit breiden we bij iedere trip naar de supermarkt verder uit.

 

Water:

150 liter bronwater in fles in de kast, regenwater opvang en lifestraws voor noodgevallen (of om mee te nemen). 50 liter aan andere non-alcoholische dranken zoals ice-tea en cola, allemaal lang houdbaar ;).

 

Onderdak:

Het moge duidelijk zijn, wij plannen een bug-in. Bug out plan is er wel, maar geen vaste BOL, onze BOB zal dus eigenlijk een INCH zijn… Onze nieuwbouwwoning uit 2010 is erg goed geïsoleerd, we hebben geen gasaansluiting, en helaas ook geen schoorsteen. 3 maanden per jaar is hier de verwarming echt nodig, en zonder stroom (en dus warmtepomp) wordt t huis verwarmd met kaarsen en olielampen. Één kamer in het huis wordt dan verwarmd, de rest niet. Onze (moes)tuin ligt aan huis, en beslaat ongeveer 150m.

Koken:

In de winter binnen op spiritusbranders (je weet wel, die fondue/gourmet dingen). Binnen koken zorgt meteen voor wat warmte. Spiritus is ook op voorraad, en ook die groeit nog aardig ;).

In de zomer buiten koken, op vuur, BBQ of de gietijzeren tuinkachel (die staat bovenaan t verlanglijstje)

Brood bakken in de zomer in de dutch oven, en in de winter binnen boven waxinelichtjes (warmte).

 

EHBO:

Daar komen we nog tekort. Ik heb mn EHBO diploma, en we hebben er naslagwerken over, maar de supplies laten te wensen over. Daar werken we nog aan.

 

Skills:

Voedsel verbouwen, bereiden, inmaken en bewaren.

EHBO

Elektra (aanstaande manlief)

Haken/breien/naaien (met de hand)

Inheemse planten/kruiden, eetbaar en/of geneeskrachtig

Twee rechter handen als t gaat om klussen/(ver)bouwen/bewerken

Gezonde portie creativiteit/inventiviteit

 

Verder hebben we natuurlijk het nodige (niet elektrische) gereedschap in huis, en dozen vol non-food preps maar daar zal ik verder niet te veel over uitwijken :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ziet er goed uit, ik denk alleen dat je watervoorraad weinig is. Aangezien je bug-inned, heb je dan iets van regenvaten in de tuin staan? Een bad dat je snel kunt laten vollopen als je iets kunt zien aankomen? Jerrycans met water? De 150L is drinkwater. Het zou ook handig zijn om water achter de hand te hebben dat niet voor de inwendige mens is?

 

150L water. Stel dat je 1,5 liter water per dag drinkt pp dan heb je voor ca 50 dagen voor zijn tweetjes water als ik het goed uitreken. Maar dan heb je het puur echt alleen over drinkwater. Dan heb je je 50 dagen niet gewassen en 50 dagen geen afwas gedaan en 50 dagen eventuele dieren geen drinken gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dit een goede basis noemen!

 

Leer koolmonoxide veschijnselen herkennen of beter koop een koolmonoxide melder.

Moderne goed geisoleerde huizen zijn redelijk luchtdicht, en als de centrale ventilatie uitvalt helemaal, dus dat is een groot risico!

Ener is nog veel meer, maar daar is dit forum voor lezen, lezen....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Super basis.

 

Gebruik je hout in de tuinkachel? Maak dan nog een rocket stove, dat spaart brandstof en geeft minder rook.

 

Regenwater filteren kan ook met een zandfilter.

 

 

Wat doe je als verdediging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolmonoxide melder is een hele goede tip! Wij hebben inderdaad een WTW (lees ventilatie) systeem in huis.

 

Verdediging, tja... Gelukkig wonen we in een klein dorp, en niet in de stad. Wij hebben geen wapens in huis, ben ook niet van plan die aan te schaffen. Wel hebben we keukenmessen en een honkbalknuppel?? (en de hond, niet groot, maar waarschuwt als de beste)

 

In een (inter)nationale ramp, tja, dan moeten we creatief worden met wat we in huis hebben, als we onze banen zouden verliezen hebben we geen wapens nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zonder ons hele plan te bashen ;), wat missen we?

 

Ik zie je financiële preps niet, terwijl baan/inkomstenverlies in je zorgenlijst staat. Dat heb je vast al voor elkaar maar just in case: Heb je een buffer om het maanden zonder inkomen te redden? Red je het die maanden ook zonder te pinnen? Ik vind zelf dat je minimaal 6 maanden moet kunnen overbruggen maar meer is beter. Vergeet ook een oplossing voor je toilet niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we hebben spaargeld, alleen daarvoor moeten we wel kunnen pinnen ;) Dus daar noem je ook een belangrijke tip!

 

Toilet is een goede, daar hebben we een heel slechte oplossing voor :o kleine boodschap in de tuin, grote boodschap in een bio afbreekbare zak, en t bos in... Daarvoor moeten we wel ons huis uit kunnen uiteraard... Als dat niet kan... Dan raakt de letterlijke shit, de spreekwoordelijke fan... Dus tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we hebben spaargeld, alleen daarvoor moeten we wel kunnen pinnen ;) Dus daar noem je ook een belangrijke tip!

 

Toilet is een goede, daar hebben we een heel slechte oplossing voor :o kleine boodschap in de tuin, grote boodschap in een bio afbreekbare zak, en t bos in... Daarvoor moeten we wel ons huis uit kunnen uiteraard... Als dat niet kan... Dan raakt de letterlijke shit, de spreekwoordelijke fan... Dus tips zijn welkom!

Je kunt een latrine gaven, en dat na 3 manden dicht goien en weer eentje veder op.Je bouw een verplastbaarpoepdoos of tentachtige voor erom een.Beter afstand houden van je moes tuin dus misschien in je voortuin ofzo.Na een jaar kun je de mest gebruiken in je tuin.

Veder zou ik een voedstel vooraad buiten je huis houden, dus een ton begraven ofzo,met een teentje erbi? Kom je niet zo snel met lege handen te staan als je met spoed je huis uit moet.

Ik zou ook een betere kook en verwarming in gebruikt nemen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je toch bezig bent ga van blik naar bokaal, je wil al die chemie niet in je lichaam. Als je toegang hebt tot natuurlijk water is het niet onwijs om daar zonnebloem te planten die filtreren net als riet de ongewenste stoffen. Dus een moestuin achter een haag van zonnebloemen is best slim.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 Als je een moestuin hebt, kun je kijken naar winterharde groenten. Die kun je gewoon in de tuin laten staan en pas oogsten als je ze wilt opeten.

 

Voorbeelden: Boerenkool, spruiten, winterwortel, pastinaak, aardperen.

Ook uien kun je gewoon buiten aan de schutting hangen, zelfs bij strenge vorst bevriezen ze niet en blijven prima. Wel "luchtig" ophangen, anders beschimmelen ze.

 

Hutspot en boerenkool stamppot heb je dan al in de tuin staan. Voordat de aardappel in europa werd geintroduceerd, kwam heel Nederland op die manier de winter door.

 

Ook inkuilen en zandboxen zijn simpele en handige methodes die weinig kennis en geen electriciteit vergen. Drogen, bv met een zonnedroger (zie site http://www.de12ambachten.nl/) vergt wat meer werk, maar levert goede kwaliteit en houdbaarheid. Vroeger "kuilden" wij aardappels en lagen de bietjes, schorseneren en kolen in zandkisten.

 

@Chin: Inderdaad, liever glas en keramiek, dan blik. Het plastic laagje in het blik geeft stoffen af die al na een paar dagen blikvoer eten overduidelijk in de urine zijn terug te vinden. Was laatst op TV, een reporter die vijf dagen blikvoer at en voor en na urinemonsters liet analyseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 Als je een moestuin hebt, kun je kijken naar winterharde groenten. Die kun je gewoon in de tuin laten staan en pas oogsten als je ze wilt opeten.

 

Voorbeelden: Boerenkool, spruiten, winterwortel, pastinaak, aardperen.

Ook uien kun je gewoon buiten aan de schutting hangen, zelfs bij strenge vorst bevriezen ze niet en blijven prima. Wel "luchtig" ophangen, anders beschimmelen ze.

 

Hutspot en boerenkool stamppot heb je dan al in de tuin staan. Voordat de aardappel in europa werd geintroduceerd, kwam heel Nederland op die manier de winter door.

 

Ook inkuilen en zandboxen zijn simpele en handige methodes die weinig kennis en geen electriciteit vergen. Drogen, bv met een zonnedroger (zie site http://www.de12ambachten.nl/) vergt wat meer werk, maar levert goede kwaliteit en houdbaarheid. Vroeger "kuilden" wij aardappels en lagen de bietjes, schorseneren en kolen in zandkisten.

 

@Chin: Inderdaad, liever glas en keramiek, dan blik. Het plastic laagje in het blik geeft stoffen af die al na een paar dagen blikvoer eten overduidelijk in de urine zijn terug te vinden. Was laatst op TV, een reporter die vijf dagen blikvoer at en voor en na urinemonsters liet analyseren.

Ik lig al maanden te janken, baseer je niet op blik en EMR . Maar ja dan weet ik het weer beter. Wel IK WEET HET BETER. haha
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka: Inderdaad gewoon simpel houden en het wiel niet opnieuw uitvinden. Voedsel inslaan voor jaren is onzinnig. Als de SHTF dan moet je genoeg voedsel hebben om een periode van chaos en wellicht een winterseizoen te overbruggen. Daarna is het toch zaak voedselproductie te starten en te gaan samenwerken met andere mensen. In je eentje ga je het nooit redden.

 

In de buitendorpen in Drenthe waren mensen tot een 50 jaar geleden nog redelijk zelfvoorzienend. Bij de kruidenier kocht je wat specerijen, naaigerei, petroleum en specifieke dingen. Aardappels, groenten en vlees werden allemaal zelf geproduceerd, vaak in samenwerking met de buren. Turf stak je gewoon in het veld, kon je een winter op stoken en koken (een vriend van mij heeft dat nog gedaan met het hele gezin). 50 jaar geleden is men pas overgegaan op gekochte kolen Water werd met een simpele handpomp opgepompt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka: Inderdaad gewoon simpel houden en het wiel niet opnieuw uitvinden. Voedsel inslaan voor jaren is onzinnig. Als de SHTF dan moet je genoeg voedsel hebben om een periode van chaos en wellicht een winterseizoen te overbruggen. Daarna is het toch zaak voedselproductie te starten en te gaan samenwerken met andere mensen. In je eentje ga je het nooit redden.

 

Je bedoelt het vast anders dan je geschreven hebt, voedsel inslaan voor jaren is namelijk wel degelijk zinnig. Waarom zou je na SHTF afhankelijk willen zijn van de eerste oogst? Of de 2e? En als je voedselproductie direct perfect verloopt, dan gooi je het geprepte voedsel niet weg want je blijft rouleren. Desnoods gebruik je het als ruilmiddel, of deel je wat met minderbedeelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lig al maanden te janken, baseer je niet op blik en EMR . Maar ja dan weet ik het weer beter. Wel IK WEET HET BETER. haha

 

Tja, ik heb ook liever een jaar voorraad geweckt voedsel / moestuin / kippen etc. Maar dat zit er op dit moment niet in bij mij, dus moet het maar bij blik houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 Om anderen te helpen kan het erg nuttig zijn, maar het is een dure zaak, waar ik maar beperkt budget voor heb.

Mijn bedoeling is niet om pas met een moestuin te beginnen als de SHTF, ik ben er nu al mee bezig. Volgend jaar staat, ligt en hangt er dus al een flinke voorraad in de tuin en kelderkast.

 

Als ik op een flatje zou wonen, zou ik me uiteraard meer bezig houden met het inslaan van langhoudend voedsel. Door mijn omstandigheid pak ik het anders aan dan jij, ik denk dat het voor iedereen van de situatie afhangt.

Doordat ik wel een moestuin heb, kan ik als de SHTF dit snel uitbreiden van twee, naar meer personen voedsel.

 

Ik vermoed dat bij mij in de loop der jaren het aantal weckpotten zal groeien. 'k Heb nu maar twaalf liters en twaalf halve liters.

Want het gevaar van een moestuin is wel, dat 'ie geplunderd wordt. Scheelt wel dat de meeste mensen nog wel een aardappel herkennen, maar bv. een grondpeer zien ze aan voor onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de boel overzichtelijk te houden ;)

 

Ik heb voedsel voornamelijk in glas, omdat t gezonder is, maar zeker ook omdat het goed herbruikbaar is.

 

latrine graven is een goed idee, maar inderdaad oppassen dat we het niet te dicht bij de groenten doen. Een gietijzeren kachel waar ik op kan koken... Het lijkt ons heerlijk, alleen helaas, dat kan echt niet bij ons binnen. Nu, wij zetten de verwarming pas in november aan, en dan hoeft hij overdag als de zon enigzins schijnt nog niet aan, want de grote HR++ glazen aan de achterzijde van de woning zijn al een kachel opzich.

@Raycoupe, ik noem je toch even in t bijzonder ;) boerenkool kan wat vorst hebben, maar wortelen, en pastinaak willen graag koel maar vorstvrij overwinteren, en gaan bij ons dus ook in de zandkisten uit de vorst. Spruitkool is niet allemaal even winterhard, en aardpeer klinkt leuk, maar 2 jaar terug hadden we ze staan, 3 meter hoog... :rolleyes: en nog loopt er her en der een uit in t voorjaar (die ik direct weer uit de grond trek). Maw leuk als je de ruimte hebt, maar voor ons teveel van het goede ;) Daarbij zijn het echt krengen om schoon te maken! :o

 

Je bedoelt het vast anders dan je geschreven hebt, voedsel inslaan voor jaren is namelijk wel degelijk zinnig. Waarom zou je na SHTF afhankelijk willen zijn van de eerste oogst? Of de 2e? En als je voedselproductie direct perfect verloopt, dan gooi je het geprepte voedsel niet weg want je blijft rouleren. Desnoods gebruik je het als ruilmiddel, of deel je wat met minderbedeelden.

Dit is een goede reden om nu al een moestuin te beginnen. Ervaring is met moestuinieren echt belangrijk, zeker als een slechte oogst honger betekent!

 

Simple life, @Mandy Lifeboats, is onze insteek! SHTF wordt geen heldenfilm uit Hollywood, het wordt overleven, opbouwen, en als t even kan, ook genieten! Denk 150 jaar terug in de tijd, met de kennis van nu... Zo zien wij het graag! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gietijzeren kachel waar ik op kan koken... Het lijkt ons heerlijk, alleen helaas, dat kan echt niet bij ons binnen.

 

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in houtkachels en mocht je geen schoorsteen hebben dan kun je er vrijwel altijd 1 laten plaatsen. Zelf doen kan ook, en je kunt eventueel de pijp buitenshuis omhoog brengen. Er zijn flexibele pijpen voor lastige hoeken. Als je het zelf doet en deels buitenshuis dan ben je volgens mij voor 500-1000 aan materiaal klaar, kan vast goedkoper (kosten zitten in dubbelwandige pijp). Een houtkachel heb je al voor 200,- maar je kunt het zo gek maken als je wil, erop kunnen koken met meerdere pannen wordt vast al wat prijziger maar met 1 pans gerechten kom je ook ver. Je kan ook je cv en/of warmwater voorziening erop aansluiten maar dat wordt wat ingewikkelder en prijziger. Ik zou het houtkachel idee niet meteen afschieten, kaarsen/petroleum etc raakt een keer op bij shtf. En een houtkachel is natuurlijk ook gewoon gezellig/lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bokaal kost meer?

 

Volgens mij liggen die prijzen tussen 1-2 euro, exclusief inhoud. Dan is een blik van 0,50 - 1 euro inderdaad goedkoper. Die potten ga je natuurlijk hergebruiken, maar een voorraad van 500 potten is helaas vrij prijzig. Als jij of iemand een goedkope bron weet dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986: Mijn pa gooide vroeger altijd een dikke mulchlaag van tuinafval, blad en stro over het bed met winterpeen. Dat helpt tegen de strengste vorst en levert in het voorjaar weer goede compost.

Pastinaak hadden we toen niet en ik heb er zelf, ook in m'n vorige tuin, geen ervaring mee, behalve van de groentenboer.

 

Er zijn vele soorten boerenkool, sommige oude soorten trekken -20. Vorige twee jaren woonde ik nog in een caravan en toen het bijna 20 graden vroor heb ik wat vergeten boerenkool uit een moestuintje "gejat". Het was kennelijk de goede soort, want het smaakte prima.

 

Ja lekker spul he, die aardperen, 't is inderdaad net onkruid! Vandaar dat de aangrenzende strook gemeente grond het moet ontgelden. :-) Uitstekend spul voor gorilla kweek! Eenmaal geplant en het is bijna niet uit te roeien!

Wat ik wel een voordeel vind aan het spul, is dat het groeit op plaatsen waar andere gewassen het slecht doen en bijna niemand het herkent en het dus minder snel geroofd zal worden, dan bv aardappels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij liggen die prijzen tussen 1-2 euro, exclusief inhoud. Dan is een blik van 0,50 - 1 euro inderdaad goedkoper. Die potten ga je natuurlijk hergebruiken, maar een voorraad van 500 potten is helaas vrij prijzig. Als jij of iemand een goedkope bron weet dan hoor ik het graag!

 

Ik hergebruik gewoon de potten uit de supermarkt... even duur of goedkoper dan blik, en makkelijk 5 keer hergebruik. Valt je pot kapot, bewaar dan het dekseltje, want als de rubberen "ring" aan de binnenzijde niet meer goed werkt heb je nog iets achter de hand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...