Ga naar inhoud
GENEGEERD

De lekkerste macaroni eten tijdens SHTF


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@prepperpappa

Leuke post! Ziet er erg smakelijk uit moet ik zeggen.

 

Ik wil je alleen en tip geven: je gebruikt weckflessen met een beugel: als je zeker wilt weten dat je straks niet ziek wordt van je ingeweckte macaroni, dien je als de potten geheel zijn afgekoelt de beugel te verwijderen.

Mocht je inweck experiment toch niet goed aflopen, dan zal het deksel vanzelf loslaten: je weet dan dat de inhoud niet meer te eten is,

Door de hefboomfunctie van de beugel is deze controlemogelijkheid er niet en kun je jezelf onbedoeld vergiftigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker!! Ziet er goed uit!!

 

Zelf vertrouw ik deze potten niet echt, goedkope weckpotten: oude hak potten (niet die 1-2-3 deksels) en via marktplaats kun je ook goede weckpotten vinden. Mijn potten staan altijd iets onder water (net boven de deksel) als ik weck. Heb je de pot zelf ook goed steriel gemaakt? Ziet er goed uit igg, ben benieuwt volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa

Leuke post! Ziet er erg smakelijk uit moet ik zeggen.

 

Ik wil je alleen en tip geven: je gebruikt weckflessen met een beugel: als je zeker wilt weten dat je straks niet ziek wordt van je ingeweckte macaroni, dien je als de potten geheel zijn afgekoelt de beugel te verwijderen.

Mocht je inweck experiment toch niet goed aflopen, dan zal het deksel vanzelf loslaten: je weet dan dat de inhoud niet meer te eten is,

Door de hefboomfunctie van de beugel is deze controlemogelijkheid er niet en kun je jezelf onbedoeld vergiftigen.

 

Bedankt voor de tip maar ik doe de test door de beugel los te halen en dan aan de deksel optillen.

Als het blijft zitten is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker!! Ziet er goed uit!!

 

Zelf vertrouw ik deze potten niet echt, goedkope weckpotten: oude hak potten (niet die 1-2-3 deksels) en via marktplaats kun je ook goede weckpotten vinden. Mijn potten staan altijd iets onder water (net boven de deksel) als ik weck. Heb je de pot zelf ook goed steriel gemaakt? Ziet er goed uit igg, ben benieuwt volgend jaar.

 

Ik hoor steeds meer slechte ervaringen met dit soort potten dus ga als ik door de potten heen ben toch maar de 'echte' potten aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je heb van die weckpotten met klemmetjes. Deze kan je het beste gebruiken. Zijn er makkelijk af te halen na het kookbadje. Inderdaad is het beter ze geheel onder water te zetten ivm de temperatuur die anders net niet hoog genoeg kan worden (mogelijk). Zeker met vlees wil je geen risico lopen....

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je heb van die weckpotten met klemmetjes. Deze kan je het beste gebruiken. Zijn er makkelijk af te halen na het kookbadje. Inderdaad is het beter ze geheel onder water te zetten ivm de temperatuur die anders net niet hoog genoeg kan worden (mogelijk). Zeker met vlees wil je geen risico lopen....

Succes

 

Die stonden eigenlijk op de Sint lijst maar die ouwe goedheilig man heeft ze niet gekocht voor me.

Eens kijken of die dikke vrolijke collega van hem er wel aan denkt. :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon voor de lol.

De lekkerste macaroni eten tijdens de SHTF, althans dat vind ik want mijn macaroni is een specialiteit :D

Een heel kort en simpel filmpje hoe ik macaroni geweckt heb.

Volgend jaar ga ik het openen en opeten,daarna volgt een update !

 

Met alle respect en geen kritiek, maar het is het slechtste weckadvies die je maar kan geven. Alle fouten die je als beginner

kunt maken zitten erin. Maar ik ga niet belerend zitten doen, voor korte perioden zou dit wel misschien kunnen, maar bewaren

langer dan 1 jaar? Leuk dat je je leven op het spel wilt zetten...:

 

-NOOIT beugelflessen gebruiken, ze zitten klem, en drukken de bacterien die kunnen ontstaan bij fout geweckte potten aan en er kan nog lucht ontsnappen door de bacteriedruk.

Je ziet alleen niks.

Een fout geweckte potje met de echte vacuum luchtdruk methode zal altijd loslaten als er maar enige bacterie groei is omdat het volume

in de pot toeneemt. Door de verhoging van de druk binnen de pot zal de deksel loslaten. Ook al zie je geen groene aanslag of is de schimmel kleurloos

of geurloos.

-Altijd de originele weckpotjes gebruiken, ie glas met rubberen ring en glazen deksel. met tijdelijke klemmetjes die je losmaakt na de afkoeling.

Als ze vacuum dicht zitten is het gelukt zoniet opnieuw doen of in de koelkast zetten en binnen 1 week opeten.

-Macaroni is alleen goed te wecken als je tomaten gebruikt met een zuurtegraad die toereikend is, sommige tomaten zijn volledig neutraal.

Veilig wecken van tomaten gebaseerde gerechten, ie zuurtegraad pH van 4.6 is de grens.

Zorg ervoor dat je altijd de goede tomaten gebruikt. Anders weck je simpele groenten. En de combinatie met beugelslot tja..

-Ik zie geen enkel toepassing van hygiene in de video, welke de eerste basis vereiste is voor wecken..

 

Maar okay veel succes met het eten volgend jaar, ik zal niet meedoen :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect en geen kritiek, maar het is het slechtste weckadvies die je maar kan geven. Alle fouten die je als beginner

kunt maken zitten erin. Maar ik ga niet belerend zitten doen, voor korte perioden zou dit wel misschien kunnen, maar bewaren

langer dan 1 jaar? Leuk dat je je leven op het spel wilt zetten...:

 

-NOOIT beugelflessen gebruiken, ze zitten klem, en drukken de bacterien die kunnen ontstaan bij fout geweckte potten aan en er kan nog lucht ontsnappen door de bacteriedruk.

Je ziet alleen niks.

Een fout geweckte potje met de echte vacuum luchtdruk methode zal altijd loslaten als er maar enige bacterie groei is omdat het volume

in de pot toeneemt. Door de verhoging van de druk binnen de pot zal de deksel loslaten. Ook al zie je geen groene aanslag of is de schimmel kleurloos

of geurloos.

-Altijd de originele weckpotjes gebruiken, ie glas met rubberen ring en glazen deksel. met tijdelijke klemmetjes die je losmaakt na de afkoeling.

Als ze vacuum dicht zitten is het gelukt zoniet opnieuw doen of in de koelkast zetten en binnen 1 week opeten.

-Macaroni is alleen goed te wecken als je tomaten gebruikt met een zuurtegraad die toereikend is, sommige tomaten zijn volledig neutraal.

Veilig wecken van tomaten gebaseerde gerechten, ie zuurtegraad pH van 4.6 is de grens.

Zorg ervoor dat je altijd de goede tomaten gebruikt. Anders weck je simpele groenten. En de combinatie met beugelslot tja..

-Ik zie geen enkel toepassing van hygiene in de video, welke de eerste basis vereiste is voor wecken..

 

Maar okay veel succes met het eten volgend jaar, ik zal niet meedoen :rolleyes:

 

Hallo Samurai,

Je verhaal klopt helemaal hoor, maar zoals je wellicht hebt kunnen lezen worden de klemmen er na het wecken vanaf gehaald. Ikzelf heb onlangs ook een experiment gedaan met dit soort potten en na het wecken alle sluitingen eraf gehaald. Ze staan muurvast in de voorraad, geen beweging in te krijgen dat deksel. DUSZ het kan wel met deze potten, maar zoals al gezegd, nooit de beugel er omheen houden!!!!!

Overigens heb je helemaal gelijk dat het steriliseren van het materiaal van groot belang is. Als bierbrouwer gebruik ik graag chempro, maar er zijn natuurlijk meerdere produkten of mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect en geen kritiek, maar het is het slechtste weckadvies die je maar kan geven. Alle fouten die je als beginner

kunt maken zitten erin. Maar ik ga niet belerend zitten doen, voor korte perioden zou dit wel misschien kunnen, maar bewaren

langer dan 1 jaar? Leuk dat je je leven op het spel wilt zetten...:

 

-NOOIT beugelflessen gebruiken, ze zitten klem, en drukken de bacterien die kunnen ontstaan bij fout geweckte potten aan en er kan nog lucht ontsnappen door de bacteriedruk.

Je ziet alleen niks.

Een fout geweckte potje met de echte vacuum luchtdruk methode zal altijd loslaten als er maar enige bacterie groei is omdat het volume

in de pot toeneemt. Door de verhoging van de druk binnen de pot zal de deksel loslaten. Ook al zie je geen groene aanslag of is de schimmel kleurloos

of geurloos.

-Altijd de originele weckpotjes gebruiken, ie glas met rubberen ring en glazen deksel. met tijdelijke klemmetjes die je losmaakt na de afkoeling.

Als ze vacuum dicht zitten is het gelukt zoniet opnieuw doen of in de koelkast zetten en binnen 1 week opeten.

-Macaroni is alleen goed te wecken als je tomaten gebruikt met een zuurtegraad die toereikend is, sommige tomaten zijn volledig neutraal.

Veilig wecken van tomaten gebaseerde gerechten, ie zuurtegraad pH van 4.6 is de grens.

Zorg ervoor dat je altijd de goede tomaten gebruikt. Anders weck je simpele groenten. En de combinatie met beugelslot tja..

-Ik zie geen enkel toepassing van hygiene in de video, welke de eerste basis vereiste is voor wecken..

 

Maar okay veel succes met het eten volgend jaar, ik zal niet meedoen :rolleyes:

 

Leven op het spel zetten lijkt me lichtelijk overdreven, als ik de pot open maak en ruik dat het niet goed zit eet ik het natuurlijk niet.

Als er geen vacuum meer is, eet ik het natuurlijk niet.

Bij rare kleurtjes, eet ik het natuurlijk niet.

Smaakt het raar, dan eet ik het natuurlijk niet verder.

:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leven op het spel zetten lijkt me lichtelijk overdreven, als ik de pot open maak en ruik dat het niet goed zit eet ik het natuurlijk niet.

Als er geen vacuum meer is, eet ik het natuurlijk niet.

Bij rare kleurtjes, eet ik het natuurlijk niet.

Smaakt het raar, dan eet ik het natuurlijk niet verder.

:rolleyes:

Het leuke aan de clostridium schimmel, dit is DE BACTERIE waar alle blikvoer fabrikanten zich op richten,

dat die zich bij de omstandigheden van jouw geweckte potje goed voelt en zicht tot een bacterie kan ontwikkelen,

die als afvalstof het dodelijke gif produceert met de volgende kenmerken:

Reukloos

Smaakloos

Onzichtbaar

Kleurloos

 

Met andere woorden je merkt er niks van, dus je bent een slimme jongen, maar misschien heb je wel

een laboatorium test apparaat in huis of ben je werkzaam als laborant.

 

Dat is ook de reden dat het wordt afgeraden, zeker als je nog weinig ervaring hebt.

En dat het meestal goed gaat, kan je ook zeggen als je met drank op achter het stuur kruipt..

Maar je hebt helemaal gelijk in dat iedereen zelf uitmaakt of hij het risico neemt of niet.

Ik heb er erg veel onderzoek naar gedaan want het is zeker een ideaalsituatie voor de besparing met

drogen en vriezen, maar na dat onderzoek niet meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...