Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schulden wel of niet afbouwen in aanloop naar de echte crisis?

Jester
 Share

Recommended Posts

Ik twijfel momenteel over een verstandig schuldenbeleid voor mijzelf. Heb een hypotheek op mijn huis en een persoonlijke lening (vanwege auto). Van meerdere kanten ( hier op het forum, maar ook van vrienden) hoor ik dat het verstandig is om schulden zo snel mogelijk af te bouwen. De pers schrijft dingen als "Banken vragen actief om aflossing hypotheken". Maar waarom?

Zolang je niet wil of moet verhuizen is het in mijn ogen - als prepper - juist heel onverstandig om de hypotheek af te bouwen of af te lossen. Stel dat ik nu 25.000 euro beschikbaar heb, ga ik daar mijn hypothecaire lening mee verlagen van zeg 2 ton naar 175 duizend? Met een rentelast verlaging van 12% (1/8e deel)

of koop ik voor die 25.000 euro:

* 200 x 1oz Amerikaanse silver eagles (6.000 euro);

* 10 x 1oz gouden buffalo's (13.000 euro);

* voor 3.000 euro aan survival gear (waterfilters, gereedschap, visgerei, etc)

* voor 3.000 euro aan noodrantsoen (lang houdbaar voedsel, zowel pakketten gevriesdroogd als supermarkt spul in blikken, potten en zakken)

Nou ik weet wel wat ik liever heb!

Want stel dat de SHTF, wat willen de banken doen met al die 3.5 miljoen huishoudens met een hypotheek, waaronder die van mij? Heel simpel: niks! Zij zijn het bokkie, niet ik. Wat willen ze anders, in een situatie als echt de financiele pleuris is uitgebroken? Soms een miljoen mensen uit hun huis zetten omdat ze hun hypotheek niet betalen? Dat zou ondenkbaar zijn.

Zolang je netjes je hypotheek betaald tot het moment dat de SHTF, zie ik geen enkele reden om eerder af te lossen. De PL maak ik mij dan iets meer zorgen om, maar ook daarbij: zolang ik de lasten maandelijks netjes afdraag is daar ook geen enkele reden tot ongerustheid. En als zich een situatie voordoet dat ze op de stoep staan, dan nemen ze maar lekker de auto mee. Als de poepventilator afgaat denk ik namelijk dat ik in ruil voor 100 euro aan eten en misschien 5 zilverstukken en een gouden buffalootje zo weer een andere auto te pakken heb, mocht ik die dan nodig achten. De vakantie gaat dan waarschijnlijk toch ook niet door haha :).

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

als je nog geen zilver en voorraad hebt. Heb dit allemaal al dan is het verstandig om je vaste lasten te verlagen.

Dit ivm misschien minder inkomsten als de crisis uitbreekt.

gr.

Ruurd

Ik twijfel momenteel over een verstandig schuldenbeleid voor mijzelf. Heb een hypotheek op mijn huis en een persoonlijke lening (vanwege auto). Van meerdere kanten ( hier op het forum, maar ook van vrienden) hoor ik dat het verstandig is om schulden zo snel mogelijk af te bouwen. De pers schrijft dingen als "Banken vragen actief om aflossing hypotheken". Maar waarom?

Zolang je niet wil of moet verhuizen is het in mijn ogen - als prepper - juist heel onverstandig om de hypotheek af te bouwen of af te lossen. Stel dat ik nu 25.000 euro beschikbaar heb, ga ik daar mijn hypothecaire lening mee verlagen van zeg 2 ton naar 175 duizend? Met een rentelast verlaging van 12% (1/8e deel)

of koop ik voor die 25.000 euro:

* 200 x 1oz Amerikaanse silver eagles (6.000 euro);

* 10 x 1oz gouden buffalo's (13.000 euro);

* voor 3.000 euro aan survival gear (waterfilters, gereedschap, visgerei, etc)

* voor 3.000 euro aan noodrantsoen (lang houdbaar voedsel, zowel pakketten gevriesdroogd als supermarkt spul in blikken, potten en zakken)

Nou ik weet wel wat ik liever heb!

Want stel dat de SHTF, wat willen de banken doen met al die 3.5 miljoen huishoudens met een hypotheek, waaronder die van mij? Heel simpel: niks! Zij zijn het bokkie, niet ik. Wat willen ze anders, in een situatie als echt de financiele pleuris is uitgebroken? Soms een miljoen mensen uit hun huis zetten omdat ze hun hypotheek niet betalen? Dat zou ondenkbaar zijn.

Zolang je netjes je hypotheek betaald tot het moment dat de SHTF, zie ik geen enkele reden om eerder af te lossen. De PL maak ik mij dan iets meer zorgen om, maar ook daarbij: zolang ik de lasten maandelijks netjes afdraag is daar ook geen enkele reden tot ongerustheid. En als zich een situatie voordoet dat ze op de stoep staan, dan nemen ze maar lekker de auto mee. Als de poepventilator afgaat denk ik namelijk dat ik in ruil voor 100 euro aan eten en misschien 5 zilverstukken en een gouden buffalootje zo weer een andere auto te pakken heb, mocht ik die dan nodig achten. De vakantie gaat dan waarschijnlijk toch ook niet door haha :).

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar reactie

• Admin

Mooi onderwerp Jester. Persoonlijk ben ik wel van mening dat je altijd wel iets van cash geld achter de hand moet houden (liefst in verschillende valuta). Het geeft ook wat minder zorgen als je gewoon je (onverwachte) rekening kan betalen. De keuze om 25K van je spaargeld af te lossen in je hypotheek zou ik dat ook niet doen. Grote voordelen zijn om een hypotheek te hebben dat je het normaal gesproken rente aftrek hebt, en de inflatie je schuld minder maakt. Daarnaast geef je ook al aan, mocht SHTF dan gebeurd er ook niks want dan heeft iedereen een probleem en is het de banks probleem. Ook zal 1/8 minder schuld niet heel veel gevoel in je portemonnee geven en 25k op een spaarbank boekje wel. Ook kunnen er zich kansen voordoen waarbij je cash geld nodig hebt (Cash = King) en als het dan in je huis zit kan je het er niet zomaar uithalen.

Mocht je veel meer spaargeld hebben dan is het in mijn ogen een ander verhaal. Zelf ben ik helemaal niet van lenen en hypotheken en toen ik al jong was werkte ik al aan een leven zonder te veel afhankelijk te zijn van banken e.d. Ooit eens heel goedkoop een vakantie huisje gekocht en daarin gaan wonen en vanuit daar verder gewerkt.

Dat de banken staan te springen dat mensen nu gaan aflossen mag ook helder zijn. Hun risico wordt verlaagd omdat nu toch veel meer hypotheken onder water staan en bij een verdere daling kunnen ze hun wonden gaan likken in het beste geval. Als volgende week naar buiten komt dat het overleg in het Catshuis dat ze gaan rommelen aan de rente aftrek (and they will) voor nieuwe gevallen mag je zo 10% van je huis afschrijven.

Zolang je gewoon je hypotheek kan betalen en daar geen stress van hebt lekker blijven doen en ondertussen lekker potten in andere zaken Jester :)

Link naar reactie

• 1 month later...

@ Jester

Die 25.000 zet geen zoden aan de dijk als het gaat om de hypotheek. Ik zou die 25.000 daarom zo besteden:

* Aflossen autolening (even uitgaande van 10.000 euro)

* 1000 euro cash aanhouden

* 200 zilveren munten, bijv. 1 oz Maple Leafs (5000 euro)

* 200 x 1oz Amerikaanse silver eagles (6.000 euro)

* voor 1.500 euro aan survival gear (waterfilters, gereedschap, visgerei, etc)

* voor 1.500 euro aan noodrantsoen (lang houdbaar voedsel, zowel pakketten gevriesdroogd als supermarkt spul in blikken, potten en zakken)

NB. Mocht de lening lager uitvallen, dan zou ik meer besteden aan de twee laatste keuzes.

Link naar reactie

kopietje uit bugging outbugging in)

2 opties:

- er komt een directe crisis directe depressie directe ineenstorting dan is er geen recht meer en geen banksysteem of gerechtsdeurwaardersysteem met steun van politie wat je uit je huis kunt zetten het gaat dan om miljoenen nederlanders die allemaal hun huis niet meer kunnen betalen, dan heeft het volk op dat moment de macht.(ook politieagenten hebben een hypotheek en zonder geldige functionele vorm van uitbetaling gaan die jou echt niet het huis uitzetten.WROL

dan is er geen politie,leger,brandweer of ambulance die je komen helpen bij wat voor leed dan ook.

sloten,grendels,prikkeldraad, brandblussers, you name it because you got to have it all.(aangezien er niemand is die moord,doodslag,verkrachting,brand,diefstal etc etc nog tegen zal gaan behalve jezelf)

-er komt een langdradige crisis die niet iedereen meteen even hard zal treffen langzamerhand breekt alles af, dan kun je wel degelijk je huis kwijt zijn zoals in 1929 en zoals in 2008 het weer begon

dikke beveiligingssloten en voorzetramen of rolluiken zijn dan geen overbodige luxe.(aangezien er flink ingebroken zal worden dan).

de 1e optie zie ik niet heel snel gebeuren, maar de 2e optie kan wel overgaan in de 1e optie.

en aangezien je het niet zeker weet wat wel en niet gebeurd kun je er maar beter proberen ervoor te preppen(die filosofie hanteer ik)

Als ik moest kiezen dan koos ik ervoor om van die 25.000 euro iets tastbaars te kopen, een camper een boot een caravan whatever je in kunt wonen.

die 25.000 gebruiken om schulden aan de bank mee af te lossen is zinloos, je redt het toch niet.

Het is immers ook niet jouw schuld dat er een shtf is toch?? dat hebben die banken zelf veroorzaakt, en daar proberen ze ons in mee te sleuren.

als alles gewoon normaal bij het oude was gebleven had je immers gewoon die 30 jaar volgemaakt toch??

Inderdaad gewoon betalen zolang je kunt en daarna is het niet meer in jouw handen, je huis is hun onderpand ik heb een NHG verplicht moeten afsluiten voor eventueele naschulden.

Ik heb levensverzekering en ongevallenverzekering de hele reutemeteut heb ik aan moeten voldoen, en daar voldoe ik maandelijks nog steeds aan.

mijn geweten is schoon wat dat betreft hoor.

Als ik mijn baan kwijtraak en geen werk kan vinden wordt ik het huis uitgezet en wordt het per opbod verkocht.

das niet mijn keuze, dat is iets wat me overkomen is en waar ik niks aan kan doen.

Ik had dan met alle plezier die 30 jaar volgemaakt tot het echt mijn eigendom is, maar die kans hebben ze me ontnomen door zelf de boel te flessen en de economie te doen wankelen en uiteindelijk in te laten storten.

In een slowshtf heb ik dus een NHG voor als ik mijn huis uit moet. en meer kan ik er niet aan doen.

Ik moet alleen zorgen voor alternatieve woonruimte en dat is niet hun probleem.

Link naar reactie

kopietje uit bugging outbugging in)Het is immers ook niet jouw schuld dat er een shtf is toch?? dat hebben die banken zelf veroorzaakt, en daar proberen ze ons in mee te sleuren. als alles gewoon normaal bij het oude was gebleven had je immers gewoon die 30 jaar volgemaakt toch??

Dit is zo ongelooflijk gevaarlijk geredeneerd. In een crisissituatie zullen de banken echt niet aldus redeneren: 'O jeetje, de wereld valt uit elkaar. Onze klanten zijn wanhopig, slaan als een gek voedsel en brandstof in en dreigen hier met honkbalknuppels de ramen in te slaan als we hun hypotheken niet kwijtschelden.' No way. Banken hebben geen gevoel en kennen geen enkele vorm van mededogen; ze hangen gewoon een inflatiecorrectie aan jouw hypotheek en bellen vervolgens de oproerpolitie als je boos dreigt te worden over zoveel onrecht.

Het gaat niet om wie schuld heeft aan de crisis, het gaat erom dat schulden worden terugbetaald.

Link naar reactie

Dit is zo ongelooflijk gevaarlijk geredeneerd. In een crisissituatie zullen de banken echt niet aldus redeneren: 'O jeetje, de wereld valt uit elkaar. Onze klanten zijn wanhopig, slaan als een gek voedsel en brandstof in en dreigen hier met honkbalknuppels de ramen in te slaan als we hun hypotheken niet kwijtschelden.' No way. Banken hebben geen gevoel en kennen geen enkele vorm van mededogen; ze hangen gewoon een inflatiecorrectie aan jouw hypotheek en bellen vervolgens de oproerpolitie als je boos dreigt te worden over zoveel onrecht.

Het gaat niet om wie schuld heeft aan de crisis, het gaat erom dat schulden worden terugbetaald.

ik weet niet waar je dat wilde verhaal vandaan haalt maar dat heb ik dus nergens geinsinueert.:rolleyes:

je zal mij niet met een honkbalknuppel waar dan ook tegen aan slaan, ook heb ik niet de illusie dat dat enig nut zou hebben.

alleen in het geval van 3,5 miljoen hypotheken die allemaal niet meer betaald kunnen worden tja dat wordt een lastig verhaal

ook gezagsdragers en uitvoerders hebben hypotheken.

er stond dat er 2 opties zijn,

een snelle shtf en een langzame shtf.

ze kunnen er aan ophangen wat ze willen, ik kan het niet betalen dan dus dan moeten ze me in de cel laten zetten anders.

wat wil je er nog meer van maken dan??:confused:

ik zal dan vast niet de enige zijn die het niet kan betalen, er zitten dan meer mensen achter de tralies dan ervoor.

in amerika zijn ze ook gewoon hun huis uitgezet zonder pardon.

en ook nu gebeurd dat ook in nederland, en dan mag je het verder uitzoeken.

mijn huis is onderpand, de NHG is de onderpand die de regering verschaft,mijn verzekeringen zijn een onderpand en meer kan ik er niet aan doen.

wat begrijp je daar niet aan dan??:eek:

nogmaals ze kunnen erop zetten wat ze willen, het is niet zo dat ik daar ook maar enige invloed op kan uitoefenen.

persoonlijk geloof ik niet in een directe fast shtf, ik geloof eerder in de langzame slome shtf, waarbei steeds meer mensen steeds meer armoede gaan ervaren.

eigenlijk is dat nu al bezig te gebeuren.

ook de mensen die hun huur niet meer kunnen betalen, ,hun leningen ,hun abonnementen etc etc raken dieper en dieper in de ellende.

zelfgekozen of niet, de uitkomst blijft vrijwel dezelfde.

Link naar reactie

ze kunnen er aan ophangen wat ze willen, ik kan het niet betalen dan dus dan moeten ze me in de cel laten zetten anders.

wat wil je er nog meer van maken dan??:confused:

ik zal dan vast niet de enige zijn die het niet kan betalen, er zitten dan meer mensen achter de tralies dan ervoor.

in amerika zijn ze ook gewoon hun huis uitgezet zonder pardon.

en ook nu gebeurd dat ook in nederland, en dan mag je het verder uitzoeken.

Precies, dus laat die hypotheek even voor wat het is en focussen op de overige zaken: overige leningen aflossen en preppen. Als we 2012 overleeft hebben ( :p ) kun je kijken wat er aan de hypotheek is te doen..

Link naar reactie

@ Jester

Die 25.000 zet geen zoden aan de dijk als het gaat om de hypotheek. Ik zou die 25.000 daarom zo besteden:

* Aflossen autolening (even uitgaande van 10.000 euro)

* 1000 euro cash aanhouden

* 200 zilveren munten, bijv. 1 oz Maple Leafs (5000 euro)

* 200 x 1oz Amerikaanse silver eagles (6.000 euro)

* voor 1.500 euro aan survival gear (waterfilters, gereedschap, visgerei, etc)

* voor 1.500 euro aan noodrantsoen (lang houdbaar voedsel, zowel pakketten gevriesdroogd als supermarkt spul in blikken, potten en zakken)

NB. Mocht de lening lager uitvallen, dan zou ik meer besteden aan de twee laatste keuzes.

@Rodin: Ik zie dat jij kiest voor 400 x 1oz zilver. Hoe kijk jij tegen goud aan? Wil je die er niet bij in dit pakket?

Link naar reactie

Gast Sandokan

Hi Jester,

begrijp ik goed uit je verhaal dat je €25.000,- vrij besteedbaar geld vrij kan maken?

in dat geval zou ik direct inpakken en vertrekken naar een ander land

verkoop de boel en ga weg

2e optie: wanneer je nog geen voorraden hebt, geen medicijnen enz dan zou ik daar het grootste deel in investeren

ik geloof niet in zilver of goud, ik kan het niet eten als ik honger heb; de waarde daarvan wordt enorm overtrokken IMHO

belangrijkste is echter een safe place waar je heen kan gaan; en als je thuis wil blijven investeer dan alles in voorraden en gereedschappen en medicijnen

zorg dat je autark kan leven, dus neem zonnepanelen, haal gastanks, sla water op enz

maar ik blijf er bij, met €25.000,- zat ik nu niet op internet op een forum te kwekken :-)

even technisch over het aflossen zelf:

ik denk dat als TSHTF alle schulden in principe niet inbaar zijn,

maar dat betekent niet dat deurwaarders en gewapende ploegen je niet uit je huis zullen jagen

wanneer je niet hebt betaald

de komende oorlog is er een van de banksters tegen het volk, en dus zul jij met je 2 ton hypotheek een doelwit zijn

als je van plan bent te blijven, dan zou ik geen extra schulden erbij maken in jouw geval

en het minimale aflossen wat je verplicht bent zolang dat nog gaat

nooit meer problemen creëren dan je al hebt ;-)

maar ook hier zou ik inpakken, de boel verkopen en met je auto weg gaan, vandaag nog -

ik wens je wijsheid

Sandokan

Link naar reactie

@Rodin: Ik zie dat jij kiest voor 400 x 1oz zilver. Hoe kijk jij tegen goud aan? Wil je die er niet bij in dit pakket?

Goud is m.i. te duur voor dit budget. Voor 5000 euro heb je nog geen vier 1oz Maple leafs. Natuurlijk kun je er kleinere gouden munten voor halen, maar die zijn zelfs nog onvoordeliger. Stel, goud stijgt 50 euro per ounce (en da's veel), dan verdien je virtueel tussen de 150 en 200 euro. Als zilver slechts een 1 euro per ounce stijgt (en dat is weinig), heb je al 400 euro te pakken. Het telt gewoon wat sneller op.

Link naar reactie

Hi Jester,

begrijp ik goed uit je verhaal dat je €25.000,- vrij besteedbaar geld vrij kan maken? in dat geval zou ik direct inpakken en vertrekken naar een ander land

verkoop de boel en ga weg

25.000 euro is helemaal niets. Als je je ergens wilt settelen en moet reizen en spullen aanschaffen, is dat zo op. Waar ga je van leven?

Je ziet wel eens van die mensen op TV die hun boeltje inpakken en iets anders beginnen in een ander land. Na een jaar zijn geld, motivatie en moraal op en keren ze vaak gedesillusioneerd terug naar het vaderland. Zonder gekheid, bij het tienvoudige van die 25.000 zou ik nog steeds aarzelen.

Link naar reactie

Wat mensen blijkbaar over het hoofd zien is de restschuld bij de bank.

Als ik mijn huis met verlies moet verkopen blijft er dus een restant schuld over. De bank zal dan ook vrolijk mijn auto, voedselvoorraad en BOL op marktplaats zetten.

Dus als je een advertentie ziet staan voor 500 kg gevriesdroogd voedsel en andere survival items dan weet je dat er een prepper was die zijn hypotheek niet meer kon betalen en is gestript.....

Link naar reactie

Gast Sandokan

Rodin,

ik vermoed dat jij in zo'n geval hetzelfde luxe leventje, met auto, tv, WII, stereo, airco, centrale verwarming enz enz enz wil handhaven?

dat gaat niet gebeuren

de enige weg, IMHO, die uitzicht biedt op een toekomst is via bushcraft en volledig zelfvoorzienend werken

en dan is 25000 verschrikkelijk veel geld, mits je dus een plek kan vinden waar je je shelter kan opbouwen

luxe, electriciteit, ijskasten, vriezers, water uit de kraan, wc's - dat is allemaal voor het verleden WTSHTF

Sandokan

Link naar reactie

Wat mensen blijkbaar over het hoofd zien is de restschuld bij de bank.

Als ik mijn huis met verlies moet verkopen blijft er dus een restant schuld over. De bank zal dan ook vrolijk mijn auto, voedselvoorraad en BOL op marktplaats zetten.

Dus als je een advertentie ziet staan voor 500 kg gevriesdroogd voedsel en andere survival items dan weet je dat er een prepper was die zijn hypotheek niet meer kon betalen en is gestript.....

https://www.nhg.nl/consument/betalingsproblemen/restschuld-bij-gedwongen-verkoop.html

Voorwaarden kwijtschelden restschuld met Nationale Hypotheek Garantie

1.

U hebt een hypothecaire lening afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie.

2.

U hebt uw betalingsachterstanden zoveel mogelijk zelf beperkt, door uw hypotheeklasten zoveel mogelijk te blijven betalen.

3.

U moet uw woning gedwongen verkopen, omdat u uw woonlasten niet meer kunt betalen als gevolg van een van de volgende vier oorzaken:

- ontslag,

- arbeidsongeschiktheid,

- (echt)scheiding,

- overlijden van uw partner.

4.

U hebt toestemming van uw hypotheekverstrekker om uw woning te verkopen.

5.

U hebt uw woning verkocht met behulp van een makelaar.

6.

U hebt uw woning netjes bewoond.

7.

U kunt de restschuld niet uit eigen middelen inlossen.

1)dat heb ik

2)dat zal ik altijd blijven doen zolang dat mogelijk is en me dat niet onmogelijk gemaakt is, als ik mijn baan verlies vraag ik uitkering en ga ik naarstig op zoek naar nieuwe betrekking

in een shtf met bankruns en totale ineenstorting, wrol etc dat is wat ik dan situatie ''onmogelijk'' noem.

3)zie 2

4)mijn hypotheekverstrekker is mijn bank, als ik niet kan betalen dan zal ik zowiezo toestemming krijgen aangezien hun geld willen zien

5)die neem je dan uiteraard in de arm om je te helpen.

6)tuurlijk ik ben geen beest

7)ik heb geen waardevaste spullen, ik heb geen boot,auto,brommer,goud,zilver schilderijen, vazen of kunst etc, mijn computer,tv,radio etc mogen ze hebben wat mijn betreft.

als jij denkt dat de bank zich bezig gaat houden met het op marktplaats verkopen van rolletjes flossdraad en zakjes vriesdroogvoedsel tja dat is dan jouw mening:o

ik denk eerder dat ze je uitkleden tot alles waar ze nog wat mee kunnen en de rest laten ze je aan je lot over met een negatieve bkr.

je kunt bepaalde essentials natuurlijk nog onderbrengen op een ander adres, in jouw geval is dat dan ook echt jouw SHTF.

ik heb een zeer lage hypotheek en allerlei verzekeringen via de bank afgesloten om hun geld te waarborgen, verders heb ik nog een extra ongevallenverzekering voor mezelf afgesloten

in geval van arbeidsongeschiktheid, buiten dat ding van mijn bank.

ik voldeed aan meer dan alles en ik voldoe aan meer dan alles, ik had/heb geen andere schuldeisende partijen en ik betaal altijd alles netjes op tijd.

meer kon/kan ik niet doen voor mijn hypotheek.

de adviseur van de bank was toendertijd ook best in zijn nopjes met zo,n makkelijke klant, alles was snel af te wikkelen enzo.

ik begrijp dat jij dus geen NHG hebt ?? vind dat echt serieus rot voor je man:eek::(

Link naar reactie

Rodin,

ik vermoed dat jij in zo'n geval hetzelfde luxe leventje, met auto, tv, WII, stereo, airco, centrale verwarming enz enz enz wil handhaven?

dat gaat niet gebeuren

de enige weg, IMHO, die uitzicht biedt op een toekomst is via bushcraft en volledig zelfvoorzienend werken

en dan is 25000 verschrikkelijk veel geld, mits je dus een plek kan vinden waar je je shelter kan opbouwen

luxe, electriciteit, ijskasten, vriezers, water uit de kraan, wc's - dat is allemaal voor het verleden WTSHTF

Sandokan

Tuurlijk wil ik dat niet. Ik stel alleen dat het je meer geld kost dan je denkt om je te settelen. Of ga je al die prepperzooi met je meeslepen naar Zuid-Amerika of zo? Je zult toch moet leven, geld verdienen, voorraden opbouwen enz. enz. Ik heb eens een keer een reportage gezien van een stel dat verliefd werd op Kreta en ze besloten er een restaurant te beginnen. Daarbij vergaten ze even dat Kreta in de winter niet om te harden is en er geen hond komt. Binnen een jaar waren ze weer terug, een hoop geld en een illusie armer. Hetzelfde geldt voor een land, waarvan je nooit alle seizoenen en omstandigheden kent. Gaat het daar slecht, dan kijken ze als eerste de buitenlanders aan (he, dat doen wij hier ook...).

Link naar reactie

Gast Sandokan

tsja dat zie ik dus anders

als je het goed doet dan heb je geen geld meer nodig

het kan en ik geloof daar in

zorg dat je wat fruitbomen hebt, wat grond voor permacultuur, en wat kleinvee

en alles is mogelijk -

enige wat je nodig hebt is wat voorraad om tijd te overbruggen tot je oogst komt

en ook dat is weer argument om gister al te gaan ipv te wachten

want eten verbouwen kost tijd, maanden tijd...

Link naar reactie

Gast Sandokan

Voor het geval je mij bedoeld, ik heb mn plannen klaar, ben 99% voorbereid

enige wat me ontbreekt is transport en enkele metgezellen

want ik vind het niet verantwoord of wenselijk alleen te gaan

zoals gezegd heb ik dat al enkele jaren gedaan

en dat wil ik niet meer...

wat is jouw plan, waar wil je heen?

groetsels,

Sandokan

Link naar reactie

begrijp ik goed uit je verhaal dat je €25.000,- vrij besteedbaar geld vrij kan maken?

in dat geval zou ik direct inpakken en vertrekken naar een ander land. verkoop de boel en ga weg

Ja, ik bedoel jou. Jij stelt toch dat je met 25.000 vrij besteedbaar geld direct gaat inpakken en vertrekt naar een ander land. Mijn vraag is dan: waarheen en laat eens een realistisch plan zien hoe je het eerste jaar denkt door te komen? Dit is niet vervelend bedoeld, ik ben gewoon heel erg benieuwd.

Link naar reactie

Voor het geval je mij bedoeld, ik heb mn plannen klaar, ben 99% voorbereid

enige wat me ontbreekt is transport en enkele metgezellen

want ik vind het niet verantwoord of wenselijk alleen te gaan

Beetje off-topic, maar ik denk dat als je met bijv tien preppers inclusief al hun resources in het buitenland ergens zelfvoorzienend wil gaan leven dat je met 10k p/p al een heel eind komt. Voor 50k heb je een flinke lap grond, de rest gebruik je voor energie/water/voedsel en simpel onderdak.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...