Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe berg ik het beste mijn externe harde schijf op? (EMP bescherming)


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen hier zo graag aarde maakt?

Terwijl dit alleen maar negatief(lol) is. bliksem/emp/zonnestorm.???

 

Is aarde negatief? De aarde is toch geen auto, waar een accu op aangesloten is?

 

Een wolk elektronen kan het magnetisch materiaal van harde schijven, geheugenkaartjes en geheugenchips beïnvloeden.

Daarom moet je eigenlijk ook geaard zijn, als je de geheugenchips van je computer beetpakt. Statische electriciteit is al voldoende om invloed op de chips uit te oefenen. Je doet dan een draad aan je lichaam, die je aansluit op de aarde. Zodat eventuele opgehoopte elektronen kunnen wegvloeien (de aarde in).

 

Bij een EMP komt er enorme wolk elektronen vrij.

 

De beste vergelijking die ik heb meegemaakt is een zogenaamde Kirlian-generator, vergelijkbaar met een Tesla-spoel. Door een hoge frequentie op een transformator los te laten, wordt de spanning heel hoog opgevoerd. (De stroom wordt kleiner, dus het is niet dodelijk en de hoge frequentie is beter dan b.v. 50 hz).

Hetzelfde gebeurt in een bobine. Je krijgt dan een krachtige vonk in je bougie. Voel maar :p.

 

Ik heb een keer voor de grap een Kirlian-generator gebouwd. Je kan dan leuke foto's maken.

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&gs_rn=1&gs_ri=serp&pq=kirlia&cp=7&gs_id=4&xhr=t&q=kirlian&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41248874,d.d2k&biw=1273&bih=656&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=EYP6ULqjEsqZ0QXL3oDQDA

 

Om het Kirlian-apparaat heen ontstaat een wolk van elektronen. Dit was genoeg om een TL buis op te laten lichten, zonder hem aan te sluiten, gewoon los in de hand :)

Kan je nagaan, wat dat met je gevoelige harde schijf doet.

 

[ATTACH=CONFIG]2728[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Heksenboot: quote "Je krijgt dan een krachtige vonk in je bougie. Voel maar ." Beroerde tip. ;)

 

Vooral met je vingers vanaf blijven!!!!! Naast een enorme tetter voor je donder, krijg je een prachtig diep brandgat in je vinger! (Tja, sleutelende rauwdouwers en hun ongelukjes ken ik genoeg ;))

 

@Iedereen: Ik lees dat er een hoop onduidelijkheid bestaat over een kooi van Faraday. Een kooi van Faraday moet geaard zijn! (3 jaar HTS Natuurkunde, richting toegepaste natuurkunde)

In een ongeaarde kooi ben je nog wel beschermd tegen bv bliksem, omdat de stroom liever door metaal dan door jouw loopt. Binnen in het interieur krijg je echter wel een electrisch/magnetisch veld. Niet schadelijk voor de mens, maar of je smartphone het nog doet, is de vraag.

 

Aarden:

Dit kun je doen via de radiator en aardleiding van je huis, maar let op. In de meeste flats en rijtjes huizen, worden de aardpennen gedeeld.

In mijn vorige (koop) huis, had de buurman de aardleiding ontkoppeld na wat sleutelwerk aan z'n zonnecollectoren. Hierdoor had ik plotseling geen aarde meer en ging het telwerk niet meer over op nachtstroom (zo kwam ik en de andere buren erachter), omdat het signaaltje hiervoor via de aardleiding liep.

 

Hierop heb ik meteen zelf een aardpin laten slaan. Vriend van me is electromonteur. Ze nemen gewoon een koperen staaf, die anderhalve meter de grond in gaat, middels een pneumatische boorhamer. Met een niftig apparaatje werd daarna de weerstand van de aardpin gemeten, moet 0 ohm zijn.

 

Als je electronica veilig wilt opbergen, zorg je uiteraard dat deze niet in contact komt met de kooi zelf.

 

Testen: Maak een kooitje van bv kippen of voliere gaas en hang je GSM erin, aan een (niet geleidend) touwtje. Bel je GSM, hij gaat gewoon over. Hetzelfde kooit aarden en he! de GSM gaat niet meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot,

 

Dank je voor de reactie.

Met dat aarde negatief is bedoel ik : in geval van een bliksem/emp/zonnestorm wil je je netjes in EMPPROOF alu/metaal verpakte electronica enze NIET aansluiten op de aarde.

 

Terwijl ik hier op dit forum telkens lees om dat wel te doen,en meestal zonder duidelijke reden waarom.

 

Okee, daar hoor ik tegenstrijdige verhalen over. Mijn argumenten heb je gehoord.

Is het tegenargument, dat de draad van de aarde juist alles verslechterd?

 

Beter vinden we even goed uit, wat nou het best is.

 

Ik denk het volgende:

 

Een aarde-draad is niet echt nodig, want de Faraday kooi beschermd je spullen toch wel.

Echter:

Er kan een lading blijven hangen aan je kist. Als je hem aanraakt, ontlaad hij zich wel, maar je kan een schok krijgen.

Een aarde-draad voorkomt dat en neemt alle lading weg, zodat je spullen veilig zijn, als je ze eruit haalt.

 

De aarde-draad heeft wel nut: elektronen verdwijnen naar het grootste opslag-reservoir, nl. de aarde.

 

Als je nou bijvoorbeeld een elektrisch apparaat hebt, dat van zichzelf al beschermd is, maar er steekt een antenne of een voedingssnoer of een aarde-draad uit,

DAN heb je een probleem. Want die aarde-draad, is verbonden met de binnenkant van het apparaat, rechtstreeks aan de printplaat.

Dan is je printplaat dus alsnog toast.

 

Vandaar de verwarring over aarde-draad, denk ik.

 

Waarom is een aarde-draad aan een Faraday-kooi-constructie dan niet goed, volgens jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid: de kooi van faraday en het vogelgaas zijn dus geen emp/zonnestorm proof verpakkingen.misschien zit hierin het verschil? en dan bedoel ik dus een gaasachtige construktie,dus met openingen.Een geheel gesloten kooi van faraday is dus wel emp proof.

 

Ik heb het over EMP proof verpakkingen/kisten die volledig van metaal/alu enze zijn waar GEEN openingen in zitten.

Volgens mij beschermen deze nu juist tegen een electrische/magnetisch veld in de verpakking.

Het aarden werkt als een soort bliksemafleider,en zal er dus voor zorgen dat er meer stroom/magnetisme richting jou verpakking gaat.(zal even proberen om de amerikaanse mill richtlijnen betreft emp te vinden ,hier word het erg duidelijk uitgelegd)

@Heksenboot : klopt betreft de lading aan je kist,even aarde maken voordat je hem opent.

Ook betreft de antenne/voedingssnoer klopt als een huis.

 

Helaas heb ik geen ping pong partner

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joost5: Je gaat dus uit van een nucleair EMP wapen, daarvoor heb je idd wat meer nodig dan kippengaas. Een EMP van een zonnevlam is veel minder krachtig.

 

Klopt wil zo goed mogelijk voorbereid zijn dus ga ik uit van het ergste.

Ben ik ook meteen voorbereid voor de minder extreme dingen.

Al zit ik ook niet te wachten op een extreme zonnevlam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even voor de duidelijkheid: de kooi van faraday en het vogelgaas zijn dus geen emp/zonnestorm proof verpakkingen.misschien zit hierin het verschil? en dan bedoel ik dus een gaasachtige construktie,dus met openingen.Een geheel gesloten kooi van faraday is dus wel emp proof.

 

Ik heb het over EMP proof verpakkingen/kisten die volledig van metaal/alu enze zijn waar GEEN openingen in zitten.

Volgens mij beschermen deze nu juist tegen een electrische/magnetisch veld in de verpakking.

Het aarden werkt als een soort bliksemafleider,en zal er dus voor zorgen dat er meer stroom/magnetisme richting jou verpakking gaat.(zal even proberen om de amerikaanse mill richtlijnen betreft emp te vinden ,hier word het erg duidelijk uitgelegd)

@Heksenboot : klopt betreft de lading aan je kist,even aarde maken voordat je hem opent.

Ook betreft de antenne/voedingssnoer klopt als een huis.

 

Helaas heb ik geen ping pong partner

 

Okee, we zijn het nu grotendeels met elkaar eens.

 

Samenvatting:

 

Neem een stevige, dikwandige kist, zoals een munitiekist(je).

Bekleed de wanden met dun piepschuim.

Pak je apparaat in plastic folie, dan aluminium folie, dan bubbeltjes-plastic, of zoiets.

Vul af met verpakkingsmateriaal, tegen het rammelen/stoten.

Zorg dat deksel en kist verbinding hebben met elkaar (schoon gemaakt tot het metaal, of met een draadje).

Tape af met alu-tape en duct tape.

 

Nu het verschil:

Maak een aarde-draad en verbind die met een zekere bron van aarde, desnoods zelf een pijp in de grond (laten) slaan.

 

Volgens jou gaan er meer elektronen naar je kist, omdat er een draad aan zit.

Volgens mij gaan het eerder naar de aarde, omdat die een veel grotere massa heeft.

 

Een laatste pingpong, dan staan we gelijk spel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

he doe gelijk je laptop ook inpakken, anders hebbie nog niets om je harde schijfie uit te lezen :eek: , mischien beter om een hoop gegevens ook maar uit te printen, ben je ff bezig maar dat is wel bestand tegen emp. ennu die aarde is niet voor iedereen gelijk! kben zelf electropik en bij de ene hebbie aan 1 pin genoeg en bij een ander met 10 nog te weinig, dus das niet zo makkelijk als et lijkt. kheb trouwens dat geintje van die telefoon in magnetron geprobeerd maar je kunt nog gewoon bellen ondanks dat ie in een of andere kooi zou liggen... moet je nagaan hoeveel straling dat je op je lijf krijgt als je dat ding aanzet om je eten te verwarmen. tlijkt me dat als er straling ingaat et er ook uit kan komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
he doe gelijk je laptop ook inpakken, anders hebbie nog niets om je harde schijfie uit te lezen :eek: , mischien beter om een hoop gegevens ook maar uit te printen, ben je ff bezig maar dat is wel bestand tegen emp. ennu die aarde is niet voor iedereen gelijk! kben zelf electropik en bij de ene hebbie aan 1 pin genoeg en bij een ander met 10 nog te weinig, dus das niet zo makkelijk als et lijkt. kheb trouwens dat geintje van die telefoon in magnetron geprobeerd maar je kunt nog gewoon bellen ondanks dat ie in een of andere kooi zou liggen... moet je nagaan hoeveel straling dat je op je lijf krijgt als je dat ding aanzet om je eten te verwarmen. tlijkt me dat als er straling ingaat et er ook uit kan komen...

 

Goed idee, laptop inpakken.

Voor welke dingen heb je 10 aarde-pinnen nodig?

Magnetron is inderdaad een apparaat om mee uit te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@joost5: Als er een succesvolle aanval wordt gepleegd met een EMP wapen, dan heb ik toch niets meer aan m'n GSM, harde schijven, USB stick, etc. 'k Prepareer dus meer voor het ontbreken van deze moderne middelen.

 

En een laptop, notebook, mini pc, tablet inpakken?

Dan heb je wel wat aan je harde schijf.

Een wat grotere gsm met touchscreen en veel geheugenkaartjes.

Een E-reader.

 

O jee, daar hebben we het al over gehad :D

 

Als je alleen met rugzak op pad wil. Kan je ook iets ergens ingraven. Of op een BOL bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee, laptop inpakken.

Voor welke dingen heb je 10 aarde-pinnen nodig?

Magnetron is inderdaad een apparaat om mee uit te kijken.

Om aan die lage ohmse waarde te komen heb je bij in de ene grondsoort meer aardpennen nodig dan in de andere, ligt ook aan het grondwaterpeil heb ik wel een begrepen, en tligt ook aan het feit of je aardlekschakelaars hebt in de meterkast of niet. met ALS heb je niet zon lage waarde nodig als zonder. het fijne weet ik er ook niet meer van. ben een eenvoudige electro zzp-er die eigelijk nooit met de feiten te maken heeft en monteert wat is voorgeschreven. zou je kunnen vragen aan een uneto-vni installateur. die moet dat weten omdat ie er zodoende ook voor betaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Om aan die lage ohmse waarde te komen heb je bij in de ene grondsoort meer aardpennen nodig dan in de andere, ligt ook aan het grondwaterpeil heb ik wel een begrepen, en tligt ook aan het feit of je aardlekschakelaars hebt in de meterkast of niet. met ALS heb je niet zon lage waarde nodig als zonder. het fijne weet ik er ook niet meer van. ben een eenvoudige electro zzp-er die eigelijk nooit met de feiten te maken heeft en monteert wat is voorgeschreven. zou je kunnen vragen aan een uneto-vni installateur. die moet dat weten omdat ie er zodoende ook voor betaalt.

 

Okee, ik snap het al. Het ligt aan de grond. Maar als je aarde gaat slaan, dan laat je dat toch over aan een erkend bedrijf, dus dat komt wel goed.

En alle aarde die je al in huis hebt, kan je gewoon gebruiken voor je kistje.

Thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Volgens mij kan dit simpeler, Idee om te maken:

 

Koop een vierkant koelbox van het gewenste formaat (binnen maat)

Maak daar een volledig metalen bak omheen met deksel.

Koop hoeklijn 25x25, koop metaalplaat (bij lokale auto-uitdeukbedrijf), enkele scharnieren, handvat, popnagels en zet de hele zooi in elkaar.

Zorg voor genoeg verbindingen, eventueel las de boel in elkaar als je een las apparaat hebt, anders werkt het niet. Het metaal moet volledig aansluiten allemaal, ook de deksel..

 

Voordeel van de koelbox is dat je een snelle, simpele gegarandeerd geïsoleerde binnenbak hebt. En na de EMP kun je er koude biertjes in bewaren!:cool:

Bedenk ik zo even terwijl ik typ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...