Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar moet je aan denken als je een baby hebt?


tnt1997

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als de SHTF gebeurt dan zullen ook babies het wellicht zonder bepaalde dingen moeten stellen die nu als zelfsprekend gelden. Je moet altijd een plan B hebben, als je voor een half jaar babyvoer en luiers hebt geprept en de boel wordt gestolen door raiders of vliegt in de brand dan moet je ook zien te overleven. Voordat Olvarit bestond overleefden babies het ook wel. Anders was niemand van ons er nu geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het nieuwe lijstje

 

voldoende kleding in verschillende maten (aanwezig)

slaapzakjes (aanwezig)

katoenen luiers. even aan mijn vriendin gevraagd en daar hebben we al een stapel van :) dus (aanwezig)

baby melkpoeder (nog lang niet genoeg )

vitamine D (niet genoeg)

alcohol

ors

koortslipzalf (niet genoeg )

ehbo kit (aanwezig )

verwarming/kachel (aanwezig )

talkpoeder

zink creme (aanwezig)

marseilezeep

sudocreme (aanwezig)

speentjes/ drinkflessen (aanwezig )

zetpillen (niet genoeg )

 

ik heb nu denk ik al een mooi lijstje waar ik wat mee kan gaan doen

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook maar net wat voor tijd je wilt kunnen overbruggen. In NL denk ik dat je aan 3 maanden voldoende hebt maar dat is een inschatting waar de meningen over verdeeld kunnen zijn.

 

Verder nog het volgende.

 

..10 dozen paracetamol zetpillen 250mg en dito 500mg - die laatste dosering kun je ook gewoon door de helft breken.

 

Ik weet niet of je een zetpil in 2'en moet breken. Voor zover ik weet is 500mg ook wel erg veel voor een baby/peuter. Die geef je toch pas vanaf 6 jaar dacht ik?

Voor babies van 3 maanden tot 1 jaar geef je toch 120mg. Onder de 3 maanden in principe geen paracetamol geven maar als het dan toch echt moet dan bestaan er 60mg zetpillen die bij de apotheek te koop zijn.

 

Stel in geval van nood en je hebt alleen maar 120mg pillen dan zou je die in de lengte (lange kant) moeten halveren want je weet niet hoe de stof verdeeld is in de zetpil.

 

Mij is ook verteld dat je geen paracetamol aan kinderen geeft bij koorts die onder de 39°C blijft. Dan zou je juist de natuurlijke werking (weerstand opbouwen) onderdrukken.

 

Ook ibuprofen drank in huis drie flessen of zo.

 

Ik heb begrepen dat ibuprofen liever niet wordt gegeven aan babies. Tijdens de laatste maanden van de zwangerschap wordt het zowiezo al afgeraden. Bij langdurig gebruikt zou het de nieren aan kunnen tasten.

 

Stof tot nadenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook maar net wat voor tijd je wilt kunnen overbruggen. In NL denk ik dat je aan 3 maanden voldoende hebt maar dat is een inschatting waar de meningen over verdeeld kunnen.

 

Ik weet niet of je een zetpil in 2'en moet breken. Voor zover ik weet is 500mg ook wel erg veel voor een baby/peuter. Die geef je toch pas vanaf 6 jaar dacht ik?

Voor babies van 3 maanden tot 1 jaar geef je toch 120mg. Onder de 3 maanden in principe geen paracetamol geven maar als het dan toch echt moet dan bestaan er 60mg zetpillen die bij de apotheek te koop zijn.

 

Stel in geval van nood en je hebt alleen maar 120mg pillen dan zou je die in de lengte (lange kant) moeten halveren want je weet niet hoe de stof verdeeld is in de zetpil.

 

Mij is ook verteld dat je geen paracetamol aan kinderen geeft bij koorts die onder de 39°C blijft. Dan zou je juist de natuurlijke werking (weerstand opbouwen) onderdrukken.

 

Ik heb begrepen dat ibuprofen liever niet wordt gegeven aan babies. Tijdens de laatste maanden van de zwangerschap wordt het zowiezo al afgeraden. Bij langdurig gebruikt zou het de nieren aan kunnen tasten.

 

Stof tot nadenken...

 

Ik had het over preppen op de lange termijn....begrijp en onderschrijf je commentaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, voor ons ook erg actueel aangezien ik nog geen 2 weken geleden bevallen ben van onze 2 e en zit er nu dus middenin :D ! Nog een kleine aanvulling op je lijstje:

- bepanthen of lanoline creme. In beide zit wolvet wat niet schadelijk is voor de baby. Je kunt deze zalf ook gebruiken voor de moeder wanneer zij borstvoeding geeft en kloofjes heeft. Bepanthen hoef je zelfs niet van te voren af te wassen voor je borstvoeding geeft. ( heb ik ook pas afgelopen week geleerd van de kraamzorg! )

- schilderstape: voor als je echte haast hebt en je moet snel even een katoenen of hydrofiel luier verschonen, dan is dat makkelijk om de luier snel vast te maken. Veiligheidsspelden zijn natuurlijk duurzamer.

- neuspeer: om bij ernstige verkoudheid het neusje leeg te kunnen zuigen.

- ik heb vitamine D wel al voorbij zien komen, maar vitamine k nog niet ( of ik heb er langs gekeken, dat kan natuurlijk ook) Dat moeten ze de eerste 3 maanden hebben ivm bloedstolling.

- spuit: dit om de kleine met de pink te kunnen voeden, mocht de borstvoeding in eerste instantie nog niet lukken ( hier ook opstartproblemen en bijvoeding :rolleyes: )

-draagdoek ipv een draagzak: de meeste draagzakken hebben een ijzeren frame wat voor jonge baby's nog niet geschikt is. Ze moeten daarvoor eerst zelf goed kunnen zitten! Bijkomend voordeel van een draagdoek is dat de baby dicht tegen de huid zit, daardoor warm wordt gehouden en dat dit ook de borstvoeding ten goede komt.

- infacol: tegen krampjes. Huilen doen baby's sowieso, maar in een SHTF situatie is het natuurlijk prettig als je het een klein beetje kunt beperken om niet direct je locatie prijs te geven. Mocht je een natuurlijk middel willen dan kan de moeder venkelthee drinken ( max. 2 x per dag volgens de nieuwe richtlijnen van de kraamzorg)

 

Voor de moeder:

- genoeg kraamverband/maandverband aangezien je de eerste 4-6 weken blijft vloeien en hygiene uiterst belangrijk .

- multivitaminen, zeker bij borstvoeding

- roosvicee ferro: echt uberranzig, maar ik had het in huis om na de bevalling te gebruiken om snel weer op de been te zijn. Dat is behoorlijk goed gelukt.

- handkolf: tijdens een shtf situatie is het zeer goed denkbaar dat de borstvoeding staakt of terugloopt. Vanwege de stress. Dan moet je het toch weer op gang kunnen brengen.

Er is hier een medisch alternatief voor. Ik ben hier zelf erg op tegen aangezien ik niet vind dat je medicijnen moet gebruiken voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn en uit de onderzoeken die ik heb gelezen blijkt dat het lange termijneffect hiervan niet bekend is. Toch ga ik het voor de volledigheid wel noemen aangezien het wel door verloskundigen wordt gepromoot en omdat ik vind dat ieder daarin zijn eigen keuzes en afwegingen moet kunnen maken. Het gaat om het middel Domperidon ( niet te verwarren met de chamapgne met een bijna identieke naam:p ). Dit middel is gewoon bij de drogisterij te koop en is eigenlijk bedoeld voor maagklachten, maar heeft als bijwerking dat het melkvloed kan geven. Dit wil je als man niet hebben, maar als borstvoedende vrouw bij wie het niet soepel loopt dus wel. Nogmaals, ik ben er zelf fel op tegen, aangezien ik niet overtuigd ben van de veiligheid voor het kind op lange termijn. Het middel gaat namelijk wel over in de borstvoeding. Doe zelf je onderzoek en maak gewoon je eigen beslissing.

 

Algemeen:

-leer breien en haken en prep genoeg naalden, wol en garen. Altijd kleertjes genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel alles is hier wel al is aan bod gekomen denk ik. Maar uit ervaring zou ik toch voor een draagdoek gaan en niet voor die dure draagstelen. Ik persoonlijk vond het gewoon veel fijner om mijn dochter te kunnen zien en kon ook nog een kleine rugzak dragen.Zo'n draagdoek zorgt ook een veel betere connectie tot je kindje en je kan haar of hem beter beschermen. Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al veel goede raad gegeven. Alleen nog deze. Mocht je vrouw toch borstvoeding gaan geven leg dan steeds aan als het kleintje honger heeft (niet elke drie uur als er al te weinig melk is maar vaker). Zo wordt er steeds meer melk aangemaakt. Elke drie maanden zal er een periode komen dat de melk net even te weinig is. Ook dan, leg vaker aan. En vergeet niet een antibioticakuur te preppen voor het geval dat ze een borstontsteking krijgt.

Ik heb drie kinderen borstvoeding gegeven. De oudste een jaar lang, de tweede anderhalf jaar lang en de derde een half jaar. Bij elk kind wel een keer een borstontsteking gehad. En mocht ze het krijgen, stop dan niet met borstvoeding totdat de ontsteking weg is. Hoe pijnlijk ook.

 

En van harte gefeliciteerd met het kleintje. Jij ook @Redhotchiliprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Een mutsje, want baby's verliezen veel warmte via hun bolletje.

- een zomerpetje of zonnebrandcreme, babyhuidjes zijn heel kwetsbaar

- Een klein zeiltje, voor als de luier gelekt heeft, scheelt veel was en kou.

- katoenen luiers van de HEMA zijn onverwoestbaar

- veel geluk samen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, voor ons ook erg actueel aangezien ik nog geen 2 weken geleden bevallen ben van onze 2 e en zit er nu dus middenin :D ! Nog een kleine aanvulling op je lijstje:

- bepanthen of lanoline creme. In beide zit wolvet wat niet schadelijk is voor de baby. Je kunt deze zalf ook gebruiken voor de moeder wanneer zij borstvoeding geeft en kloofjes heeft. Bepanthen hoef je zelfs niet van te voren af te wassen voor je borstvoeding geeft. ( heb ik ook pas afgelopen week geleerd van de kraamzorg! )

- schilderstape: voor als je echte haast hebt en je moet snel even een katoenen of hydrofiel luier verschonen, dan is dat makkelijk om de luier snel vast te maken. Veiligheidsspelden zijn natuurlijk duurzamer.

- neuspeer: om bij ernstige verkoudheid het neusje leeg te kunnen zuigen.

- ik heb vitamine D wel al voorbij zien komen, maar vitamine k nog niet ( of ik heb er langs gekeken, dat kan natuurlijk ook) Dat moeten ze de eerste 3 maanden hebben ivm bloedstolling.

- spuit: dit om de kleine met de pink te kunnen voeden, mocht de borstvoeding in eerste instantie nog niet lukken ( hier ook opstartproblemen en bijvoeding :rolleyes: )

-draagdoek ipv een draagzak: de meeste draagzakken hebben een ijzeren frame wat voor jonge baby's nog niet geschikt is. Ze moeten daarvoor eerst zelf goed kunnen zitten! Bijkomend voordeel van een draagdoek is dat de baby dicht tegen de huid zit, daardoor warm wordt gehouden en dat dit ook de borstvoeding ten goede komt.

- infacol: tegen krampjes. Huilen doen baby's sowieso, maar in een SHTF situatie is het natuurlijk prettig als je het een klein beetje kunt beperken om niet direct je locatie prijs te geven. Mocht je een natuurlijk middel willen dan kan de moeder venkelthee drinken ( max. 2 x per dag volgens de nieuwe richtlijnen van de kraamzorg)

 

Voor de moeder:

- genoeg kraamverband/maandverband aangezien je de eerste 4-6 weken blijft vloeien en hygiene uiterst belangrijk .

- multivitaminen, zeker bij borstvoeding

- roosvicee ferro: echt uberranzig, maar ik had het in huis om na de bevalling te gebruiken om snel weer op de been te zijn. Dat is behoorlijk goed gelukt.

- handkolf: tijdens een shtf situatie is het zeer goed denkbaar dat de borstvoeding staakt of terugloopt. Vanwege de stress. Dan moet je het toch weer op gang kunnen brengen.

Er is hier een medisch alternatief voor. Ik ben hier zelf erg op tegen aangezien ik niet vind dat je medicijnen moet gebruiken voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn en uit de onderzoeken die ik heb gelezen blijkt dat het lange termijneffect hiervan niet bekend is. Toch ga ik het voor de volledigheid wel noemen aangezien het wel door verloskundigen wordt gepromoot en omdat ik vind dat ieder daarin zijn eigen keuzes en afwegingen moet kunnen maken. Het gaat om het middel Domperidon ( niet te verwarren met de chamapgne met een bijna identieke naam:p ). Dit middel is gewoon bij de drogisterij te koop en is eigenlijk bedoeld voor maagklachten, maar heeft als bijwerking dat het melkvloed kan geven. Dit wil je als man niet hebben, maar als borstvoedende vrouw bij wie het niet soepel loopt dus wel. Nogmaals, ik ben er zelf fel op tegen, aangezien ik niet overtuigd ben van de veiligheid voor het kind op lange termijn. Het middel gaat namelijk wel over in de borstvoeding. Doe zelf je onderzoek en maak gewoon je eigen beslissing.

 

Algemeen:

-leer breien en haken en prep genoeg naalden, wol en garen. Altijd kleertjes genoeg!

 

gefeliciteerd het is het mooiste wat je mee kan maken :) zeg ik met een grote glimlach

 

Ik heb al meerdere dingen ingeslagen maar zoals het vandaag was in de supermarkt ben ik er snel weer uitgelopen wat een chaos,gelukkig heb ik nog wat voorraad :)

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een moeder van een met ook nog eentje op komst.

 

Babies kunnen ook na een half jaar op gewone melk, zeker vanaf een jaar. Wat er nu in de winkels staat is gewoon bedacht door de fabrikanten. Bij borstvoeding moet de moeder wel zelf voldoende kunnen eten en drinken.

 

Koop niet te veel crèmes etc.. Na een week kraamhulp heb ik snel een voorraad babydouchegel, babyolie en zalfjes bij gekocht, daar zit ik nu nog mee te kijken. Gewoon niet te veel smeren en als je het doet dan dun, laat de natuur vooral haar werk doen. Met een flesje babyshampoo heb ik bijna 3 jaar gedaan. Zalf heb ik denk ik maar een of twee tubes gebruikt.

In plaats van talkpoeder kun je ook maizena of zelfs gewone bloem gebruiken bij kapotte billetjes.

 

Bij katoenen luiers is het idealiter wel handig om er een inlegger in te leggen (stuk keukenrol?), dat gooi je makkelijker weg en je krijgt de luiers makkelijker schoon. Maar ja, het neemt weer veel ruimte in natuurlijk.

 

Doekjes kun je zelf maken van oude 't hirts (zie instructables) en als je niet wilt of kunt wassen van een keukenrol. Of je maakt gewoon een beetje toiletpapier wat vochtig en dan goed drogen.

 

Verder is een naaisetje misschien wel handig, dan kun je te grote kleertjes tijdelijk innnemen. Vooral de broekspijpen of shirtjes die zo veel te groot zijn, dat de baby stof in de mond kan krijgen, wat verstikkingsgevaar kan opleveren. Denk ook een een riempje (reepje stof, lint) bij nog te grote broeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prep een schaap en je hebt altijd wol genoeg. :rolleyes:

 

Dat geeft wel een enorme rommel in je BOB! Kun je beter een alpaca preppen, heb je wol en een lastdier om heel je babyuitzet te sjouwen. :p Ik heb trouwens de illusie dat het goed te doen is om met 2 kleintjes te kiezen voor een bug- out bij een SHTF opgegeven. We gaan nu voor de bug in en in de tussentijd verder peinzen over hoe een bug out wel mogelijk is. Ik vind het in ieder geval geen gemakkelijke opgave.:confused:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn kinderen tot 5 jaar borstvoeding gegeven en vanaf een half jaar gekookte groenten en zacht of gekookt fruit, niets prakken. Na een paar keer zijn ze eraan gewend is het kokhalsen over. (rapley methode, zoek maar via google). Daarna gewoon met de pot mee eten en inderdaad geen of weinig zout gebruiken.

 

verder is een grote zachte draagdoek perfect kan je ze altijd warm veilig en op diverse manieren meenemen.

 

Verder hebben kindjes veel rust en liefde nodig.

 

Hygiene zeep en hydrofiel luiers, verder zou ik me niet zo druk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

;-) Vrees dat in spinnewiel toch wel veel plek inneemt in de BOB en waar zet je dat schaap of die alpaca dan neer op je BIL?

Niet iedereen iedere mama of baby kan (of wil) borstvoeding dus reken niet TE vast op borstvoeding.

Mijn dochtertje heeft veel last gehad van doorkomende tandjes maar wilde bijna nooit ergens lekker op bijten. Als ze dat wel willen kun je altijd nog je eigen vinger aanbieden. Soms helpt het om even met een schone vinger op het tandvlees te drukken zodat het tandje erdoor is, dan is de druk eraf en doet het minder zeer. Even vervelend (al gaf mijn dochter geen kik en was ze alleen maar opgelucht) maar het helpt echt als het tandje er bijna door is maar het laatste stukje niet wil. Je kunt ook kruidnagel olie gebruiken (commercieel verkrijgbaar met zoet smaakje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb een kind in de katoenen luiers gehad, zonder wasmachine. geloof me, je doet niet veel meer dan wassen :D

Je hebt (heel) veel katoenen luiers nodig. En nog meer als je geen goede, snelle plek hebt om te drogen. Moderne katoenen luiers zijn vaak dik en drogen niet zo snel.

Denk ook aan een grote pan, om de boel in uit te koken.

Ik had een ouderwetse wringer, die heb je echt nodig om op de hand luiers te wassen

-_82.JPG.3bfc2da91029e45bce4050a8582be0a2.jpg

Slim om te preppen zijn wegwerp luierinleg velletjes, dan gooi je de ontlasting zo weg, en zit je niet met een pan vol stront.

Een voorraad goede luierbroekjes heb je zeker ook nodig, alleen bij de hele kleintjes heb je genoeg aan enkel een hydofielluier.

Hou er ook rekening mee dat ongelukjes met katoenen luiers veel vaker voor komen en je dus ook vaker met vieze kleertjes zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...