Ga naar inhoud
GENEGEERD

NASA voorspelt het einde van ICT door zonnestorm

Gast Powerbox
 Share

Recommended Posts

De zon ontwaakt uit een sluimer, en in de komende twee jaar verwachten we veel meer zonne-activiteit. Op hetzelfde moment heeft onze technologische maatschappij een grotere gevoeligheid ontwikkeld voor zonnestormen als ooit tevoren", zegt Richard Fisher van NASA

http://webwereld.nl/nieuws/93469/nasa-voorspelt-het-einde-van-ict-door-zonnestorm.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
is wel een stuk uit 2010, is er niets recenters te vinden hierover ?

Ja hoor, de zonne activiteit is ver beneden "normale" pieken.

Zoals je wellicht weet duurt de zonnecyclus ca 11 jaren.

Op dit moment zitten we in het maximum van de cyclus.

Maar de activiteit in dit maximum is ver beneden de activiteit in het vorige maximum.

En wetenschappers verwachten dat het volgende maximum nog lager zal uitvallen.

Het daaropvolgende maximum zou wel eens "nul" kunnen zijn. I.e. helemaal geen zonnevlekken.

Dat heeft twee gevolgen: HAM Radio wordt een stuk minder interessant, en MOGELIJK gaat de gemiddelde wereld temperatuur naar beneden.

Link naar reactie

is wel een stuk uit 2010, is er niets recenters te vinden hierover ?

Ik wil wel eens weten wat NASA hier nu over zegt, en kunnen we NASA wel geloven ?

Ze worden gefinancierd door de Am. overheid, dus ik denk dat ze niet alles zomaar mogen zeggen ?

Het is inderdaad een oud stuk uit 2010 maar ik denk dat dit toch wel belangrijk is voor de mensen die geloven in een EMP

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Het is inderdaad een oud stuk uit 2010 maar ik denk dat dit toch wel belangrijk is voor de mensen die geloven in een EMP

Inderdaad en dan met name dat de kans dat het gaat gebeuren. Dit wordt nu al zo lang aangekondigd en er gebeurt steeds niets. Ik begin me steeds minder zorgen te maken.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
In Alaska en omgeving hebben ze er wel degelijk last van en dan met name vliegverkeer...

O.a. Gps die uitvalt en radioapparatuur..

Dus het is er zeker! En met regelmaat!!

Dit word dus gegenereerd door de zogenoemde zonnevlammen.

Mvg Dakhaas

Ja ok, in Alaska. Daar heb je ook ijsberen en daar maak ik me ook niet druk om. Het kan best zijn dat door de noordelijke ligging last wordt ondervonden, maar dan nog is dat niet iets waar ik me hier druk over hoef te maken, tenzij we de 21e een poleshift krijgen en Nederland ineens op de Noordpool ligt.

Link naar reactie

Ja ok, in Alaska. Daar heb je ook ijsberen en daar maak ik me ook niet druk om. Het kan best zijn dat door de noordelijke ligging last wordt ondervonden, maar dan nog is dat niet iets waar ik me hier druk over hoef te maken, tenzij we de 21e een poleshift krijgen en Nederland ineens op de Noordpool ligt.

Het komt er dus op neer dat wat jij niet ziet er niet is?

Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Het komt er dus op neer dat wat jij niet ziet er niet is?

Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Nee het komt er op neer dat wat hier niet gebeurt niet iets is waar ik me op voor hoef te bereiden. Mensen die hoog in de bergen in Zwitserland wonen hoeven niet zo bang te zijn voor een tsunami. Ernstige sneeuwval is daar een veel groter probleem. In Nederland hoef je je niet voor te bereiden op een vulkaanuitbarsting want we hebben niet echt actieve vulkanen.

Dus, er zullen best mensen zijn die last ondervinden van apparatuur die niet meer werkt als gevolg van een zonnestorm, maar de schaal waarop dit gebeurt is aanzienlijk kleiner dan is voorspeld en de locatie is nogal ver weg, dus maak ik me geen zorgen.

Link naar reactie

Ja hoor, de zonne activiteit is ver beneden "normale" pieken.

Zoals je wellicht weet duurt de zonnecyclus ca 11 jaren.

Op dit moment zitten we in het maximum van de cyclus.

Maar de activiteit in dit maximum is ver beneden de activiteit in het vorige maximum.

En wetenschappers verwachten dat het volgende maximum nog lager zal uitvallen.

Het daaropvolgende maximum zou wel eens "nul" kunnen zijn. I.e. helemaal geen zonnevlekken.

Dat heeft twee gevolgen: HAM Radio wordt een stuk minder interessant, en MOGELIJK gaat de gemiddelde wereld temperatuur naar beneden.

Dus dan zouden we meer kans hebben op een kleine ijstijd dan op een verwoestende Coronal Mass Ejection?

Hier nog een stukje op een nieuwssite van vandaag. Het is stompzinnig om dit wederom te koppelen aan 21-12 (zucht) maar verder is het wel interessant:

http://www.hln.be/hln/nl/15420/Doomsday/article/detail/1547092/2012/12/15/Zonnestorm-kan-werelddelen-zonder-stroom-zetten.dhtml

Link naar reactie

De zonnestorm cyslus is momenteel op zijn hoogste nivo nog een jaar ofzoiets. Daar heeft de datum 21 December 2012 ook extra lading omdat die gelijk is met het hoogtepunt van de zonnecyclus.

Er zijn al een paar mooie zonnetormen geweest dit jaar maar elke keer miste die de aarde godzijdank. in 1852 was het gehele telegraaf netwerk onbruikbaar omdat de kabels vlamvatte door een zonnestorm.

in 2003 is een groot deel van het zuid-afrikaanse electriciteits netwerk onbruikbaar gemaakt door een zonnestorm.

Link naar reactie

En dat terwijl zuid Afrika nog véél verder bij Alaska vandaan is dan ons mooie Nederland...

Hét bewijs dat we er wel degelijk rekening mee moeten houden!

De kans is vele malen groter dan er over het algemeen gedacht word...

Dat betekend niet dat iedereen nu in paniek maatregelen moet gaan nemen...

Link naar reactie

En dat terwijl zuid Afrika nog véél verder bij Alaska vandaan is dan ons mooie Nederland...

Hét bewijs dat we er wel degelijk rekening mee moeten houden!

De kans is vele malen groter dan er over het algemeen gedacht word...

Dat betekend niet dat iedereen nu in paniek maatregelen moet gaan nemen...

Even uit m'n hoofd, maar ik meen me te herinneren dat we 3 dagen tijd hebben voordat een uitbarsting ons bereikt.

Drie dagen is meer dan genoeg om het lichtnet af te schakelen.

Link naar reactie

De correlatie kan je vergelijken met het orkaanseizoen in Amerika, je weet ongeveer waar ze voorkomen en in welke tijd van het jaar, maar soms heb je een freakstorm zoals Sandy, en soms heb je een voltreffer zoals katrina.

Je kan in het laagseizoen best een zonnestorm hebben maar de kans is gewoon veel kleiner.

We hebben wel 3 dagen waarschuwing, maar die komt uit USA dus we moeten maar vertrouwen dat w op dat moment toegang tot die data hebben, en dan nog zou de overheid de beslissing moeten nemen om het hele land van electriciteit af te sluiten voor iets dat mosschien niet gebeurt die kans is dus te verwaarlozen dat de overheid dat zal doen.

Link naar reactie

Gast Bunkerprepper

Wel goed lezen allemaal he? Nasa schrijft niet over een rechtstreekse relatie tussen zonnestormen en de ICT infrastructuur.

Wel prettig om sowieso het zekere voor het onzekere te nemen qua EMP en dergelijke. :)

Bunkerprepper.

Link naar reactie

Op hun website zegt Nasa het volgende:

A: Solar activity has a regular cycle, with peaks approximately every 11 years. Near these activity peaks, solar flares can cause some interruption of satellite communications, although engineers are learning how to build electronics that are protected against most solar storms. But there is no special risk associated with 2012. The next solar maximum will occur in the 2012-2014 time frame and is predicted to be an average solar cycle, no different than previous cycles throughout history.

› Video: Solar Storms

› More about solar storms

In 2013 is de volgende cyclus, maar die is zwakker dan de vorige.

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html#solar

Wil je weten wat Nasa zegt over de verschillende Doomsday scenario's voor 2012? Check: http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...