Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtkachel / Allesbrander


Simmetje13

Aanbevolen berichten

Momenteel zijn wij dus op zoek naar een goedkope allesbrander, het idee erachter als we geen stroom meer hebben dan kunnen we de huiskamer warm houden en er op koken. We hebben genoeg hout in de omgeving om daar mee te overleven. Maar.. we moeten het dan wel via het raam naar buiten laten gaan (de schoorsteenpijp). Misschien een losgeslagen idee van ons en weet iemand hier een betere oplossing? Maar op deze manier denken we 2 vliegen in 1 klap te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Momenteel zijn wij dus op zoek naar een goedkope allesbrander, het idee erachter als we geen stroom meer hebben dan kunnen we de huiskamer warm houden en er op koken. We hebben genoeg hout in de omgeving om daar mee te overleven. Maar.. we moeten het dan wel via het raam naar buiten laten gaan (de schoorsteenpijp). Misschien een losgeslagen idee van ons en weet iemand hier een betere oplossing? Maar op deze manier denken we 2 vliegen in 1 klap te hebben.

 

O jee, wat is je situatie? Eigen huis? Bovenburen?

Er zijn inderdaad wat draadjes over geschreven. Houtkachel. Petroleum. Houtoven. Houtfornuis. Zoektermen

 

http://preppers.nl/forum/threads/3444-De-zuinigste-petroleum-kachel?highlight=petroleum

 

http://preppers.nl/forum/threads/3188-Koken-zonder-elektriciteit?highlight=petroleum

 

http://preppers.nl/forum/threads/202-Alternatief-koken?highlight=koken

 

 

Kijk daar even ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jee, wat is je situatie? Eigen huis? Bovenburen?

Er zijn inderdaad wat draadjes over geschreven. Houtkachel. Petroleum. Houtoven. Houtfornuis. Zoektermen

 

http://preppers.nl/forum/threads/3444-De-zuinigste-petroleum-kachel?highlight=petroleum

 

http://preppers.nl/forum/threads/3188-Koken-zonder-elektriciteit?highlight=petroleum

 

http://preppers.nl/forum/threads/202-Alternatief-koken?highlight=koken

 

 

Kijk daar even ;)

 

Thx voor de linken.. Wij wonen in een huurhuis, tussenwoning en hebben erg vervelende buren,, rede voor stoken dus.. lol (nee hoor buren vallen wel mee :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Thx voor de linken.. Wij wonen in een huurhuis, tussenwoning en hebben erg vervelende buren,, rede voor stoken dus.. lol (nee hoor buren vallen wel mee :D )

 

Okee, dat wordt dan geen houtkachel.

Maar genoeg andere methoden hoor, lees eerst maar even de linken door.

Speel ook even met de zoekfunctie.

 

En vragen staat altijd vrij, desnoods pm je iemand.

 

Succes, ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zijn wij dus op zoek naar een goedkope allesbrander, het idee erachter als we geen stroom meer hebben dan kunnen we de huiskamer warm houden en er op koken. We hebben genoeg hout in de omgeving om daar mee te overleven. Maar.. we moeten het dan wel via het raam naar buiten laten gaan (de schoorsteenpijp). Misschien een losgeslagen idee van ons en weet iemand hier een betere oplossing? Maar op deze manier denken we 2 vliegen in 1 klap te hebben.

 

ik heb even nagevraagd voor je, kennissen van mij hebben hun allesbrander van dit bedrijf

http://www.haardenstore.nl/

maar hun waren opzoek naar een bepaald model, daardoor kwamen ze hier uit.

hun tip is goed prijsvergelijken, en onderhandelen over de prijs, schijnbaar werken dit soort bedrijven met hoge winstmarges.

suc6 en laat even weten hoe het gaat, ik ben zelf ook namelijk opzoek naar een houtkachel/allesbrander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag Micaplaatje gekocht, 'glas' voor mn oude potkachel... , nu nog een flexibele kachelpijp, die wil ik dan in geval van nood in het gat vd openhaard drukken. Hoop dat dit kan want Die potkachel geeft meer warmte dan de haard zelf... Iemand daar ervaring mee?

 

geen ervaring mee, want ik heb zelf nog geen kachel.

zorg wel dat de aansluiting goed afsluit, rookgassen en met name koolmonoxide wil je niet inademen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heb vandaag Micaplaatje gekocht, 'glas' voor mn oude potkachel... , nu nog een flexibele kachelpijp, die wil ik dan in geval van nood in het gat vd openhaard drukken. Hoop dat dit kan want Die potkachel geeft meer warmte dan de haard zelf... Iemand daar ervaring mee?

 

Hier moet het mee lukken:

 

http://www.schoorsteenwinkel.info/a-17654933/aansluiting-van-de-kachel-op-een-bestaand-rookkanaal/kachel-met-achteraansluiting-diameter-150mm-geplaatst-in-openhaard-opening-rvs/

 

Zo' T-stuk is handig om te kunnen schoonmaken/vegen, even wat as verwijderen voor betere doorstroming van de rookgassen.

 

Vraag het na bij een plaatselijke houtkachelboer.

 

Bij het Stokertje werken vriendelijke mensen die je vragen zo kunnen beantwoorden:

 

http://www.stokertje.nl/

 

Succes, :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb even nagevraagd voor je, kennissen van mij hebben hun allesbrander van dit bedrijf

http://www.haardenstore.nl/

maar hun waren opzoek naar een bepaald model, daardoor kwamen ze hier uit.

hun tip is goed prijsvergelijken, en onderhandelen over de prijs, schijnbaar werken dit soort bedrijven met hoge winstmarges.

suc6 en laat even weten hoe het gaat, ik ben zelf ook namelijk opzoek naar een houtkachel/allesbrander

 

Thx voor je link.. Bij karwei zijn ze deze week in de aanbieding misschien is dat iets voor jullie? Deze zijn echt te duur voor ons, voorlopig zal die van ons in de serre komen te staan en wil er niet teveel geld aan uit geven. We hebben een openhaard in de tuin staan met een BBQ rooster.. dus daar zitten we momenteel ook over te denken om die in de serre te zetten met een pijp naar buiten door het dak. Dat hoeven we ook niet bij de woningbouw aan te vragen.. Zodra we eruit zijn zal ik het igg melden hier.. :)

 

http://www.karwei.nl/aanbiedingen-acties/folder/ Pagina 16/17 van de folder, weet niet of dit ook bij jullie geldig is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag Micaplaatje gekocht, 'glas' voor mn oude potkachel... , nu nog een flexibele kachelpijp, die wil ik dan in geval van nood in het gat vd openhaard drukken. Hoop dat dit kan want Die potkachel geeft meer warmte dan de haard zelf... Iemand daar ervaring mee?

 

In principe kan dit. Let wel op dat de flex ook rvs moet zijn en geen aluminium, en zoals gezegd de aansluiting van de buis op het kanaal van de open haard moet goed dicht zijn, niet zozeer vanwege de Co, maar om valse trek te voorkomen.

 

Een open haard kan in het meest extreme geval zelfs een huis kouder maken dan het was voordat je de open haard aanzette. Dat komt door het belabberde rendement en de enorme hoeveelheid m3 lucht die een open haard nodig heeft(>200m3 tov ca 20-40m3 voor een gesloten kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan dit. Let wel op dat de flex ook rvs moet zijn en geen aluminium, en zoals gezegd de aansluiting van de buis op het kanaal van de open haard moet goed dicht zijn, niet zozeer vanwege de Co, maar om valse trek te voorkomen.

 

Een open haard kan in het meest extreme geval zelfs een huis kouder maken dan het was voordat je de open haard aanzette. Dat komt door het belabberde rendement en de enorme hoeveelheid m3 lucht die een open haard nodig heeft(>200m3 tov ca 20-40m3 voor een gesloten kachel.

Thnx! Ook aan @Mrfallie

is een wormslangklem voldoende? bij de ketel hebben ze op de afvoerpijp van die alufolietape gebruikt, dit kan dan toch ook bij de flexibele kachelpijp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Thnx! Ook aan @Mrfallie

is een wormslangklem voldoende? bij de ketel hebben ze op de afvoerpijp van die alufolietape gebruikt, dit kan dan toch ook bij de flexibele kachelpijp?

 

Houtkachels worden loeiheet. Dat gaat die tape niet redden.

 

Wel op zoek gaan naar zo goed mogelijk sluitende overgangen.

Eventuele kieren kan je vullen met glasvezelkoord (vroeger asbest), ook via de houtkachelboer te krijgen.

 

Een klem heeft geen zin op een rvs pijp, het is geen aluminium dat je even fijnknijpt.

 

Gebruik geen gewone glaswol, daar zit iets in dat gaat verbranden en stinken.

Keramische wol kan wel. Is duurder, maar je hebt niet veel nodig als het goed is. Wel goed voor kieren tussen pijp en schoorsteenkanaal.

Dat kan je ook nog afsmeren met vuurvaste cement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx! Ook aan @Mrfallie

is een wormslangklem voldoende? bij de ketel hebben ze op de afvoerpijp van die alufolietape gebruikt, dit kan dan toch ook bij de flexibele kachelpijp?

 

een CV ketel wordt nooit zo warm als een houtkachel.

ik zou dit niet gebruiken, ik ben eens met @Heksenboot dat dit gewoon te warm wordt en smelt of wegbrandt.

als je twijfelt over de verbinding laat het dan doen door een vakman, dit zijn niet dingen waar je fouten mee wil maken.

we willen je graag langer bij ons houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
een CV ketel wordt nooit zo warm als een houtkachel.

ik zou dit niet gebruiken, ik ben eens met @Heksenboot dat dit gewoon te warm wordt en smelt of wegbrandt.

als je twijfelt over de verbinding laat het dan doen door een vakman, dit zijn niet dingen waar je fouten mee wil maken.

we willen je graag langer bij ons houden!

 

Yes! AUB. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag Micaplaatje gekocht, 'glas' voor mn oude potkachel... , nu nog een flexibele kachelpijp, die wil ik dan in geval van nood in het gat vd openhaard drukken. Hoop dat dit kan want Die potkachel geeft meer warmte dan de haard zelf... Iemand daar ervaring mee?
@Mrs.Lotte Zou je me willen vertellen waar je dat mica plaatje hebt gekocht? Ben al een tijd op zoek ivm kapotte mica in mn kolenkachel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een open haard kan in het meest extreme geval zelfs een huis kouder maken dan het was voordat je de open haard aanzette. Dat komt door het belabberde rendement en de enorme hoeveelheid m3 lucht die een open haard nodig heeft(>200m3 tov ca 20-40m3 voor een gesloten kachel.

 

Dus dat gaat het ook niet worden.. Tja toch opzoek naar een houtkachel of allesbrander.. Amazing wat ik hier allemaal leer.. Thx.. :D Wij hadden het nooit overleeft met mijn geklungel.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Dus dat gaat het ook niet worden.. Tja toch opzoek naar een houtkachel of allesbrander.. Amazing wat ik hier allemaal leer.. Thx.. :D Wij hadden het nooit overleeft met mijn geklungel.. :(

 

Ook in een allesbrander zal je voornamelijk hout stoken. Heb je al een keus gemaakt over de brandstof van voorkeur? Ik kan me voorstellen dat als je veel ruimte hebt om binnen spullen op te slaan dat kolen nog wel een alternatief kunnen zijn. Zelf mag ik geen houtkachel dus ik kan onmogelijk 2 kuub hout neerleggen. Opslag moet dus binnen gebeuren waardoor ik voor houtbriketten ben gegaan. Ik kan me voorstellen dat als jij een beetje clandestien een kachel wil neerzetten jij ook niet een enorme berg hout in de tuin kan gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze omgeving hout genoeg. Plaats om op te slaan in huis ook. Maar wil bewust niet afhankelijk zijn van vloeistoffen die raken op. kolen en briketten is ook een oplossing die kan ik opslaan. Het word een allesbrander. Alleen in deze huizen mag ik geen gaten boren naar boven voor de pijp, maar in de bijkeuken zit al een gat in de muur naar buiten. Die willen we dan gebruiken. Het moet dan alleen mogelijk zijn om de afvoerbuis door de huiskamer te laten lopen, verwarmt en kan voor meer doeleinden gebruikt worden die buis. Anders gewoon in de bijkeuken. Pff moeilijk om in een rijtjes woning zoiets te realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ja kan een schoorsteenpijp niet over een heel stuk horziontaal laten lopen. Hij moet zo recht mogelijk omhoog. Een of twee bochten erin mogen wel maar je wilt zo min mogelijk zaken die de trek verstoren. Je wilt ook niet te veel warmte aan je schoorsteen onttrekken ander trekt hij ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
In deze omgeving hout genoeg. Plaats om op te slaan in huis ook. Maar wil bewust niet afhankelijk zijn van vloeistoffen die raken op. kolen en briketten is ook een oplossing die kan ik opslaan. Het word een allesbrander. Alleen in deze huizen mag ik geen gaten boren naar boven voor de pijp, maar in de bijkeuken zit al een gat in de muur naar buiten. Die willen we dan gebruiken. Het moet dan alleen mogelijk zijn om de afvoerbuis door de huiskamer te laten lopen, verwarmt en kan voor meer doeleinden gebruikt worden die buis. Anders gewoon in de bijkeuken. Pff moeilijk om in een rijtjes woning zoiets te realiseren.

 

Dat wordt dan toch in je schuur Simmetje.

En gooi nooit zomaar andere oplossing overboord.

Nooit op 1 paard wedden.

 

Denk aan de Gouden Prepregel:

 

Denk niet of-of, maar doe en-en.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...