Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spaargeld en toekomst

Generalist
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik graag wat input zou willen wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Werkzaam van 25-35ste. Altijd goede baan gehad maar weinig tot geen luxe nodig. Hierdoor kon ik maandelijks de helft van mijn inkomen sparen en zo heb ik nu een ton aan euro's op de bank.

Maar, nu rommelt het nogal in mijn werk-sector. Gedwongen ontslagen in mijn werk verwacht ik volgend, of het jaar erop.

Met alle verhalen van mensen die jaaaaaaren zoekend zijn naar werk (en daar met bijstand van genieten), mag ik dus lekker mijn eigen spaargeld gaan opmaken omdat ik de keuze gemaakt heb om te sparen voor later ipv meedoen met consumeren. Wie weet hoeveel jaren ik zonder werk kom te zitten ... Zuur, dus met dat vooruitzicht probeer ik nu het eea voor te zijn. Mijn geld wil ik met name gebruiken om te reizen/genieten. Wat zouden jullie doen... Ik heb er moreel gezien geen probleem mee om dit uit zicht van de Staat te houden.

Ik heb een aantal zaken bedacht... tips/hints?

- jaarlijks enkele tienduizenden euro's omzetten in waardevaste zaken (bijv. edelmetalen). Dus het jaarlijks voor enkele tienduizenden euro's omzetten in goud en bewaren in een kluis van de bank. Zodat het "uit zicht" is. Dan is dit wel zwart geld. Aangezien ik niet veel om materiele zaken geef en dus niet wil gebruiken voor grote uitgaven, is dat geen rare gedachte.

- offshore banking. Geen ervaring mee. Als je gepakt wordt, dan ben je enorm de lul omdat je 200% boete krijgt.

- Gedurende enkele jaren langzaam onderbrengen op een rekening bij ouders die al met pensioen zijn. Hier staat het veilig aangezien ze niet meer "gepakt" kunnen worden met dreigend ontslag. Betaal je eventueel later wel 10% erf-belasting over, mochten zij helaas er niet meer zijn.

- Gedurende bijv. 2 jaar Nederland verlaten om te reizen (lowbudget, aar veel geld opnemen) en zorgen dat het spaargeld "op" is. In tussentijd een aantal keren heen en weer vliegen om de maximaal 10000 euro die je in mag voeren, zodat het zwart is....

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In het laatste geval dat je beschrijft heb je ook geen uitkering en maak je je spaargeld op, maar geniet je het op een andere wijze, dus de winst is dan alleen dat je leuke reizen maakt.

Verder is dit natuurlijk nooit zwart geld, daar je er eerst al via je werkgever belasting over betaald hebt en vervolgens als het goed is via de aangifte inkomstenbelasting ook nog eens een keer. Wanneer je financiële transacties doet boven 10.000 euro, wordt dit meestal door de bank doorgegeven aan de belastingdienst, dus ook daar voorzichtig mee zijn, of je moet aan kunnen tonen waar het aan uit gegeven is. Persoonlijk zou ik het omzetten voor een deel in edelmetaal en een deel cash bewaren, maar dat zijn veel mensen niet met me eens hier.

Sowieso van de bank halen, want je hebt het nu over het verlies van jouw baan, mogelijk volgend jaar of het jaar daarna, maar ik moet nog maar zien of de hele economie voor die tijd niet in elkaar gedonderd is, met de banken daarbij, dan is je geld ook weg. Tot slot zou ik voorzichtig zijn op een forum en mijn intenties en bezit niet zo luid roepen.

Link naar reactie

Je moet je geld op een zuinige en verstandige manier hebben uitgegeven wil je wanneer het op is een uitkering aanvragen.

Met een ton kun je wel zeker 10 jaar op bijstandsniveau leven.

Maar je wil dat natuurlijk liever niet zien gebeuren.

Kun je niet een opleiding gaan volgen zodat je meer kans heb op werk, hetzij in je huidige sector, hetzij in een andere?

Welkom trouwens!

Link naar reactie

Je moet je geld op een zuinige en verstandige manier hebben uitgegeven wil je wanneer het op is een uitkering aanvragen.

Met een ton kun je wel zeker 10 jaar op bijstandsniveau leven.

Maar je wil dat natuurlijk liever niet zien gebeuren.

Kun je niet een opleiding gaan volgen zodat je meer kans heb op werk, hetzij in je huidige sector, hetzij in een andere?

Welkom trouwens!

Gewerkt vanaf zijn 25ste dus een studie heeft hij al op zak gok ik.

Een gedeelte edelmetaal kan nooit kwaad in mijn optiek.

Zeker niet in deze tijden.

Zet niet alles op 1 enkel metaal maar probeer diversiteit.

Greener

Link naar reactie

• Admin

Welkom Generalist op het forum.

Eerste gedachten die bij mij te binnen schieten. Je hebt nog werk en stel je verliest je baan krijg je eerst nog een werkloosheidsuitkering en voordat deze weg is ben je al gauw 2 jaar verder. Daarnaast kan je het met je gespaarde bedrag ook nog zo'n 8 jaar onderhouden als het zou moeten en ben je al 10 jaar verder voordat je in de bijstand terecht zou komen als je geen inkomen zou hebben in deze periode. De wereld ziet er dan heel anders uit en wie weet wat voor mogelijkheden je zelf allemaal ontdekt. Genieten zou ik zeker gaan doen. Zelf heb ik toen ik 30 was een wereldreis gemaakt van 1 jaar wat trouwens ook helemaal niet duur hoeft te zijn en is achter af gezien een van mijn beste beslissingen in mijn leven geweest. Het gaf mij inspiratie en antwoorden wat ik graag met het leven verder wilde doen. Dit lukt maar weinig mensen die in een keurslijf zitten en als je dagelijks naar je werkt moet is mijn ervaring.

Je zou het kunnen beleggen, bijvoorbeeld in obligaties die een een hoger rendement geven dan het spaarbankboekje of in aandelen die een goed dividend uitkering geven. Misschien een eigen bedrijfje starten?

Zou zeker geen moeilijk of illegale constructies gaan doen, het geld staat nu al op je bankrekening hier en als het goed is geef je dat al op in box 3 en ligt al in het vizier.

Ben benieuwd wat de andere gebruikers voor advies geven.

Link naar reactie

Gewerkt vanaf zijn 25ste dus een studie heeft hij al op zak gok ik.

Inderdaad, maar hij geeft aan dat het rommelt in zijn werk sector. Dus zou bij of omscholing wel zo nuttig kunnen zijn om de kansen op baanbehoud of een andere baan zo groot mogelijk te maken. Je kan in deze economie niet langer verwachten dat je altijd hetzelfde werk kan blijven doen dat je vroeger deed.

Link naar reactie

Vrienden van mij zijn nu in deze situatie,verkloos maar met flink wat poen op de bank. Zij hebben meer dan een jaar beide naar werk gezocht,niets gevonden.Ze hebben hun huis verhuur ,en zijn met de hele gezin vrijwilleg werk gaan doen in Vietnam.Ze hebben een deel van hun geld mee na Vietnam om van te leven ,de andere in Monaco op de bank in Frank En noorse kronen.Als je niet meer in Nederland woon bij jij hier niet belasting plichtig en je heb ook de keuze om nog mee te doen aan AOW mog je hopvol zijn voor de lange termijn.Mijn vrienden leven prima als gezin van 4 met 500 dollars in de mand,hun woning is gratis bij het werk.In nederlands kregen zij een lege CV nu hebben zij meer en diverse evaring.En een leven waar zij erg van genieten.

Link naar reactie

Je naam is Generalist, dat wil zeggen dat je wel van het macro niveau houdt?

OK, hier gaat'ie dan....

Wat jij eigenlijk zegt: als ik werkloos wordt, dan wil ik dat de samenleving mij onderhoudt ook al heb ik zelf geld zat.

Dus wij mogen belasting betalen zodat jij geen spaarcentjes hoeft aan te spreken.

En dat wil je lekker anoniem via de staat doen zodat je niet zelf met een pistool je vrienden, kennissen en buren af moet stropen om dit geld te innen.

Nee dank je, ik begrijp je sentiment, dat is er door de overheid en media wel goed ingestampt, maar moreel gezien heb je geen been om op te staan.

Je bent gewoon een ordinaire oplichter als je je geld verstopt.

Reality bites!!

Link naar reactie

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik graag wat input zou willen wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Werkzaam van 25-35ste. Altijd goede baan gehad maar weinig tot geen luxe nodig. Hierdoor kon ik maandelijks de helft van mijn inkomen sparen en zo heb ik nu een ton aan euro's op de bank.

Maar, nu rommelt het nogal in mijn werk-sector. Gedwongen ontslagen in mijn werk verwacht ik volgend, of het jaar erop.

Met alle verhalen van mensen die jaaaaaaren zoekend zijn naar werk (en daar met bijstand van genieten), mag ik dus lekker mijn eigen spaargeld gaan opmaken omdat ik de keuze gemaakt heb om te sparen voor later ipv meedoen met consumeren. Wie weet hoeveel jaren ik zonder werk kom te zitten ... Zuur, dus met dat vooruitzicht probeer ik nu het eea voor te zijn. Mijn geld wil ik met name gebruiken om te reizen/genieten. Wat zouden jullie doen... Ik heb er moreel gezien geen probleem mee om dit uit zicht van de Staat te houden.

- jaarlijks enkele tienduizenden euro's omzetten in waardevaste zaken (bijv. edelmetalen). Dus het jaarlijks voor enkele tienduizenden euro's omzetten in goud en bewaren in een kluis van de bank. Zodat het "uit zicht" is. Dan is dit wel zwart geld. Aangezien ik niet veel om materiele zaken geef en dus niet wil gebruiken voor grote uitgaven, is dat geen rare gedachte.

- offshore banking. Geen ervaring mee. Als je gepakt wordt, dan ben je enorm de lul omdat je 200% boete krijgt.

- Gedurende enkele jaren langzaam onderbrengen op een rekening bij ouders die al met pensioen zijn. Hier staat het veilig aangezien ze niet meer "gepakt" kunnen worden met dreigend ontslag. Betaal je eventueel later wel 10% erf-belasting over, mochten zij helaas er niet meer zijn.

- Gedurende bijv. 2 jaar Nederland verlaten om te reizen (lowbudget, aar veel geld opnemen) en zorgen dat het spaargeld "op" is. In tussentijd een aantal keren heen en weer vliegen om de maximaal 10000 euro die je in mag voeren, zodat het zwart is....

Perfect moment om je (verder) te verdiepen in consuminderen en zelfvoorzienend leven. Met een ton is het absoluut haalbaar om dat te realiseren, nooit meer werken voor een 'baas'. Succes!

Link naar reactie

Is onroerend goed in het buitenland kopen een idee? Huizenprijzen in bijv Duitsland zijn mega laag. Ooit als crises en SHTF's voorbij zijn zou de markt weer aan moeten trekken zou je denken. Dan zou dit een ideaal moment zijn om het te doen. En als je het dan op naam van iemand anders kunt laten zetten, dan zit je misschien goed?

Link naar reactie

@Generalist

Je stelt deze vragen op het preppers forum, dus houd rekening met diverse scenario's

Welkom op dit forum, zal nu in alle eerlijkheid je vragen langslopen;

A. Je bent wie je zegt te zijn

B. Je bent een fantast, ook welkom

C. Je bent een medewerker van de instantie's die wel een willen weten wat er speelt in de hoofden van preppers en misschien zeggen deze iets wat niet door de beugel kan. Ook welkom trouwens.

Zoals al werd aangegeven ga iets leuks doen een wereldreis, als je met je werkgever gaat overleggen dat je wel in dienst blijft maar niet wordt doorbetaald zit je altijd goed.

Als je deze site bezoekt wil je waarschijnlijk ook een noodvoorraad aanleggen, duizenden euro's kun je zo kwijt in Waterfilters, voedsel, enz.

Koop iets wat zijn waarde houdt, ga zilvermunten of zo verzamelen, wel zelf in een kluis bewaren

Als je als hobby Luchtbuksen kiest kun je hier voor een paarduizend euro in kwijt, als je voor een bekend duits merk kiest (Weihrauch, Diana) zit je altijd goed. Ook zelf bewaren in een gewerenkluis, vooral als je op reis gaat kan er niemand bij.

En als je niet van reizen houd en in eigen land wilt blijven, denk dan eens om een kleine handelsonderneming te starten dus zelfstandige. Als je verlies lijd kun je altijd stoppen en met winst lach je iedereen uit.

Genoeg legale manieren zelfs in Nederland.

Link naar reactie

Waarom bij een bank?

Als die dicht is kom je niet aan je metalen.

Dus zeker niet alles daar parkeren!

Ligt aan de lokatie maar inderdaad oppassen geblazen.

Sja, leuker kunnen ze het niet maken zeggen ze.

Maar krijg je dan wel voldoende rente om de inflatie te corrigeren?

Dat geld krijg je ook wel in één keer over de grens en nog zonder problemen ook.

Ik zou een deel in goud omzetten.

Ik zou een deel in zilver omzetten. (eng want volatiel)

Ik zou een deel in een legaal investeringsvehikel voor later storten. (banksparen?)

Ik zou een deel in je hypotheek stoppen indien aanwezig. Geen beleggingsdeel meer.

Dus versneld aflossen want wellicht spaar je even hard in de spaarhypotheek als dat je rente betaalt.

Link naar reactie

Als je nog nhuurt en niet gekocht hebt: met dat ton op het dieptepunt een aardig huisje met preppotentieel kopen?

(huis van 2 ton is dan een villa, 1 ton aanbetalen, de rest zie je wel)

Inderdaad nu 5K in prepspullen stoppen.

Of meer, zo gek als je wilt, ligt ook aan de mogelijkheden in je omgeving.

Of je scoort nu een BOL (advertenties op de homepage ter info).

Etc.

Link naar reactie

Je naam is Generalist, dat wil zeggen dat je wel van het macro niveau houdt?

OK, hier gaat'ie dan....

Wat jij eigenlijk zegt: als ik werkloos wordt, dan wil ik dat de samenleving mij onderhoudt ook al heb ik zelf geld zat.

Dus wij mogen belasting betalen zodat jij geen spaarcentjes hoeft aan te spreken.

En dat wil je lekker anoniem via de staat doen zodat je niet zelf met een pistool je vrienden, kennissen en buren af moet stropen om dit geld te innen.

Nee dank je, ik begrijp je sentiment, dat is er door de overheid en media wel goed ingestampt, maar moreel gezien heb je geen been om op te staan.

Je bent gewoon een ordinaire oplichter als je je geld verstopt.

Reality bites!!

Ik vraag mij af wie de media/overheid hier een beeld voor houdt. Iemand die zijn geld verbrast aan allerlei zaken die de aarde belast (consumeren, grote auto, groot huis met een evengrote levens-footprint), en bij geen baan meer, geld krijgt van de staat als beloning voor deze leefwijze.

En ik, die zuinig aan leeft, een zo laag mogelijke footprint nastreeft, geen luxe nodig heeft en zo dus geld overhoud in deze consumptiemaatschappij. Dan word ik gestraft voor mijn levenswijze door het afnemen van mijn eigendommen, in dezelfde situatie bij baanverlies.

Vandaar dat ik er geen moreel probleem bij heb, wet of niet. Ook bij anderen die hetzelfde doen, ik ben dan ook een voorstander van een basis-salaris voor elke burger.

Link naar reactie

Ik vraag mij af wie de media/overheid hier een beeld voor houdt. Iemand die zijn geld verbrast aan allerlei zaken die de aarde belast (consumeren, grote auto, groot huis met een evengrote levens-footprint), en bij geen baan meer, geld krijgt van de staat als beloning voor deze leefwijze.

En ik, die zuinig aan leeft, een zo laag mogelijke footprint nastreeft, geen luxe nodig heeft en zo dus geld overhoud in deze consumptiemaatschappij. Dan word ik gestraft voor mijn levenswijze door het afnemen van mijn eigendommen, in dezelfde situatie bij baanverlies.

Vandaar dat ik er geen moreel probleem bij heb, wet of niet. Ook bij anderen die hetzelfde doen, ik ben dan ook een voorstander van een basis-salaris voor elke burger.

Een begrijpelijk sentiment. De vraag is natuurlijk, is stelen van een dief ook stelen? In zekere zin kan dit als een vorm van zelfverdediging gezien worden.

Ik geef dan ook toe dat mijn oorspronkelijke opmerking een beetje provocerend was ;) Ik was gewoon benieuwd naar je reactie :cool:

@Rothbard wat vind jij hiervan?

Link naar reactie

@Generalist

Welkom op het prepperforum. Wij stellen onszelf altijd even voor in de voorstelronde. Wel zo leuk als je weet tegen wie je praat.;o)

Er zijn ook nogal wat factoren die je beslissingen kunnen beinvloeden.. woon je thuis of huur of koop.. heb je een relatie.. kids.. wil je uberhaupt nog wel ooit voor een baas werken.

en last but not least.. zo goed gaat t hier in nederland niet, dus ook geen garanties voor de toekomst.. bank / uitkering en life as we know it.

Met een ton werd ik zelfvoorzienend. Begon ik dan nu al aan .. als je je ontslag gaat krijgen .. heb je nog 2 jaar voor je aan de bijstand zit.. of 1 jaar als rutten zo door gaat of.. gewoon niks.

s6 ermee

xxbirgittexx

Liefde overwint alles!!

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Beetje moeilijk zonder additionele info, heb je al een huis, wil je in NL blijven enzv.

Je moet proberen om je koopkracht van je gespaarde geld te handhaven, nu al niet simpel met de nulinterest en inflatie.

Edelmetalen is een mogelijkheid.

Ikzelf ben niet zo van geld op een bank, er komt waarschijnlijk een moment dat spaargeld zal geviseerd worden om de begrotingen weer dicht te fietsen.

Mijn voorstel is, koop een bos en een kettingzaag.

Kijk uit voor goede koopjes, lage m² prijs en kijk naar de toegangswegen,het soort en hoeveelheid bomen.

Het eet geen brood, je betaalt er geen taksen op (in Belgie toch niet, weet niet in NL) en de bomen vertegenwoordigen een groeiend kapitaal.

Zolang je je werkt nog hebt, geen probleem, de bomen groeien verder en je hebt een leuke plek om skills te leren.

Je werk kwijt, dus tijd over?

Tegenwoordig kost een m³ brandhout al snel 50-60 euro.

Je vraagt de nodige vergunningen aan, je kapt de bomen, je bent bezig in de natuur, verkoopt de opbrengst en plant opnieuw aan.

Daarna verkoop je weer je bos, koopt een nieuwe en je gaat weer aan de slag.

In principe kan je, als je goed aankoopt, winst genereren door de verkoop van het hout alleen, je uren niet meegetelt natuurlijk.

En in geval van een SHTF zal je hout, misschien goud waard zijn :-)

Of als je al een eigendom hebt, koop een tweede huis in een land waar het niet veel belast wordt, verhuren en je hebt een bug out locatie erbij.

Maar het belangrijkste, behoud je inkomen of zorg dat je bij de laatste bent die ze ontslaan, je dus je inkomen zo lang mogelijk houd en spaar verder.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...