Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rauw voedsel beter?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Is een gewoonte ook gezond en is normaal ook normaal? Dit geldt ook voor ons dagelijks voedsel, eten en drinken. In Nederland is het de gewoonte om het voedsel eerst te koken. Maar is dat ook gezond? Koken we de vitamines en mineralen dan niet dood? Daarnaast stoppen de voedselproducenten in de meeste producten veel e- nummers. Wat doen deze e- nummers met ons lichaam, na jarenlang consumeren van deze producten?

 

Hieronder een film over Tom die opgegroeid is met rauw voedsel.

http://www.nrc.nl/breedbeeld/2012/12/18/terugkijken-opzienbarende-idfa-docu-tom-eet-nog-altijd-alleen-rauw-voedsel/

 

De keuringsdienst van waarde

http://www.youtube.com/results?search_query=keuringsdienst+van+waarde&oq=keuringsd&gs_l=youtube.1.0.0l2.1631.3815.0.5861.9.7.0.2.2.0.171.694.4j3.7.0...0.0...1ac.1.O3VSD_Kzcdc

 

- Je bent wat je eet -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Is een gewoonte ook gezond en is normaal ook normaal? Dit geldt ook voor ons dagelijks voedsel, eten en drinken. In Nederland is het de gewoonte om het voedsel eerste te koken. Maar is dat ook gezond? Koken we de vitamines en mineralen dan niet dood? Daarnaast stoppen de voedselproducenten in de meeste producten veel e- nummers. Wat doen deze e- nummers met ons lichaam, na jarenlang consumeren van deze producten?

 

Hieronder een film over Tom die opgegroeid is met rauw voedsel.

http://www.nrc.nl/breedbeeld/2012/12/18/terugkijken-opzienbarende-idfa-docu-tom-eet-nog-altijd-alleen-rauw-voedsel/

 

De keuringsdienst van waarde

http://www.youtube.com/results?search_query=keuringsdienst+van+waarde&oq=keuringsd&gs_l=youtube.1.0.0l2.1631.3815.0.5861.9.7.0.2.2.0.171.694.4j3.7.0...0.0...1ac.1.O3VSD_Kzcdc

 

- Je bent wat je eet -

 

Ik heb een stuk of tien kinderen gezien waarbij ouders vegetarisch zijn....allemaal bleek en dun. Maar van veel grotere omvang zijn de dikke kindertjes die frisdrank, chips en koek dagelijks binnen krijgen en overgewicht hebben....mijn jongste patiënt met OUDERDOMSDIABETES IS ELF JAAR! En daar kun je GEEN AANGIFTE VAN DOEN BIJ DE RAAD VOOR DE KINDERBESCHERMING!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn groentes die niet echt geschikt zijn om rauw te eten, maar dat zijn er zo weinig dat het te verwaarlozen is. Bijna alle groentes zijn heel goed rauw te eten, en zijn gezonder ongekookt zo ver ik geleerd heb in mijn enkele jaren van afvallen en onderzoeken om mijn dieet te verbeteren. Ze vullen meer omdat ze moeilijker voor je maag te verteren zijn, meer vezels, je kookt er niet alle vitamines uit.

Maar reken er wel op dat ze rauw anders smaken als gekookt (Duh moment)...Ikzelf vind de meeste groentes lekkerder rauw, of geblancheerd (heel kort in kokend water) of geroerbakt als je het warm wilt of makkelijker te eten. ik kook vrijwel nooit groentes op bonen na,en dan niet eens zo lang.

 

Er zijn sites die een lijst hebben van groentes die niet rauw te eten zijn, even googlen dus. Uit de top van mijn hoofd moet je alleen beter op passen met knol groentes, Moet je zelf even onderzoeken. Ik koop vrij vaak dezelfde soort groentes dat ik rauw eet -lente ui, tomaat, celderij, spinazi, wortelen, paprika-, en dan met paar harde stukken fruit erbij -appel voornamelijk-...deze zijn zeer goed te doen rauw, en gemixed kan je een goede salade er van maken.

 

Meeste E-nummers zijn slecht voor je, maar alleen in grote hoeveel heden. Natuurlijk zit in bijna alles wat verpakt is wel wat,dus als je daar van af wilt moet je alles biologish gaan doen en zelf gaan maken. Inmaken en jam is goed te doen als je een beetje goede keuken hebt. Pekelen ook wel, maar dan moet je weer op passen met je zout inname.

De E staat gewoon voor europees goedgekeurd als ik het mij goed herrinder -als het niet goed is krijg ik ongetweiveldd wel een correctie van iemand-, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe gezond of ongezond het is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in 2005 een half jaar alleen maar rauw voedsel gegeten; fruit, groente, noten en zaden.

 

Ik viel elke week 2 kilo af. Op een gegeven moment kon ik daar de klok op gelijk zetten. Van 100 kilo ging ik naar 78 kilo in een half jaar. Ik moet zeggen dat ik me nooit beter heb gevoeld dan toen.

 

Maar dan, dit kan ook komen doordat je zo ontzettend veel druivensuiker eet (suiker uit fruit) waardoor je high wordt. Wat de lange termijn effecten zijn weet ik niet. Wel moet ik zeggen dat ik na terugvallen in een "normaal" eetpatroon maximaal 90 kilo werd; het jojo-effect was dus zeker niet 100%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken en andere toebereidingswijzen zijn imo vooral ontstaan om slecht verteerbaar eten makkelijker verteerbaar te maken.

Of om ziektekiemen te doden voordat ze ingenomen worden.

 

Natuurlijk is de mens daarin weer doorgeschoten, zoals we dat altijd lijken te doen.

Maar om nu te stellen dat rauw altijd beter is dan gekookt, nee dat klopt zeker niet.

 

Inderdaad. Daarnaast verbetert koken ook regelmatig de biologische beschikbaarheid van voedsel. Enkele voorbeelden:

 

- Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren. (bron: Wikipedia)

- Lycopeen wordt beter opgenomen in gekookte vorm, doordat lycopeen onder invloed van hitte omgezet wordt in een meer biologisch beschikbare vorm (chemisch : isomerisatie van een trans- naar een cis-configuratie), wat betekent dat er meer lycopeen voor het lichaam beschikbaar is. Vandaar dat de rijkste bron geen rauwe tomaten zijn, maar bereide producten, zoals: tomaten soep, tomatensap, ketchup, tomatenpasta enz. (bron: Food-info)

 

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarbij koken een gezondere keuze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rauwe aardappels zijn echt veel ongezonder dan gekookte!

 

Natuurlijk zijn rauwe aardappels (buiten dat ze ongezonder zijn) niet te eten. Maar we eten elke dag wel rauw voedsel zoals fruit(appels, sinaasappels, bananen enz). Maar ook wortels, andijvie(soms), tuinkers, sla, tomaten, komkommer enz. Vlees wat minder, hoewel biefstuk en rosbief ook vrij rauw zijn. Sommige zeggen dat haring niet rauw is, vanwege het zout(of dat ook zo is?).

 

Rauw etende Tom ondergedoken

De 15-jarige Tom Watkins, die van zijn moeder alleen rauwe groente mag eten, is ondergedoken. Hij probeert daarmee een uithuisplaatsing door Bureau Jeugdzorg te voorkomen.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21169665/__Rauw_etende_Tom_ondergedoken__.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb de documentaire van TOM, althans het tweede deel, niet gezien. Ik heb wel de journalist op de radio gehoord. Zij gaf aan dat de artsen vonden dat Tom ondervoed was omdat hij met dit voedingspatroon 15 cm korter zou worden dan dat had gekund. Dat was gisteren op de radio. Op zich niet zo heel spannend maar 6 dagen geleden was volop in het nieuws dat groeiremmers onvruchtbaarheid bij vrouwen veroorzaakt.

 

Dus, je kind moet gekookt eten krijgen zodat hij maximaal lang kan worden maar als ze dan te lang dreigen te worden geven we ze groeiremmers. Dat vond ik wel bijzonder.

 

Ik ben overigens niet volledig voor rauw eten. Al sinds we als mens hebben geleerd dieren te vangen en deze op vuur te bereiden eten we vlees. Af en toe een stukje gebraden vlees kan wat mij betreft helemaal geen kwaad. Alleen met mate en dan geen kipnuggets, want dat is geen vlees, maar gewoon een eerlijk stukje vlees van een weinig behandelde koe ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pretletter

In de middeleeuwen moesten mensen gaan lopen om ergens te komen, nu rijden we dat met de auto.

Vroeger had men geen kooktechnieken nu wel.

Vroeger kookte men groenten tot snot, nu niet meer.

Enne, je hebt echt niet van die grote hoektanden voor het uitsluitend nuttigen van flora........

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuinkers-large.jpg.99b9ca5794c213bfcc3b99c229d1b2bd.jpg

Dit is tuinkers die je kunt kopen bij de supermarkt.

Kun je dit vermeerderen thuis of is dit het?

 

Want als je het kunt vermeerderen wil ik hiermee wel gaan experimenteren...

 

Tuinkers zijn losse spruiten uit zaadjes. Stekken ed zal niet lukken maar je kunt bij de Intratuin en aanverwante gewoon dit zaad halen.

Zijn zelfs plastic kommen bij te koop speciaal voor het kiemen van deze spruitgroente.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb deel twee ook gekeken. Ik vind het jammer dat ze steeds blijven hangen op zijn groei. Hij zou twaalf korter kunnen worden dan iets van sociaal wenselijk ofzo. Dus geen 189cm maar 177 cm. En dat terwijl in de periode 2003/2006 de gemiddelde man in Zuid Holland 179,5 centimeter was. Een hoop geblaat dus voor 2 centimeter.

 

Wat ik belangrijke vond was dat je hem zag skateboarden en andere actieve dingen zag doen en ik vond hem er niet rot uitzien. Even in vergelijk met wat neefjes en nichtjes die worden volgestouwt met aspartaam en die de hele dag binnen zitten. Wat me wel het meest opviel is dat hij op een gegeven moment met zijn arm in het gips liep. Ik heb helemaal niks gehoord over dat de heling bij hem langer duurde vanwege zijn vermeende calciumgebrek.

 

Ik weet nog steeds niet of rauw nu echt zoveel keer beter is, maar de doktoren hebben zich wat mij betref van hun slechtste kant laten zien door eigenlijk alleen maar te stellen dat hij 12 centimeter korter zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu die documentaire aan het kijken. Ik hoop echt dat die moeder bijdraait voordat het helemaal uit de hand loopt, maar ik vrees dat ze te koppig blijft. Wel sneu voor Tom. Iedereen zegt weer iets anders en die jongen snapt er helemaal niks meer van.

 

En dan te bedenken wat die buitenlander uit die meeting in het filmpje veroorzaakt door op dat kind in te praten.

Ik werd misselijk toen ik dat zag en die vrouw zag smilen.

Dat kind komt structurele bouwstoffen te kort en moet onmiddelijk terug naar school,Ik hoop echt voor hem dat hij die leerachterstand wat

kan inhalen.

Dat Tom gepest werd is voornamelijk aan haar te wijten,Zij zoekt wel de sensatie op zo,Zelf weegt ze nog geen 50kg.

Beter is Tom zo gestructureerd als mogenlijk op te voeden en hem zelf laten kiezen op zijn 18de of hij die lifestijl wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees net op tt dat de kinderbescherming die jongen nu toch uit huis wil halen -vanwege dat hij niet naar school gaat-. Niet vanwege zijn groeiachterstand en ondervoedingsverschijnselen.

 

Schiet mij maar lek, gaat het niet on de schade aan een kind in welke vorm dan ook?

 

Tegenwoordig kan je als ouder voor alles beschuldigd worden ook valselijk en dan heb je dat hele circus al over je heen,En zie

daar dan eens uit te komen.

Je gezin wordt compleet gesloopt,En als je dan het geval Tom ziet en hoe daar ingegrepen wordt dan heb ik wel erge bedenkingen aan het geheel.

Dat kind heeft schade opgelopen door een lifestijl die hij niet gekozen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft lastig dit soort dingen, ook al omdat de geleerden de ene keer roepen dat yoghurt gezond is en de andere keer zitten er weer kankerverwekkende stoffen in. Eerst is visolie heeeel gezond, je kunt niet zonder, dan gaat het er toch ook weer om wat voor visolie je eet.

 

Eten is voor mij, zeker ook in survival, een moment van comfort. Helemaal als het gaar is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met alles: Met mate...

 

En het is volledig afhankelijk van de situatie. Als ik water drink in India, schijt ik 3 weken lang als een WC Eend -ik kom zelfs onder de rand- terwijl de mensen aldaar nergens last van hebben. Voedsel, en dat vooral voedsel inname is gecultiveerd. Er is geen "goed" of "slecht", enkel "te veel" of "te weinig".

 

Zo, doe mij maar een Babi Pangang met witte rijst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...