Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Passief' en goedkoop drinkwater verkrijgen.


Vault 101

Aanbevolen berichten

Koken, filteren en/of chemisch bewerken zijn natuurlijk goede manieren om water te zuiveren, maar wat doe je als je door omstandigheden bijvoorbeeld geen vuur kan maken, geen filter hebt of alleen zout water tot je beschikking hebt?

 

Ik heb een aantal manieren gevonden om op een relatief makkelijke manier toch (kleine hoeveelheden) drinkwater te verkrijgen. Toevoegingen en verbeteringen zijn natuurlijk welkom!

1. Condensation trap/solar still.

solarstill.gifats41130_survival-still.gif

 

2. Transpiration bag

get-water-6.gif

3. Solar water disinfection

Eventueel kun je het water nog extra desinfecteren met zonlicht/straling. (SODIS)

800px-Pictograms_SODIS.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Even iets raars, zou je dat dan ook met bijv je arm kunnen doen als je slaapt, dan van die transpiration bag. Niet al je lichaamsdelen dan ga je dood natuurlijk, vooral bij je hoofd. ;-) Maar stel nou dat je het met 1 arm doet. Gewoon een zak over je arm met een bandje aan de bovenkant. Een mens verliest meen ik een halve liter water per nacht. Dat gaat natuurlijk voornamelijk via je lijf. Maar misschien is een arm toch ook wel goed voor een slokkie. Misschien wat zout, maar ja als het je leven kan redden?

Hm. Ik ga het toch maar niet proberen geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke gedachtekronkel Blik(voer) op oneinding. Het lijkt me bij deze methode alleen wel moeilijk om het verdampte water te scheiden van zweet (water met zout etc.). Bovendien verlies je, volgens mij, vooral veel vocht met uitademen. Ik schat dus dat het hooguit een paar druppels zijn. Het lijkt me ook niet echt slim om 's nachts een plastic zak aan je mond te bevestigen. :rolleyes:

 

Daarnaast heeft zweet ook belangrijke functie (lichaamstemperatuur op peil te houden), al zal het met één arm niet veel uitmaken. Als je dan toch vocht van je lichaam wilt hergebruiken kun je het beste urineren in het gat van je condensation trap. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even iets raars, zou je dat dan ook met bijv je arm kunnen doen als je slaapt, dan van die transpiration bag. Niet al je lichaamsdelen dan ga je dood natuurlijk, vooral bij je hoofd. ;-) Maar stel nou dat je het met 1 arm doet. Gewoon een zak over je arm met een bandje aan de bovenkant. Een mens verliest meen ik een halve liter water per nacht. Dat gaat natuurlijk voornamelijk via je lijf. Maar misschien is een arm toch ook wel goed voor een slokkie. Misschien wat zout, maar ja als het je leven kan redden?

Hm. Ik ga het toch maar niet proberen geloof ik.

 

Hahaha, die ideeën van jou :D

 

Dan moet je gewoon in een grote plastic zak gaan liggen, met alleen je hoofd eruit. Lekker warm ook nog eens.

Doe een katoenen dekbed-overtrek aan, om te absorberen. Lekker kruikje erbij, dat wordt soppen :)

Lekker wat dekens erover en broeien maar.

 

Als je eruit gaat, het natte dekbed-overtrek in de plastic zak laten. Leg deze zak in de zon en vang de waterdamp op.

In principe zou je schoon water moeten krijgen zo.

 

Er bestaan toch van die zweetpakken, om af te vallen?

 

En ja hoor:

 

http://www.google.nl/search?q=afvallen+in+een+zweetpak&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&sugexp=chrome,mod%3D18&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CW_PUM_CIePM0AWx84HABQ&biw=1291&bih=668&sei=DG_PUI2yM4WK0AWqjYCQDA

 

 

Slangetje eraan en je droogt niet uit.

 

Hee, dat is uit "Dune".

 

http://shell.newpaltz.edu/~N02096034/css1/people.htm

 

Tada, uitgevonden in de jaren 80.

 

Die wil je toch wel uitproberen?

 

Leuke film/verhaal trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Gast Heksenboot
argh gatver Heks jij maakt het wel weer errug smerig. Wat voor fetish heb jij joh @Heksenboot?

@Vault 101 zweet is mineralen dat is toch ook heel belangrijk om te eten/drinken. ja dat urine drinken deden ze lange tijd in the Urinated states of Amerika.

 

Geen fetish. Wel veel fantasie. Ik zag jou al bezig je eigen zweet te drinken. Gewoon komisch :D (en ik ken je al een beetje, dus die reactie....... hahaha)

Maar vroeger droeg ik wel leren motorjassen en broeken. Mijn stamkroeg was een homo-bar. Super gezellig met die gasten. Daar heb ik mijn vrouw leren kennen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets raars, zou je dat dan ook met bijv je arm kunnen doen als je slaapt, dan van die transpiration bag. Niet al je lichaamsdelen dan ga je dood natuurlijk, vooral bij je hoofd. ;-) Maar stel nou dat je het met 1 arm doet. Gewoon een zak over je arm met een bandje aan de bovenkant. Een mens verliest meen ik een halve liter water per nacht. Dat gaat natuurlijk voornamelijk via je lijf. Maar misschien is een arm toch ook wel goed voor een slokkie. Misschien wat zout, maar ja als het je leven kan redden?

Hm. Ik ga het toch maar niet proberen geloof ik.

 

Nou op zich... Kan me herinneren met scheikundeles (lang lang geleden) dat je door water sterk te verhitten, de damp opvangt, het zout achterlatend, zo weer schoon water zou krijgen. Dat kun je dus ook doen met je eigen urine. Alleen blijft er bij urine niet alleen het zout achter maar ook andere vieze dingen. Immers, urine is een afvalprodukt van het lichaam. Zou zo geen recycling methode weten waar je die restanten voor kunt gebruiken. Maar zo kun je inderdaad extra water vanuit je zelf terugwinnen en opnieuw consumeren.

Maar als je bijvoorbeeld 1 liter zout water zou drinken, heeft het lichaam 2 liter water nodig om al dat zout te verwerken. En aangezien je dan al zeer dorstig bent, bijna uitgedroogd, staat je een gewisse dood te wachten als je niet snel schoon water vind.

 

Nou zit ik dus te denken, die soepjes... Daar zit ook zout in, dus eigenlijk is het helemaal geen goed idee om soep mee te nemen in de BOB, tenzij je een waterfilter hebt of nog extra water bij je hebt. Maar het is goed dat je over dit soort dingen nadenkt Blik(voer), het kan, als je het goed aanpakt, je levensverwachting kunnen verlengen als je verder geen toegang hebt op een snelle dorstlesser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy Ja Urine is afvalstoffen. Ik dacht wel dat het steriel was, dus dat is wel weer handig. Ik heb wel sterke verhalen gelezen van over je winterhanden plassen en urine ongezuiverd drinken. Ik zou over mijn nek gaan denk ik. Maar ja, dat zeg ik nu. Als het je laatste redmiddel zou zijn, dan moet je niet kieskeurig zijn. Het is een hype in Amerika geweest om het te doen. Dus dood ga je er niet van kennelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy Ja Urine is afvalstoffen. Ik dacht wel dat het steriel was, dus dat is wel weer handig. Ik heb wel sterke verhalen gelezen van over je winterhanden plassen en urine ongezuiverd drinken. Ik zou over mijn nek gaan denk ik. Maar ja, dat zeg ik nu. Als het je laatste redmiddel zou zijn, dan moet je niet kieskeurig zijn. Het is een hype in Amerika geweest om het te doen. Dus dood ga je er niet van kennelijk.

 

In urine zit volgens mij 2 tot 5% zout, in soep zit meer qua percentage zout denk ik. Urine heb je trouwens ook in verschillende sterktes. Ligt eraan wat je van te voren gegeten hebt. Kijk, als ik nou de hele dag water en bier zou hebben gezopen, ja dan zou ik zonder moeite mijn eigen urine kunnen drinken. Urine is dan bijna transparant. Maar als ie praktisch donkergeel is enzo, nee dan ga ik hem eerst destilleren eer ik dat goedje wil gaan drinken.

 

Urine is wel goed om bijvoorbeeld je wasgoed mee te wassen. Of je haren. Daarna wel uitspoelen met gewoon water natuurlijk, die lucht blijf je lang ruiken namelijk als je dat niet zou doen.

 

Als je een beetje ziekjes bent zou ik urine ook niet drinken.

 

Volgens statistieken word er per dag 180 liter urine geproduceerd in je lichaam en word tevens weer gerecycled tot 1,5 liter urine wat je uiteindelijk uit je lichaam laat komen. Het is idd niet giftig, maar je kunt er wel misselijk van worden, omdat er zwavel, fosfor en chloriden in zit. Als je een tekort hebt aan fosfor, ja dan is je eigen urine drinken je remedie. :p

 

Je hebt enigszins gelijk, als dat je laatste redmiddel is kun je je urine opnieuw drinken, maar om het daarna weer te doen? Ehm, dan kunnen de concentraties hoger liggen denk ik en dat zul je merken als je moet gaan pissen. Alsof je een blaasontsteking hebt, zo'n branderig gevoel in je pisbuis. Je moet die buis ook schoon houden he. Dan verkies ik toch voor het destilleren. Duurt mischien iets langer, maar dan word ik tenminste niet misselijk en geen branderig nagevoel in je pisbuis na de volgende "recycling"...

 

Zoals de plaatjes aangaven op de eerste pagina van dit topic staan goede voorbeelden om ook aan water te komen. En zo zijn er nog talloze manieren. In totaal waren het er 10 dacht ik...

 

1. De zure regen die door geïndustrialiseerdelanden wordt geproduceerd is perfect drinkbaar

2. Een gat dat je hebt gegraven in de grond, afgedekt met een laagje klei, kan water vasthouden;

3. Om dauw te verzamelen kun je kledingstukken gebruiken om water op te nemen, en ze daarna uitwringen

4. Een andere methode is dat je schone lappen of kleding rond je benen en enkels windt en er daarna mee door natte vegetatie loopt. Dan kan je het uitzuigen of uitwringen

5. Plastic zakjes wikkelen om takken met veel bladeren, haal je het vocht uit de bladeren en blijft op de bodem van het zakje

6. Je kan zoet water vinden op het laagste punt van de vallei, daar bevindt zich meestal een meer of rivier. Indien dit niet zo is, probeer daar dan te graven. De kans is groot dat je zo wel water vindt

7. Aan de kust kun je graven boven de hoogwaterlijn (het punt waar de zee op zijn hoogste punt is) om zoet water te vinden

8. Graaf een gat, plaats een opvangbakje in het midden, gooi om dat bakje vegetatie in zoals vers gras, bloemen, etc. Plaats daarover heen een stuk plastic folie met in het midden een steentje en wacht een dag. Geheid dat er water in dat bakje zit

9. Uit sneeuw kun je water halen (vrij logisch) let wel op de kleur van de sneeuw, het moet spierwit zijn. Blauwige sneeuw of gelige sneeuw: vermijd die maar lekker, blauwige sneeuw kan zeezout bevatten en gelige sneeuw is dat er een beest overheen heeft gezeken :p

10. Modder, daar zit ook water in, kun je net als met punt 8 destilleren. Wel het water daarna minimaal 10 minuten koken ivm parasieten (kortom alles waar water in vermengd zit, dus ook urine)

 

Tja regenwater kun je ook opvangen... Dat zou nummer 11 dan zijn... :p

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In urine zit volgens mij 2 tot 5% zout, in soep zit meer qua percentage zout denk ik. Urine heb je trouwens ook in verschillende sterktes. Ligt eraan wat je van te voren gegeten hebt. Kijk, als ik nou de hele dag water en bier zou hebben gezopen, ja dan zou ik zonder moeite mijn eigen urine kunnen drinken. Urine is dan bijna transparant. Maar als ie praktisch donkergeel is enzo, nee dan ga ik hem eerst destilleren eer ik dat goedje wil gaan drinken.

 

Urine is wel goed om bijvoorbeeld je wasgoed mee te wassen. Of je haren. Daarna wel uitspoelen met gewoon water natuurlijk, die lucht blijf je lang ruiken namelijk als je dat niet zou doen.

 

Als je een beetje ziekjes bent zou ik urine ook niet drinken.

 

Volgens statistieken word er per dag 180 liter urine geproduceerd in je lichaam en word tevens weer gerecycled tot 1,5 liter urine wat je uiteindelijk uit je lichaam laat komen. Het is idd niet giftig, maar je kunt er wel misselijk van worden, omdat er zwavel, fosfor en chloriden in zit. Als je een tekort hebt aan fosfor, ja dan is je eigen urine drinken je remedie. :p

 

Je hebt enigszins gelijk, als dat je laatste redmiddel is kun je je urine opnieuw drinken, maar om het daarna weer te doen? Ehm, dan kunnen de concentraties hoger liggen denk ik en dat zul je merken als je moet gaan pissen. Alsof je een blaasontsteking hebt, zo'n branderig gevoel in je pisbuis. Je moet die buis ook schoon houden he. Dan verkies ik toch voor het destilleren. Duurt mischien iets langer, maar dan word ik tenminste niet misselijk en geen branderig nagevoel in je pisbuis na de volgende "recycling"...

 

Zoals de plaatjes aangaven op de eerste pagina van dit topic staan goede voorbeelden om ook aan water te komen. En zo zijn er nog talloze manieren. In totaal waren het er 10 dacht ik...

 

1. De zure regen die door geïndustrialiseerdelanden wordt geproduceerd is perfect drinkbaar

2. Een gat dat je hebt gegraven in de grond, afgedekt met een laagje klei, kan water vasthouden;

3. Om dauw te verzamelen kun je kledingstukken gebruiken om water op te nemen, en ze daarna uitwringen

4. Een andere methode is dat je schone lappen of kleding rond je benen en enkels windt en er daarna mee door natte vegetatie loopt. Dan kan je het uitzuigen of uitwringen

5. Plastic zakjes wikkelen om takken met veel bladeren, haal je het vocht uit de bladeren en blijft op de bodem van het zakje

6. Je kan zoet water vinden op het laagste punt van de vallei, daar bevindt zich meestal een meer of rivier. Indien dit niet zo is, probeer daar dan te graven. De kans is groot dat je zo wel water vindt

7. Aan de kust kun je graven boven de hoogwaterlijn (het punt waar de zee op zijn hoogste punt is) om zoet water te vinden

8. Graaf een gat, plaats een opvangbakje in het midden, gooi om dat bakje vegetatie in zoals vers gras, bloemen, etc. Plaats daarover heen een stuk plastic folie met in het midden een steentje en wacht een dag. Geheid dat er water in dat bakje zit

9. Uit sneeuw kun je water halen (vrij logisch) let wel op de kleur van de sneeuw, het moet spierwit zijn. Blauwige sneeuw of gelige sneeuw: vermijd die maar lekker, blauwige sneeuw kan zeezout bevatten en gelige sneeuw is dat er een beest overheen heeft gezeken :p

10. Modder, daar zit ook water in, kun je net als met punt 8 destilleren. Wel het water daarna minimaal 10 minuten koken ivm parasieten (kortom alles waar water in vermengd zit, dus ook urine)

 

Tja regenwater kun je ook opvangen... Dat zou nummer 11 dan zijn... :p

 

 

Ik word wel heel pissig zeg van dit onderwerp ;-)

 

Leuke tips heb je ook om nog meer op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraanwater is "goedkoper" hoor.

je moet iets van 50 zakken om bomen heen hangen of 50 kuilen graven en laten condenserev voor genoeg drinkwater voor 1 persoon.

 

uiteraard, maar in een SHTF wanneer je gemeente geen kraanwater meer kan leveren omdat er bijv geen stroom is, dan ben je blij dat je weet hoe je drinkwater moet genereren als je geen rivier in de buurt hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uiteraard maar ik zou deze methode eerst eens proberen voordat je erop vertrouwd op deze manieraltijd aan water te komen.

Want jet kost erg veel tijd en moeite en materiaal voor een beetje water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...