Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overzicht van lang houdbare levensmiddelen


Aanbevolen berichten

Staatssecretaris Dijksma wil houdbaarheidsdatum pasta en rijst schrappen

 

De houdbaarheidsdatum op pasta, rijst en koffie moet worden geschrapt. Deze producten kunnen nauwelijks over de datum raken, maar er staat wel op dat ze slechts tot een bepaalde datum houdbaar zijn. Consumenten gooien daardoor onnodig veel kilo's weg.

 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft dat vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Samen met haar Zweedse collega pleit ze voor aanpassing van de Europese regels voor houdbaarheidsdata.

 

'Het is goed dat wij in Europa één lijn trekken om veilig eten en drinken te garanderen, maar die regels moeten verspilling niet in de hand werken', schrijft Dijksma. 'Mensen gooien nu onnodig eten weg omdat ze niet weten wat die datum op de verpakking precies betekent. Voor extreem houdbare producten als pasta of rijst is geen datum dan ook beter dan een houdbaarheidslimiet die niets zegt.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Staatssecretaris Dijksma wil houdbaarheidsdatum pasta en rijst schrappen

 

De houdbaarheidsdatum op pasta, rijst en koffie moet worden geschrapt. Deze producten kunnen nauwelijks over de datum raken, maar er staat wel op dat ze slechts tot een bepaalde datum houdbaar zijn. Consumenten gooien daardoor onnodig veel kilo's weg.

 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft dat vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Samen met haar Zweedse collega pleit ze voor aanpassing van de Europese regels voor houdbaarheidsdata.

 

'Het is goed dat wij in Europa één lijn trekken om veilig eten en drinken te garanderen, maar die regels moeten verspilling niet in de hand werken', schrijft Dijksma. 'Mensen gooien nu onnodig eten weg omdat ze niet weten wat die datum op de verpakking precies betekent. Voor extreem houdbare producten als pasta of rijst is geen datum dan ook beter dan een houdbaarheidslimiet die niets zegt.'

 

Het is mij toch regelmatig overkomen dat er in de pasta en rijst na ongeveer een paar maanden van die kleine zwarte beestjes zaten. Was in de originele verpakking uit de supermarkt. Herpak het nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij toch regelmatig overkomen dat er in de pasta en rijst na ongeveer een paar maanden van die kleine zwarte beestjes zaten. Was in de originele verpakking uit de supermarkt. Herpak het nu.

 

FF voor het opslaan 72 uur in de diepvries las ik ergens anders op internet. Maakt eitjes dood enzo. Schijnt, niet getest nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij toch regelmatig overkomen dat er in de pasta en rijst na ongeveer een paar maanden van die kleine zwarte beestjes zaten. Was in de originele verpakking uit de supermarkt. Herpak het nu.

 

In rijst kan ik dat begrijpen . Maar in pasta ? Pasta is een bewerkt produkt dus ik zou uitkijken naar een ander merk .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij toch regelmatig overkomen dat er in de pasta en rijst na ongeveer een paar maanden van die kleine zwarte beestjes zaten. Was in de originele verpakking uit de supermarkt. Herpak het nu.

 

FF voor het opslaan 72 uur in de diepvries las ik ergens anders op internet. Maakt eitjes dood enzo. Schijnt, niet getest nog.

 

't Lijkt me aannemelijker dat die beestjes er later in kruipen, dan dat de pasta met insecteneitjes en al geleverd wordt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In rijst kan ik dat begrijpen . Maar in pasta ? Pasta is een bewerkt produkt dus ik zou uitkijken naar een ander merk .

 

Geert

 

't Lijkt me aannemelijker dat die beestjes er later in kruipen, dan dat de pasta met insecteneitjes en al geleverd wordt.

 

Ik verpak het nu in grote luchtdichte bakken, maar zo af en toe heb ik er een pak spaghetti tussen zitten met een beestje. Zijn ook niet de goedkoopste merken. Het is veel erger als ik het niet luchtdicht verpak. Niet een erg smakelijke gedachte als die eitjes er al inzitten, maar met het koken gaat dat wel dood neem ik aan. De beestjes ook wel, maar daar trek ik toch wel een grens en gooi het weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
Je kunt natuurlijk ook uit je voorraad eten als er geen ramp is en ze de volgende dag bijvullen :)

 

Dat noemen we idd rouleren en is een strategie die ook veel preppers hanteren, ik bv.

Als budgetprepper koop ik niets wat ik niet in het normale leven eet. Ik heb er alleen wat meer van in huis. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik doe al het houdbare voedsel vacuüm verpakken in een Illy(koffie) blik. Deze kun je makkelijk halen bij een cafe of restaurant die Illy serveert, zijn handige blikken en de café eigenaars zijn meestal blij dat ze er vanaf komen omdat het veel plaats in beslag neemt in een container. Enige nadeel van deze blikken is dat ze niet waterdicht zijn echter als je ze tegen de roest toch al in was doopt worden deze ook waterdicht en ideaal voor elke prepper. Meestal zitten deze blikken ook in handige dozen. Gratis is gratis, je kan het altijd bij een café vragen. Heb nog nooit last van beestjes gehad :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe al het houdbare voedsel vacuüm verpakken in een Illy(koffie) blik. Deze kun je makkelijk halen bij een cafe of restaurant die Illy serveert, zijn handige blikken en de café eigenaars zijn meestal blij dat ze er vanaf komen omdat het veel plaats in beslag neemt in een container. Enige nadeel van deze blikken is dat ze niet waterdicht zijn echter als je ze tegen de roest toch al in was doopt worden deze ook waterdicht en ideaal voor elke prepper. Meestal zitten deze blikken ook in handige dozen. Gratis is gratis, je kan het altijd bij een café vragen. Heb nog nooit last van beestjes gehad :p

 

Bedoel je dat je het voedsel éérst vacuum verpakt en dán in het blik opbergt..., of is er een mogelijkheid om het blik zelf vacuum te trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat je het voedsel éérst vacuum verpakt en dán in het blik opbergt..., of is er een mogelijkheid om het blik zelf vacuum te trekken?

 

Nee doe eerst vacuümzak in blik dan pas voedsel erin en dan vacuüm trekken. Eerst zak in blik om schuren te voorkomen. Weet niet of er een mogelijkheid is om blik zelf vacuüm te trekken maar lijkt mij dat er dan deuken ontstaan dus ook niet ideaal, maar dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik eet graag vers, en zonder e-nummers (je kan er niet altijd om heen, en sommige zijn niet schadelijk, maar ik hou er niet van om mono-natrium-glutamaat in mijn giechel te gooien ;) )

 

Dus bak altijd eigen brood, en maak eigen pasta (overigens ook goed te drogen en lang te bewaren) heb eigen kippen die geen antibiotica krijgen, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Eten en drinken zijn onze eerste levensbehoeften, en is daarom ook geen post om op te bezuinigen vinden wij. Maar dat brengt op lange termijn wel problemen met zich mee...

 

Bloem heb ik genoeg, maar is niet zolang houdbaar (geen 5+ jaren) dus ik ga binnenkort eens kijken naar graan en een handmolentje.

Gedroogde bonen (daar is niets aan toegevoegd ;) ) heb ik ook genoeg, evenals rijst, zout en suiker. Verhongeren zullen we de eerste maanden niet.

Ik weet ook wat we in de buurt gewoon uit de natuur kunnen eten (brandnetel, zevenblad, smalle weegbree, enz.)

 

Waar ik hier alleen niemand over hoor, stel... de poep raakt de ventilator, morgen! Je hebt t goed voor elkaar, 6 maanden eten in je kelder, en kunt thuis blijven... Wat doe je dan over 6 maanden?

Leuk dat je blikvoer hebt wat 30+ jaren goed blijft, maar op is op!

 

Ik wil maar zeggen, echt houdbare voeding is wat je kunt vermeerderen! En dan zou het ook tof zijn als je manieren kent om dat te bewaren in je eigen huis! (wecken is moeilijk zonder stroom en gas) Roken, inkuilen, drogen, inpotten (niet wecken, de jam-methode zeg maar).

 

Mijn enige echt houdbare voedsel zijn dan ook mijn zaden! ;)

 

 

Dit is een stukje waar ik even op wil reageren, verschillende dingen spreken ons hier wel aan.

Bvb gezond eten uit de natuur, waar nog de natuurlijke bouwstoffen in zitten, maar zou de natuur om me heen ook tegelijk willen verrijken, met kruiden, knollen, en andere waardevolle planten, dat zou een ieder moeten doen, ook in bossen zou dat mogelijk moeten zijn.

Zaden zijn ook ideaal om te vermalen, koken, en kiemen, dat is voedsel zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen, en zoals gezegd lang houdbaar.

Wat ook goed is wat ook al verschillende keren is aan gehaald fruit en andere producten drogen, wat ook weer in het wild groet, zelfs in steden verschillende wijken daar groeten appels, peren, pruimen, bramen, bessen, hazelnoten, tamme kastanjes, walnoten, beukennootjes, pinda's.

Wat betreft voedsel in blikken zelfs glazen potten laten veel kunststoffen vrij wat weer in het voedsel komt, ook in plastic verpakte voedsel wordt verontreinigt met plastic bestandsdelen al wat leeft heeft al een aardig portie kunststof in het lichaam, om nog maar niet te spreken over vis.

Zo als al is aan gehaald antibiotica kippen, die al word voor geschreven door de huisartsen als je ziek bent, krijg je op een aangename manier de medicatie binnen, ik maak er maar een grapje van maar het is droevig gesteld met het vlees, en andere voeding om er ziek van te worden, Letterlijk en verguurlijk.

Later zal ik schrijven over echt gezonde voeding, waar door je langer kan leven 110,120 met uitschieters naar 140 jaar zonder ziekten, en andere aandoeningen.

 

Groet,

J.J

Wat kippen uitzetten in het bos, binnen kort voldoende gezonder vlees en eieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@JJ&A tsja kan ik vanaf hier uiteraard niet beoordelen natuurlijk ;)

Ik nam het namelijk serieus op :eek:

@MyronPrps kippen doen het redelijk goed in het wild.

Zo lang er maar geen vossen zitten blijven ze er zitten tot ze afgeschoten of gevangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Droge macaroni & spaghetti, rijst

 

 

Welke rijst zou het meeste voedingswaarde hebben en het langst houdbaar? , de hoogste THT datum van rijst die ik nu heb is sept 2016.

 

Ik heb nu aardig wat ingekocht maar ik vraag me af wat nu echt top spul (pasta, rijst etc) is

In het boek van Dick Berts staat iets over een dag laten staan van rijst in een pan met water en in de morgen is het eetbaar/gaar, hoe zit het dan met de voedingswaarde.

 

Vooral omdat ik een heel gezin te voeden heb , ben ik behoorlijk bezig met wat echt kan en werkt in de praktijk. En wat financieel haalbaar is, MRE etc gaat hem voor mij niet worden.

 

Groeten

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijst met vlies is minder lang houdbaar...heb ik begrepen. Wat rijstweetjes.

Pasta kan je beter zelf maken van meel he...granen zijn lang houdbaar, meel ook, mits goed bewaard. Pasta is een halfproduct, meel de basis.

Natuurlijk verlies je voedingswaarde bij bewerkte en lang bewaarde producten. Hoe kan je toch goede voedingswaarde verbeteren, bv door kiemgroenten te preppen.

Als je enkel rijst en pasta inslaat, let je dan ook op of jullie wel elke dag dat spul kunnen eten. Ik bedoel, het gaat echt tegenstaan als je niet wat gevarieerde recepten hebt. Eten jullie nu ook wel eens een week of twee rijst? Probeer dat eens. Probeer ook je recepten uit. Dan kan je ook inslaan wat je nodig hebt om goed én lekker te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke rijst zou het meeste voedingswaarde hebben en het langst houdbaar? , de hoogste THT datum van rijst die ik nu heb is sept 2016.

 

Ik heb nu aardig wat ingekocht maar ik vraag me af wat nu echt top spul (pasta, rijst etc) is

In het boek van Dick Berts staat iets over een dag laten staan van rijst in een pan met water en in de morgen is het eetbaar/gaar, hoe zit het dan met de voedingswaarde.

 

Groeten

Neoclyps

 

Qua calorische waarde wint zilvervlies rijst het volgens http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=rijst net van de gemiddelde pasta, maar het scheelt zo weinig dat het erg uitmaakt met welke soort pasta je het vergelijkt. .

Qua voedingswaarde wint zilvervlies rijst het echter met gemak van pasta en de andere rijstsoorten.

 

Zilvervliesrijst heeft dus de meeste voedingswaarde, maar de vetten in het vliesje kunnen ranzig worden onder invloed van zuurstof. (evt. dus zuurstofabsorbers gebruiken)

Ranzige vliesjes zijn echter door wassen redelijk te verwijderen, dus het is geen grote ramp als dat gebeurt en dus niet schadelijk voor de gezondheid, het smaakt alleen minder goed.

 

Persoonlijk eet ik vaak rijst en dus rouleer ik het zodat ik van dat probleem geen last heb. De THT is uiteraard een datum om de fabrikant van aansprakelijkheid te vrijwaren, dus erg krap, mag je gerust negeren. Geen idee hoelang het duurt voordat het ranzig wordt. Mocht de supermarkt ophouden te bestaan, kan ik dus qua rijst nog wel even vooruit. Zelf verpak ik het dus niet op een speciale manier met zuurstofabsorbers oid.

 

 

Zelf heb ik zowel pasta als zilvervlies rijst geweekt in water.

 

De pasta was 'capellini' een hele dunne spaghetti met normaal maar 4 minuten kooktijd (scheelt dus ook brandstof als je het wel kookt, maar het is wel duurder) en eetbaar te noemen na het weken.

De zilvervlies rijst was zelfs na twee dagen nog keihard en werkelijk niet te doen.

 

Geweekte rijst is niet verhit, dus ik vermoed dat het meer voedingswaarde bevat dan gekookte rijst.

 

@Stuudje, pasta kun je maken van meel, maar dat is niet het enige ingrediënt van pasta, je hebt ook eieren nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kippen doen het redelijk goed in het wild.

Zo lang er maar geen vossen zitten blijven ze er zitten tot ze afgeschoten of gevangen worden.

 

Een kennis van mij, Pieter Boxman (pionier en activist op het gebied van duurzame voeding en biologisch organisch tuinieren aka permacultuur), heeft jarenlang kippen gehad en om zijn huis is een stuk bos, daarom heen bouwland.

 

De kippen fladderden 's nacht een boom in en sliepen van de grond. De enkele kip die dat verrekte (of niet kon) werd vooral 's winters vossenvoer.

Maar ach, zo'n vos moet ook leven en moest die kip maar niet zo dom zijn was de stelling van Pieter. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...