Ga naar inhoud

3th little Pig

Aanbevolen berichten

Da's een mooi systeem. Op zichzelf staand, altijd genoeg reserve en onafhankelijk van de leveranciers. Ik ga weer ff terug naar de tekentafel om m'n plannen wat bij te stellen. Thanks voor de uitleg.

@3th little Pig Geen dank. Als je ook met zonnecollectoren aan de gang gaat, kan ik je aanraden de zonnecollectorleidingen die door de boiler lopen ook nog gehele muren en radiators te laten verwarmen. Een punt dat wij niet gedaan hebben, wat eeuwig zonde blijft. Gaan het wel aanleggen, maar als je het meteen kunt meenemen IN je muren is het veel slimmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In de muren is voor mij helaas geen optie meer omdat de tent er al staat. Heb nog wel wilde plannen om, nu we het toch over grondwater pompen hebben gehad, ooit een ondergrondse kelder te bouwen. Heb dat afgelopen zomer in een dorpje in Oekraïne gezien. Wat we hier als preppen zien is daar gewoon de dagelijkse realiteit. Mensen verbouwen hun eigen groenten welke ze wecken en bewaren in een keldertje onder de grond. In die kelder is het het hele jaar door ongeveer dezelfde temperatuur. Ideaal voor als de koelkast (of het elektriciteitsnet) het laat afweten. Daarnaast hebben ze wat kippen en één keer in de zoveel tijd wordt er in het dorp een varken geslacht. Van de crisis hebben deze mensen weinig last. De zelfredzaamheid van deze mensen is vele malen groter als van de gemiddelde Nederlander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wanneer is iets een put?

Als er een buis in de grond zit, verder verborgen, zonder pomp of wat dan ook is dat nog legaal?

Het wordt pas een put als je er uit put.

In de SHTF situatie hang je er dus een pomp aan van het een of ander (wel proberen voordat je hem opbergt!) en heb je water.

 

Enig idee waarom je niet zomaar een put mag slaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Waterwingebied, vervuilingskans, etc?

Men laat je wel allerlei andere dingen doen maar over water doen wel moeilijk.

 

http://www.raaijmakersbronbemaling.nl/wetregelgeving.aspx

 

Zo te zien kan je gewoon je gang gaan.

Als je boven een bepaalt aantal m3 per uur uitkomt (lijkt me sterk hier) is dat natuurlijk van invloed op de grondwater stand.

Dan zouden sloten ook droog komen te liggen.

Huizen op houten funderingen komen dan ook in de problemen. Verzakkingen.

Als jij aantoonbaar de oorzaak bent van dit soort grove schades....... afijn, je weet.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Hahhaha ik heb ook een vraagje. Ik heb namelijk 6 x een 20 liter jerrykan gekregen gratis. Maar er heeft ruitenwisservloeistof in gezeten. Als ik dit met water en zand schoonmaak. Is het dan veilig genoeg om water erin op te slaan?

 

om in op te slaan wel, om te drinken? ik zou t niet doen maar goed ivm evt chemicalien die achter blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je eerst moet kijken of uw jerrycans geschikt zijn voor het opslaan van voedingswaren .

Er moet een logo in geperst zijn met een mes en een vork , is dat niet zo is de kunststof giftig .

Voor het reinigen gebruik azijn dat ontvet goed en flink naspoelen met (warm) water .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik kan er tog wel rijst in opslaan. Dat zou geen effect moeten hebben op kunststof tog? En ik vraag me af hoe giftig ruitenwisservloeistof eigenlijk is als je het over een mengsel heb van 1:1000000000000 na het goed reiniggen. Ik hoop er namelijk wel drink water in op te slaan voor shtf situatie. Iemand een idee hierover? Thnx voor de feedback. Ik kan wel wat hulp gebruiken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@matthysg: Probleem is niet de stof die in de jerrycan heeft gezeten, die kun je meestal wel op een of andere manier verwijderen.

 

Probleem zijn de weekmakers in het kunststof. Vandaar dat je "Food grade" plastic heb, hiervan zouden de weekmakers niet schadelijk voor de gezondheid moeten zijn.

Dus hoe goed je die jerrycans ook schoonmaakt, het kunststof zelf is het probleem. Bij tonnen zou je de rijst eerst in goed afgesloten mylar zakken kunnen stoppen, bij jerrycans gaat dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahaaaaa en dat geld dan natuurlijk ook voor het eventuele drinken van water wat er in zit. Ik snap hem. En dat betekend dat er ergens een tekentje in moet staan met een vorkje en een mesje. Moet ik dat tog nog even checken. Ik hoop dak de goeie heb. Mijnbudget is krap en ik heb natuurlijk wel ongeveer 5 euro per jerry bespaart. Maar echt bedankt voor de info mensen. Jullie zijn goed bezig. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets had ik ook al in gedachten. Nou nog ff uitvogelen waar 't boormateriaal te halen en hoe diep ie moet.

 

En koop gelijk een liner voor je IBC, dat scheelt een hoop ellende met de gebruikte inhoud of de gebruikte soort kunstof van je IBC.

Wij gebruiken volgens de HACCP richtlijnen voor food-grade storage altijd een liner.

http://www.alibaba.com/product-gs/350042920/1000liter_IBC_liner.html?s=p

 

Hoef je niets om te spoelen, flushen, cleanen. Liner erin, en vullen met water.

 

Easy

 

Nb, zijn ook handig thuis, in een SHTF situatie een in een badkuip of kartonnen doos en vol laten lopen met kraanwater zolang er nog druk is.

Alle water is water moet je maar denken, chloor en filter doen de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De vragen die ik nog heb:

  • De verkoper van de containers geeft aan dat ze 1x gebruikt zijn voor plantaardige olie. Kan je IBC containers controleren op 'Foodgrade' (logo, industriële codes of iets dergelijks) of zijn IBC containers per definitie geschikt voor opslag van levensmiddelen

 

.

Deze IBC containers zijn er in veel verschillende soorten.

Zo heb je voor bepaalde chemicaliën aparte IBC's het nadeel van deze boxen is dat ze erg lastig schoon te maken zijn.

De meeste IBC zijn doorzichtig waardoor er sneller bacteriegroei inkomt. Je kunt dus beter voor een geheel zwarte IBC kiezen.(groeien dan minder snel)

Bij Foodgrade producten worden nieuwe IBC containers gebruikt.

je kunt dit vaak niet aan de container zelf zien, maar als het vorige etiket nog opzit en daar staat Foodgrade, FCC of GMP+ dan weet je dat het voor levensmiddelen geschikt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahhaha ik heb ook een vraagje. Ik heb namelijk 6 x een 20 liter jerrykan gekregen gratis. Maar er heeft ruitenwisservloeistof in gezeten. Als ik dit met water en zand schoonmaak. Is het dan veilig genoeg om water erin op te slaan?

Ruitenwisser vloeistof bestaat voor 90 procent uit water en de overige 10 procent is monoethyleenglycol en wat kleurstof. Het kleurstof is zeer giftig dus deze jerrycannen niet voor voeding gebruiken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

even iets om over na te denken;

 

zelfs voor rattengif word food grade plastic gebruikt (althans die ik hier heb staan)

dan kan het plastic wel food grade zijn maar ik zou daar NOOIT geen eten meer in doen, food grade of niet er hoef maar wat gif achter gebleven te zijn en jij gaat er uit eten en het is einde oefening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las ergens op dit forum dat dit met behulp van een edelmanboor gedaan kan worden maar aangezien je volgens mij nogal wat meters diep moet ga je het denk ik niet redden met een boor met de lengte van een bezemsteel :). Iemand een idee of dit zelf te doen is met brute spierkracht en welk materiaal ik hiervoor nodig heb?

 

De diepte van grondwater is in principe heel erg snel en makkelijk te bepalen: kijk eens in een slootje. Het waterpeil van de sloot geeft het waterpeil van het grondwater aan. Als je die gouden regel in je achterhoofd houdt, zul je altijd snel en eenvoudig de diepte kunnen bepalen.

 

De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk ging enkele weken geleden over water. In het programma was een man te zien die zijn eigen 'bron' aan het slaan was: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1320253. Ik ben erg benieuwd wat en hoe je bepaalde dingen uiteindelijk gedaan hebt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...