Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beleggen jullie ook?

Mr. Gold
 Share

Recommended Posts

Zelf ben ik redelijk actief in beleggen en wat hiermee te maken heeft. Wat ik mij afvroeg is of jullie je ook bezig houden met de beurs (indices) of de waarde van commodities (grondstoffen). En waarin wordt geinvesteerd, is dit voor korte of langere termijn? Sparen jullie en doen jullie dat gewoon bij de bank (houden jullie rekening met de keuze van de bank)? Diverse preppers hebben wel fysiek goud en zilver maar houden jullie ook papieren assets aan voor deze edelmetalen? Als jullie aandelen hebben, is het dan belangrijk wat voor soort bedrijf het is (hebben jullie principes hierin)?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

- Silver Maple Leafs en zilveren guldens thuis gedekt door de inboedelverzekering;

- voornamelijk zilvergrammen bij GoldRepublic op rekening (goud in Amsterdam, zilver in Zurich) elke maand;

- Amundi Funds Equity Global Gold Mines bij SNS Fundcoach, twee keer per maand;

- Robeco Commodities, BNP Latin America, Delta Lloyd Azië Deelnemingen, Robeco Afrika fonds en ING Daily Consumer Goods fonds bij OHRA pensioenrekening (beperkte keus) elke maand.

Link naar reactie

Ik heb er eerlijk gezegd een soort van aversie tegen. Het doel waar beleggen oorspronkelijk voor bedoeld is, is verkracht door derivaten en alle virtuele handel eromheen. Het is een te aantrekkelijk instrument voor hebzucht en met moeite hou ik mij ook in. Lukt niet altijd en overal, want in mijn (destijds) onwetendheid heb ik wel een beleggingshypotheek. En ook ik heb geld op de bank staan, en maak ik gebruik van hun infrastructuur.

Maar ik kijk uit naar de dag dat de hele beurs instort (ondanks dat het met veel problemen gepaard zal staan, maar daarom ben ik dan ook prepper) en we onze economie niet meer laten leiden door die virtuele, nephandel. Want zo zie ik het echt.

Het ergste van alles zijn de flitstransacties. Dit filmpje op TED.com: "How algorithms shape our world" maakt dat pijnlijk duidelijk.

Ik geloof nog wel een beetje in euro's en dollars (niet heel lang meer vrees ik ;)) maar vooral in goud, zilver, voedsel en makkelijk verhandelbare goederen.

Link naar reactie

@Jester:

Je hebt helemaal gelijk. Edoch, de Argentijn die voor de pesos-crisis en de Argentijnse bank holiday z'n geld blind op de Dow Jones had gemieterd was één van de weinige die ongeschonden dan wel rijker uit de crisis kwam. Aandelen en grondstoffen kunnen zowel een diversificatie van fiat geld als wel een bescherming tegen inflatie zijn. Dat wat er ook gebeurd, munteenheden ten tijde van je pensioen altijd minder waard zijn dan ten tijde van je geboorte lijkt me gezien de monetaire geschiedenis een feit. Dan zal je dus alternatieven moeten zoeken voor je pensioen anders dan het weg laten rotten/inflateren op een bank rekening.

Link naar reactie

Wij beleggen niet.

We hebben beiden geen vertrouwen in de beurs en alle zaken die daarmee samenhangen.

Spaargeld hebben we ook zo min mogelijk.

In bezit hebben we echter een rotsvast vertrouwen.

Als het saldo van de spaarrekening boven een bepaald bedrag komt worden er preps voor gekocht of wordt het afgelost op de hypotheek.

We zitten nu sterk te denken om het volgende bedrag dat voor extra aflossing in aanmerking komt te investeren in zilver en dat als een extra appeltje voor de dorst weg te zetten voor moeilijkere tijden.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Ik beleg niet; ik heb me lang genoeg zorgen gemaakt over de centen die ik NIET had, ik ben niet van plan om me nu zorgen te maken over de centen ik WEL heb en wat ze doen op de beurs.

Ons (spaar)geld is verspreid over meerdere banken, in het kader van risicospreiding.

Goud en zilver, leuk om te hebben, echter, pas nadat je al je preps op orde hebt. Persoonlijk lijkt het me verstandiger om te investeren in een ander, veel waardevoller metaal; lood, in cilindrische vorm en een spitse punt, met daarachter een koperen huls met kruit...

Dit klinkt kort door de bocht en politiek incorrect, maar geloof me, dat is het niet. Heb simpelweg even de puf niet om hier een epistel te dichten over de voor- en nadelen... :)

Link naar reactie

Goud en zilver, leuk om te hebben, echter, pas nadat je al je preps op orde hebt. Persoonlijk lijkt het me verstandiger om te investeren in een ander, veel waardevoller metaal; lood, in cilindrische vorm en een spitse punt, met daarachter een koperen huls met kruit...

Dit klinkt kort door de bocht en politiek incorrect, maar geloof me, dat is het niet. Heb simpelweg even de puf niet om hier een epistel te dichten over de voor- en nadelen... :)

Voor goud en zilver is mijn tip om het puur te zien als ruilmiddel. Net als veel ander prepmateriaal (eten, drinken, graanmolen, gereedschap) maar dan met het nadeel dat het zelf niet te consumeren is (niet helemaal waar overigens) maar dat is tevens het grootste voordeel. Want daardoor is het ook zo waardevast. En het is makkelijker verkrijgbaar dan lood lijkt mij ;).

Link naar reactie

Mijn vrouw en ik beleggen niet (meer). Het beschikbare kapitaal is voorlopig verdeeld over cash, spaarrekening, edelmetalen en landbouwgrond (moestuin). Schulden hebben we niet. In 2010 is het huis aflossingsvrij gemaakt - weliswaar met boeterente, maar dat hadden we er graag voor over. Momenteel zijn we ons aan het orienteren op een verbouwde boerderij met een flinke lap grond eromheen.

Link naar reactie

volgens het tekst boekje wel,

dat is een mooi voorbeeld tussen praktijk en theorie,

in theorie word je belegging meer waard,

in de praktijk ook vaak minder

kijk naar banken, pensioenfondsen noem het maar op, beleggen was goud, totdat aandelen niks meer waard waren en al die instellingen geld te kort kwamen

Link naar reactie

Ik ben vandaag in gestapt op 11.95 in Delta LLoyd met op deze koers een dividend rendement van ruim 8%. Persoonlijk ben ik erg "bearisch" ingesteld en verwacht dit jaar nog een AEX ruim onder de 300. Aandelen helpen je ook mocht er hyper inflatie uitbreken en er zijn op deze koersen prima pareltjes te vinden op de beurs.

Link naar reactie

• 2 years later...

- voornamelijk zilvergrammen bij GoldRepublic op rekening (goud in Amsterdam, zilver in Zurich) elke maand;

.

Na de enorme dalingen in goud en zilver afgelopen nacht, was mijn aandacht nog meer gefocust op dit prachtige metaal. Zit al tot mijn oren in het zilver maar wil meer :-)

Ik lees en hoor weinig over Gold Republic en vroeg mij af of er hier gebruikers zijn die ervaringen hebben met GoldRepublic?

Link naar reactie

Na de enorme dalingen in goud en zilver afgelopen nacht, was mijn aandacht nog meer gefocust op dit prachtige metaal. Zit al tot mijn oren in het zilver maar wil meer :-)

Ik lees en hoor weinig over Gold Republic en vroeg mij af of er hier gebruikers zijn die ervaringen hebben met GoldRepublic?

Nee, niet met Gold Rebublic, wel met Bullionvault. Een van mijn redenen om hiervoor te kiezen is dat ik niet zo'n behoefte had om edelmetaal op te slaan in Nederland achter de douane, liever ergens anders. Ben positief over het gebruiksgemak, geld toevoegen/onttrekken aan je account gaat makkelijk (wel via je gekoppelde rekeningnummer, niet naar willekeurige rekeningnummers). Heb in 2014 van januari t/m September niks bijgekocht, oktober een klein beetje, November wat meer (mooi het zilverdipje van 30 November ook nog meegepakt).

Voor mij is het een mooie aanvulling in de mix van bezit: cash (in huis/op de bank), PM in de oude sok en allocated account, O.G., en nieuwe categorie toegevoegd dit jaar: diverse investeringen via crowdfunding. Wat vind Mr. Gold van die categorie beleggingen?

Link naar reactie

Mij is wel eens verteld, stop je duiten in kluiten, ofwel investeren in bos, akker, weide percelen.

voorlopig gaat hier net als @12gauge al jaren veel naar het verbeteren van mn woning, dit is ondanks de crisis nog steeds het meest rendabele gebleken tot nu toe.

mocht het huis en tuin op orde zijn, dan gaan we verder kijken, maar ( bos)grond in binnen of buitenland op korte afstand van Nederland heeft wel de voorkeur.

Link naar reactie

Wat vind Mr. Gold van die categorie beleggingen?

Ik ben een groot voor stander van spreiden en om zaken zo goed als mogelijk in eigen hand te houden. Dat laatste is erg lastig (bijvoorbeeld geld op de bank of via Gold Republic).

Met dit proces ben ik al een jaar of 20 bezig en zit vooral in mijn hoofd en sinds de crisis 2008 ben ik mij er veel meer bewust van en acteer ik daar ook nog. Ik noem het zaadjes (geldboompjes) de ene gaat doet de andere blijft een klein boompje en sommige geven fruit. Hoe meer beheersbare eitjes in het mandje hoe beter, alhoewel is soms ook een gokker ben en een ander mandje erbij neem met 1 ei ;-)

Link naar reactie

Ik heb een bloedhekel aan al die zooi .... 'tis allemaal fictief geld en als een paar lamlullen in 3delig in de stress raken is een bedrijf ineens miljoenen minder waard en zijn er duizenden mensen hun baan kwijt.

Op dit moment werk ik voor een bedrijf waar de aandeelhouders de baas zijn .... en aan het einde van bijna elke maand moeten we bekand geld harken om 'de targets' te halen omdat anders de aandeelhouders boos worden en onze directie hun bonus mis loopt.

'k wordt er kots misselijk van. Het is nooit genoeg, altijd meer en meer en hebben hebben hebben.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik weet niets van beleggen af, maar is het niet zo dat als je belegd in een product, dat dat product dan duurder wordt voor de consument ?

Als je een aandeel koopt, ben je voor een stukje eigenaar van het bedrijf wat dit product op de msrkt brengt. Als aandeelhouder wil je graag winst zien en dividend krijgen of een hogere waardering in de aandelen koers (koers winst) Dit wil niet perse zeggen dat een product duurder wordt voor de consument.

Ik zit sinds vandaag long (aankoop) in olie (op papier) 58.50$ aankoop.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...