Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bamboe, perfecte prep-benodigdheid


samurai

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Nav een zin die ik plaatste over bamboe, kom ik net tot het besef, ook al gebruik ik het jaren, een ideaal

prep-middel is tav het volgende:

 

Bamboe is:

 

-Licht

-Goedkoop

-Oersterk

-Flexibel en buigzaam

-Makkelijk bewerkbaar

-Weerbestendig

-Goed kweekbaar

 

Een aantal toepassingen die je kan bedenken en welke ik gebruik in combinatie met goed touw en een mes:

 

-Wapens

Je kan er wapens van maken, speer met punt, korte noodmes, pijl en boog etc..

 

Dier (en mens) vallen:

Je kan er complexe dodelijke vallen mee maken om wild te vangen of een mens te doden.

 

Bouwmiddel:

Je kan er van alles mee maken, meubels, stoelen, stellages voor je noodrantsoenen en voorraad.

 

Tuin:

Je kan er bonen langs laten groeien en erwten en courgettes, je kan er broeikassen mee maken met doorzichtig zeil.

 

Bescherming:

Je kan het als natuurlijke barriere gebruiken aan de rand van je tuin tegen wind, tegen indringers en beperking van zicht.

 

Mocht je het gebruiken als bouwmiddel, is het wel noodzakelijk dat je een beetje onderzoek doet naar krachtwerking.

Echter zonder al te veel moeite kan je makkelijk zware zaken stapelen door te zorgen dat de bamboestokken recht op

de grond staan en de bovenste lagen stevig vastgezet worden met touw op deze rechtop staande stokken.

 

Je kan mamboestokken bij de tuincentra verkrijgen, daar zijn ze echter wat duurder.

 

Echter zoek een lokale appelboer op, deze gebruiken ze voor de appelbomen, hier kan je in bulk perfecte

gebruikte stokken krijgen. Ik verkrijg ze zelf voor 50 cent de stok.

 

Voor dit doel gebruik ik zelf stokken van 2 cm dik en 3.70 meter lang, waarbij je als je ze moet delen,

de dikste kant gebruikt voor bouwen. Er zijn allerlei maten en diktes te verkrijgen.

 

Heb zo een kweekcentrum gebouwd van 3 meter hoog, en een kweektafel in mijn broeikas voor praktisch niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 8 maanden later...

ff een oud topic naar boven halen... Aangezien ik gister op zoek was naar bamboe en ik op Marktplaas vrij weinig kan vinden ... Heeft iemand ongewenst bamboe in de tuin of nog genoeg over om te verkopen aan ons?? Laat dan ff weten per PB . Minimale dikte 1,5 cm graag, lengtes maak niet zo gek veel uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik probeer mijn ouders nog steeds te overtuigen hier wat bamboe neer te zetten haha, is echt perfect materiaal ook om van die beruchte punji-pits mee te maken.

 

voor wie niet weet wat een punji pit is:

 

[ATTACH=CONFIG]4970[/ATTACH]

 

erg veel gebruikt door de vietcong in de vietnam oorlog.

 

gr, Mp

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een Fargesia Robusta Campbell staan. 1 van de grootste en dikste niet woekerende bamboes.

Woekert niet.

Jonge scheuten zijn eetbaar.

Sterke groeier. Tot 3.5m hoog, halmen zijn nu van dunne twijgjes tot +/- 1cm dik (plant is 3 jaar)

Winterhard in zone 7-8, verdraagt heel goed volle zon en warmte. Bij droogte water geven en bemesten zoals gras.

Diameter van de pol wordt zo'n 1.5 meter, hij is sterk overhangend (zeker als het regent) dus heeft hij een heel ruime oppervlakte nodig.

Heel decoratief.

 

Als je dikkere halmen wil moet je naar de woekerende soorten gaan en heel zeker een rhizoom begrenzer plaatsen dewelke regelmatig vervangen dient te worden (dat zeggen ze er niet bij hé) Om de zoveel jaar, da'k het niet weet. De ene kwaliteit gaat al langer mee dan de andere.

Niet denken 'oh ik steek de scheuten wel af' want de rhizomen zitten al vele meters verder dan waar de scheut bovenkomt.

En dan krijg je dit https://www.facebook.com/photo.php?fbid=353185504809663&set=pb.130621240399425.-2207520000.1377635347.&type=3&theater

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...