Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar ligt het omslagpunt?


Kans

Aanbevolen berichten

Ik loop al een tijdje met deze vraag...

Wat mag het sterfte percentage zijn voordat de maatschappij instort?

Stel dat volgende week een virus de kop op steekt en diezelfde week 1 op de honderd dood?

Ik denk dat we dat met massa graven en sociaal nog net kunnen opvangen?

Een op de tien dan ben ik bang dat het niet meer goed komt?

 

Zijn er ergens studies naar gedaan?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zijn er ergens studies naar gedaan?

 

Grt

Kans

 

Ja, wel eens iets over gelezen, kan het helaas niet zo snel terug googlen. Kwam er op neer dat ziekte in de transportsector al vrij snel voor problemen zorgt ivm benzinevoorraden. Verbaasde me enigszins, maar goed.

 

Je moet ook rekening houden met een versterkend effect. Bij een echt besmettelijk virus met een hoge mortaliteitscijfer zullen veel mensen ook vrijwillig in quarantaine gaan, in hun eigen omgeving. Hoewel ze dan (nog) niet ziek zijn, gaan ze toch niet naar hun werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden stierven in Frankrijk nogal veel mensen in korte tijd door ik meen de hitte. De capaciteit om iedereen op tijd te begraven was toen te klein. Het was toen echt een probleem. Google maar eens hierop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Een paar jaar geleden stierven in Frankrijk nogal veel mensen in korte tijd door ik meen de hitte. De capaciteit om iedereen op tijd te begraven was toen te klein. Het was toen echt een probleem. Google maar eens hierop.

Kan ik me iets bij voorstellen, die fransozen zijn al tijdens hun leven niet fris , laat staan als ze een tijdje dood boven de grond staan .;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit hem niet alleen in het begraven van de doden maar met name in alle publieke functies.

Alles is gekoppeld: electriciteit, water, gas etc: als daar ineens 1 op de 10 mensen niet meer gaan werken, heb je al een mega probleem.

Denk ook aan belevering van supermarkten als 1 van de 10 vrachtwagens niet meer komt opdagen

Of 1 op de 10 artsen terwijl er zoveel zieken zijn

verplegend personeel, poilitieagenten, gevangenisbewaarders etc.

En als vervolgens ook nog eens mensen vrijwillig in quarantaine gaan, dan is het leed niet meer te overzien en heb je al gauw een full blown SHTF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoeveel wij in ons dichtbevolkt landje wel of niet aankunnen/dragen qua maatschappelijk functioneren.

 

Vwb het bergen vd lichamen bij rampen op zich is er natuurlijk de laatste jaren wel wat ervaring opgedaan na een aantal rampen.

Hier een link naar een rapport/advies uiit 2006 waarin info staat over het omgaan met dode lichamen na een ramp, geeft een beetje een inschatting vd te ondernemen stappen http://www.ifrc.org/docs/idrl/I967EN.pdf

 

De eerste 'opslag' kan volgens dit rapport ook in commerciele koelcontainers, tot max 50pers. Dus dan moet er wel stroom zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef de samenleving ook doordraaien terwijl ongeveer 1/10 van de bevolking omkwam binnen 5 jaar tijd. Ik denk dat de samenleving wel enige veerkracht heeft. Een ramp haalt immers niet alleen het slechtste in de mens naar voren maar ook het goede in de mens.

 

Maar er zijn altijd wel situaties te bedenken waarbij bijv. in een heel korte tijd heel veel mensen uitgeschakeld worden waardoor de samenleving niet of nauwelijks kan functioneren. In de geschiedenis zijn er veel van dat soort situaties geweest, hele rijken zijn gevallen maar naar verloop van tijd kwam men er weer bovenop. Mensen kunnen zich goed aanpassen aan veranderde omstandigheden, dat is waarom onze soort zo dominant geworden is op de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als één op de tien ziek is, vallen er veel meer mensen uit door dat ze de zieken thuis of elders moeten verzorgen. Dan nog de doden, er van uitgaande dat bijvoorbeeld één derde van die tien het loodje legt. Totale ontwrichting van de maatschappij...ofwel SHTF. Alle morbiditeit cijfers en mortaliteit tussen de één op honderd en één op tien wordt 'interessant'.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1918-1919 heerste in Europa de Spaanse Griep, met iets van 15 miljoen doden in korte tijd. Kijk maar eens op Wikipdia. Weet niet hoeveel inwoners Europa toen had, maar stel dat het er ongeveer 250 miljoen waren, da ga je in de richting van 8%. Toch is alles toen door blijven draaien. Maar er was toen wel veel minder techniek. Zoals ook hierboven al gemeld: wie bedient alle netwerken, centrales etc. als nu 8% van de bevolking sterft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...