Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zenden zonder je bol/bil te laten peilen


Kans

Aanbevolen berichten

@Powerbox wil je de reactie graag serieus houden of als je er geen verstand van hebt niet reageren op serieuze vragen?

 

@Heksenboot nee je kunt die antenne mast niet effectief als antenne gebruiken(99% van de gvallen om compleet te zijn)!

Je kunt met een truc zorgen dat je de zender niet kapot maakt maar dan zend je effectief geen vermogen uit.

Als het zo simpel was als pb beschrijft zou er domweg geen antenne verkocht worden want dan heb je aan die matcher en een stuk draad genoeg (waarom nog een stuk draad gebruiken de matcher fixed alles dus ook een comleet gebrek aan antenne en dat noemen we een dummyload)

 

Simpel gezegt je kunt dan nog beter met een mobiel sprietje naar boven klimmen en gebruiken dat is nog stukken beter!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Sorry Kans maar hier mis je toch iets kennis denk ik.

Een antenne maken kan je op diverse manieren bijvoorbeeld een mast laten functioneeren als antenne is mogelijk getest en al.

Dat u nog niet zo ver bent in deze materie kan ik niets aan doen.

Daarbij ben ik altijd serieus als ik mensen raad geef

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Kans maar hier mis je toch iets kennis denk ik.

Een antenne maken kan je op diverse manieren bijvoorbeeld een mast laten functioneeren als antenne is mogelijk getest en al.

Dat u nog niet zo ver bent in deze materie kan ik niets aan doen.

Daarbij ben ik altijd serieus als ik mensen raad geef

 

Je kunt ervan maken wat je wilt, lees mijn reactie eerst eens!

 

Ik kan van de knoop van mijn broek nog een 27mc antenne maken, maar dan zend je effectief geen vermogen uit!

Waarom denk je dat er antennes op die masten staan, omdat die mensen nog niet van een antenne tuner hebben gehoord?

 

Je hoeft me geen u te noemen, maar deze reacties irriteren me wel!

Zeker als jij dan over een gebrek aan kennis begint!

 

Jou aanraden om van zon antennemast af te springen is ook raad geven, mag hopen dat je beseft dat dat niet zon bijster goede raad van mij is? ( in dit geval ook niet serieus bedoeld)

 

Hmm ik context van dit topic is het geen slechte tip, je zult niet uitgepeild worden, maar ja dan is thuis op de stoel blijven zitten natuurlijk veeel minder ingewikkeld.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ervan maken wat je wilt, lees mijn reactie eerst eens!

 

Ik kan van de knoop van mijn broek nog een 27mc antenne maken, maar dan zend je effectief geen vermogen uit!

Waarom denk je dat er antennes op die masten staan, omdat die mensen nog niet van een antenne tuner hebben gehoord?

 

Je hoeft me geen u te noemen, maar deze reacties irriteren me wel!

Zeker als jij dan over een gebrek aan kennis begint!

 

Jou aanraden om van zon antennemast af te springen is ook raad geven, mag hopen dat je beseft dat dat niet zon bijster goede raad van mij is? ( in dit geval ook niet serieus bedoeld)

 

Hmm ik context van dit topic is het geen slechte tip, je zult niet uitgepeild worden, maar ja dan is thuis op de stoel blijven zitten natuurlijk veeel minder ingewikkeld.....

 

Grt

Kans

 

Verkeerde been uit bed gestapt???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooi ding, maar als tshtf ?

Dan zijn de bestaande masten toch een beter alternatief en ook sneller?

 

Grt

Kans

 

Zelf gebruik ik bij de radio vossenjacht stapel pijpen.

Dat zijn alluminium delen van 1,20 meter lang die in mekaar passen.

Deze delen stapel je door een boom heen zodat de antenne op ongeveer 30 meter hoogte uitkomt,een hoge boom uitzoeken dat weer wel.

De pijpen hebben camo kleur en de antenne is zwart zodat de rijders de antenne en de mast niet zien staan.

Tijdens SHTF is het dan geen spelletje meer maar kan ik de ervaring gebruiken om ongezien een signaal uit te zetten in zeer korte tijd.

Antenne en mast staan namelijk in 10 minuten overeind.

 

Foto van stapel delen

DSC00132.jpg.0fd0b25bdc87899dd44e84a13e1c8d60.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik bij de radio vossenjacht stapel pijpen.

Dat zijn alluminium delen van 1,20 meter lang die in mekaar passen.

Deze delen stapel je door een boom heen zodat de antenne op ongeveer 30 meter hoogte uitkomt,een hoge boom uitzoeken dat weer wel.

De pijpen hebben camo kleur en de antenne is zwart zodat de rijders de antenne en de mast niet zien staan.

Tijdens SHTF is het dan geen spelletje meer maar kan ik de ervaring gebruiken om ongezien een signaal uit te zetten in zeer korte tijd.

Antenne en mast staan namelijk in 10 minuten overeind.

Is dat, wellicht in een minder hoge versie, sjouwbaar te maken smaen met een zender en accu?

Ziet er zeer interessant uit!

Is het wat om in een kleine groupbuy ofzoiets wat sets te kopen die aan een aantal basisvoorwaarden voldoen?

(fm/am/ssb, vermogen, energiegebruik, etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moge duidelijk zijn @Powerbox. Je kunt vrijwel alles gebruiken als antenne on signaal te ontvangen. Maar om te zenden zonder je materiaal op te blazen, en nog enigszins bereik te hebben kan je dat niet doen met, bijvoorbeeld een antennemast. Je kunt natuurlijk met enige creativiteit je antenne dusdanig maskeren dat het niet op een antenne lijkt, en nog steeds aan de vereiste voldoet om jouw geprefereerde band te kunnen gebruiken. Maar volgens jouw bericht zou alles op te lossen zijn met een krachtige antenne tuner. En dat is gewoon niet waar. Als je deze tuner gebruikt, blaas je inderdaad je bak niet op, maar de kans dat je bereik ERG klein is, is erg groot.

 

Dus @Kans is niet met zijn verkeerde been uit bed gestapt hoor. Hij probeert enkel zijn standpunt duidelijk te maken. Het zou erg fijn zijn als iedereen zich niet zo persoonlijk voelt aangevallen. Dus vanaf nu gewoon weer ontopic, Mmmkay?

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moge duidelijk zijn @Powerbox. Je kunt vrijwel alles gebruiken als antenne on signaal te ontvangen. Maar om te zenden zonder je materiaal op te blazen, en nog enigszins bereik te hebben kan je dat niet doen met, bijvoorbeeld een antennemast. Je kunt natuurlijk met enige creativiteit je antenne dusdanig maskeren dat het niet op een antenne lijkt, en nog steeds aan de vereiste voldoet om jouw geprefereerde band te kunnen gebruiken. Maar volgens jouw bericht zou alles op te lossen zijn met een krachtige antenne tuner. En dat is gewoon niet waar. Als je deze tuner gebruikt, blaas je inderdaad je bak niet op, maar de kans dat je bereik ERG klein is, is erg groot.

 

Dus @Kans is niet met zijn verkeerde been uit bed gestapt hoor. Hij probeert enkel zijn standpunt duidelijk te maken. Het zou erg fijn zijn als iedereen zich niet zo persoonlijk voelt aangevallen. Dus vanaf nu gewoon weer ontopic, Mmmkay?

 

;)

 

Ik ga niet verder in deze discusie aangezien sommige mensen ontkennnen wat er wel degelijk mogelijk is.

Wij gebruiken stapel delen voor de 20/40 en 80 meter met draden als radiaalen 30cm boven de grond op houten paaltjes.

Daar gebruiken wij inderdaad een tuner bij om het spul in de hand te houden

En over dat bereik Communicator wij doen 3 maandelijks mee met contesten over de hele wereld

Dus met andere woorden wat de een niet lukt kan de andere wel voor mekaar breien

 

Hieronder een foto van de contest

DSC02542.JPG.5548ddb08007a3f58408d9277ed93e62.jpg

 

Maar oke we gaan weer on topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welke apparatuur peilt de Radio controlle dienst (RCD) tegenwoordig KPN jouw uit??

Bekijk de volgende foto maar even want dit is zeldzaam maar hij is van een maat van mij.

DSC02550.jpg.1ae4cfc166c63ec0832a10b191410014.jpg

De radio en computer unit liggen in de kofferbak en op het dashboard staat de monitor.

Tevens hebben ze een besturings unit voor in de auto liggen waar ze de gehele radio in de kofferbak mee kunnen besturen.

Op de monitor kunnen ze via grafieken zien wat jouw vermogen/storing/richting is

Dit aangestuurd door een 8 vormige antenne die in het dak(hemel)van de auto verwerkt is

Dit spul past gewoon in elke auto die je maar kan bedenken.

 

Via dit systeem kan je alle signalen uitpeilen die er maar bestaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

De RCD is toch over gegaan in het AT? Hierover zijn zat filmpjes te vinden die recenter zijn dan de foto die je nu plaatst.

 

Met het zenden met een antennemast denken de meesten aan het gebruik van een vakwerkmast als antenne. Wat jij laat zien is een antenne die op de grond staat opgesteld en dat is dus geen mast. Op de 20, 40 en 80 meter is dit een heel goed werkende oplossing maar als je een kwart golf van 11 meter op de grond zet heeft dat niet heel veel effect omdat je het daarbij van de hoogte moet hebben.

 

Volgens mij was het de bedoeling dat er een eenvoudige oplossing voor de 27mc gevonden wordt en niet iets voor de amateurbanden.

 

En nog even een venijnig grapje:

 

Ik doe ook iedere drie maanden mee met contesten over de hele wereld. Ik heb nooit iemand gesproken die verder zit dan drie huizen verderop maar ik doe mee :D

 

Je zult vast regelmatig contacten leggen maar slechts de opmerking dat je meedoet zegt niets over het resultaat. Net als bij handschoenen: Getest tot -25. Bij -3 vroren de handen van de testpersoon maar we zijn doorgegaan tot -25 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

 

Hieronder een foto van de contest

DSC02542.JPG.5548ddb08007a3f58408d9277ed93e62.jpg

 

Maar oke we gaan weer on topic

Toch nog even een vraag.

 

Als ik nog eens goed naar deze fot kijk zie ik gewoon een draadantenne. Heb je voor mij een foto van de hele setup, als in, de paal aan de andere kant waar de rest van de draad aan vast zit. In ieder geval wordt de paal hier niet gebruikt om mee te zenden maar alleen om de draad in de lucht te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mensen

Ik vraag me toch af waarom we (bakkenisten), zich zo zorgen maken over het verdekt opstellen van onze spullen/locatie.

In gevallen van shtf lijkt mij het niet echt logies dat "kwaad willende" ons gaan uitpeilen.

Zelfs bij een out off the box denkend Prepper zoals ik ,zal het mij niet naar binnen schieten om te gaan zoeken in de ether naar andere preppers.

Sorry maar bij shtf heb ik denk ik wel andere dingen aan mijn hoofd waar ik me op zou richten, en nu ben ik ook nog een prepper die zijn spullen toch redelijk voor mekaar heeft, laat staan een niet prepper die in een zeer kort termijn waarschijnlijk nog veel meer dingen moet verwerken enzz

 

 

Mischien wat minder druk maken over het discreet zijn, en wat meer over uberhaupt connectie en identificatie via de ether.

Mischien is met de CB Preppers om de tafel gaan zitten en gezamelijk gaan overleggen welke frequentie/kanaal we gaan gebruiken in tijden van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mensen

Ik vraag me toch af waarom we (bakkenisten), zich zo zorgen maken over het verdekt opstellen van onze spullen/locatie.

In gevallen van shtf lijkt mij het niet echt logies dat "kwaad willende" ons gaan uitpeilen.

 

Er is niks mis met je ethiek!

Ik vermoed dat je ook niet nadenkt over waar en hoe je vanavond gaat inbreken, staat te posten bij de pin automaat todat een oma pint en ook niet een overval aan het plannen bent.

Helaas gebeuren die dingen toch dagelijks, en ik ben bang dat de drijfveer na de shtf nog even iets sterker en algemener wordt dan nu het geval is!

 

Kanaal 4 en 33 zijn al voorgesteld als prepper kanalen?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua CB (etc) gebruik bij SHTF:

Vooral eerst luisteren en later bezien of er gezonden moet worden?

Dares frequenties of wat dan ook.

Daarna de juiste plek (als niet vanaf thuis) gezocht en de mobiele set in gang gezet.

 

Ik vraag me af welke mobiele set de juiste combinatie frequenties heeft en wat voor sjouwbare accu('s) te gebruiken voor de stroomvoorziening.

Idealiter past alles op zo'n rijdend rekje met boodachappentas zoals omaatjes soms gebruiken. (dus multiband-bak, accu, antennes, etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs,

 

Voor echt mobiel niet moeilijk doen porto kopen.

Vaak kun je die ook op een externe dus basis antenne aansluiten.

De nadelen, kortere zend tijden enz moet je dan maar voor lief nemen die wegen niet op tegen de voordelen vind ik.

 

Natuurlijk neem je dan een SSB uitvoering: bij mobiel gebruik is deze energie efficiente modulatie even belangrijk als de bereikvergroting en dus een tweesnijdend mes!

 

Daarna komen de andere oplossingen zoals accu of zonnepaneel enz enz om de hoek kijken als mobiele oplossing.

Het voordeel daarvan is dat je die zowel als permanente als mobiele oplossing kunt toepassen, maar natuurlijk ook nadelen heeft..

 

Tja het is wat.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niks mis met je ethiek!

Ik vermoed dat je ook niet nadenkt over waar en hoe je vanavond gaat inbreken, staat te posten bij de pin automaat todat een oma pint en ook niet een overval aan het plannen bent.

Helaas gebeuren die dingen toch dagelijks, en ik ben bang dat de drijfveer na de shtf nog even iets sterker en algemener wordt dan nu het geval is!

 

Kanaal 4 en 33 zijn al voorgesteld als prepper kanalen?

 

Grt

Kans

 

Toch als ik er overna denk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er mensen zijn (in het al bijna uitgestorven CB wereldje) die tot zulke dingen in staat zijn.

Natuurlijk is alles mogelijk.

Maar ik denk zelf dat als je zulk soort onderwerpen juist op het internet gaat plaatst, er meer aandacht zal komen vanuit de mensen die er wel toe in staat zijn.

U know what they say that somethings are better left unsaid.

 

Thanks voor de kanaal info, ik had het nog niet gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitpeilen is makkelijker dan je denkt, je hebt er eigenlijk niks speciaal voor nodig en google is je vriend....

Een auto met bak, antenne, en wat kennis en tijd ( en natuurlijk een zendende partij !) is al voldoende....

 

Over de kans wil ik het eigenlijk niet hebben.

Ik ga ervan uit dat het een zekerheid is, preppers zijn na tshtf redelijk populair....

En zenden, agregaat gezoem/geronk, verlichte huizen, eet en bak luchten, rook uit de schoorsteen, er gezond en doorvoed eruitzien enz. zal niet slechts opvallen, het zullen vuurtorens zijn.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.

Zend niet teveel en via SSB.

Agregaat.. Vermijden, maar hoe?

Verlicht spaarzaam.

Kook niet elke dag. Rook is afhankelijk van de brandstof. Overweeg petroleumkachel.

Zie er niet te goed uit. Scheer je niet. Val wat af.

Was je niet elke dag.

Als je buiten water haalt, haal dan vuil water in een jerrycan. Als het kan in de avond of erg vroege ochtend. De filtering doe je binnen.

 

Hoe repareer je de tank van je BOV als een brandstofdief heeft toegeslagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitpeilen is makkelijker dan je denkt, je hebt er eigenlijk niks speciaal voor nodig en google is je vriend....

Een auto met bak, antenne, en wat kennis en tijd ( en natuurlijk een zendende partij !) is al voldoende....

Over de kans wil ik het eigenlijk niet hebben.

 

Ik ben zelf een jaar jager geweest bij de vossenjacht omgeving Hilversum.

Daarbuiten heb ik een aantal keer geasisteerd bij de organisatie van een jacht.

Ik denk dat iedereen die ooit is gejaagd heeft weet hoe moelijk het is als je jaagd op een draaggolf die niet langer duurt dan een paar seconde.

Mijn uitkomst van dit verhaal is dan ook, hou het kort en krachtig, dan heb je ook niet het probleem dat ze je vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedereen die ooit is gejaagd heeft weet hoe moelijk het is als je jaagd op een draaggolf die niet langer duurt dan een paar seconde.

Mijn uitkomst van dit verhaal is dan ook, hou het kort en krachtig, dan heb je ook niet het probleem dat ze je vinden.

 

helemaal mee eens!

 

Maar ik denk moeilijk om te doen?

Na tshtf zul je graag info willen en ben bang heel graag met andere willen praten...

Dat is gewoon niet in enkele seconden te doen..

 

Wel als je afspraken hebt gemaakt over codes en elkaar alleen simpele zaken wilt meedelen.

Ik zie zo een tijdelijke zend lokatie als een middel om wel met een relatief groot vermogen algemene oproepen te doen, of een gesprek te kunnen voeren. Als je daar geen behoefte aan hebt dan is dit topic wellicht minder interessant?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
40 a 50 meter kabel rg-213 dikke kabel dus kost 3 euro de meter.

Daarbij als je een kabel neemt van zeg 40 meter en je sluit daar een 4 watt bakkie op aan komt er aan het eind van de kabel 1 watt uit.

Verlies van vermogen door een te lange kabel.

Daarbij zou je een liniear kunnen aansluiten om dit op te vangen maar die trekt zo jouw accu leeg.

 

Als je een dunne kabel van 40 meter neemt is het verlies van vermogen nog veel erger.

Daarbij kan een dunne kabel niet veel vermogen aan en geeft veel storing af

 

Nog even wat feiten over kabels:

Eerst de dunne RG58U . hier wordt voor 27 M/c aangegeven 6,8 dB/100 mtr , voor 50 Mtr wordt dat dus iets van 3 dB wat inhoud dat 50 % verloren gaat in de kabel . Ontvangstmatig is 3 dB een half S puntje

Dan de dikke RG 213 U , deze heeft op 27 een demping van 3 dB / 100 Mtr dus op 50 Mtr is dat 1,5 dB . 1,5 dB is al bijna niet meer merkbaar . Ook ontvangst matig zul je 1,5 dB niet kunnen zien op de S meter

DAn de H 100 , dit is de 50 Ohm uitvoering van de H43 airco welke vroeger meestal op 70 en 23 cm werd gebruikt

zeer goede kabel , je moet hen ( net als alle kabels met Lucht ) alleen niet knikken

Demping op 27 Mc is 2 dB / 100 mtr . Voor 50 mtr dus 1 dB . Nou ik verzeker je , dat ga je niet merken ook niet ontvangstmatig het is zelfs nog iets beter dan Aircell 15 en Aircell 17

De enige kabel die nog iets beter presteerd is Ecoflex 15 , die doet 1,2 dB op 100 mtr , voor 50 Mtr dus 0,6 dB

nou dat is een demping die waarschijnlijk nog lager is dan de demping van de stekkers van je SWR meter

 

Dus zo extreem als jij het stelt is het nou ook weer niet.

Vaak zijn slechte verbindingen, slechte soldering van de pluggen bv. een grotere bron van verliezen.

De verliezen bij een goede kabel, zelfs op 100 meter als die gebruikt wordt om hoogte te maken, wegen niet op tegen het betere bereik dat je bereikt door de hoogte (zichtverbinding)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...