Ga naar inhoud
GENEGEERD

ESM-hoofd verwacht einde schuldencrisis binnen drie jaar

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De crisis draait om de hoogte van de schulden, vaak in relatie tot het BNP van het betreffende land.

De tekorten op de begroting van een land doen de staatsschuld groeien.

Dus als we op of onder de 3%, maar nog boven 0%, loopt de schuld nog steeds op.

Combineer dat met stagnerende groei in de eurozone en je weet dat de crisis niet weg is.

Link naar reactie

Hmm, dus binnen drie jaar het einde van de euro?

Daar hou ik zeker rekening mee. Waarom? Omdat ik tot op heden van geen enkele knappe kop een oplossing heb gehoord. Enkel scenario's van uitstellen en herverpakken.

Zou het soms kunnen zijn dat er geen oplossing voor is?

In dat geval is de oplossing - mijns inziens - simpelweg: Euro out.

Link naar reactie

Daar hou ik zeker rekening mee. Waarom? Omdat ik tot op heden van geen enkele knappe kop een oplossing heb gehoord. Enkel scenario's van uitstellen en herverpakken.

Zou het soms kunnen zijn dat er geen oplossing voor is?

In dat geval is de oplossing - mijns inziens - simpelweg: Euro out.

Denk je dat ze het uitbreiden van de omvang van steunfondsen en het bijprinten van geld niet nog een aantal jaar vol kunnen houden? Tot nu toe gaat het ze prima af, toch?

Link naar reactie

Denk je dat ze het uitbreiden van de omvang van steunfondsen en het bijprinten van geld niet nog een aantal jaar vol kunnen houden? Tot nu toe gaat het ze prima af, toch?

Helaas is dat een scenario om ook rekening mee te houden.

En de reden waarom ik "helaas" zeg, is omdat het geen oplossing ís.

Au contraire, mon frère. The solution ís the problem.

Link naar reactie

Omdat ik tot op heden van geen enkele knappe kop een oplossing heb gehoord.

Er zijn wel oplossingen, het vergt alleen wat moed en out of box thinking. Uit het partijprogramma van Mens en Spirit:

4.3 Oplossen schuldencrisis door 4-stappenplan

Het plan voor het oplossen van de schuldencrisis op korte en middellange termijn bestaat globaal uit vier stappen:

De ABN-AMRO wordt een coöperatieve gemeenschapsbank. Zo kan de overheid voorzien in de eigen financieringsbehoefte en worden alle nutsfuncties binnen de samenleving vervuld.

De nieuwe coöperatieve gemeenschapsbank dient de belangen van alle burgers van Nederland. Als mede-eigenaren krijgen zij op lokaal en landelijk niveau op basis van ‘een mens, een stem’ stemrecht in het te voeren beleid van de bank. De coöperatieve gemeenschapsbank moet openheid van zaken geven over onderwerpen die als relevant worden beschouwd door de mede-eigenaren. De bank mag zich niet bezig houden met speculatie in welke vorm dan ook.

Pensioengelden van burgers worden overgeheveld naar de nieuw te introduceren levensloop-spaarrekening bij de coöperatieve gemeenschapsbank. Hierdoor komen voldoende middelen ter beschikking voor stap vier.

Een groot deel van de eigendommen van de overheid (gebouwen en infrastructuur) wordt overgeheveld naar de coöperatieve gemeenschapsbank. De overheid betaalt voor het gebruik van deze voorzieningen een vorm van huur. Dit wordt ‘sale and lease back’ genoemd. Het enige dat hierbij gebeurt is dat met een simpele administratieve handeling een bedrag ter grootte van ongeveer de helft van het nationaal inkomen (€ 300 miljard) aan staatsschuld in één klap wordt afgeboekt. Hierbij blijven de publieke bezittingen in publieke handen. Voor de private sector kan een vergelijkbare oplossing voor het schuldenprobleem worden toegepast. Mensen die een lening bij de coöperatieve gemeenschapsbank afsluiten, kunnen met de ‘sale and lease back’-formule de hypotheek op hun woning (bijna) volledig aflossen. Zo kunnen ze hun woning aan de coöperatieve gemeenschapsbank verkopen en deze, in de vorm van huurkoop, weer van de bank terug kopen. Bij deze ruiloperatie kan het fenomeen schuld afgeschaft worden en kunnen er nieuwe afspraken gemaakt worden over de rente die mensen voor deze afbetalingsregeling moeten betalen.

Indien, tegen de verwachting van Partij voor Mens en Spirit in met bovenstaande stappen de schuldencrisis onvoldoende zou oplossen, zal zij aansluitend alle maatregelen nemen die nodig zijn om alsnog tot een oplossing te komen.

Ik vind dit al heel wat beter klinken als waar de reguliere politieke partijen mee komen.

Link naar reactie

Helaas is dat een scenario om ook rekening mee te houden.

En de reden waarom ik "helaas" zeg, is omdat het geen oplossing ís.

Au contraire, mon frère. The solution ís the problem.

Daar ben ik het mee eens. Maar toch denk ik dat dit het scenario is waar ze voor kiezen. De boel zo lang mogelijk rekken d.m.v. oneindig uitbreiden van waarborgfondsen. Gevolg is dat de crash dan ook groter is dan wanneer je het direct zou laten crashen zonder interventie. Crash zal zo groot zijn, dat er een compleet nieuw systeem zal moeten komen. Zolang ze de boel nog kunnen rekken, kunnen ze mooi verder werken aan de verder integratie van Europa als één superstaat.

Link naar reactie

Er zijn wel oplossingen, het vergt alleen wat moed en out of box thinking.

Of: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Of valt dat niet in de categorie 'oplossing' ... ;)

Het MenS-plan is voor mij niet helder genoeg om te kunnen beoordelen of dat in de categorie Oplossing valt. Maar in grote lijnen zou ik er wel voorstander van zijn als niet meer de commerciële banken zijn die namens onze overheid het recht krijgen om geld uit het niets te creëren. Waarom zouden de rente-inkomsten van hypotheken niet gewoon beschikbaar kunnen komen aan de maatschappij-dat-zijn-wij? Dus dan heb je het over een overheids-bank. Klinkt voor mij als leek kort door de bocht heel simpel, maar ik zeg eerlijk dat ik hier te weinig verstand van heb om ook de nadelen (die er vast ook zijn) te bedenken. Dus @Rothbard, kom er maar in :)

Indien, tegen de verwachting van Partij voor Mens en Spirit in met bovenstaande stappen de schuldencrisis onvoldoende zou oplossen, zal zij aansluitend alle maatregelen nemen die nodig zijn om alsnog tot een oplossing te komen.

Dat laatste zakt dan mijn broek weer van af. "Alle maatregelen nemen die nodig zijn"? Álle? Dus of we ze even een blanco cheque willen geven om te doen die in hún ogen een oplossing biedt? Dat vind ik wel lef van een nieuwe partij om wishful te thinken dat je bij voorbaat dat vertrouwen geniet ...

Daar ben ik het mee eens. Maar toch denk ik dat dit het scenario is waar ze voor kiezen.

Ook hier geldt: De maatschappij, dat ben jij. Dus hoezo "waar ze voor kiezen"? Ik hoop vurig op het momentum waarbij ik, wij, zij, de maatschappij voldoende kritische massa krijgt om te roepen "We zijn het zat!". Dat moment mag van mij liever vandaag dan morgen komen, maar ik verwacht dat de crisis nog een flink tandje erger moet komen voor men (mijzelf incluis) van z'n te dikke luie reet komt om echte hervormingen te eisen.

Link naar reactie

Dat laatste zakt dan mijn broek weer van af. "Alle maatregelen nemen die nodig zijn"? Álle? Dus of we ze even een blanco cheque willen geven om te doen die in hún ogen een oplossing biedt? Dat vind ik wel lef van een nieuwe partij om wishful te thinken dat je bij voorbaat dat vertrouwen geniet ...

Ja, je weet pas of zoiets afdoende is, als ze het in de praktijk brengen.

Verder weet ik dat zij het referendum systeem voorstaan. Dus indien de genoemde maatregelen niet werken, neem ik aan dat ze vervolg oplossingen via een referendum voorleggen.

Link naar reactie

Op verzoek van @Dr.Prepper :):

De ABN-AMRO wordt een coöperatieve gemeenschapsbank. Zo kan de overheid voorzien in de eigen financieringsbehoefte

En dit is een goed idee omdat politici altijd al bewezen hebben betrouwbaar te zijn?

en worden alle nutsfuncties binnen de samenleving vervuld.

Wensen en verlangens verschillen per individu. Een gemeenschapsbank is een one-size-fits-all 'oplossing', die dus per definitie niet alle nutsfuncties kan vervullen. Als dit een zorg is, geef de markt vrij, zodat ieder individu zelf kan bepalen wat voor zaken hij/zij met wat voor instellingen doet.

De nieuwe coöperatieve gemeenschapsbank dient de belangen van alle burgers van Nederland. Als mede-eigenaren krijgen zij op lokaal en landelijk niveau op basis van ‘een mens, een stem’ stemrecht in het te voeren beleid van de bank.

Eerder krijg je een situatie waarin de nieuwe coöperatieve gemeenschapsbank de belangen van politici en lobby-groepjes gaat dienen. Zelfs als dit niet zo zou zijn, en het democratische systeem daadwerkelijk zou werken zoals het bedoeld is, krijg je nog altijd een situatie van roofbouw, waarin iedereen ten koste van iedereen voordeeltjes probeert te halen met stemgedrag. Tragedie van de meent.

Een groot deel van de eigendommen van de overheid (gebouwen en infrastructuur) wordt overgeheveld naar de coöperatieve gemeenschapsbank. De overheid betaalt voor het gebruik van deze voorzieningen een vorm van huur. Dit wordt ‘sale and lease back’ genoemd. Het enige dat hierbij gebeurt is dat met een simpele administratieve handeling een bedrag ter grootte van ongeveer de helft van het nationaal inkomen (€ 300 miljard) aan staatsschuld in één klap wordt afgeboekt. Hierbij blijven de publieke bezittingen in publieke handen.

Dus het geld van de levensloop-spaarrekening wordt gebruikt om dingen te kopen. De overheidsschuld gaat dan wel omlaag, maar dat is proportioneel aan het geld dat minder beschikbaar is voor pensioenen. Vervolgens betaalt de overheid huur, waardoor er meer geld beschikbaar komt voor pensioenen, maar de staatsschuld proportioneel aan dat bedrag groeit. Als ik het goed begrijp is wat we krijgen meer bureaucratie, een heleboel mensen die een kleiner pensioen krijgen voor een tijd, maar schieten er buiten een beetje extra tijd niets mee op.

Er is maar 1 oplossing voor de schuldencrisis, en dat is door een overschot te krijgen; minder uitgeven dan er binnenkomt. Belastingen verhogen is slecht voor de economie, overheidsuitgaven verminderen is goed voor de economie (zie het economisch calculatieprobleem). Wilt men de schuldencrisis oplossen, zal ze overheidsuitgaven moeten verminderen.

P.S.

De bank mag zich niet bezig houden met speculatie in welke vorm dan ook.

Jammer, want over het algemeen is speculatie nuttig voor de samenleving.

Waarom zouden de rente-inkomsten van hypotheken niet gewoon beschikbaar kunnen komen aan de maatschappij-dat-zijn-wij?

Ik zie dit niet staan bij het stukje dat Charlie citeert, maar hier wil ik ook nog wel even op reageren. Door het in beslag nemen van rente-inkomsten wordt sparen en investeren ontmoedigd, beiden essentieel voor economische groei (of stilstand, zonder die 2 zou de hele wereld in korte tijd een derdewereldland zijn).

Link naar reactie

Er is maar 1 oplossing voor de schuldencrisis, en dat is door een overschot te krijgen; minder uitgeven dan er binnenkomt. Belastingen verhogen is slecht voor de economie, overheidsuitgaven verminderen is door het economisch calculatieprobleem goed voor de economie. Wilt men de schuldencrisis oplossen, zal ze overheidsuitgaven moeten verminderen.

@Rothbard heb jij een idee waarom deze meest voor de hand liggende oplossing niet wordt toegepast? Niet in de EU, niet in de USA...

Link naar reactie

Gast der_obergefreiter

Ach, ik denk dat als de staat der Nederlanden eens accijns op canabis zou gaan heffen ze een leuk extraatje hebben . Miljoenen omzet en miljoenen besparing op inzet justitie .

Link naar reactie

@Rothbard heb jij een idee waarom deze meest voor de hand liggende oplossing niet wordt toegepast? Niet in de EU, niet in de USA...

Overheidsuitgaven zijn een groot deel van de economie in de USA.

Hier is dat aandeel kleiner maar ook significant.

Dit verklaart dat een overheid de economie kan laten groeien (meer BNP/GDP) terwijl de schuld toeneemt.

Alternatief en speculatief scenario:

http://www.silverdoctors.com/jim-sinclair-system-will-collapse-when-goldman-decides-to-pull-the-plug-on-confidence-in-the-us-dollar/

Dus als tegen 2015 de dollar inelkaar is gedonderd staat de euro wellicht nog, afhankelijk van hoe men er mee omgaat.

Een revaluatie verder, immers de euro staat nu zo hoog, en alle schuld/inkomsten balansen kloppen weer.

(dromen is zo simpel...)

Link naar reactie

Politici willen over het algemeen niet uit de gunst van stemmers en lobbygroepjes raken. Dat is echter precies wat er gebeurt als ze bezuinigen. Natuurlijk kunnen ze wel in de gunst raken van stemmers door een equivalente belastingverlaging te realiseren. Waarom dit dan over het algemeen minder gebeurt is uit te leggen met het volgende probleem, simplistisch uitgelegd:

Stel, je hebt een samenleving van 100.001 mensen. Piet krijg een subsidie van 100.000 euro per jaar. Dit wordt betaald met een belasting van 1 euro per jaar op die andere 100.000. Nu heeft Piet een prikkel van 100.000 euro per jaar om die subsidie te behouden, terwijl die andere 100.000 mensen ieder een prikkel van 1 euro per jaar hebben om die subsidie af te schaffen. Die spreiding in de prikkel is nog groter als die subsidie niet direct met een belasting gefinancierd wordt, maar met een lening of de geldpers. Voor die ene euro per jaar is het eigenlijk niet de moeite waard je stemgedrag aan te passen of te lobbyen, terwijl het voor Piet dat absoluut wel is. In de echte wereld is iedere subsidieontvanger een Piet.

"The State is the great fiction through which everyone endeavours to live at the expense of everyone else." - Frédéric Bastiat

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...