Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tent of Tarp in BOB


Wish

Aanbevolen berichten

In mijn BOB is alles zeer mini en lichtgewicht. Ik zie mijn bob niet als een vakantietas voor 3 weken, maar als een tas met spullen voor uiterste, uiterste noodzaak. Heel minimalistisch dus. Ik heb er dus een noodtent inzitten, die weegt 450 gram en is ook als tarp te gebruiken. De kleur kan een nadeel zijn behalve als je graag gevonden wilt worden (bijvoorbeeld bij een reddingsactie).

noodtent.jpg.a4afe6b5f39615861e36e74d8b20d76e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tarp!

Waarom? Het is geen vakantie tas, maar een 72 uur overlevingstas om mij en mijn vrouw op de BOL te krijgen.

Voor de BOL's in het buitenland hebbn wij en auto nodig, dus meer ruimte en dan gaan er tenten mee.

 

Voor mij houdt een tarp de elementen genoeg tegen om 3 dagen door te komen.

Anders heb ok altijd nog een 2 persoons licht gewicht tent. 1,4 kg en ter grote van 2 potlood etuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ga zelf voor een stevig zeil. Maar wel één van degelijke kwaliteit: Ik had zo'n dekzeil van de Action 3 jaar gelden aangekocht als afdekking voor m'n tuinmeubels. Na controle van een 2 tal maanden bleek deze te lekken als een zeef (geen sporen van dieren) en de binnenkant was helemaal beschimmeld . --> Tuinmeubels van anderhalf jaar oud voor het containerpark. Deze actionzeilen zijn misschien handig als muurwand of grondzeil maar imo ondergeschikt om veelvuldig als dakzeil te gebruiken.

 

Heb iets later een stevige tarp met kunststof coating (vergelijkbaar met vrachtwagenzeil) gevonden (4mx4m) voor 25 euro in zo'n militaire dumpstore. Deze doet al 2 winters zijn werk als afdekking voor de tuinmeubels en maakt ook veel minder lawaai in de wind.

 

Een 2de tarp van dezelfde soort (3x4m) ligt de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

 

Ik zit zelf ook met een gezin van vier. Ik zou persoonlijk voor 1 tent gaan.

Je zou eens kunnen kijken naar bijv. Bergans wiglo lt4, hilleberg nallo 4gt of fjallraven akka4.

 

Dit zijn wel allemaal kostbare tenten maar die hebben wel een sterker buitenhoek welke bij een hogere belasting pas scheurt.

Tevens zijn ze het gehele jaar door geschikt bevonden door de fabrikant.

 

Zelf ben ik een van de genoemde aan het overwegen. Belangrijk vindt ik:

- kleur

-hoogte

-gewicht

-binnenruimte en ruimte voor tassen/schoenen

-aantal uitgangen

- alleen op te zetten. (Met tunneltent goed te doen)

 

Er zijn ook defensie tenten met een speciaal folie zodat je een zaklamp kan gebruiken zonder dat de gehele tent een gloeilamp is maar deze prijzen liggen ver boven de €1500.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Er zijn ook defensie tenten met een speciaal folie zodat je een zaklamp kan gebruiken zonder dat de gehele tent een gloeilamp is maar deze prijzen liggen ver boven de €1500.

 

Waha, 1500 dinges!

Vandaar dat die budget-preppers voor een paar centen van die zilveren dekentjes bij de action halen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Waha, 1500 dinges!

Vandaar dat die budget-preppers voor een paar centen van die zilveren dekentjes bij de action halen. :D

En toch he. Oei, moet ik wachten op @Mrsjones of ga ik hem maken :D

 

Neh, ik doe het. Er zullen zat mensen zijn die gewild hadden dat ze zo'n tent hadden de volgende morgen toen bleek dat heel de camping kon meegenieten van het schaduwspel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En toch he. Oei, moet ik wachten op @Mrsjones of ga ik hem maken :D

 

Neh, ik doe het. Er zullen zat mensen zijn die gewild hadden dat ze zo'n tent hadden de volgende morgen toen bleek dat heel de camping kon meegenieten van het schaduwspel :)

 

O jee, schijnt dat toch door dan, zo'n survival blanket?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah 1500 is veel geld. Echter ben ik in het verleden zulke tenten op marktplaats tegen gekomen.

Ex army ECWS tent van north face voor 200 ipv nieuw 2500.

Als ik toen al over preppen dacht had ik m vast gekocht.

 

Zijn er nog meer mensen die met meerdere jonge kinderen een BOB oplossing hebben m.b.t. Onderkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een alternatief voor een tent of trap kan voor sommige misschien een nood shelter uit de buitensport zijn?p

 

Ik heb zelf een terra Nova 2pers. Superlite bothie shelter welke iets groter is als een blikje cola. Neem ik overal mee naartoe in de auto en als ik de natuur in ga.

Terra Nova maakt shelters van 2 t/m 20 personen voor noodsituaties of onvoorzien overnachten.

 

http://www.terra-nova.co.uk/tarps-bivis-bothies/all-bothies-bothy-bags

 

Zijn div. Merken die ze maken en ook prijzen verschillen enorm. Meeste zijn gemaakt om tegenaan te leunen aan de binnenkant. Het merk Ortik heeft een shelter ontwikkeld van 795 gram welke opgezet kan worden met bijv. Wandelstokken.

 

http://www.rockexotica.com/ortik/tupek.html

 

Er is tevens een tupek guide voor mensen die nog meer vragen van hun shelter. Ze worden verkocht bij Basecamp in den haag http://www.Base-camp.nl.

Weet niet of ze op voorraad liggen.

 

Fjallraven heeft ook een leuke:

 

http://www.fjallraven.nl/producten/Tenten/vindsack

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook defensie tenten met een speciaal folie zodat je een zaklamp kan gebruiken zonder dat de gehele tent een gloeilamp is maar deze prijzen liggen ver boven de €1500.

 

Voor wietkwekers is er speciaal folie wat licht en warmtestraling "dicht" is. Dit is veel goedkoper en heeft dezelfde functie. Isoleert ook prima.

Anti detectie folie: http://www.eugrowshop.eu/nl/bouwmaterialen/folie/antidetectie-folie-125x60-mtr/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wietkwekers is er speciaal folie wat licht en warmtestraling "dicht" is. Dit is veel goedkoper en heeft dezelfde functie. Isoleert ook prima.

Anti detectie folie: http://www.eugrowshop.eu/nl/bouwmaterialen/folie/antidetectie-folie-125x60-mtr/

 

Ook handig om het onderzoek op je EPC waarde van je huist relatief goedkoop te omzeilen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een tussenoplossing, als ik zo'n emergency tarp zie dan is het meestal een fel gekleurd plastic zeil, is er ook een merk/type dat van donker/camo doek is gemaakt en waar de kopse kanten ook voorzien kunnen worden van een gedeelte doek t.b.v. insecten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een tussenoplossing, als ik zo'n emergency tarp zie dan is het meestal een fel gekleurd plastic zeil, is er ook een merk/type dat van donker/camo doek is gemaakt en waar de kopse kanten ook voorzien kunnen worden van een gedeelte doek t.b.v. insecten?

Het gaat bij deze doeken volgens mij voornamelijk om winddichtheid en waterdichtheid. Daarnaast is het handig als het erg weinig weegt want daardoor is het goed mee te nemen. Deze eigenschap zie je ook bij vliegerdoek. Ik heb zelf een grondzeil gemaakt voor mijn tipi. Het spul is vederlicht, wind- en waterdicht en ook na 3 jaar gebruik als grondzeil nog in prima staat, dus ook wat dat betreft een aanrader. Via onderstaande link zie je wat voor verschillende stoffen er zijn en wat ze kosten.

 

http://www.depaddestoel.nl/vliegers-lijnen-handgrepen-materialen/materialen/doek-en-band/doek

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.outdorado.com/Exped_Bivy_Poncho_UL.jsp

 

Met de bivy poncho van exped kan je ook veel nuttige dingen mee doen.

je kunt deze bijvoorbeeld gebruiken als poncho, bivy bag, tent of hangmat deze zit dan ook standaard in mijn BOB.

 

Is het niet irritant dat die je armen niet helemaal bedekt en dat je enkel een knoopje onder je armen hebt om hem samen te houden? Hoe werkt tie voor jou?

 

Ik heb deze in mijn ghb standaard, wel wat zwaarder, maar bevalt goed; http://www.outbackstore.nl/a-23737827/tarpen/helsport-fjellduk-groen/

Zit te bedenken of ik er nog 1 moet kopen voor in me bob. Daar zit standaard een tarp en hangmat in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het persoonlijk niet zo erg dat een gedeelte van mijn armen niet bedekt zijn ( draag ook het liefste een driekwarts mouw)

Een stuk paracord werkt prima om als riem te gebruiken zodat het toch bij elkaar blijft.

Ook kwam ik er een paar weken geleden achter dat mijn BOB veel te zwaar was.

respect voor degene die 40 kilo kunnen dragen maar dat kan mijn eigen lichaam niet aan, daardoor is dan ook elke gewichts besparing zeer belangrijk voor mij. Zo weegt mijn BOB nu nog maar 16 kilo in plaats van 23 en dan telt ieder grammetje zeker mee.

 

Voor mijn GHB is het misschien wel een optie om de helsport te hebben. Alleen ben ik momenteel nog aan het sparen voor een goed waterfilter dus dat zal wel even doorgeschoven worden naar volgend jaar:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je even oefenen om hem beter op te zetten.. Van een 3x3 of 3x4 Tarp kan je zelfs een tent maken, of je leefruimte vergroten, als je een dag niet kan reizen. Met een tarp, en een transparant zeiltje, en een emergency deken (goud/zilver) en wat ducktape bouw je zo een super shelter, en als je dat handig doet, is er een temperatuur verschil van +10 graden tussen binnen en buiten.

 

Ik zal even een yt filmpje bij plaatsen voor mensen die het super shelter concept van Mors Kochanski nog niet kennen.

[video=youtube_share;hMWeThRdYKA]

 

Hier nog een keer uitgelegd door Cody Lundin in Dual Survival

[video=youtube_share;EvKLOMgtM1Q]

 

Je kan met een tarp 10x meer dan met een tent.. Je kan er zelfs een brancard van maken. En het daarna weer als onderkomen gebruiken.

N

 

Nadeel van dit systeem is, ik spreek uit eigen ervaring, dat als de wind verkeerd staat je als gerookte sardientjes uit je tarp komt, dan liever in een tentje, met een paar waxine lichtjes je warm houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de reacties zo lees heb ik wel een kleine BOB rugzak. Maar ik kies voor een legerponcho als tarp en de poncholiner als deken. Daarnaast zit er een hangmatje met muskietengaas in. Een wollen deken (KL model) ligt klaar op de BOB rugzak omdat dit tevens een goede bescherming is tegen eventuele vlammen bij het verlaten van het huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...