Ga naar inhoud
GENEGEERD

zaai- en oogst maanden tabel


eva1986

Aanbevolen berichten

Ik heb een tabel gevonden op mn PC, van mn eerste jaar moestuin. Er staat weinig info op, alleen de maanden van zaaien en oogsten. Die heb ik gelamineerd bij mijn zaden zitten, en misschien heeft een van jullie er ook wat aan. Als leidraad zeg maar.

 

@Mr. Gold, ik kan geen bijlagen toevoegen? Alleen afbeeldingen? Heb t in IE en Chrome geprobeerd... Wat doe ik fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is niets bijzonders hoor, gewoon een tabel gemaakt in excel met de groenten die ik t eerste jaar in de tuin heb gezet :o

 

broccoli, ui, peen, prei, koolrabi, knolselderij, pompoen, tomaat, paprika, pepers, pastinaak, meiraap, droogbonen, peultjes, tuinbonen, courgette en spruitkool. Ik zal eens kijken of ik t iets verder kan uitbreiden, naar bewaar methoden oid. Ik bemest niet, en pas ook geen wisselteelt toe, omdat wij mulchen, ongeveer volgens deze methode (kijk ajb tussen het goddelijke gebrabbel door, dan kun je er veel van leren)

 

Samen met onze lang houdbare basis preps, komen we met deze groenten (en de kruidentuin) een heel eind, al staan er tegenwoordig steeds meer soorten in de tuin ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tabel gevonden op mn PC, van mn eerste jaar moestuin. Er staat weinig info op, alleen de maanden van zaaien en oogsten. Die heb ik gelamineerd bij mijn zaden zitten, en misschien heeft een van jullie er ook wat aan. Als leidraad zeg maar.

 

@Mr. Gold, ik kan geen bijlagen toevoegen? Alleen afbeeldingen? Heb t in IE en Chrome geprobeerd... Wat doe ik fout?

 

Zit een bug in onze software die ik nog niet heb kunnen fixen. Tot die tijd zou je een andere fileshare oplossing (Dropbox?) kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukt!

Grappig, ik maak nog steeds ieder jaar zo'n schema. Eerst kies ik de gewassen die ik wil zaaien en dan neem ik de tijden van zaaien/oogsten over uit het grote moestuinboek van Velt. Ik rouleer de gewassen ook zoals in het Veltboek is beschreven, dus gewassen komen maar 1x in de 6 a 7 jaar terug op een perceel, om ziekten zo min mogelijk kans te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He handig! :) Dank je. Alleen wat is mulchen?

 

@IsaBo

Mulchen is het aanbrengen van bodembedekkende laag rondom planten of heesters of op een vrijgekomen stuk grond. De mulchlaag kan bestaan uit o.a. grove compost, stro, hooi, bladeren, gemaaid gras of houtsnippers. Maar het kan ook bestaan uit materialen die niet verteren zoals grind. Een mulchlaag zorgt ervoor dat de grond niet snel uitdroogt, dat onkruidgroei wordt tegengegaan en dat voedingsstoffen in de grond behouden blijven. Aalbessenstruiken bijvoorbeeld, die zeer ondiep wortelen, hebben baat bij een flinke laag stro, compost of grasmaaisel rondom de stam(men). De wortels van de struiken hoeven dan niet te concurreren met het onkruid en de vochtvoorziening blijft lang op peil. In moestuinen wordt vaak voor een mulch gekozen om vrijgekomen groentebedden te bedekken. Het voordeel van mulch is dat eenmaal opgewarmde grond langer warm blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ja, zie je, is echt gemaakt voor mij zelf! ;) inderdaad, spruitkool (=de spruitjes plant :o ) Die kun je niet ter plekke zaaien (tenzij je over een kas beschikt) evenals tomaten, anders is ons nederlandse seizoen gewoon te kort. Paprika en pepers kun je het beste voorzaaien, en dan buiten uitplanten. Maar, begin zomer direct buiten zaaien kan (mits de nazomer mee zit), t gaat dan de laatste maand vooral om afrijpen (rood/geel/oranje worden). Koolrabi kun je voorzaaien voor vroege oogst, en later buiten zaaien voor latere oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...