Ga naar inhoud
GENEGEERD

Crisis in Spanje

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Los van de problemen in de Spaanse huizenmarkt, zijn er meer dramatische ontwikkelingen. Vandaag een bericht over de meest recente werkloosheidscijfers in Europa. Qua jongerenwerkeloosheid (onder 25) staat Spanje inmiddels op een schrikbarende 50,5%. Dat is 0,1% hoger dan Griekenland in december 2011. (Van Griekenland zijn er geen officiele cijfers van 2012 tot nu toe).

chart.png

Lees het bericht op BusinessInsider: ARE YOU SITTING DOWN? Check Out The Latest Youth Unemployment Number In Spain of de officiële Eurostat newsrelease February 2012 (PDF).

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Van dit soort berichten wordt ik altijd heel onrustig.

Griekenland heeft al ontzettend veel geld gekost en de gevolgen daarvan gaan we pas de komende jaren echt goed voelen.

Als Spanje (eventueel gevolgd door Portugal, Italie en/of Ierland) ook nog eens komt aankloppen dan kun je je lol de komende tijd echt goed op.

Persoonlijk denk ik dat dit een heel reele toekomst is en vind het moeilijk om ons gezinnetje daar goed op te kunnen voorbereiden.

We proberen zoveel mogelijk zelfredzaam zijn, geen schulden te hebben (op een hypotheek na dan), een grote moestuin, een houtkachel en voldoende basis preps (voedsel, kaarsen, olielampen en lampolie, extra gasstel en flessen) etc.

Maar toch word ik bij dit soort berichten rusteloos en vraag ik me af of we voldoende voorbereid zijn.

Dit is namelijk (in mijn opinie) een tijdbom waarvan je niet weet wanneer hij afgaat.

Link naar reactie

“Spain is facing an economic situation of extreme difficulty, I repeat, of extreme difficulty, and anyone who doesn’t understand that is fooling themselves,” Rajoy told a meeting of his People’s Party as he seeks to push through the deepest budget cuts in three decades.

Aldus Bloomberg: Draghi Scotches ECB Exit Talk as Spain Keeps Crisis Alive

Link naar reactie

Helemaal mee eens Mr. Gold, drama na drama daar. De vraag is, hoe gaan deze 2 miljoen spaanse werklozen er voor zorgen dat ze weer een dak boven hun hoofd krijgen en hoe komen ze aan eten en drinken. Werk zoeken in Spanje heeft geen zin, dus het wordt stelen en plunderen daar. De politie kan ook niet veel doen, want je kunt geen 2 miljoen mensen opsluiten.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Mooi stukje op ZeroHedge.com: Exercises In Parabolic Insanity:

Because as long as the underlying causes are never fixed, and the symptoms are simply masked over by a few more trillion in electronic €1s and €0s, things will only get worse. But one needs an economics Ph.D. not to get that...

ZH concludeert: The Bundesbank is funding 26% of Spanish GDP, and 19% of Italian... and rising rapidly.

SPAITA.jpg

Link naar reactie

Werk zoeken in Spanje heeft geen zin, dus het wordt stelen en plunderen daar.

Zoowwww......flinke tegenslag en al meteen is het idee om te gaan plunderen? Aardige aanname is dat. Ben benieuwd hoe andere preppers hierover denken. Persoonlijk vind ik dit een zeer kwalijke aanname/mogelijke ontwikkeling. Ik ga er maar vanuit dat dit niet jou persoonlijke idee is om te gaan doen bij het verliezen van je baan........

Link naar reactie

@prepass:

Bij het stellen van een analyse wilt dat niet meteen zeggen dat je het met het geanalyseerde eens bent. Dat lijkt mij ook geen aanname, eerder een zekerheid. Deze crisis is nog maar nauwelijks begonnen, en erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral. Als preppers hebben wij de luxe onze moraal te behouden, maar onze onvoorbereide medemens heeft die luxe vaak niet.

Link naar reactie

Dit stukje las ik vandaag op het nieuws over spanje: De ECB heeft de voorbije maanden de banken voorzien van meer dan 1.000 miljard euro aan goedkoop geld. Spaanse banken maakten er dankbaar gebruik van. Ze leenden zo maar eventjes 260 miljard euro en kochten massaal Spaanse overheidsleningen. In november hadden Spaanse financiële instellingen voor 178 miljard euro aan overheidsobligaties op de balans staan. In januari was dat al 220 miljard euro. En vandaag ligt het cijfer wellicht nog veel hoger. Geld lenen aan 1% van de ECB om dit vervolgens tegen 5% weer uit te lenen aan de Spaanse overheid. Wat een geweldige deal! Eventjes toch …Nu de Spaanse banken het geld van de ECB besteed hebben aan het opkopen van overheidspapier, keert de harde realiteit terug naar de markt. Ondertussen noteert de Spaanse rente weer boven de 6% … stijgt de CDS naar een record van 516 basispunten … en zoekt de aandelenmarkt de lows van 2008 op! Banken die de voorbije maanden gretig overheidsleningen kochten, kijken inmiddels aan tegen gigantische papieren verliezen.

Het zal niet lang meer duren of Spanje is het gespreksonderwerp van een Europese top. Dit is “the big one”. Met 735 miljard euro overheidsschulden te groot om te redden … maar ook te groot om bankroet te laten gaan. De echte test van de euro, zeg maar. Sarkozy kijkt alvast naar de ECB om “meer” te doen. En met “meer” bedoelt hij natuurlijk meer geld printen. Franse banken hebben $118 miljard tegoed van Spanje en maar liefst $366 miljard van het ook al problematische Italië. Als Spanje valt, is de kans groot dat Italië volgt en ook Frankrijk meesleurt.

Oh ja, ik wens iedereen nog een fijne avond. Slaap lekker..

Link naar reactie

Heb laatst weer eens Zeitgeist gekeken, laatste versie. Door de rente constructie komen we NOOOIT uit de crisis en komen wij noooit van onze schulden af. Enkele lui aan de top van de diverse bloeiende bedrijfstakken lachen zich een bult....banken, georganiseerde misdadigers, wapenhandelaren, religieuze leiders en de olieboeren, die worden collectief RIJK. Tenminste, de lui aan de top.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe duidelijker het wordt dat de grote klapper voor de Westerse wereld er aan zit te komen...totale bankroet. Dat is mooi, want dan gaat er wellicht eens iemand nadenken en rente afschaffen en een eerlijker wereld creëren, OF we zijn giga de lul en The New World Order wordt er door heen gedrukt en dan zijn we pas echt de pineut.

Link naar reactie

Beste prepass, ik ben afgelopen voorjaarsvakantie in Sitges(23 km. van Barcelona) geweest waar ik letterlijk zwervers gezien heb, die dood lagen op de boulevard. Het ambulancepersoneel bevestigde voor mijn ogen dat de persoon in kwestie overleden was(vrouw) en later ook een man. In de drie dagen dat ik daar was, heb ik vijf keer zwervers de winkels zien uitrennen omdat ze voedsel aan het stelen waren. Dit zijn misschien nog geen plunderingen, maar wel voorbodes van iets wat nog moet komen. Als je geen voedsel hebt, dan ga je dit stelen. Probeer je eens voor te stellen dat jij met je gezin op straat staat en geen voedsel meer hebt en niemand wil je helpen, wat doe je dan?

Link naar reactie

@Keyser Suze:

Er is niets mis met rente. Rente is simpelweg de prijs om geld te lenen. Wil je geen rente betalen, dan moet je simpelweg geen leningen maken. Leningen zijn echter essentieel voor een goede economische groei. Maar weinig mensen met innovatieve ideeën hebben een voldoende startkapitaal. Het heffen van rente verbieden zal hetzelfde effect als iedere maximumprijs hebben: het product of dienst wordt minder aangeboden, en verdwijnt vrijwel volledig als de maximaal toegestane prijs 0 is.

Het probleem ligt bij overheid: Democratische overheden steken zich per definitie veel te ver in de schulden, omdat politici graag cadeautjes uit willen delen om stemmen te winnen. Het is heel makkelijk om een beleid dat geld uitgeeft door te voeren, maar het terugtrekken van dergelijk beleid leidt tot heel veel weerstand onder de bevoordeelden, zoals laatst heel goed te zien was met de kunst-bezuinigingen. Gekoppeld met de conjunctuurcyclus die gecreëerd wordt door het printen van een afgedwongen valuta, leidt dit tot heel grote economische problemen.

Link naar reactie

Beste prepass, ik ben afgelopen voorjaarsvakantie in Sitges(23 km. van Barcelona) geweest waar ik letterlijk zwervers gezien heb, die dood lagen op de boulevard. Het ambulancepersoneel bevestigde voor mijn ogen dat de persoon in kwestie overleden was(vrouw) en later ook een man. In de drie dagen dat ik daar was, heb ik vijf keer zwervers de winkels zien uitrennen omdat ze voedsel aan het stelen waren. Dit zijn misschien nog geen plunderingen, maar wel voorbodes van iets wat nog moet komen. Als je geen voedsel hebt, dan ga je dit stelen. Probeer je eens voor te stellen dat jij met je gezin op straat staat en geen voedsel meer hebt en niemand wil je helpen, wat doe je dan?

@Cyberbeer

Ik vond het persoonlijk nogal kort door de bocht en niet echt aansluiten op de realiteit. Ik heb geen volledig inzicht in de Spaanse omstandigheden. Ik ga er ook vanuit dat het heeeel ver mis moet gaat voordat ik iets ga stelen, ben er namelijk zeer sterk op tegen. We leven in een "sociaal" land, dus er zijn voedselbanken en andere (steeds kleiner wordende) vangnetten. Om maar meteen te gaan stelen als je het niet meer ziet zittten, toont weinig doorzettingskracht en inventiviteit volgens mij.

Cyberbeer voel je niet aangevallen door mij aub.... :D

Link naar reactie

Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor prepass, ik zie alleen steeds meer situaties om me heen gebeuren wat buiten mijn werkelijkheid valt. En daar schrik ik soms van. Ook in de stad waar ik woon zie ik gewoon de mensen armer worden. Vanaf januari zie ik al hele inboedels op straat staan vanwege huurachterstanden of executieverkopen van woningen. Nederlandse mensen die in de stad bedelen(en dan heb ik niet over zwervers). Zelfs kinderen die bij mijn dochtertje in de klas zitten, hebben vaak geen brood bij zich omdat mama geen geld meer heeft. Tja, dan begin je wel na te denken.

Link naar reactie

Heb laatst weer eens Zeitgeist gekeken, laatste versie. Door de rente constructie komen we NOOOIT uit de crisis en komen wij noooit van onze schulden af. Enkele lui aan de top van de diverse bloeiende bedrijfstakken lachen zich een bult....banken, georganiseerde misdadigers, wapenhandelaren, religieuze leiders en de olieboeren, die worden collectief RIJK. Tenminste, de lui aan de top.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe duidelijker het wordt dat de grote klapper voor de Westerse wereld er aan zit te komen...totale bankroet.

zo zie het ook, althans: het vallen van de dollar en de euro is onafwendbaar. dat is het lot van elke fiat geld systeem. of het dit jaar is of dat ze het nog 2 jaartjes weten te rekken kan ik niet voorspellen, maar het zal gebeuren, de schuldenlast is te groot.

Er is niets mis met rente. Rente is simpelweg de prijs om geld te lenen.

hangt er vanaf hoe je er tegenaan kijkt. want potentieel is rente wel een fundamentele 'fout' in het fiat geld systeem. als de ecb 100 euro creeert en dat aan jou leent, dan betaal je inclusief rente vervolgens 110 euro bijvoorbeeld terug. dan heeft de ecm 110 euro op de balans. maar hoe kan dat nou, ze hadden in beginsel maar 100 euro gecreeerd??? doe dat even over wat langere tijd en je hebt exponentiele groei van rentebedragen die feitelijk niet bestaan! daarom in een notedop het hele principe van de must van economische groei (van waaruit de 'stilstand is achteruitgang' bullshit aan ons opgebrainwashed wordt) en geld lenen als motor van de economie, want als de hele shabang stort in elkaar als we even stoppen met lenen en economisch groeien. ah vandaar! dat is precies wat er nu aan de hand is ;)

Link naar reactie

@Silverback:

"als de ecb 100 euro creeert en dat aan jou leent, dan betaal je inclusief rente vervolgens 110 euro bijvoorbeeld terug. dan heeft de ecm 110 euro op de balans. maar hoe kan dat nou, ze hadden in beginsel maar 100 euro gecreeerd???

Ja, het kan problemen veroorzaken doordat door de centrale bank geld als schuld gecreëerd wordt. Maar door hier rente de schuld van te geven mis je het fundamentele probleem. In een vrije markt is het namelijk zo dat alle rente-tarieven opgeteld nooit proportioneel hoger kunnen worden dan de toename van de goederen en diensten. Deflatie (het meer waard worden van geld) compenseert would-be rente-gerelateerde problemen. De centrale bank forceert dit mechanisme echter de verkeerde kant op (richting inflatie), en creëert daarbij een zeepbel, een zeepbel die inderdaad exponentieel moet groeien om overeind te blijven. Daar komt ze mee weg doordat de valuta afgedwongen is. Als de valuta binnen het land aan concurrentie onderhevig zou zijn, zouden mensen vanzelf overstappen naar alternatieven, alternatieven die hun waarde behouden (of nog liever zelfs toenemen in waarde, zoals historisch gezien goud en zilver).

"daarom in een notedop het hele principe van de must van economische groei"

Persoonlijk vind ik economische groei heel belangrijk omdat dat ongeveer synoniem is aan een verhoging van levensstandaard. Niet persé uit 'hebzucht' (ik heb natuurlijk niets tegen vliegende auto's en 100 jaar gezond leven en full-time werkweken van 20 uur), maar ook omdat daarmee de levensstandaard van creperende Afrikaanse kindertjes en sweatshop werkers omhoog gaat.

"geld lenen als motor van de economie,"

Een betere analogie voor leningen is als de olie van de motor. Productie is de motor, maar die loopt veel soepeler met voldoende olie.

Link naar reactie

De middenklasse wordt gewoon weggevaagd. Veel mensen zullen smeken aan degenen, die juist het probleem hebben veroorzaakt, om een oplossing. Ik ben bang dat deze oplossingen niet democratisch zijn. Net als de invoering van de euro, negeren van onze 'nee' tegen de europese grondwet, aanstellen van de europese commissie. Notabene hebben wij nu een europese president die niet door het volk gekozen is. Als dit nog maar de beginselen zijn voor de oprichting van de eu. Wat staat ons nog meer te wachten. We zijn in elk geval niet meer baas over ons land.

Link naar reactie

Ben het helemaal met je eens Heidi. Dat hele EU verhaal is begonnen na de eerste Wereld Oorlog, met als doel toekomstige Europese oorlogen te voorkomen. Maar wat ze er nu allemaal van maken!

Een bank bail-out voor Spanje! Net als in Griekenland en het enige wat we daar mee bereiken, is uitstel van executie. Want de problemen worden er niet mee opgelost, we kopen er alleen tijd mee. Terwijl Europa in haar voegen kraakt en in rap tempo verarmt, lenen we massaal geld bij de bank om de bank te betalen. Is dat niet dweilen met de kraan open?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...