Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf kaarsen maken van frituurvet?


Fluitketel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ben voor de vogels aan het prepper. Vogelvoer maken van frituurvet en vogelzaad.

 

 

Kon ik nou met frituurvet ook kaarsen maken?

 

voor kaarsen is frituurvet te zacht en heeft een te laag smeltpunt, Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren geweest met frituurvet en frituurolie.(moet het alleen buiten doen omdat ik anders Mevrouw Netuyas tegen me in het harnas jaag:p)

Olielamp wil met vet slechts zolang de vlam het vert voldoende verwarmd, anders gaat hij uit.(bierblikje met lint werkte niet, open conservenblikje met lont in paperclip werkte zolang het warm bleef

Opgerolde krant gedoopt in warm frituurvet als fakkel werkt ook niet zo goed. Frituurvet gemengd met zaagsel in een blik ook niet zo best(gaat op een bepaald moment gloeien).

Volgende test wordt katoen om een stok in frituurvet, met vet geimpregneerd hout en een vet/zaagselbriket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor kaarsen is frituurvet te zacht en heeft een te laag smeltpunt, Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren geweest met frituurvet en frituurolie.(moet het alleen buiten doen omdat ik anders Mevrouw Netuyas tegen me in het harnas jaag:p)

Olielamp wil met vet slechts zolang de vlam het vert voldoende verwarmd, anders gaat hij uit.(bierblikje met lint werkte niet, open conservenblikje met lont in paperclip werkte zolang het warm bleef

Opgerolde krant gedoopt in warm frituurvet als fakkel werkt ook niet zo goed. Frituurvet gemengd met zaagsel in een blik ook niet zo best(gaat op een bepaald moment gloeien).

Volgende test wordt katoen om een stok in frituurvet, met vet geimpregneerd hout en een vet/zaagselbriket.

 

Ik zat te denken om een mix te maken van frituuvet en kaarsvet. Zou dat werken?

 

Hmm ik zal hier ff een apart toppic van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Soja-was? Daar had ik nooit van gehoord.

 

Dat doet me weer denken:

 

Stel je hebt olie en/of was. Maakt niet uit wat voor soort.

Dat meng je met vaste brandbare dingen. Zaagsel/karton/katoen, maakt ook niet uit.

 

Doe dat in een blik en steek het in de fik. (ff rijmen)

 

Olie komt uit zaden. Eerst persen. Dan evt. was van maken, met hitte en waterstof in een machine, de soja-olie wordt soja-was.

Dat vraagt veel energie, die je er in moet steken.

 

Maar... nou komt het:

 

Plet de zaden, meng het met wat olie/vet/paraffine/kaarsen enz.

 

Zie rijmpje ^.

 

Dit is handiger dan eerst de olie eruit persen en dan mengen met brandbare dingen toch.

Een verhaal voor mensen die nuttige plantjes willen kweken, zoals b.v. koolzaad.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het eens op de manier zoals in het filmpje hieronder maar dan met frituurvet.

Succes!!

 

Leuk leuk!! Ik ga er mee aan de slag :) Vooral dit soort knutselwerk van gangbaar materiaal spreekt me aan (hergebruiken, low cost, leuk om ook de kinderen te laten zien wat er mogelijk is als je creatief bent)

Heb een paar jaar geleden al eens een paar mega kaarsen gemaakt ter grootte van een halve emmer. Heb daar wel een paar jaar oude kaars resten voor gespaard. Ik heb alleen nog steeds lont nodig.

Maar eens even naar dat kaarsenwinkeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Er zijn van die molens, zoals graanmolens, om olie uit zaden te persen. Bijvoorbeeld beukenootjes. Die olie kun je gebruiken bij het koken, maar wellicht werkt een lont erin ook voor verlichting.

 

Olie uit zaden persen is veel werk, was mijn betoog.

5kg zaad, word 2 liter olie in 1 uur.

In zo'n soort pers:

 

http://www.piteba.com/nld/index_nld.htm

 

Je kan er idd mee koken.

En het werkt met lont ook als verlichting.

 

Maar ik stak gewoon de hele zaden in de fik, samen met wat kaarsvet. Evt. eerst kneuzen in een vijzel of zo, maar misschien is dat niet eens nodig.

 

Leuk voor een test :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die plastic houdertjes gekocht ooit, die kunnen drijven op een vloeistof. Het zijn een soort bloemetjes. Je doet daarvoor water in een schaaltje en dan een laag plantaardige olie daarbovenop. Het lontje rol je van wc papier, je knipt dan een stukje lont en steekt dat in het houdertje. Dan moet het even staan in de olie, zodat het papier zich volzuigt. Dan steek je het aan. Het geeft wel wat walm vonden wij, daarom gebruiken we het niet meer.

 

Je kunt ook met lijnzaad naar een oliemolen gaan maar dan moet die natuurlijk wel eentje in de buurt zijn. Oliemolens bestaan nog in Nederland, ook hobbymatig nog in bedrijf. Daar kunnen ze olie persen op de wind dus geen electra nodig. Wel hout om het fornuis te stoken. Het wordt daar eerst eigenlijk gewalst, dan verwarmd om de olie vrij te maken en dan in ik meen jute zakken super strak vastgeslagen tussen wiggen, de olie loopt er dan onderuit. Het vast- en losslaan gaat ook op windkracht. Een restproduct dat uit de zakken komt is lijnkoeken, dat is weer goed en lekker voor vee. Je kunt ook eens op een oliemolen gaan kijken hoe ze het daar doen, wel leuk om eens te zien. Dan weet je hoe het ongeveer zou kunnen in het klein, lijkt me wel erg veel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het weer eens heeft gestormd kun je op het strand vaak van die brokken wit vet vinden. Dat is parafine, gebruiken ze bij het boren op booreilanden. Ik denk dat het daar ook wel mee zou willen, maar ik heb dat nooit geprobeerd. In elk geval worden waxine lichtjes daar ook mee gemaakt. Nadeel is dat die kankerverwekkende stoffen bevatten.

 

Maar waar ik eigenlijk op wilde wijzen: Als er bij je in de buurt een imker is, dan heeft die elk jaar wel oud bijenwasraat over. Een deel zal hij mogelijk zelf kunnen gebruiken, maar een deel wordt soms ook weggegooid als het te oud is om er, juist (!) kaarsen van te maken.

 

Het is veilig materiaal en het ruikt ook nog eens lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...