Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini-kasjes en moestuin voorbereidingen in december


Piroska

Aanbevolen berichten

Dank voor jullie enthousiaste meeleven @Heksenboot en @200m² :D

 

Er gaat nu een wereld voor me open, want ik was niet meer gewend dan mijn potten met tuinktuiden en buxus.

Ik ga me eens even inlezen over alles dat jullie allemaal hebben geschreven over de moestuin.

Dat Garden of Eden concept lijkt me geweldig om te proberen maar zou dat ook op de Limbugse klei kunnen?

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Dank voor jullie enthousiaste meeleven @Heksenboot en @200m² :D

 

Er gaat nu een wereld voor me open, want ik was niet meer gewend dan mijn potten met tuinktuiden en buxus.

Ik ga me eens even inlezen over alles dat jullie allemaal hebben geschreven over de moestuin.

Dat Garden of Eden concept lijkt me geweldig om te proberen maar zou dat ook op de Limbugse klei kunnen?

Wat denken jullie?

 

Even van Tante Google maar:

 

http://www.groen.net/Article.aspx?id=15613

 

Dus tussen klei en leem zit ook verschil. Klei is nog dichter, maar alleen vlak bij de rivieren.

Voedingsrijk, maar slechte water-afvoer.

 

Als je een ding vind, waarmee je makkelijk gaten in de grond kan duwen/wrikken, dan kan je daar gewoon zand in doen en daaroverheen weer de lagen-opbouw.

Misschien met zo'n onkruid-steker. Zag ik die laatst nou bij de Lidl? Daar kan je met je voet kracht opzetten en is niet zo groot als een spade, dus heb je minder kracht nodig.

 

http://www.crooze.fm/tuin/wolf-garten-zomer-2009-tuinieren-met-plezier-021798

 

Of een supersmalle spade:

 

https://www.google.nl/search?q=smalle+spade&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=X2tsUff_OcO-0QXE74DgDQ&biw=1152&bih=565&sei=Y2tsUd_gAqrQ0QWfmIGwDQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot Dank voor al je advies.

Het ligt ongeveer 500 meter van de Maas af en 100 meter van de Belgische grens.

Dus zit het tussen leem en klei in denk ik?

Het klopt in iedergeval wel, dat het water moeilijk weg vloeit en als het droog is, is de grond echt keihard.

Nou ja, het is tenminste wel heel vruchtbaar.:)

Handig zo'n gaten prikker en zo'n smalle spade. Daar ga ik achter aan. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed. Alles is volop aan het groeien. In potjes en bakjes.

Straks de compost gaan onderwerken.

 

Over compost gesproken. Gisteren een discussie gehad over grond mesten met stalmest. Was totaal nutteloos. Ik beweer dat verse stalmest totaal uit den boze is, 2 'deskundigen zonder moestuin' spreken dat tegen want 'de boeren mesten ook hun land'. Dus de baas gaat z'n tuin naar de maan helpen met verse stalmest ... Nu, verse mest. Goe bezig.

Beste mensen, niet doen hé. Mest is perfect voor de grond, vooral paardenmest dan en zeker op zware gronden, maar als je dat nu in je grond inwerkt zit je met een klein amoniak probleempje dat je planten verbrand. Het moet 'belegen mest' zijn, zoals de kaas :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed. Alles is volop aan het groeien. In potjes en bakjes.

Straks de compost gaan onderwerken.

 

Over compost gesproken. Gisteren een discussie gehad over grond mesten met stalmest. Was totaal nutteloos. Ik beweer dat verse stalmest totaal uit den boze is, 2 'deskundigen zonder moestuin' spreken dat tegen want 'de boeren mesten ook hun land'. Dus de baas gaat z'n tuin naar de maan helpen met verse stalmest ... Nu, verse mest. Goe bezig.

Beste mensen, niet doen hé. Mest is perfect voor de grond, vooral paardenmest dan en zeker op zware gronden, maar als je dat nu in je grond inwerkt zit je met een klein amoniak probleempje dat je planten verbrand. Het moet 'belegen mest' zijn, zoals de kaas :p

 

Klopt helemaal. Bovendien kunnen alleen aerobe bacteriën lekker aan de slag met mest. Daarom de mest bovenop de grond aanbrengen, dus het liefst in het najaar en niet door de grond heen spitten, maar alleen door de top laag werken (maximaal een centimeter of tien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier afgelopen donderdag een kleine miniSHTF. het kasje is volledig omgewaaid, verbindingen voor de scheerlijnen was gewoon afgescheurd en al het zaaigoed en pootgoed door elkaar, uit de bakjes, en dusverloren.:mad:..... Zal je maar na shtf gebeuren. Goede les dus en ik zal niet snel meer op een licht kasje vertrouwen, Nieuw project is dus gewoon een platte bak met glasdeksel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hier afgelopen donderdag een kleine miniSHTF. het kasje is volledig omgewaaid, verbindingen voor de scheerlijnen was gewoon afgescheurd en al het zaaigoed en pootgoed door elkaar, uit de bakjes, en dusverloren.:mad:..... Zal je maar na shtf gebeuren. Goede les dus en ik zal niet snel meer op een licht kasje vertrouwen, Nieuw project is dus gewoon een platte bak met glasdeksel!

 

Kuut, Netu. Zielig voor die plantjes.

Wat had je voor kasje dan?

 

Tunnel-kasjes van elektra-buis en plastic zijn best stevig, door de ronde vorm, omdat de wind daar minder vat op heeft.

Scheerlijnen aan de buis bevestigen, door het plastic heen.

Wij hebben veel plezier gehad, van 2 zelfbouw tunnels, ongeveer 1.60 hoog, het hele seizoen door weer en wind.

 

Wel leerzaam, door schade en schande, maar beter nu inderdaad, dan als je er echt van moet leven.

Wat ga je nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kuut, Netu. Zielig voor die plantjes.

Wat had je voor kasje dan?

 

Tunnel-kasjes van elektra-buis en plastic zijn best stevig, door de ronde vorm, omdat de wind daar minder vat op heeft.

Scheerlijnen aan de buis bevestigen, door het plastic heen.

Wij hebben veel plezier gehad, van 2 zelfbouw tunnels, ongeveer 1.60 hoog, het hele seizoen door weer en wind.

 

Wel leerzaam, door schade en schande, maar beter nu inderdaad, dan als je er echt van moet leven.

Wat ga je nu doen?

 

Had zo'n kasje van de Lidl gekocht. 150x150x200.lekker ruim en stahoogte. De ogen waar de scheerlijnen aan zaten hebben losgelaten, en toen had de wind vrij spel. Is idd een eyeopener geweest aangezien de wind helemaal niet zo sterk was, en het kasje op een terras tussen de bebouwing stond.

Ik had alles voorgezaaid om volgende maand bij de BOL in de grond te stoppen. Kan nu opnieuw beginnen, en zonder kasje.:(. Ga nu een platte kas maken van resthout en een oud raam( dus de komende tijd marktplaats afstruinen of er iemand in de buurt een oud raam kwijt wil.:))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had zo'n kasje van de Lidl gekocht. 150x150x200.lekker ruim en stahoogte. De ogen waar de scheerlijnen aan zaten hebben losgelaten, en toen had de wind vrij spel. Is idd een eyeopener geweest aangezien de wind helemaal niet zo sterk was, en het kasje op een terras tussen de bebouwing stond.

Ik had alles voorgezaaid om volgende maand bij de BOL in de grond te stoppen. Kan nu opnieuw beginnen, en zonder kasje.:(. Ga nu een platte kas maken van resthout en een oud raam( dus de komende tijd marktplaats afstruinen of er iemand in de buurt een oud raam kwijt wil.:))

 

Wat ontzettend balen zeg! Helemaal als je er al zoveel werk in hebt gestoken en het net een nieuwe kast is.

 

Ik heb gewoon een stuk folie over mijn moestuintje gespannen om de kleine plantjes voor nu nog wat bescherming te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Gisteren pindaplant gezaaid in een petfles, ben benieuwd vorig jaar was hij mislukt en gaan schimmelen wortels in 2 liter petfles voor plaatsbesparing.

Ik weet nog niet hoe ik moet kiemen dat ga ik nog uitzoeken

 

Ook de tunnel al ingezaaid beetje vroeg maar ja ik kon niet wachten

 

image.jpg.986c8f05cbb2449c1984af9155461408.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen met weinig plek ik ga nu tomaten ondersteboven kweken in emmer met in de bodem gat van 3 cm plantje op zijn kop door het gat grond erop en hoppa laat maar omlaag hangen geen steun cq stokken nodig.

Gaatje maken aan beide zijde ijzerdraad erdoor en ophangen.

Kan ook aan schutting of muur in klein formaat bv halve petfles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen met weinig plek ik ga nu tomaten ondersteboven kweken in emmer met in de bodem gat van 3 cm plantje op zijn kop door het gat grond erop en hoppa laat maar omlaag hangen geen steun cq stokken nodig.

Gaatje maken aan beide zijde ijzerdraad erdoor en ophangen.

Kan ook aan schutting of muur in klein formaat bv halve petfles

 

Dat doe ik vaak met de aardbeien in een hangpot.

 

Bij de Aldi ook leuke mini kweekkastjes vanaf zaterdag.

 

http://www.aldi.nl/aldi_kweekkasje_48_5_755_7837.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe ik vaak met de aardbeien in een hangpot.

 

Bij de Aldi ook leuke mini kweekkastjes vanaf zaterdag.

 

http://www.aldi.nl/aldi_kweekkasje_48_5_755_7837.html

 

Ja die zijn leuk maar op de een of andere manier krijg ik die niet goedi in zo een kastje. Zelf heb ik van die kleine kweekbakken maar het overplanten en zo is heen succes bij mij ze zijn altijd lang dun en slungelig :-(. Ik probeer het nu meteen in klein potje in de kweekkast en dan meteen over in grote pot met turfpotje erbij.

 

Ka iemand mij vertellen wat voor aarde ik moet gebruiken voor aardappels in bloembak te kweken en hoe dat dan gaat?. Kunnen radijsjes en wortels ook gewoon in potgrond of hebben die speciale grond nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die zijn leuk maar op de een of andere manier krijg ik die niet goedi in zo een kastje. Zelf heb ik van die kleine kweekbakken maar het overplanten en zo is heen succes bij mij ze zijn altijd lang dun en slungelig :-(. Ik probeer het nu meteen in klein potje in de kweekkast en dan meteen over in grote pot met turfpotje erbij.

 

Ka iemand mij vertellen wat voor aarde ik moet gebruiken voor aardappels in bloembak te kweken en hoe dat dan gaat?. Kunnen radijsjes en wortels ook gewoon in potgrond of hebben die speciale grond nodig?

 

Aardappelen in emmer\pot\bloembak is iets voor @lewieke. Hij kan daar vast meer over vertellen.

 

http://preppers.nl/forum/threads/6527-m2-tuin/page11?highlight=tuin+meter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had zo'n kasje van de Lidl gekocht. 150x150x200.lekker ruim en stahoogte. De ogen waar de scheerlijnen aan zaten hebben losgelaten, en toen had de wind vrij spel. Is idd een eyeopener geweest aangezien de wind helemaal niet zo sterk was, en het kasje op een terras tussen de bebouwing stond.

Ik had alles voorgezaaid om volgende maand bij de BOL in de grond te stoppen. Kan nu opnieuw beginnen, en zonder kasje.:(. Ga nu een platte kas maken van resthout en een oud raam( dus de komende tijd marktplaats afstruinen of er iemand in de buurt een oud raam kwijt wil.:))

 

Ik heb mijn aantal m2 tuintjes uitgebouwd tot 10 stuks. De bakjes die ik gemaakt heb zijn 30cm hoog en 1x1.5m van afmetingen. Vorig jaar had ik daar goede ervaringen mee. Een van ve bakjes heb ik voorzien van lange palen waarop ik een soort 'afdakje' wil maken voor de tomatenplantjes die ik in tegenstelling tot vorig jaar wil beschermen tegen te veel vocht. Mijn bewateringssysteem wil ik nog gebruiken voor de jonge plantjes, voor de oudere plantjes gebruik ik nu een druppelslang.

 

Voor 2 van mijn 'bakjes' kocht ik een pvc paneel van 0.98x4.00m, dat liet ik zagen in 2 stuks van 1.5x0.98 en één restant van 0.98x1.00, het is een paneel in polycarbonaat. Het bestaat uit 2 lagen (die ik afkleefde met plastic tape aan de uiterste zijden om de isolatiewaarde te behouden). Voor dat grote paneel betaalde ik 72€ wat neerkomt op 30€ per paneel. De panelen breken niet, zijn slagvast en isolerend. Deze oplossing had mijn voorkeur in vergelijking met gratis (enkel) glas, omdat -als glas gaat breken- een enorme rotzooi geeft en je je daaraan kan kwetsen. Ik maak eerstdaags nog enkele foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die zijn leuk maar op de een of andere manier krijg ik die niet goedi in zo een kastje. Zelf heb ik van die kleine kweekbakken maar het overplanten en zo is heen succes bij mij ze zijn altijd lang dun en slungelig :-(. Ik probeer het nu meteen in klein potje in de kweekkast en dan meteen over in grote pot met turfpotje erbij.

 

Ka iemand mij vertellen wat voor aarde ik moet gebruiken voor aardappels in bloembak te kweken en hoe dat dan gaat?. Kunnen radijsjes en wortels ook gewoon in potgrond of hebben die speciale grond nodig?

 

Vorig jaar deed ik enkele testjes met aardappels in emmers en (grote) bloempotten. Ik maakte daarbij enkele fouten en leerde er veel uit. Ik kocht (veel te laat) één zakje met exact 7 aardappels. De aardappels plantte ik in bloempotten en emmers. Een paar tips :

 

- Je zorgt dat de emmers/bloempotten onderaan gaatjes hebben.

- Aan de binnenzijde legde ik worteldoek om te vermijden dat de aarde zou wegvloeien én om te vermijden dat de wortels de gaatjes zouden verstoppen.

 

Ik legde een laagje van 5 cm gewone aarde gemengd met potgrond onderaan de emmers. Daar bovenop de aardappels. Daar bovenop weer teelaarde ( die je gewoon koopt in het tuincentrum). Het voordeel van potgrond is dat je die achteraf gewoon kan gebruiken in m2 tuintjes zoals ik dat doe, aangevuld met compost (van planten en afval uit de tuin). Ik had de potgrond sowieso nodig dus.

 

Ik zorgde ervoor dat de emmers/bloempotten onderaan op 2 smalle balkjes stonden (1cm hoog) zodat de emmer niet op de grond stond en het water vlot weg kon. De bloempotten/emmers stonden dan in een grote plastic schaal die er voor zorgde dat de plantjes voldoende water konden zuigen.

 

Ik gaf de pootaardappelen elke dag water. Telkens als het groen van de aardappels boven de aarde uitkomt vul je wat aarde bij en zo stijg je systematisch mee. De aardappelen stonden beschut tegen overdreven regenval onder een overstekend gedeelte van mijn dak.

 

Uiteindelijk had ik een 'oogst' van 1 volle emmer aardappelen (met 7 pootaardappeltjes). De oogst was kleiner dan wat je in volle grond krijgt maar dat experiment vond ik goed genoeg gelukt om het dit jaar op grotere schaal te herhalen.

 

Dit jaar kocht ik een 40-tal emmers voedselkwaliteit (1€/Stuk), waarin ik telkens 2 à 3 aardappels wil stoppen. Ik kies weer voor teelaarde (2.50€/40l) die ik nadien recupereer voor mijn m2 tuintjes. Het voordeel van potgrond is dat je geen parasieten meekrijgt. Dit jaar wil ik onderaan de emmers '5 gaten' boren zodat het water weg kan. De emmers wil ik in een constructie plaatsen die waterdicht is met plastic aan de onderzijde en dus dienst doet als reuze schaal onder de emmers.

 

Ik kocht ook een zak argexkorrels (gebakken kleikorrel) die ik onderaan de emmers wil leggen zodat de aarde mooi vochtig blijft zonder te overdrijven. Bovenop de emmers wil ik een druppelslang monteren om meer geautomatiseerd te kunnen bewateren. Ik kocht al pootaardappelen die momenteel liggen te kiemen binnen uiterllijk 2 weken wil ik de emmers 'starten'. Met de pootardappelen die ik kocht én met de emmers en de plannen die ik maak reken ik op een oogst van ongeveer 20 emmers. Let wel dat ik koos voor vroege aardappels omdat de aardappels in het begin van het seizoen heel duur zijn en dan stilaan goedkoper worden naarmate er meer aanbod is. Dit dekt natuurlijk niet ons verbruik maar uiteindelijk evolueren we naar onafhankelijkheid, genieten we vroeg (en goedkoop) van nieuwe aardappelen en leer ik elk jaar wat bij.

 

Enkele collega's van mij experimenteerden met aardappels in plastic zakken, uiteindelijk mislukten hun experimenten allemaal. Ik zou in jouw geval kleinschalig beginnen. Kijk ook eens naar mijn m2 tuintjes. De resultaten daarvan waren vorig jaar spectaculair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Had zo'n kasje van de Lidl gekocht. 150x150x200.lekker ruim en stahoogte. De ogen waar de scheerlijnen aan zaten hebben losgelaten, en toen had de wind vrij spel. Is idd een eyeopener geweest aangezien de wind helemaal niet zo sterk was, en het kasje op een terras tussen de bebouwing stond.

Ik had alles voorgezaaid om volgende maand bij de BOL in de grond te stoppen. Kan nu opnieuw beginnen, en zonder kasje.:(. Ga nu een platte kas maken van resthout en een oud raam( dus de komende tijd marktplaats afstruinen of er iemand in de buurt een oud raam kwijt wil.:))

 

Ik heb het zelfde met het lage kweekkasje van de Lidl. Enige maanden terug in de verkoop daar. Materiaal...een soort plastic. Leek prima in orde maar het kasje is ondertussen al aan het verweren. Leuk om te proberen maar de volgende zal wel een duurdere van betere kwaliteit worden. Voor een prepper is het dus eigenlijk rommel aangezien de duurzaamheid afwezig is. Ik zou het niet meer kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...