Ga naar inhoud

Dakhaas

Aanbevolen berichten

Dat is juist mijn probleem. Die vieze lucht blijft dagen in mijn huis hangen. Zodra je binnenkomt ruik je het meteen.
Je kan ook de meer gezuiverde olie kopen, die milder is van geur. Maar dan mag je 3x meer betalen...dat zou voor mij eerder een probleem zijn. Uitgangspunt is dat het een nood voorziening is, net wat @jobs ook zegt :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dat is juist mijn probleem. Die vieze lucht blijft dagen in mijn huis hangen. Zodra je binnenkomt ruik je het meteen.

 

Ik zat met het zelfde probleem, in de vroege morgen duurt de CV te lang en met de Zibro (KRA 105) is met 15 minuten de kamer en keuken al goed warm.

Echter mijn vrouw die dan naar kantoor gaat wil niet naar petroleum ruiken, dus de Zibro Kristal erin (Praxis) en je ruikt nagenoeg niets meer, trekt ook niet in de kleren ofzo.

 

Kost wel iets van 53 euro per 20 liter Can. Maar omdat deze Zibro erg sterk is 5KW, is na 20 minuten de ruimten al warm genoeg en kan deze weer uit.

dus verbruik is wel aardig maar door de korte brandduur weer acceptabel.

 

Trouwens de zuinigste kachel is ook maar betrekkelijk, want hoe lang moet deze branden voor de ruimte warm is en heeft deze een dubbelglasverbrandingssysteem zoals Zybro dat levert of een enkele waardoor de verwarming trager verloopt.

 

Zibro heeft een aardige invul scan om de juiste kachel te kiezen, dan 2e hands op MP natuurlijk goedkoper.

http://www.zibro.nl/kiesjekachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben na uitgebreid testen afgelopen winter een beetje afgeknapt op petroleumkachels. Ze stinken, gedoe met lonten die vervangen moeten worden en bijna nergens te koop zijn, petroleum is niet echt heel goedkoop en beperkt houdbaar.

 

Vandaar dat ik campingaz als alternatief aan het overwegen ben. Bijkomend voor deel is dat de toestellen die daar op passen (licht, koken, warmte) relatief goedkoop zijn. Op marktplaats wemelt het van de nog halfgevulde gasflessen voor een prikkie.

 

Het stinken kan komen door verkeerde afstelling, gebruik en type brandstof. De lonten zijn gelukkig wel makkelijk te verkrijgen, maar dan wel in webshops, zelfs voor antieke apparaten. Lonten zijn dermate simpel, dat je bv. voor een zeer zeldzaam model de maten kunt doorgeven aan milesstairs.com en dan zoekt hij er een lont bij (of knipt wat op maat). De verzendkosten en pitten vanuit Amerika zijn zelfs veel goedkoper dan bij een webshop in NL.

 

Toch snap ik wel wat je bedoelt, het vergt wat aandacht, zo'n petroleumkachel. Lonten gaan zo'n 2000 branduren mee, maar halverwege is het handig ze opnieuw af te stellen, wil je maximaal vermogen ter beschikking houden.

 

Gas is ook een goede optie, minder gedoe, maar ook minder energie opslag per gewicht/volume. Gewone campinggas doet het niet bij lage temperaturen (

 

Als ik voldoende centjes had, zou ik geen van beide kiezen, maar een RVS rookkanaal laten aanleggen voor een houtkachel (wel trekt een rokende schoorsteen aandacht) en investeren in zonnepanelen voor o.a. de verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fu... ! nu je het zegt....idd..nou ja zeg. :o

 

Hoe is het met de petroleum lucht als je hem gebruikt ? en welke type petroleum gebuik je om te stoken ?

 

De standaard Type C petroleum, die ruikt idd wat. Gebruik je petroleum/lampenolie die gemaakt is van vloeibare paraffine dan ruik je tijdens het branden niets. Als je hem aansteekt of uit zet, dan ruik je hem, maar dat is niet de ouderwetse petroleumgeur (veroorzaakt door zwavel) maar de lucht van waxinelichtjes. Bv. de Zibro Crystal (vreselijk duur) of de Farmlight lampenolie (stook ik zelf mee)

 

Ik steek mijn kachellont nooit op 1 plek aan, maar rondom, hierdoor ruik je nagenoeg niets. (ik gebruik dus niet het ontstekingsmechanisme van de kachel)

Bij het uitdoen zet ik eerst de kachel even op de laagste stand, dan kan hij al wat afkoelen en verdampt er zo min mogelijk onverbrande olie. De geur is dan vergelijkbaar met het uitblazen van een paar waxinelichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een houtkachel (wel trekt een rokende schoorsteen aandacht) en investeren in zonnepanelen voor o.a. de verlichting.
"een goede stoker is geen roker" Ray :)

 

Een houtkachel stoken kan zonder rook. En dan hebben we het over pluimen. Daar zijn voorwaardes voor natuurlijk, maar als er een goed heet vuur is heb je alleen hitte trilling en geen rook van betekenis... wel de geur, hout vuur geeft altijd een geur af, meer dan zo'n kleine oliekachel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"een goede stoker is geen roker" Ray :)

 

Een houtkachel stoken kan zonder rook. En dan hebben we het over pluimen. Daar zijn voorwaardes voor natuurlijk, maar als er een goed heet vuur is heb je alleen hitte trilling en geen rook van betekenis... wel de geur, hout vuur geeft altijd een geur af, meer dan zo'n kleine oliekachel :)

 

Mee eens. In een SHTF geval moet je maar net de beschikking hebben over kurkdroog kwalitatief goed stookhout.

En - En is toch weer de beste oplossing. Indien nodig, als je low-profile wil blijven, gebruik je alleen een schoorsteenloze oplossing. (gas of olie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houtkachel is ideaal. Helaas is dat zelden een optie als je in een huurwoning bivakkeert. Als het om het rendement gaat zou ik een pelletkachel kopen die je op een CV kunt aansluiten. Liefst met spekstenen ombouwing die de warmte langzaam weer afgeeft. Niet goedkoop maar dan ben je wel in één keer klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houtkachel is ideaal. Helaas is dat zelden een optie als je in een huurwoning bivakkeert. Als het om het rendement gaat zou ik een pelletkachel kopen die je op een CV kunt aansluiten. Liefst met spekstenen ombouwing die de warmte langzaam weer afgeeft. Niet goedkoop maar dan ben je wel in één keer klaar.

dat kan..

 

Wat ook kan is een gesloten houtkachel met glasdeurtje. Onze kachel heeft een rendement van bijna 80%. daar kunnen ook kolen in, of dennen appels, of de oude zitbank, de vloer en het plafond. Pellet brandstof is heel bewerkelijk namelijk, een oude bank krijg je met een bijl nog wel klein genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houtkachel is ideaal. Helaas is dat zelden een optie als je in een huurwoning bivakkeert. Als het om het rendement gaat zou ik een pelletkachel kopen die je op een CV kunt aansluiten. Liefst met spekstenen ombouwing die de warmte langzaam weer afgeeft. Niet goedkoop maar dan ben je wel in één keer klaar.

 

Die zijn hier over de grens erg populair, incl CV een automatische vulling, hoef je maar eens per week de pellets bij te vullen.

Bij een SHTF is het echter bijzonder lastig zelf pellets te maken, dus dan heb ik liever een allesbrander, ook al heeft die minder rendement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is het niet zo dat je een noodstroom voorziening moet hebben voor die Pallet/CV combi ?

 

Hangt er van af. Als je een model hebt met automatische brandstofinvoer (een buisje met een soort schroef er in, net als de allereerste waterpompen) werkt dat op stroom. Met een paar zonnepanelen zou dat geen probleem mogen zijn. En anders kun je volgens mij ook handmatig bijvullen maar dat is meer werk.

 

Pellets zijn een afvalprodukt van de houtverwerkende industrie en daarom niet al te duur. Zeker niet als je een wat grotere hoeveelheid bestelt. Dan zit je minstens een jaar goed, zo niet langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er van af. Als je een model hebt met automatische brandstofinvoer (een buisje met een soort schroef er in, net als de allereerste waterpompen) werkt dat op stroom. Met een paar zonnepanelen zou dat geen probleem mogen zijn. En anders kun je volgens mij ook handmatig bijvullen maar dat is meer werk.

 

Pellets zijn een afvalprodukt van de houtverwerkende industrie en daarom niet al te duur. Zeker niet als je een wat grotere hoeveelheid bestelt. Dan zit je minstens een jaar goed, zo niet langer.

 

Eén belangrijke tip t.a.v. van die pellets. De goedkoopste pallets zijn meestal niet vrij van metaal deeltjes. Hout met spijkers die gemalen zijn is funest voor je pelletkachel, het verstopt de kanaaltjes. Koop goede kwaliteit pelletjes en test het evt. met een sterke neodynium magneet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

 

Vraag me af of het echt geurvrij is, waarom adverteren ze dan met Zibro?

 

Scheelt meer als de helft dan de originele Zibro Extra of Kristal. Wij hebben zuivere petroleum die U kan gebruiken voor al uw kachels. Doe zelf de test!

 

De originele Zibro hebben wij ook aan een zeer scherpe prijs

Zibro extra: 35,95 euro Zibro Kristal: 41,95 euro

Deze kunnen wij versturen aan 8 euro/stuk.

 

Dan kom ik op 50 euro opgestuurd, bij de

Praxis bouwmarkt is het 53 euro.

 

Waarom kan de goedkope petroleum van 75 cent niet opgestuurd worden?

 

Ik moet echt Zibro Kristal hebben omdat mijn vrouw absoluut niet wil dat haar kleren en jas naar petroleum ruiken als ze op kantoor komt. En het mag gezegd worden met Zibro kristal is dit niet ruikbaar;)

 

Stook in een oudewetse Zibro KRA 105

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kan de goedkope petroleum van 75 cent niet opgestuurd worden?

 

Omdat het uit de pomp komt ?

Of omdat het in niet goed en veilig te versturen containers zit ?

Of omdat het dan ook duurder wordt ?

 

Omdat mensen slechte lezers zijn en van alles invullen is de term Zibro petroleum makkelijk als advertentie tekst.

Pas als je goed leest zie je dat het geen Zibro crystal clear is maar gewone petroleum. Wil je de echte dan is de prijs zoals al aangegeven iets duurder en 3 euro goedkoper dan de praxis om de hoek ;-)

 

Dat is net zo iets als de XXL schreeuw week van de lidl. Maar als je hetzelfde aantal wc rollen bij de AH haalt dan ben je net 20cent duurder uit. OK, is duurder maar niet om van de daken te schreeuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Hoi iedereen, heb na het lezen van dit draadje trek in een Foetsie kachel weet er echter nergens 1 op voorraad te vinden. Nu heb ik een Zibro kachel en veel zwavelarme petroleum dus een Foetsie 129 of 259 is best welkom.

Maar waar vind ik die nog? Het is net of iedereen in NL deze site vond met de juiste tips :classic_wacko:

 

Enfin, het zou hier een prettige aanvulling zijn, koken kan op een Zibro ook maar vind de Foetsie daarvoor net wat beter daar de afstand tussen pan en warmte bron klein is wanneer het rooster naar beneden gezet wordt na het aansteken.

 

Iemand een idee waar ik de Foetsie nog zou kunnen tackelen?

Alvast dank,

Grey

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, 652 zei:

https://www.joostenwatersport.nl/petroleumkachel-draagbaar-rood-chroom-45x33?gclid=Cj0KCQjwma6TBhDIARIsAOKuANz2U7jhgHM8OhiaaMDYESBVuAp87GzasqwR80aKaWKeKj83lkxoZwwaAnaNEALw_wcB  Hier kan je er nog een krijgen.

 

Weet iemand trouwens of er nog betaalbaar petroleom ergens te koop is? Ik kan ieder geval niks vinden wat onder de 2 euro per liter is.

Dank voor de link, Joosten besteld hem als men betaalde, ik heb daar met een ander bedrijf slechte ervaringen mee opgedaan als eindeloos moeten wachten en uiteindelijk het geld terug gevraagd. 

Inmiddels nog een Zibro RCA 66 dubbelbrander gekocht, is ook goed op te koken.

 

Op marktplaats zag ik omgerekend zuivere reukloze petroleum voor €1.85 , onder de zoeksleutel Zibro brandstof. Nu niets te vinden zoals je altijd zult zien. Een Kuub gas kost €2.66 als ik me niet vergis, reken je een kuub om kwam ik geloof ik op 10.3 KW, dus zou een liter petroleum 12 KW leveren is het bij €2 nog steeds goedkoper. En je bent niet afhankelijk van stroom mocht dat een issue zijn.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...