Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe lang kun je zaden bewaren


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Een ander topic gaf aan dat er op MP waterdichte tonnen werden aangeboden ( http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/regentonnen/m618224893-kunststof-vaten-100-en-150-liters-met-klemdeksel-10-euro-st.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

Dat lijkt me wel wat op zaden en granen in op te slaan zodat als we de WSHTF hebben overleefd en het weer 'business as useal" begint te worden zaaigoed hebben. Alleen nu is mijn vraag, hoe lang kan ik tarwe, rogge, mais, zaden ed bewaren op een vorstvrije maar zomers niet koele zolder? En gaat het überhaupt, zoiets langduring in een luchtdichte ton bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zaden verliezen ieder jaar wat kiemkracht.Waar je t eerste jaar misschien 95% kiemkrachtig zaad hebt, is dat in het tweede jaar misschien nog maar 85%.

 

Ik bewaar het meeste zaad in een afgesloten doos in de groentenla.

 

Als je nu géén moestuin hebt, maar er in een shtf situatie wel een aan wilt leggen (wat ik niet zou aanbevelen, want ervaring is wel een dik pluspunt als t om moestuinieren gaat), zou ik aanbevelen om iedere 2 jaar nieuwe zaden aan te schaffen, maar de oude niet weg te gooien. Ook al wordt de kiemkracht vanaf t derde jaar wel erg slecht, het is beter dan niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De houdbaarheid van de zaden verschilt enorm en hangt onder andere af van de soort zaden en de opslagomstandigheden.

 

Zaden van de ene plant kunnen wel 5 a 6 jaar overleven (komkommer bijvoorbeeld) zonder al hun kiemkracht te verliezen en bij sommige komt er na 3 jaar bewaren nog maar de helft op en bij weer andere na 1 a 2 jaar al veel minder (Ui bijvoorbeeld). Er zijn op het internet wel tabelletjes te vinden waarin van sommige planten staat aangegeven hoelang ze houdbaar zijn maar ik ben helaas nog geen complete tabel tegengekomen.

 

Daarnaast zullen de omstandigheden waaronder de zaden bewaard worden ook veel verschil maken. De zaden moeten goed droog, koel en donker bewaard worden voor de beste bewaarperiode. Invriezen zoals in de internationale zaadbanken gedaan wordt verlengd de houdbaarheid maar is in ons klimaat in/na een SHTF situatie moeilijk te behalen natuurlijk.

 

Gemiddeld kun je er van uit gaan dat de meeste zaden toch wel minimaal 3 jaar meegaan zonder al te veel kiemkracht te verliezen. En ja er zijn gevallen van zaden dia na 100 jaar of 100erden jaren nog ontkiemen maar dit zijn vaak woestijnplanten of geluksgevalletjes geweest die bewaard zijn gebleven in extreem goede omstandigheden. Die woestijnplanten zijn door natuurlijke selectie zover gekomen omdat er in sommige gebieden jaren lang niet genoeg regen kan vallen waardoor de plant voor zijn overleving dus wel die enorme kiemkracht moet hebben. Onze groente zaden worden niet geteeld op kiemkracht maar worden geselecteerd op de opbrengst van de plant waardoor de kiemkracht ook enorm kan verschillen tussen de verschillende cultivars van de planten (dus de ene rode biet vs de andere rode biet).

 

Lees dit topic anders maar eens door; http://preppers.nl/forum/threads/1078-Operation-Foxhole

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kiemkracht van zaden gaat, zoals Eva1986 al zegt achteruit. Maar als je voor voldoende zaad zorgt dan zit er altijd wel wat bij wat kiemt..

 

Doe voor je zaait een kiemproef: zaadjes 1 dag in een glaasje water, daarna op een tissue en nathouden... je ziet na enkele dagen hoeveel er kiemt en met deze zaden ga je verder..

 

Ik heb regelmatig zaadjes van een jaar of 5 die het nog prima doen, de kiemproef voorkomt teleurstellingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
BTW hoe bewaren jullie de zaden? in eigen verpakking? Ik wou eigenlijk gaan afbreken om te kunnen kiemen in mijn eierdoos ;)

 

Je kunt de levensduur van zaden verhogen door ze te vacumpakken en in de vriezer bewaren. Zorg dus dat het goed droog is .

Zei Mrs. Jones net.

 

Droog.

Luchtdicht.

Koel.

Donker.

 

Je weet wel.

 

Kiem ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de levensduur van zaden verhogen door ze te vacumpakken en in de vriezer bewaren. Zorg dus dat het goed droog is .

Zei Mrs. Jones net.

 

Droog.

Luchtdicht.

Koel.

Donker.

 

Je weet wel.

 

Kiem ze!

 

Ik zat te denken om in een petfles te doen, maar vacuum koel en donker is toch goede basis.

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diepvries idd goed idee, nu laat ik mijn creativiteit even gaan, als je geen stroom meer heb kun je ze denk ik beter vacuum verpakken en in een luchtdichte doos (dicht getaped) onder de grond bewaren, ingraven dus.. schiet me nu naar binnen. of sla ik nu op hol.. :) of krijg je toch problemen met vocht? De grond in onze serre is droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander topic gaf aan dat er op MP waterdichte tonnen werden aangeboden ( http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/regentonnen/m618224893-kunststof-vaten-100-en-150-liters-met-klemdeksel-10-euro-st.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

Dat lijkt me wel wat op zaden en granen in op te slaan zodat als we de WSHTF hebben overleefd en het weer 'business as useal" begint te worden zaaigoed hebben. Alleen nu is mijn vraag, hoe lang kan ik tarwe, rogge, mais, zaden ed bewaren op een vorstvrije maar zomers niet koele zolder? En gaat het überhaupt, zoiets langduring in een luchtdichte ton bewaren.

 

 

laatst was in het nieuws dat ze een plant hebben laten groeien van zaad dat al meer dan 1000 jaar oud was, onderschat de natuur niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zaad dat je in de winkel koopt is meestal al 2 zaaiseizoenen in originele verpakking houdbaar. Bijv wat ik nu in okt gekocht heb is tot en met zaaiseizoen 2014 goed. En dat wil dan nog niet zeggen dat het erna bedorven is. De kiemkracht neemt met het jaar af. Ik roep maar even wat, maar komen er in 2014 1000 zaadjes van de 1000 op, dan mogelijk in 2015 nog maar 900 van de 1000 en dan zal het daarna wel progressief afnemen. kan dat: Progressief afnemen? Maar ik bedoel in 2016 mogelijk nog maar 600 van de 1000 etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, meng je nieuwe en oude zaad voor het zaaien. Als je dan weer zaad trekt van een plant, krijg je meestal het gekruisde zaad.

Het tegenovergestelde van veredelen dus. Hierdoor krijg je sterkere soorten, die minder ziekte gevoelig zijn en door handmatige selectie, aangepast zijn aan jouw tuin/omstandigheden.

 

Begin dit jaar een kiemtestje gedaan met hennepzaad, wat al 20 jaar in een reageerbuisje zat, vele verhuizingen heeft meegemaakt en dus nooit bij een constante temperatuur bewaard is.

4 van de 10 kiemden! Ik denk wel dat het per plantensoort erg verschilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik spaar al een aantal jaar zaden, uit groente en fruit die droog ik zorgvuldig.

 

Bij een rotzooi winkeltje kan ik ook zaad veelal net over datum kopen, van vele groentes en gewassen.

 

 

Kan iemand mij uitsluitsel geven over de houdbaarheid van zaden?

 

Er staat mij zoiets bij dat gedroogde granen uit het oude Egypte levensvatbaar waren.

 

 

met vriendelijke groet,

 

 

KOOS

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is nogal verschillend per soort.

 

Je kan hier wel een beetje van uit gaan:

 

 

1 à 2 jaar kiemkrachtig zijn:

Uien, dille, kervel, pastinaak, deze laatste bewaar ik hooguit een jaar omdat er echt haast niets meer opkomt.

 

 

2 à 3 jaar: Prei, schorseneren, peterselie, selderij, tomaten, bonen, erwten, wortelen

 

3 à 4 jaar: Slasoorten, witlof, groenlof, roodlof, postelein, andijvie.

 

4 à 5 jaar: Spinazie, tuinkers, snijbiet, raapstelen, koolrabi, koolraap, radijs, rammenas, veldsla, koolsoorten.

 

5 à 6 jaar Pompoen, meloen, komkommer, augurk en rode bieten

 

Als je zaden in de vriezer bewaard, op -18 graden, kan je rekenen op haast het tienvoudige van bovenstaande.. Werkt niet altijd maar bij de meesten wel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Universiteit van Wageningen heeft onderzoek gedaan naar het aantal jaren dat groente- en fruitzaden na hun formele houdbaarheidsdatum nog over voldoende kiemkracht beschikken. Dit om oude winkelpartijen naar ontwikkelingslanden te kunnen sturen. De houdbaarheid verschilt heel erg per soort. Ik heb een tijdje zitten zoeken op internet, maar dat lijkt wel steeds tijdrovender te worden en ik kon het na een kwartier zoeken niet zo snel terugvinden. Het staat op het net, want ik heb het een keer gelezen. Even zo uit mijn blote hoofd; veel zaden zijn twee jaar over de datum nog prima te gebruiken. De kiemkracht van zaden kun je op een vochtig watje testen, zodat je oogst niet mislukt.

 

Ik vond wel dit;

 

http://resource.wageningenur.nl/nl/show/Oude-zaden.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook fors op zaden besparen. Traditioneel worden rijen gezaaid en daarna uitgedund, wat in mijn ogen dubbel werk is en verspilling van duur zaad. Ik zaai de zaden in kleine kweekbakjes, iets meer dan wat ik denk nodig te hebben. Zodra de zaadjes uitkomen worden ze overgeplaatst in mijn m2 tuintjes. Heel af en toe gaan er eens een paar kapot. Daarom zaai ik ook iets meer dan nodig zodat ze onmiddellijk kunnen vervangen worden. Op die manier :

 

- door teelaarde te gebruiken groeit het zaad beter

- door kleine kweekbakjes te gebruiken groeit het sneller dan in de buitenlucht

- door regelmatig te wateren groeit het beter

- door uit te planten bespaar je op zaad

- door de m2 tuin hoef je niet te spitten

- door de beperkte oppervlakte bespaar je op sproeistoffen

- door de m2 tuin bespaar je op meststoffen

 

Ik vermoed dat ik dit jaar met 20€ aan zaaigoed toekom om het hele gezin 3/4 van het jaar te voorzien van groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook fors op zaden besparen. Traditioneel worden rijen gezaaid en daarna uitgedund, wat in mijn ogen dubbel werk is en verspilling van duur zaad. Ik zaai de zaden in kleine kweekbakjes, iets meer dan wat ik denk nodig te hebben. Zodra de zaadjes uitkomen worden ze overgeplaatst in mijn m2 tuintjes. Heel af en toe gaan er eens een paar kapot. Daarom zaai ik ook iets meer dan nodig zodat ze onmiddellijk kunnen vervangen worden. Op die manier :

 

- door teelaarde te gebruiken groeit het zaad beter

- door kleine kweekbakjes te gebruiken groeit het sneller dan in de buitenlucht

- door regelmatig te wateren groeit het beter

- door uit te planten bespaar je op zaad

- door de m2 tuin hoef je niet te spitten

- door de beperkte oppervlakte bespaar je op sproeistoffen

- door de m2 tuin bespaar je op meststoffen

 

Ik vermoed dat ik dit jaar met 20€ aan zaaigoed toekom om het hele gezin 3/4 van het jaar te voorzien van groenten.

mooie tips lewieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Zaden bewaar je het beste zuurstof arm.

http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Zaden-zijn-zonder-zuurstof-veel-langer-houdbaar.htm

 

Maar nu blijkt dat de het effect van zuurstof bij langduriger bewaring zó hoog is, dat het de beperkende factor wordt bij de houdbaarheid van de zaden. Als zaden zonder zuurstof bewaard zouden worden, zouden ze veel langer hun kiemkracht behouden.

 

Dat kan simpel en goedkoop door het bijsluiten van een zakje ijzerpoeder.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...